Presný dátum vzniku nie je doložený a žiadny z
dostupných zdrojov ho neuvádza. Najstarší
obyvatelia Seliec však uvádzajú, že ich
starí rodičia rozprávali o uhorských
dôstojníkoch, ktorí boli počas povstania v roku
1848 ubytovaní v škole. Z toho vyplýva, že v roku
1848 v Selciach školská ustanovizeň bola. Prvá
školská budova bola postavená uprostred dediny.
Kamenná stavba pozostávala z priestrannej triedy a
učiteľského bytu. Druhú budovu postavili v roku 1911
oproti starej škole. V tomto období sa v 1. a 2.
ročníku vyučovali predmety: náboženstvo, cvičenie umu a
reči, meroveda, čítanie, písanie, mluvnica, spev a
telocvik. V treťom a štvrtom ročníku pribudol zemepis. V
piatom a šiestom ročníku vyučovali: náboženstvo,
čítanie, písanie a mluvnicu, počtovedu, merovedu,
zemepis, dejepis, ústnopis, prírodozpyt a telocvik.
Učitelia pri vyučovaní používali Návod k
písaniu a čítaniu a Návod k počtovaniu z
pamäti. Tieto dve knihy mali charakter dnešných
metodických príručiek. Aj napriek tomu, že učitelia
využívali pri vyučovaní všetky dostupné
pomôcky a knihy, situácia v dochádzke bola veľmi
zlá. Deti často nechodili do školy ani v zime, keď
nemuseli pomáhať pri prácach na poli. Zlá
dochádzka bola zapríčinená hlavne
negatívnym postojom rodičov ku škole. Vzdelanie
väčšinou považovali za zbytočné.
Dôležitou úlohou predstaviteľov vládnej moci v
Československu po roku 1918 bolo okrem iného vybudovať
slovenské školstvo. V prvých rokoch novej
republiky sa vyskytli nové problémy pri udržiavaní
školy a so zháňaním učebných pomôcok.
Záujem o školu naďalej nebol veľký. U rodičov
prevládal názor, že vzdelanie je druhoradé a dieťa
by malo byť hlavne pomocníkom v domácnosti. V
školskom roku 1921/1922 ešte mnohé deti nemali
knihy a pomôcky, pretože boli drahé. V ďalšom roku
sa dochádzka detí zlepšila, pretože rodičia
začali dostávať peňažné pokuty. Postupne sa
situácia v škole zlepšovala, pribudli nové
učebné pomôcky, obrazy, mapy. Rozšírila sa
žiacka knižnica na 108 kníh a bola založená
učiteľská knižnica so 16 knihami. Väčšia pozornosť
sa začala venovať aj športovej činnosti, nakoľko v
regióne boli dobré podmienky pre turistiku a lyžovanie.
Pre toto obdobie je charakteristické to, že sa výrazne
zvýšil záujem mládeže o život okolo seba i
o kultúrne dianie. K zlepšeniu dochádzky
detí do školy prispela hlavne dobrá
osvetová práca učiteľov. V roku 1933 sa uskutočnila
nadstavba na druhú školskú budovu, čím
pribudli nové triedy a učiteľský byt. Zaviedlo sa
trojtriedne vyučovanie.Vojnové udalosti 40. rokov poznamenali
školskú dochádzku a vyučovanie. V roku 1944 bolo
vyučovanie prerušené. Obnovené bolo 11.
mája 1945. Zmeny, ktoré sa uskutočnili v roku 1948 sa
neodrazili len v ekonomike, ale aj v školstve.
Administratívno-direktívne riadenie, orientácia na
kvantitatívne hľadiská a tendencie viedli k spokojnosti s
priemernými výsledkami. Učitelia sa okrem svojej
práce museli venovať aj činnostiam, ktoré súviseli
najmä so zakladaním JRD. Najväčšie zmeny v
učiteľskom zbore nastali po otvorení novej školskej
budovy v Selciach - Kopaniciach v roku 1962. ZDŠ vtedy
navštevovalo 355 žiakov 1.- 9. ročníka. V roku 1980 bola
do používania odovzdaná nová telocvičňa. Žiaci sa
stravovali v priestoroch, ktoré zostali po stavebných
robotníkoch a nevyhovovali hygienickým
požiadavkám. Tento stav trval do roku 1988, kedy bola
daná do prevádzky nová školská
jedáleň.Rokom 1989 nastali zmeny v štruktúre
našej spoločnosti, ktoré sa dotkli aj školstva.
Od roku 1993 je škola právnym subjektom. Vystupuje vo
všetkých vzťahoch vo svojom mene a nesie zodpovednosť
vyplývajúcu z týchto vzťahov po stránke
vzdelávacej ako aj ekonomickej.
Prehľad riaditeľov školy
1962 -
1963 Vojtech Babjak
1963 -
1968 Emil Skokňa
1968 -
1973 Dušan Dobrík
1973 -
1974 Emil Skokňa
1974 -
1977 Bruno Patúš
1977 -
1986 Karol Frátrik
1986 -
1991 Milada Bontová
1991 - 2008 Mgr. Jaroslav Kapusta
od 2008 PaedDr. Ján Chladný
Základná škola
história
______________________________________