Základná škola, Školská 4, 976 11 Selce
VÝCHOVNÝ
PROGRAM ŠKOLSKÉHO KLUBU DETÍ
OBSAH
1 Identifikačné údaje 1
2 Vlastné ciele a poslania výchovy 2
2.1 Charakteristika zariadenia a detí 2
2.2 Spolupráca s rodičmi 2
2.3 Ciele výchovno-vzdelávacej práce 2
2.4 Zameranie školského klubu detí 2
2.5 Kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí 3
2.6 Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti 4
3 Metódy a formy výchovnej práce 5
4 Tematické oblasti výchovy 6
5 Výchovný plán 7
6 Výchovný jazyk 8
7 Personálne zabezpečenie 8
8 Materiálno-technické a priestorové podmienky 8
9 Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove 9
10 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia 9
10.1 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí 9
10.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov 10
11 Kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov 10
12 Výchovné štandardy 11
13 Výchovné osnovy 12
1 IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE
Názov výchovného programu : Školský klub detí pre Teba
Oficiálny názov : Výchovný program
Motivačný názov : Sila je v tíme
Predkladateľ : Základná škola, Školská 4, Selce
Názov školského zariadenia : Školský klub detí pri Základnej škole, Školská 4, Selce
Adresa školského zariadenia : Školská 4, 976 11 Selce
Forma výchovy a vzdelávania : denná
Výchovný jazyk : slovenský
Druh školského zariadenia : štátne
Riaditeľ školy : PaedDr. Ján Chladný
Zástupca riaditeľa školy : Mgr. Soňa Lehoťanová
Kontakty : 048/4181227
Zriaďovateľ
:
Obec Selce
VP bol prerokovaný v pedagogickej rade : 28.
augusta 2009
VP bol prerokovaný v rade školy
:
28. augusta 2009
Platnosť dokumentu
:
1. septembra 2009
Podpis riaditeľa a pečiatka školy
:
PaedDr.
Ján Chladný
riaditeľ
školy
2 VLASTNÉ CIELE A POSLANIA VÝCHOVY
2.1 Charakteristika zariadenia a detí
Školský klub detí je školské zariadenie, ktoré je súčasťou základnej školy, navštevujú ho žiaci 1. stupňa. Priemerný počet detí v zariadení je 25. Školský klub má jedno oddelenie. Priestor klubu pozostáva z oddychovej a pracovnej časti. Deti môžu využívať školský dvor, areál školy, učebne a telocvičňu.
Školský klub detí zabezpečuje odpočinok po vyučovaní, rekreáciu a záujmové využitie voľného času. Deti sa učia žiť v kolektíve, spolupracovať a tolerovať sa navzájom. Jednotlivé časti výchovy mimo vyučovania rozvíjajú u nich dôležité zručnosti a vedomosti, posilňujú osobnosť každého dieťaťa.
2.2 Spolupráca s rodičmi
Vychovávateľka školského klubu spolupracuje s rodičmi detí. Môžu sa vzájomne radiť, pomáhať a informovať - osobne alebo telefonicky. Rodičia môžu školský klub navštíviť kedykoľvek po vzájomnej dohode s vychovávateľkou.
2.3 Ciele výchovno-vzdelávacej práce
Hlavným cieľom výchovy školského klubu je výchovné pôsobenie na dieťa tak, aby podporil rozvíjanie dieťaťa smerom k pozitívnej a aktívnej prosociálnej osobnosti, ktorá bude schopná uplatniť sa v reálnom živote súčasnej otvorenej a informačnej spoločnosti.
Základným cieľom výchovy je zaujímavou a pestrou činnosťou v čase mimo vyučovania uspokojovať záujmy detí s prevahou oddychového, rekreačného a záujmového charakteru.
V školskom klube nie sú hlavnou súčasťou výchovnej práce vedomosti žiakov, ale sú to hlavne sociálne zručnosti. Nejde o školský výkon žiaka, ale o kvalitu jeho sociálnych vzťahov k vrstovníkom. Výchovno-vzdelávacia práca v školskom klube detí prispieva k rozvoju kľúčových kompetencií každého dieťaťa. Školský klub sa snaží naviazať na základy položené v predškolskom vzdelávaní a vhodne dopĺňať kompetencie získané pri výchove v rodine a na vyučovaní v škole.
2.4 Zameranie školského klubu detí
Školský klub detí je školské zariadenie, ktoré je vnímané ako prechod medzi vyučovacím procesom a pobytom dieťaťa v rodinnom prostredí. Má výchovnú, vzdelávaciu, relaxačnú, regeneračnú a sociálnu funkciu.
Náš školský klub ponúka:
Školský klub sa usiluje o výchovu harmonicky rozvinutého človeka. Formou cielenej motivácie sa snaží zapojiť deti do všetkých činností. Vyšším poslaním je vytvárať návyky na účelné trávenie voľného času.
2.5 Kľúčové kompetencie dieťaťa školského klubu detí
Kľúčové kompetencie, ktoré si dieťa buduje v priebehu výchovno-vzdelávacieho cyklu v školskom klube detí:
Kompetencie učiť sa učiť
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa kompetencie k učeniu:
- rieši nové, neznáme úlohy a situácie,
- učí sa spontánne, ale zároveň vedome
- samostatne sleduje konkrétne javy, vyvodzuje z nich poučenia,
- informácie zbiera z rôznych zdrojov,
- skúsenosti uplatňuje v praxi,
- dokončí začatú prácu,
- objektívne porovnáva výsledky svojej práce s výsledkami práce svojich rovesníkov.
Kompetencie komunikatívne
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa komunikatívne kompetencie:
- rozširuje si slovnú zásobu čítaním alebo počúvaním,
- vypočuje si opačný názor a dokáže vyjadriť vlastný,
- začína kontakt primeraným pozdravom,
- používa zdvorilostné frázy,
- aktívne počúva, neskáče druhému do reči,
- nepoužíva vulgarizmy.
Kompetencie motorické
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa motorické kompetencie:
- zdokonaľuje si jemnú motoriku,
- spája pohyb so spevom,
- dokáže prekonávať prekážky, koordinovať pohyby,
- získava schopnosť priestorovej orientácie.
Kompetencie sociálne a interpersonálne
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa sociálne a interpersonálne kompetencie:
- efektívne spolupracuje v skupine,
- poskytne pomoc alebo pomoc privolá,
- uvedomuje si potreby ostatných detí i potreby osôb so zdravotným postihnutím,
- rozpozná vhodné a nevhodné správanie, vníma nespravodlivosť, agresivitu a šikanovanie,
- v skupine obhajuje svoj názor, ale vie sa podriadiť aj väčšine,
- je tolerantné.
Kompetencie pracovné
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa pracovné kompetencie:
- prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh,
- plánuje svoje činnosti,
- plní si svoje povinnosti,
- ovláda jednoduché manuálne činnosti potrebné pre praktický život,
- spoluvytvára pravidlá spoločenského spolužitia, dodržuje ich,
- váži si výsledky práce iných, zámerne ich nepoškodzuje.
Kompetencie k tráveniu voľného času
Aktívnou účasťou na činnostiach školského klubu získava dieťa kompetencie k tráveniu voľného času:
- rozlišuje vhodné a nevhodné ponuky k tráveniu voľného času,
- rozvíja schopnosť pracovať v kolektíve,
- orientuje sa v možnostiach zmysluplného trávenia voľného času,
- rozvíja svoje záujmy v individuálnych aj skupinových činnostiach.
Každé dieťa je nezameniteľná individualita.
K naplňovaniu jednotlivých kompetencií v plnej miere dochádza
postupne, rôznym tempom, v priebehu celého výchovného cyklu.
2.6 Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti
Naše pedagogické stratégie smerujú k rozvíjaniu kľúčových kompetencií, prípadne k utváraniu nových kompetencií dieťaťa.
Preferujeme individuálny prístup, uplatňovanie zážitkových aktivizujúcich metód a foriem práce, aplikovanie humanistickej výchovy (partnerský vzťah k dieťaťu, humanistické hodnotenie dieťaťa), úzku spoluprácu s rodinou dieťaťa, spoluprácu s vyučujúcimi, kontinuálne vzdelávanie vychovávateľky.
Pri rozvíjaní kľúčových kompetencií uplatňujeme tieto
pedagogické stratégie:
Kľúčové
kompetencie |
Stratégie
výchovno-vzdelávacej činnosti |
Kompetencie učiť sa učiť |
- povzbudzujeme zvedavosť a záujem detí o nové informácie - prostredníctvom hier a dramatizácie vedieme deti k sebahodnoteniu - humanistickým hodnotením vytvárame podmienky pre to, aby deti mohli zažívať úspech - didaktickými hrami motivujeme deti riešiť nové, neznáme úlohy |
Kompetencie komunikatívne |
- povzbudzujeme deti ku vhodnej komunikácii medzi sebou navzájom, vychovávateľkou a inými ľuďmi v ŠKD aj mimo neho - vysvetľujeme deťom význam otvorenej kultúrnej komunikácie (asertivita) - zážitkovou výchovou trénujeme deti trpezlivo a aktívne počúvať |
Kompetencie motorické |
- pripravujeme pre deti hry, v ktorých si rozvíjajú hrubú a jemnú motoriku, prekonávajú prekážky, spájajú pohyb so spevom, rozvíjajú schopnosť priestorovej orientácie |
Kompetencie sociálne a interpersonálne |
- individuálnym prístupom vedieme deti k dodržovaniu stanovených skupinových pravidiel - v hrách vytvárame situácie, v ktorých sa deti učia pomáhať si navzájom - povzbudzujeme deti k efektívnej spolupráci - vysvetľujeme deťom znaky šikanovania a spôsoby brániť sa proti nemu - v hrách učíme deti základom empatie - trénujeme deti vypočuť si odlišné názory - príkladom a rozhovorom učíme deti vážiť si prácu iných |
Kompetencie pracovné |
- motivujeme deti k samostatnosti a zodpovednosti za vykonanú prácu - realizujeme pracovné činnosti, v ktorých si deti môžu osvojiť alebo rozvinúť jednoduché manuálne zručnosti potrebné pre praktický život - ponúkame deťom rôznorodé a zaujímavé hry, výchovno-vzdelávacie činnosti a záujmové činnosti |
Kompetencie k tráveniu voľného času |
- vedieme deti k aktívnemu využívaniu voľného času - motivujeme deti k rozvíjaniu svojich záujmov - ponúkame deťom aktivity, ktoré vedú k rozvíjaniu schopnosti pracovať v kolektíve |
3 METÓDY A FORMY VÝCHOVNEJ PRÁCE
Výchovný proces v školskom klube detí je poldenný. Formy výchovnej práce, ktoré sú realizované v jednotlivých činnostiach, sú rôznorodé a pestré. Dôležité miesto má zážitok.
Metódy používané pri spontánnej, neriadenej činnosti:
- hra, individuálna práca,
- pozorovanie, získavanie skúseností pozorovaním,
- práca vo dvojici, skupine,
- vlastná tvorba, aktivizujúce hry,
- experimentovanie.
Metódy používané pri riadenej činnosti:
- rozhovor, komunikácia v kruhu,
- vychádzka, rozprávanie, dramatizácia,
- prezentácia výsledkov,
- diskusia.
Formy práce pri spontánnej činnosti:
- voľné kreslenie, omaľovávanky, doplňovačky,
- skladanie obrázkov,
- dramatizácia rozprávky,
- stolné hry, konštruktívne hry so stavebnicou.
Formy práce pri činnosti riadenej:
- hudobné pohybové hry, športové hry,
- vychádzky s pozorovaním,
- besedy, TV chvíľky,
- súťaživé hry a didaktické hry.
Oživením výchovného programu v školskom klube sú príležitostné akcie a projekty, ktoré nie sú zahrnuté do týždennej skladby činností. Súčasťou programu je aj príprava na vyučovanie.
4 TEMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY
Školský klub realizuje svoju činnosť so zameraním na viacero tematických oblastí:
Po |
„Zvedavý Pondelok“ |
spoločensko-vedná oblasť |
Ut |
„Umelec Utorok“ |
esteticko-výchovná oblasť |
St |
„Športovkyňa Streda“ |
telovýchovno-športová oblasť |
Št |
„Majster Štvrtok“ |
pracovno-technická oblasť |
Pia |
„Eko Piatok“ |
prírodovedno-environmentálna oblasť |
Ciele jednotlivých oblastí výchovy:
Vzdelávacia oblasť:
- rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,
- rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie,
- získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov.
Spoločensko-vedná oblasť:
- rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, empatie,
- prejavovať úctu k rodičom, starším osobám,
- prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím,
- posilniť základy hrdosti k národnej príslušnosti,
- kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa,
- poskytnúť pomoc alebo pomoc privolať.
Pracovno-technická oblasť:
- vedieť spolupracovať so skupinou,
- rozvíjať základy manuálnych a technických zručností,
- získavať základy zručností potrebných pre praktický život,
Prírodovedno-environmentálna oblasť:
- pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia.
Esteticko-výchovná oblasť:
- posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v našom okolí,
- rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,
- prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia.
Telovýchovno-športová oblasť:
- kultivovať základné hygienické návyky,
- pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,
- rozvíjať športový talent a schopnosti.
5 VÝCHOVNÝ PLÁN
Charakteristika výchovného plánu
V našom školskom klube sa snažíme rozvíjať samostatnosť, zdravé sebavedomie, sebaistotu a tvorivosť detí.
Vo výchovných činnostiach sa zameriavame na oddychovú a rekreačnú činnosť, aby to zodpovedalo zdravotno-hygienickým zásadám striedania práce a odpočinku a prispievalo k odstráneniu únavy z predchádzajúcej školskej činnosti. V záujmových činnostiach si deti rozvíjajú individuálne zručnosti podľa schopností a rozmanitých záujmov.
Cieľom činností v školskom klube detí je aj prevencia pred nežiaducimi vplyvmi. Snažíme sa žiakov viesť k efektívnemu využívaniu voľného času, a tým predchádzať nevhodným formám správania sa.
Chceme budovať priateľské vzťahy medzi žiakmi a rozvíjať medzi nimi schopnosť spolupracovať. Zároveň vytvárať u detí vzťah k prírode, k tradíciám a zvykom našich predkov.
Vychovávateľka si vytvára vlastnú náplň tematických celkov, ktorú vhodne prispôsobuje skupine detí, s ktorou pracuje. Snaží sa odovzdávať a sprostredkovávať deťom základné životné skúsenosti v prirodzenom prostredí vrstovníkov. Usiluje sa o objektívne hodnotenie každého dieťaťa.
Vo všetkých činnostiach je hlavným motivačným prvkom hra. Ničím iným nezískame tak ľahko detské srdce ako zaujímavou hrou. Hracia úloha vyvoláva záujem detí, aktivizuje ich pozornosť a sprostredkováva nové poznatky. Zabezpečíme tým, aby všetky činnosti boli veselé, zábavné a pre deti príťažlivé.
Tematické oblasti výchovy: Počet hodín výchovno-vzdelávacích činností:
|
I. ročník |
II. ročník |
III. ročník |
IV. ročník |
Vzdelávacia oblasť |
69 |
165 |
156 |
154 |
Spoločensko-vedná oblasť |
151,5 |
95,5 |
80 |
73 |
Esteticko-výchovná oblasť |
98 |
82 |
67,5 |
59 |
Telovýchovno-športová oblasť |
90,5 |
68 |
64 |
56 |
Pracovno-technická oblasť |
130 |
102,5 |
85,5 |
80 |
Prírodovedno-environmen. oblasť |
55 |
48 |
42 |
40 |
SPOLU: |
594 |
561 |
495 |
462 |
Vychovávateľka projektuje výchovno-vzdelávacie činnosti tak, aby sa v priebehu dňa striedal odpočinok a relax so vzdelávaním (príprava na vyučovanie), či záujmovými a výchovno-vzdelávacími aktivitami.
6 VÝCHOVNÝ JAZYK
Výchovným jazykom v školskom klube detí je slovenský jazyk, ktorý je úradným jazykom Slovenskej republiky. Našou snahou je, aby deti používali spisovný jazyk nielen v písomnej, ale i v ústnej forme.
7 PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
Výchovnú činnosť v školskom klube detí zabezpečuje kvalifikovaná vychovávateľka so špecializáciou – „Vychovávateľstvo so zameraním na špecifické pedagogické problémy“. Snaží sa vytvárať deťom bezpečné a komunikatívne prostredie, pripravuje pestrý výchovný program, podporuje dodržiavanie školského poriadku, upevňuje hygienické návyky. Spolupracuje s rodičmi detí a triednymi učiteľmi.
8 MATERIÁL.-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Náš školský klub je umiestnený v budove, kde sa nachádza aj školská jedáleň. K svojim potrebám môže využívať telocvičňu, školský dvor, areál školy a učebne. Školský klub má jedno oddelenie. Jeho priestor je rozdelený na dve časti: pracovnú a oddychovú. Pracovná časť je vybavená školským nábytkom a tabuľou. Oddychová časť disponuje pohovkami, dopravným kobercom, videom, rádiom a počítačmi.
V školskom klube majú deti k dispozícií množstvo hračiek, spoločenských hier, stavebníc, stolný futbal, stolný hokej, vodové farby, pastelky, voskovky, detské knihy a časopisy. Na realizáciu športovej činnosti je klub vybavený loptami, švihadlami, detskými tenisovými raketami, lepiacimi rukavicami a športovými kruhmi s možnosťou ich širokého uplatnenia pri športe a pri hrách.
Materiálne zabezpečenie pre hrovú, výtvarnú a telovýchovnú činnosť je dostatočné a deti ho využívajú pre samostatnú i spoločnú činnosť.
Priestorové podmienky – najmä pre nerušenú prípravu žiakov na vyučovanie sú nedostatočné.
Školský klub detí má vyhovujúce hygienické podmienky. Máme vyhradený priestor pre preobúvanie. Sociálne zariadenia a umývadlá s pitnou vodou sú umiestnené v tesnej blízkosti školského klubu.
9 PODMIENKY NA ZAISTENIE
BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE
Školský klub berie zodpovednosť za bezpečnosť detí, za dodržiavanie hygienických podmienok a ochranu ich fyzického a duševného stavu v čase ich pobytu v klube.
Podmienky pre bezpečné pôsobenie:
10 VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA
10.1 Vnútorný systém kontroly
a hodnotenia detí
Cieľom hodnotenia výsledkov detí v školskom klube je poskytnúť dieťaťu a jeho rodičom spätnú väzbu o tom, ako dieťa zvládlo danú problematiku, v čom má nedostatky, kde má rezervy a aké sú jeho pokroky. Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.
Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami. Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali deti na úspešné a neúspešné. Pri hodnotení dieťaťa budeme sledovať jeho úroveň dosahovania očakávaných výstupov v jednotlivých oblastiach výchovy (kompetencie dieťaťa).
Pri hodnotení detí uplatňujeme tieto indikátory:
1. Vnútorný poriadok školského klubu detí
2. Skupinové pravidlá, ktoré si spoločne určuje
vychovávateľka s deťmi svojho oddelenia.
3. Úroveň schopností a zručností dieťaťa.
Pri hodnotení detí aplikujeme metódy individuálneho
prístupu, povzbudenia, pozorovania, rozhovoru, aktivizácie a úzkej
spolupráce s rodičmi detí. Rešpektujeme právo dieťaťa na omyl.
Nástroje
hodnotenia:
1. Spätná väzba od rodičov
2. Spätná väzba od učiteľov
3. Pozorovanie detí pri činnosti
10.2 Vnútorný systém kontroly
a hodnotenia zamestnancov
Vychovávateľka potrebuje mať dostatočný priestor pre svoju prácu. Základom úspešnej práce každého pedagóga je jeho tvorivosť, iniciatíva, kreativita a láska k deťom. Pre hodnotenie platia tieto kritériá:
Vzdelávacia oblasť:
- hodnotenie žiakov,
- rozbory žiackych prác.
Výchovná oblasť:
- prístup k deťom, prevencia problémov,
- rešpektovanie porúch učenia,
- dodržiavanie vnútorného poriadku školského klubu,
- starostlivosť o vzhľad miestnosti oddelenia školského klubu.
Administratíva:
- úroveň dokumentácie (spoľahlivosť, presnosť),
- včasnosť a presnosť v plnení termínov úloh.
Jednanie s rodičmi:
- ústretovosť, konštruktívnosť, pravidelnosť.
Vzťahy na pracovisku:
- ochota pri plnení úloh.
Sebavzdelávanie
Na hodnotenie vychovávateľky školského klubu budeme používať tieto metódy:
11 KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PED. ZAMESTNANCOV
Pedagogické pôsobenie v ŠKD zabezpečuje plne kvalifikovaná vychovávateľka. Bude sa naďalej vzdelávať formou samoštúdia.
12 VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY
Vzdelávacia oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Gramatické a matematické cvičenie |
Samostatne písať úlohy. |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry |
Rozvíjať získané poznatky. |
Spoločensko-vedná oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v školskom klube, dodržiavanie pravidiel |
Spolurozhodovať o živote v skupine. |
Prejavy úcty k rodičom a ostatným ľuďom, čo je tolerancia |
Prejavovať úctu k rodičom, starším. |
Emócie, prečo sme nahnevaní, trpezlivosť, upokojenie sa, pozitívne myslenie, ako pochopiť iných, sebaúcta |
Ovládať jednoduché zručnosti sebahodnotenia, sebamotivácie a empatie. |
Vulgarizmy, slang, gestá, spolužitie bez násilia |
Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa. |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky |
Prejavovať úctu k rodičom |
Čo je konflikt, z čoho konflikt vzniká |
Samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty v školskom klube. |
Esteticko-výchovná oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Pamiatky v obci, história, ľudové tradície a zvyky, názvy ulíc |
Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí. |
Hudba, výtvarné umenie, tanec |
Prejavovať pozitívny vzťah k umeniu. |
Úprava školského klubu, ozdoby |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia. |
Veľká noc, Deň matiek, úcta k starším, Vianoce |
Prejavovať pozitívny vzťah k ľudovým tradíciám a zvykom, úcta k starším. |
Telovýchovno-športová oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Umývanie rúk, vetranie, telovýchov.chvíľky |
Ovládať základné hygienické návyky. |
Prechádzka, otužovanie, kolektívne loptové hry, relaxačné cvičenie, skupinové hry |
Relaxovať prostredníctvom hry a pohybu, schopnosť pravidelného pohybu a cvičenia. |
Podstata zdravia, zodpovednosť za svoje zdravie, príčiny ochorenia |
Rozvíjať schopnosť chrániť si svoje zdravie, uvedomovať si význam zdravia. |
Stravovacie návyky, pitný režim, striedanie práce s odpočinkom, obliekanie podľa ročných období |
Osvojiť si základné princípy zdravého životného štýlu. |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie |
Uvedomovať si škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog. |
Pracovno-technická oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Spolupráca, zodpovednosť, dodržiavanie pravidiel školského klubu, moje povinnosti |
Spolurozhodovať o živote v skupine, pracovať v skupine. |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v oddelení, v šatni |
Kultivovať základné sebaobslužné a hygienické návyky. |
Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu. |
Prejavy kladného vzťahu k spolužiakom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Vedieť spolupracovať so skupinou. |
Práca s rôznym materiálom, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností. |
Prírodovedno-environmentálna oblasť:
Obsahový
štandard |
Výkonový
štandard |
Pozorovanie prírody v okolí obce, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou |
Poznať základné princípy ochrany životného prostredia. |
Čistenie prírody a okolia školského klubu, tvorivé využitie odpadu |
Uplatňovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia. |
13 VÝCHOVNÉ OSNOVY
Vzdelávacia oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.roč. Počet
VVČ |
II.roč. Počet
VVČ |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet
VVČ |
Rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie |
Domáce úlohy |
Individuálny prístup, Tréning, Motivácia, Vysvetlenie, Zábavné didaktické hry |
0 |
99 |
99 |
99 |
Rozvíjať získané poznatky |
Rozvíjanie slovnej zásoby, jazykolamy, zmyslové hry, doplňovačky, didaktické hry |
Individuálny prístup |
69 |
66 |
57 |
55 |
Spoločensko-vedná oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.roč. Počet VVČ |
II.roč. Počet VVC |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet VVČ |
Obhajovať si svoj názor |
Asertivita, asertívne správanie, jednoduché techniky |
Vysvetlenie, Povzbudenie, Hry na presadzovanie, Aktivačné hry |
6 |
3,50 |
3 |
2 |
Vypočuť si opačný názor |
Vedenie rozhovoru, diskusia, dialóg |
Vysvetlenie, Tréning |
6 |
3,50 |
3 |
2 |
Spolurozhodovať o živote skupiny |
Spolupráca, zodpovednosť, vytváranie pozitívnej klímy v oddelení, dodržiavanie vnútorného poriadku ŠKD |
Individuálny prístup, Aktivácia, Motivácia, Kooperačné hry, Hry na dôveru, Hranie rolí |
49,5 |
33 |
33 |
30 |
Prejavovať úctu k rodičom a starším |
Moja rodina, čo je domov, vlastné zážitky, prejavy úcty |
Individuálny prístup, Film, Rozprávka, Hry na vciťovanie |
26 |
16 |
15 |
15 |
Rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie |
Emócie, prečo sme nahnevaní, silné a slabé stránky osobnosti, Trpezlivosť, ako zvládnuť hnev, sebaúcta |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Povzbudenie, Dramatizácia, Hra na úprimnosť, Hry na vciťovanie |
23 |
14 |
12 |
10 |
Prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím |
Život so zdravotným postihnutím, vzťah k deťom s handicapom |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Film, Rozprávka, Hry na vciťovanie |
10 |
8 |
5 |
5 |
Kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa |
Pozdrav, podanie ruky, požiadanie, odmietnutie, oslovenie, stolovanie |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Tréning |
22 |
10 |
5 |
5 |
Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní |
Vulgarizmy, slang, gestá, spolužitie bez násilia |
Individuálny prístup, Tréning, Vysvetlenie, Aktivačné hry |
9 |
7,5 |
4 |
4 |
Esteticko-výchovná oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.roč. Počet
VVČ |
II.roč. Počet
VVČ |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet
VVČ |
Posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí |
Ľudové tradície, návšteva kultúrnych pamiatok v obci |
Individuálny prístup, Ukážka, Aktivácia, Vysvetlenie |
12 |
8 |
5 |
4 |
Rozvíjať talent a špecifické schopnosti |
Netradičné výtvarné techniky, hudobné činnosti, športové činnosti |
Individuálny prístup, Súťaž, Motivácia, Povzbudenie, Výstava prác |
36 |
33 |
26,5 |
25 |
Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia |
Úprava triedy, netradičné ozdoby, úprava zovňajšku |
Individuálny prístup, Motivácia, Povzbudenie, Aktivácia |
36 |
33 |
29 |
25 |
Objavovať a vnímať krásu v bežnom živote |
Tematická vychádzka, pozorovanie zmien, rozprávka |
Individuálny prístup, Ilustrácia zážitku, Pozorovanie, Povzbudenie |
14 |
8 |
7 |
5 |
Telovýchovno-športová oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.
roč. Počet
VVČ |
II.roč. Počet
VVČ |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet
VVČ |
Rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom |
Prechádzka, kolektívne a športové hry |
Individuálny prístup, Tréning, Motivácia, Povzbudenie |
49,5 |
33 |
33 |
29 |
Pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog |
Čo je nikotín, fajčenie, alkohol a zdravie |
Individuálny prístup, Film, Beseda, Výtvarná ilustrácia |
5 |
2 |
2 |
2 |
Pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia |
Otužovanie, relaxačné cvičenie, skupinové hry |
Individuálny prístup, Tréning, Povzbudenie, Aktivácia |
36 |
33 |
29 |
25 |
Pracovno-technická oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.roč. Počet
VVČ |
II.roč. Počet
VVČ |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet
VVČ |
Kultivovať základné hygienické návyky |
Sebaobsluha, poriadok na stole, v šatni, umývanie rúk |
Individuálny prístup, Motivácia, Aktivácia, Tréning, Hodnotenie |
27,5 |
16,5 |
15,5 |
14 |
Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu |
Príprava na vyučovanie, splnenie úlohy, presnosť a čistota práce |
Individuálny prístup, Rozhovor, Vysvetlenie, Hodnotenie, Hry na dôveru, Vlastná práca |
14 |
14 |
14 |
14 |
Vedieť spolupracovať so skupinou |
Kladný vzťah k ostatným deťom, hrdosť na spoločný výsledok práce |
Individuálny prístup, Súťaž, Kooperačné hry, Motivácia |
36 |
36 |
36 |
36 |
Rozvíjať základy manuálnych a technických zručností |
Práca s rôznym materiálom, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, spolupráca |
Individuálny prístup, Vlastná práca, Výstava prác, Záujmový krúžok, Povzbudenie |
27 |
19 |
9 |
5 |
Získavať základy zručností potrebných pre praktický život |
Studené jedlo, poriadok v herni, sebaobslužné činnosti |
Individuálny prístup, Tréning, Vlastná práca, Výstava |
24,5 |
16 |
10 |
10 |
Získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov |
Maska na karneval, kalendár |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Povzbudenie, Vlastná práca |
1 |
1 |
1 |
1 |
Prírodovedno-environmentálna oblasť:
Výchovno-vzdelávací
cieľ |
Obsah |
Metódy,
formy |
I.roč. Počet
VVČ |
II.roč.
Počet
VVČ |
III.roč. Počet
VVČ |
IV.roč. Počet
VVČ |
Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia |
Pozorovanie prírody, pozorovanie zmien v prírode, tematická rozprávka |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Ekologické hry |
35 |
30 |
27 |
26 |
Rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia |
Čistenie prírody a okolia ŠKD, zber prírodnín |
Individuálny prístup, Vysvetlenie, Aktivácia, Motivácia |
20 |
18 |
15 |
14 |