Základná škola, Školská 4, 976 11  Selce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÝCHOVNÝ PROGRAM ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSAH

 

1    Identifikačné údaje                                                                                                           1

2    Vlastné ciele a poslania výchovy                                                                                       2

2.1 Charakteristika zariadenia a detí                                                                                 2

2.2 Spolupráca s rodičmi                                                                                                 2

2.3 Ciele výchovno-vzdelávacej práce                                                                             2

2.4 Zameranie školského klubu detí                                                                                 2

2.5 Kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí                                                   3

2.6 Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti                                                                     4

3   Metódy a formy výchovnej práce                                                                                      5

4   Tematické oblasti výchovy                                                                                                6

5   Výchovný plán                                                                                                                  7

6   Výchovný jazyk                                                                                                                8

7   Personálne zabezpečenie                                                                                                   8

8   Materiálno-technické a priestorové podmienky                                                                  8

9   Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove                                     9

10 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia                                                                             9

     10.1 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí                                                               9

     10.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov                                               10

11 Kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov                                                      10

12 Výchovné štandardy                                                                                                         11

13 Výchovné osnovy                                                                                                             12

 

 

 

 

 

 

 

 

1  IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE

 

Názov výchovného programu                                      : Školský klub detí pre Teba

Oficiálny názov                                                            : Výchovný program

Motivačný názov                                                         : Sila je v tíme

 

Predkladateľ                                                               : Základná škola, Školská 4, Selce

Názov školského zariadenia                                        : Školský klub detí pri Základnej škole,      Školská 4, Selce

Adresa školského zariadenia                                       : Školská 4, 976 11  Selce

 

Forma výchovy a vzdelávania                                      : denná

Výchovný jazyk                                                          : slovenský

Druh školského zariadenia                                           : štátne

 

Riaditeľ školy                                                             : PaedDr. Ján Chladný

Zástupca riaditeľa školy                                              : Mgr. Soňa Lehoťanová

Kontakty                                                                    : 048/4181227

                                                                                    riaditel.zsselce@gmail.com

                                                                                    skola.selce@zmail.sk

 

Zriaďovateľ                                                                : Obec Selce

 

VP bol prerokovaný v pedagogickej rade                    : 28. augusta 2009

VP bol prerokovaný v rade školy                                : 28. augusta 2009

Platnosť dokumentu                                                    : 1. septembra 2009

 

 

Podpis riaditeľa a pečiatka školy                                 :

 

                                                                                              PaedDr. Ján Chladný

                                                                                              riaditeľ školy

 

2  VLASTNÉ CIELE A POSLANIA VÝCHOVY

 

 

2.1 Charakteristika zariadenia a detí

 

Školský klub detí je školské zariadenie, ktoré je súčasťou základnej školy, navštevujú ho žiaci 1. stupňa. Priemerný počet detí v zariadení je 25. Školský klub má jedno oddelenie. Priestor klubu pozostáva z oddychovej a pracovnej časti. Deti môžu využívať školský dvor, areál školy, učebne a telocvičňu.

Školský klub detí zabezpečuje odpočinok po vyučovaní, rekreáciu a záujmové využitie voľného času. Deti sa učia žiť v kolektíve, spolupracovať a tolerovať sa navzájom. Jednotlivé časti výchovy mimo vyučovania rozvíjajú u nich dôležité zručnosti a vedomosti, posilňujú osobnosť každého dieťaťa.

 

 

2.2  Spolupráca s rodičmi

 

Vychovávateľka školského klubu spolupracuje s rodičmi detí. Môžu sa vzájomne radiť, pomáhať a informovať - osobne alebo telefonicky. Rodičia môžu školský klub navštíviť kedykoľvek po vzájomnej dohode s vychovávateľkou.

 

 

2.3  Ciele výchovno-vzdelávacej práce

 

Hlavným cieľom výchovy školského klubu je výchovné pôsobenie na dieťa tak, aby podporil rozvíjanie dieťaťa smerom k pozitívnej a aktívnej prosociálnej osobnosti, ktorá bude schopná uplatniť sa v reálnom živote súčasnej otvorenej a informačnej spoločnosti.

Základným cieľom výchovy je zaujímavou a pestrou činnosťou v čase mimo vyučovania uspokojovať záujmy detí s prevahou oddychového, rekreačného a záujmového charakteru.

V školskom klube nie sú hlavnou súčasťou výchovnej práce vedomosti žiakov, ale sú to hlavne sociálne zručnosti. Nejde o školský výkon žiaka, ale o kvalitu jeho sociálnych vzťahov k vrstovníkom. Výchovno-vzdelávacia práca v školskom klube detí prispieva k rozvoju kľúčových kompetencií každého dieťaťa. Školský klub sa snaží naviazať na základy položené v predškolskom vzdelávaní a vhodne dopĺňať kompetencie získané pri výchove v rodine a na vyučovaní v škole.

 

 

2.4  Zameranie školského klubu detí

 

Školský klub detí je školské zariadenie, ktoré je vnímané ako prechod medzi vyučovacím procesom a pobytom dieťaťa v rodinnom prostredí. Má výchovnú, vzdelávaciu, relaxačnú, regeneračnú a sociálnu funkciu.

 

Náš školský klub ponúka:

Školský klub sa usiluje o výchovu harmonicky rozvinutého človeka. Formou cielenej motivácie sa snaží zapojiť deti do všetkých činností. Vyšším poslaním je vytvárať návyky na účelné trávenie voľného času.

 

 

2.5  Kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí

 

Kľúčové kompetencie, ktoré si dieťa buduje v priebehu výchovno-vzdelávacieho cyklu v školskom klube detí:

 

Kompetencie učiť sa učiť

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa kompetencie k učeniu:

- rieši nové, neznáme úlohy a situácie,

- učí sa spontánne, ale zároveň vedome

- samostatne sleduje konkrétne javy, vyvodzuje z nich poučenia,

- informácie zbiera z rôznych zdrojov,

- skúsenosti uplatňuje v praxi,

- dokončí začatú prácu,

- objektívne porovnáva výsledky svojej práce s výsledkami práce svojich rovesníkov.

 

Kompetencie komunikatívne

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa komunikatívne kompetencie:

- rozširuje si slovnú zásobu čítaním alebo počúvaním,

- vypočuje si opačný názor a dokáže vyjadriť vlastný,

- začína kontakt primeraným pozdravom,

- používa zdvorilostné frázy,

- aktívne počúva, neskáče druhému do reči,

- nepoužíva vulgarizmy.

 

Kompetencie motorické

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa motorické kompetencie:

- zdokonaľuje si jemnú motoriku,

- spája pohyb so spevom,

- dokáže prekonávať prekážky, koordinovať pohyby,

- získava schopnosť priestorovej orientácie.

 

Kompetencie sociálne a interpersonálne

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa sociálne a interpersonálne kompetencie:

- efektívne spolupracuje v skupine,

- poskytne pomoc alebo pomoc privolá,

- uvedomuje si potreby ostatných detí i potreby osôb so zdravotným postihnutím,

- rozpozná vhodné a nevhodné správanie, vníma nespravodlivosť, agresivitu a šikanovanie,

- v skupine obhajuje svoj názor, ale vie sa podriadiť aj väčšine,

- je tolerantné.

 

Kompetencie pracovné

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa pracovné kompetencie:

- prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh,

- plánuje svoje činnosti,

- plní si svoje povinnosti,

- ovláda jednoduché manuálne činnosti potrebné pre praktický život,

- spoluvytvára pravidlá spoločenského spolužitia, dodržuje ich,

- váži si výsledky práce iných, zámerne ich nepoškodzuje.

 

Kompetencie k tráveniu voľného času

Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa kompetencie k tráveniu voľného času:

- rozlišuje vhodné a nevhodné ponuky k tráveniu voľného času,

- rozvíja schopnosť pracovať v kolektíve,

- orientuje sa v možnostiach zmysluplného trávenia voľného času,

- rozvíja svoje záujmy v individuálnych aj skupinových činnostiach.

 

Každé dieťa je nezameniteľná individualita. K naplňovaniu jednotlivých kompetencií v plnej miere dochádza postupne, rôznym tempom, v priebehu celého výchovného cyklu.

 

 

2.6  Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti

 

Naše pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií, prípadne k utváraniu nových kompetencií dieťaťa.

Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových aktivizujúcich metód a foriem práce, aplikovanie humanistickej výchovy (partnerský vzťah k dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa), úzku spoluprácu s rodinou dieťaťa, spoluprácu s vyučujúcimi, kontinuálne vzdelávanie vychovávateľky.

 

Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme tieto pedagogické stratégie:

 

Kľúčové kompetencie

Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti

Kompetencie učiť sa učiť

- povzbudzujeme zvedavosť a záujem detí o nové informácie

- prostredníctvom hier a dramatizácie vedieme deti k sebahodnoteniu

- humanistickým hodnotením vytvárame podmienky pre to, aby deti mohli zažívať úspech

- didaktickými hrami motivujeme deti riešiť nové, neznáme úlohy

Kompetencie komunikatívne

- povzbudzujeme deti ku vhodnej komunikácii medzi sebou navzájom, vychovávateľkou a inými ľuďmi v ŠKD aj mimo neho

- vysvetľujeme deťom význam otvorenej kultúrnej komunikácie (asertivita)

- zážitkovou výchovou trénujeme deti trpezlivo a aktívne počúvať

Kompetencie motorické

- pripravujeme pre deti hry, v ktorých si rozvíjajú hrubú a jemnú motoriku, prekonávajú prekážky, spájajú pohyb so spevom, rozvíjajú schopnosť priestorovej orientácie

Kompetencie sociálne a interpersonálne

- individuálnym prístupom vedieme deti k dodržovaniu stanovených skupinových pravidiel

- v hrách vytvárame situácie, v ktorých sa deti učia pomáhať si navzájom

- povzbudzujeme deti k efektívnej spolupráci

- vysvetľujeme deťom znaky šikanovania a spôsoby brániť sa proti nemu

- v hrách učíme deti základom empatie

- trénujeme deti vypočuť si odlišné názory

- príkladom a rozhovorom učíme deti vážiť si prácu iných

Kompetencie pracovné

- motivujeme deti k samostatnosti a zodpovednosti za vykonanú prácu

- realizujeme pracovné činnosti, v ktorých si deti môžu osvojiť alebo rozvinúť jednoduché manuálne zručnosti potrebné pre praktický život

- ponúkame deťom rôznorodé a zaujímavé hry, výchovno-vzdelávacie činnosti a záujmové činnosti

Kompetencie k tráveniu voľného času

- vedieme deti k aktívnemu využívaniu voľného času

- motivujeme deti  k rozvíjaniu svojich záujmov

- ponúkame deťom aktivity, ktoré vedú k rozvíjaniu schopnosti pracovať v kolektíve

 

 

3  METÓDY A FORMY VÝCHOVNEJ PRÁCE

 

 

Výchovný proces v školskom klube detí je poldenný. Formy výchovnej práce, ktoré sú realizované v jednotlivých činnostiach, sú rôznorodé a pestré. Dôležité miesto má zážitok.

 

Metódy používané pri spontánnej, neriadenej činnosti:

- hra, individuálna práca,

- pozorovanie, získavanie skúseností pozorovaním,

- práca vo dvojici, skupine,

- vlastná tvorba, aktivizujúce hry,

- experimentovanie.

 

Metódy používané pri riadenej činnosti:

- rozhovor, komunikácia v kruhu,

- vychádzka, rozprávanie, dramatizácia,

- prezentácia výsledkov,

- diskusia.

 

Formy práce pri spontánnej činnosti:

- voľné kreslenie, omaľovávanky, doplňovačky,

- skladanie obrázkov,

- dramatizácia rozprávky,

- stolné hry, konštruktívne hry so stavebnicou.

 

Formy práce pri činnosti riadenej:

- hudobné pohybové hry, športové hry,

- vychádzky s pozorovaním,

- besedy, TV chvíľky,

- súťaživé hry a didaktické hry.

 

Oživením výchovného programu v školskom klube sú príležitostné akcie a projekty, ktoré nie sú zahrnuté do týždennej skladby činností. Súčasťou programu je aj príprava na vyučovanie.

 

 

4  TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY

 

 

Školský klub realizuje svoju činnosť so zameraním na viacero tematických oblastí:

 

 

Po

„Zvedavý Pondelok“

spoločensko-vedná oblasť

Ut

„Umelec Utorok“

esteticko-výchovná oblasť

St

„Športovkyňa Streda“

telovýchovno-športová oblasť

Št

„Majster Štvrtok“

pracovno-technická oblasť

Pia

„Eko Piatok“

prírodovedno-environmentálna oblasť

 

 

Ciele jednotlivých oblastí výchovy:

 

Vzdelávacia oblasť:

- rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,

- rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie,

- získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov.

 

Spoločensko-vedná oblasť:

- rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, empatie,

- prejavovať úctu k rodičom, starším osobám,

- prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím,

- posilniť základy hrdosti k národnej príslušnosti,

- kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa,

- poskytnúť pomoc alebo pomoc privolať.

 

Pracovno-technická oblasť:

- vedieť spolupracovať so skupinou,

- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností,

- získavať základy zručností potrebných pre praktický život,

Prírodovedno-environmentálna oblasť:

- pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia.

 

Esteticko-výchovná oblasť:

- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v našom okolí,

- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,

- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia.

 

Telovýchovno-športová oblasť:

- kultivovať základné hygienické návyky,

- pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,

- rozvíjať športový talent a schopnosti.

 

 

5  VÝCHOVNÝ PLÁN

 

 

Charakteristika výchovného plánu

 

V našom školskom klube sa snažíme rozvíjať samostatnosť, zdravé sebavedomie, sebaistotu a tvorivosť detí.

Vo výchovných činnostiach sa zameriavame na oddychovú a rekreačnú činnosť, aby to zodpovedalo zdravotno-hygienickým zásadám striedania práce a odpočinku a prispievalo k odstráneniu únavy z predchádzajúcej školskej činnosti. V záujmových činnostiach si deti rozvíjajú individuálne zručnosti podľa schopností a rozmanitých záujmov.

Cieľom činností v školskom klube detí je aj prevencia pred nežiaducimi vplyvmi. Snažíme sa žiakov viesť k efektívnemu využívaniu voľného času, a tým predchádzať nevhodným formám správania sa.

Chceme budovať priateľské vzťahy medzi žiakmi a rozvíjať medzi nimi schopnosť spolupracovať. Zároveň vytvárať u detí vzťah k prírode, k tradíciám a zvykom našich predkov.

Vychovávateľka si vytvára vlastnú náplň tematických celkov, ktorú vhodne prispôsobuje skupine detí, s ktorou pracuje. Snaží sa odovzdávať a sprostredkovávať deťom základné životné skúsenosti v prirodzenom prostredí vrstovníkov. Usiluje sa o objektívne hodnotenie každého dieťaťa.

Vo všetkých činnostiach je hlavným motivačným prvkom hra. Ničím iným nezískame tak ľahko detské srdce ako zaujímavou hrou. Hracia úloha vyvoláva záujem detí, aktivizuje ich pozornosť a sprostredkováva nové poznatky. Zabezpečíme tým, aby všetky činnosti boli veselé, zábavné a pre deti príťažlivé.

 

Tematické oblasti výchovy:             Počet hodín výchovno-vzdelávacích činností:

 

I. ročník

II. ročník

III. ročník

IV. ročník

Vzdelávacia oblasť

69

165

156

154

Spoločensko-vedná oblasť

151,5

95,5

80

73

Esteticko-výchovná oblasť

98

82

67,5

59

Telovýchovno-športová oblasť

90,5

68

64

56

Pracovno-technická oblasť

130

102,5

85,5

80

Prírodovedno-environmen. oblasť

55

48

42

40

SPOLU:

594

561

495

462

 

Vychovávateľka projektuje výchovno-vzdelávacie činnosti tak, aby sa v priebehu dňa striedal odpočinok a relax so vzdelávaním (príprava na vyučovanie), či záujmovými a výchovno-vzdelávacími aktivitami.

 

 

6  VÝCHOVNÝ JAZYK

 

 

Výchovným jazykom v školskom klube detí je slovenský jazyk, ktorý je úradným jazykom Slovenskej republiky. Našou snahou je, aby deti používali spisovný jazyk nielen v písomnej, ale i v ústnej forme.

 

 

7  PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE

 

 

Výchovnú činnosť v školskom klube detí zabezpečuje kvalifikovaná vychovávateľka so špecializáciou – „Vychovávateľstvo so zameraním na špecifické pedagogické problémy“. Snaží sa vytvárať deťom bezpečné a komunikatívne prostredie, pripravuje pestrý výchovný program, podporuje dodržiavanie školského poriadku, upevňuje hygienické návyky. Spolupracuje s rodičmi detí a triednymi učiteľmi.

 

 

8  MATERIÁL.-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY

 

 

Náš školský klub je umiestnený v budove, kde sa nachádza aj školská jedáleň. K svojim potrebám môže využívať telocvičňu, školský dvor, areál školy a učebne. Školský klub má jedno oddelenie. Jeho priestor je rozdelený na dve časti: pracovnú a oddychovú. Pracovná časť je vybavená školským nábytkom a tabuľou. Oddychová časť disponuje pohovkami, dopravným kobercom, videom, rádiom a počítačmi.

V školskom klube majú deti k dispozícií množstvo hračiek, spoločenských hier, stavebníc, stolný futbal, stolný hokej, vodové farby, pastelky, voskovky, detské knihy a časopisy. Na realizáciu športovej činnosti je klub vybavený loptami, švihadlami, detskými tenisovými raketami, lepiacimi rukavicami a športovými kruhmi s možnosťou ich širokého uplatnenia pri športe a pri hrách.

Materiálne zabezpečenie pre hrovú, výtvarnú a telovýchovnú činnosť je dostatočné a deti ho využívajú pre samostatnú i spoločnú činnosť.

Priestorové podmienky – najmä pre nerušenú prípravu žiakov na vyučovanie sú nedostatočné.

Školský klub detí má vyhovujúce hygienické podmienky. Máme vyhradený priestor pre preobúvanie. Sociálne zariadenia a umývadlá s pitnou vodou sú umiestnené v tesnej blízkosti školského klubu.

  

 

 

 

 

9 PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE

 

 

Školský klub berie zodpovednosť za bezpečnosť detí, za dodržiavanie hygienických podmienok a ochranu ich fyzického a duševného stavu v čase ich pobytu v klube.

 

Podmienky pre bezpečné pôsobenie:

 

 

 

10  VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA

 

 

10.1 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

 

Cieľom hodnotenia výsledkov detí v školskom klube je poskytnúť dieťaťu a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako dieťa zvládlo danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.

Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami. Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali deti na úspešné a neúspešné. Pri hodnotení dieťaťa budeme sledovať jeho úroveň dosahovania očakávaných výstupov v jednotlivých oblastiach výchovy (kompetencie dieťaťa).

 

Pri hodnotení detí uplatňujeme tieto indikátory:

 

1. Vnútorný poriadok školského klubu detí

2. Skupinové pravidlá, ktoré si spoločne určuje vychovávateľka s deťmi svojho oddelenia.

3. Úroveň schopností a zručností dieťaťa.

 

 

Pri hodnotení detí aplikujeme metódy individuálneho prístupu, povzbudenia, pozorovania, rozhovoru, aktivizácie a úzkej spolupráce s rodičmi detí. Rešpektujeme právo dieťaťa na omyl.

 

 

Nástroje hodnotenia:

1. Spätná väzba od rodičov

2. Spätná väzba od učiteľov

3. Pozorovanie detí pri činnosti

 

 

10.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

 

Vychovávateľka potrebuje mať dostatočný priestor pre svoju prácu. Základom úspešnej práce každého pedagóga je jeho tvorivosť, iniciatíva, kreativita a láska k deťom. Pre hodnotenie platia tieto kritériá:

 

Vzdelávacia oblasť:

- hodnotenie žiakov,

- rozbory žiackych prác.

Výchovná oblasť:

- prístup k deťom, prevencia problémov,

- rešpektovanie porúch učenia,

- dodržiavanie vnútorného poriadku školského klubu,

- starostlivosť o vzhľad miestnosti oddelenia školského klubu.

Administratíva:

- úroveň dokumentácie (spoľahlivosť, presnosť),

- včasnosť a presnosť v plnení termínov úloh.

Jednanie s rodičmi:

- ústretovosť, konštruktívnosť, pravidelnosť.

Vzťahy na pracovisku:

- ochota pri plnení úloh.

Sebavzdelávanie

 

Na hodnotenie vychovávateľky školského klubu budeme používať tieto metódy:

 

 

 

 

 

11  KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PED. ZAMESTNANCOV

 

 

Pedagogické pôsobenie v ŠKD zabezpečuje plne kvalifikovaná vychovávateľka. Bude sa naďalej vzdelávať formou samoštúdia.

 

 

 

 

 

12  VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY

 

 

Vzdelávacia oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Gramatické a matematické cvičenie

Samostatne písať úlohy.

Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry

Rozvíjať získané poznatky.

 

Spoločensko-vedná oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v školskom klube, dodržiavanie pravidiel

Spolurozhodovať o živote v skupine.

Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom, čo je tolerancia

Prejavovať úctu k rodičom, starším.

Emócie, prečo sme nahnevaní, trpezlivosť, upokojenie sa, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta

Ovládať jednoduché zručnosti sebahodnotenia, sebamotivácie a empatie.

Vulgarizmy, slang, gestá, spolužitie bez násilia

Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa.

Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky

Prejavovať úctu k rodičom

Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká

Samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty v školskom klube.

 

Esteticko-výchovná oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Pamiatky v obci, história, ľudové tradície a zvyky, názvy ulíc

Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí.

Hudba, výtvarné umenie, tanec

Prejavovať pozitívny vzťah k umeniu.

Úprava školského klubu, ozdoby

Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia.

Veľká noc, Deň matiek, úcta k starším, Vianoce

Prejavovať pozitívny vzťah k ľudovým tradíciám a zvykom, úcta k starším.

 

Telovýchovno-športová oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Umývanie rúk, vetranie, telovýchov.chvíľky

Ovládať základné hygienické návyky.

Prechádzka, otužovanie, kolektívne loptové hry, relaxačné cvičenie, skupinové hry

Relaxovať prostredníctvom hry a pohybu, schopnosť pravidelného pohybu a cvičenia.

Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia

Rozvíjať schopnosť chrániť si svoje zdravie, uvedomovať si význam zdravia.

Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie práce s odpočinkom, obliekanie podľa ročných období

Osvojiť si základné princípy zdravého životného štýlu.

Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie

Uvedomovať si škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog.

 

 

Pracovno-technická oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Spolupráca, zodpovednosť, dodržiavanie pravidiel školského klubu, moje povinnosti

Spolurozhodovať o živote v skupine, pracovať v skupine.

Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelení, v šatni

Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky.

Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce

Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu.

Prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce

Vedieť spolupracovať so skupinou.

Práca s rôznym materiálom, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti

Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností.

 

Prírodovedno-environmentálna oblasť:

Obsahový štandard

Výkonový štandard

Pozorovanie prírody v okolí obce, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou

Poznať základné princípy ochrany životného prostredia.

Čistenie prírody a okolia školského klubu, tvorivé využitie odpadu

Uplatňovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia.

 

 

 

13  VÝCHOVNÉ OSNOVY

 

 

Vzdelávacia oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I.roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVČ

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie

Domáce úlohy

Individuálny prístup, Tréning, Motivácia, Vysvetlenie, Zábavné didaktické hry

0

99

99

99

Rozvíjať získané poznatky

Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry

Individuálny prístup

69

66

57

55

 

 

 

 

 

Spoločensko-vedná oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I.roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVC

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Obhajovať si svoj názor

Asertivita, asertívne správanie, jednoduché techniky

Vysvetlenie, Povzbudenie, Hry na presadzovanie, Aktivačné hry

6

3,50

3

2

Vypočuť si opačný názor

Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg

Vysvetlenie, Tréning

6

3,50

3

2

Spolurozhodovať o živote skupiny

Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie vnútorného poriadku ŠKD

Individuálny prístup, Aktivácia, Motivácia, Kooperačné hry, Hry na dôveru, Hranie rolí

49,5

    33

33

30

Prejavovať úctu k rodičom a starším

Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, prejavy úcty

Individuálny prístup, Film, Rozprávka, Hry na vciťovanie

 

 

26

 

 

16

15

15

Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie

Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, Trpezlivosť, ako zvládnuť hnev, sebaúcta

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Povzbudenie, Dramatizácia, Hra na úprimnosť, Hry na vciťovanie

23

14

12

10

Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím

Život so zdravotným postihnutím, vzťah k deťom s handicapom

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Film, Rozprávka, Hry na vciťovanie

10

8

5

5

Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa

Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Tréning

22

10

5

5

Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní

Vulgarizmy, slang, gestá, spolužitie bez násilia

Individuálny prístup, Tréning, Vysvetlenie, Aktivačné hry

9

7,5

4

4

 

Esteticko-výchovná oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I.roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVČ

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí

Ľudové tradície, návšteva kultúrnych pamiatok v obci

Individuálny prístup, Ukážka, Aktivácia, Vysvetlenie

12

8

5

4

Rozvíjať talent a špecifické schopnosti

Netradičné výtvarné techniky, hudobné činnosti, športové činnosti

Individuálny prístup, Súťaž, Motivácia, Povzbudenie, Výstava prác

36

33

26,5

25

Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia

Úprava triedy, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku

Individuálny prístup, Motivácia, Povzbudenie, Aktivácia

36

33

29

25

Objavovať a vnímať krásu v bežnom živote

Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, rozprávka

Individuálny prístup, Ilustrácia zážitku, Pozorovanie, Povzbudenie

14

8

7

5

 

Telovýchovno-športová oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I. roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVČ

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom

Prechádzka, kolektívne a športové hry

Individuálny prístup, Tréning, Motivácia, Povzbudenie

49,5

33

33

29

Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog

Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie

Individuálny prístup, Film, Beseda, Výtvarná ilustrácia

5

2

2

2

Pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia

Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry

Individuálny prístup, Tréning, Povzbudenie, Aktivácia

36

33

29

25

 

Pracovno-technická oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I.roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVČ

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Kultivovať základné hygienické návyky

Sebaobsluha, poriadok na stole, v šatni, umývanie rúk

Individuálny prístup, Motivácia, Aktivácia, Tréning, Hodnotenie

27,5

16,5

15,5

14

Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu

Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce

Individuálny prístup, Rozhovor, Vysvetlenie, Hodnotenie, Hry na dôveru, Vlastná práca

 

14

 

14

 

14

 

14

Vedieť spolupracovať so skupinou

Kladný vzťah k ostatným deťom, hrdosť na spoločný výsledok práce

Individuálny prístup, Súťaž, Kooperačné hry,

Motivácia

36

36

36

36

Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností

Práca s rôznym materiálom, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, spolupráca

Individuálny prístup, Vlastná práca, Výstava prác, Záujmový krúžok, Povzbudenie

27

19

9

5

Získavať základy zručností potrebných pre praktický život

Studené jedlo, poriadok v herni, sebaobslužné činnosti

Individuálny prístup, Tréning,

Vlastná práca, Výstava

24,5

16

10

10

Získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov

Maska na karneval, kalendár

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Povzbudenie, Vlastná práca

1

1

1

1

 

 

 

 

Prírodovedno-environmentálna oblasť:

Výchovno-vzdelávací cieľ

Obsah

Metódy, formy

I.roč.

Počet VVČ

II.roč.

Počet VVČ

III.roč.

Počet VVČ

IV.roč.

Počet VVČ

Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia

Pozorovanie prírody, pozorovanie zmien v prírode, tematická rozprávka

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Ekologické hry

35

30

27

26

Rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia

Čistenie prírody a okolia ŠKD, zber prírodnín

Individuálny prístup, Vysvetlenie, Aktivácia, Motivácia

20

18

15

14