Základná škola, Školská
4, 976 11 Selce
o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej
výsledkoch, a podmienkach školy za školský rok 2009 /2010
Správa bola prerokovaná
v pedagogickej rade dňa 20.9.2010
Správa bola prerokovaná na zasadnutí rady školy
dňa 20.9.2010
Zriaďovateľ schválil správu dňa
1. Základné údaje o škole
1.1. Názov: Základná škola
Selce
1.2. Adresa: Selce, Školská
4, PSČ 976 11
1.3. Telefónne číslo: 048/4181227
1.4. Internetová
adresa: riaditel.zsselce@gmail.sk
1.5. Zriaďovateľ: Obecný
úrad, Selčianska cesta 132, Selce
starosta Božena Zázrivcová
telefón: 048/4181223
e-mail: ouselce@selce.sk
1.6. Vedúci zamestnanci
školy: PaedDr Ján Chladný, riaditeľ
Mgr. Soňa Lehoťanová, zástupkyňa riaditeľa školy
Anna Skalošová, Mária Turčinová, ekonómka
1.7. Rada školy: bola
zriadená podľa Zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve s účinnosťou od 18.3.2008.
Predseda: Mgr. Zuzana Hrašková
Zvolení členovia rady školy:
za pedagog.zamestnancov: PaedDr. Erika Guštafíková
Mgr. Zuzana Hrašková
za zriaďovateľa: Ing.Katarína
Belicová
Mgr. Anna Kapustová
Rastislav Blaško
za rodičov: Soňa Strečková
Jana Mesíková
Maroš Mikloš
Marta Mesíková
za iné práv.osoby Ján Pažítka
za ostat.zamestnancov: Anna Skalošová,1.10.2009 M.Turčinová
1.8. Pomocné
a poradné orgány školy
-
Pedagogická rada školy – všetci pedagogickí zamestnanci,
pracuje podľa plánu.
-
1. stupeň – Metodické združenie v spolupráci so ZŠ
Priechod
-
vedúca MZ – Mgr. Zuzana Hrašková
-
2. stupeň – Predmetové komisie
-
PK – SJL a spoločenskovedné predmety: vedúca Mgr.Anna Kapustová
-
PK – M a prírodovedné predmety: vedúca PaedDr. Erika
Guštafíková
-
PK – výchovné predmety: vedúca PaedDr.Jana Murčová
-
výchovný poradca: Mgr. Eva Prokajová
2
Údaje o žiakoch
2.1 Prehľad
o žiakoch, ich počte a bydlisku
Bydlisko |
Počet
žiakov – 1. polrok |
Počet
žiakov – 2. polrok |
Selce |
149 |
149 |
Banská Bystrica |
11 |
11 |
Priechod |
24 |
24 |
Baláže |
2 |
2 |
Kynceľová |
1 |
1 |
Celkom |
187 |
187 |
2.2 Počet tried, žiakov, počet žiakov na učiteľa
Počet tried
|
Celkový počet žiakov
|
Počet žiakov na
jednu triedu
|
Počet žiakov na
jedného učiteľa
|
11
|
187
|
17
|
12,35
|
Zapísaných
do 1.ročníka |
Počet
žiadostí o odklad |
Nastúpilo
do 1. triedy |
19 |
1 |
16 |
Ročník/trieda |
Počet
žiakov |
Prospelo |
Neprospelo |
|||
|
I.polrok |
II.polrok |
I.polrok |
II.polrok |
I.polrok |
II.polrok |
1. |
14 |
14 |
14 |
14 |
0 |
0 |
2. |
13 |
13 |
13 |
13 |
0 |
0 |
3. |
15 |
15 |
15 |
15 |
0 |
0 |
4. |
11 |
11 |
11 |
11 |
0 |
0 |
1. stupeň |
53 |
53 |
53 |
53 |
0 |
0 |
5.roč |
20 |
20 |
19 |
20 |
1 |
0 |
6.A |
18 |
18 |
18 |
18 |
0 |
0 |
6.B |
16 |
16 |
15 |
16 |
1 |
0 |
7.A |
16 |
16 |
15 |
16 |
1 |
0 |
7.B |
15 |
15 |
12 |
14 |
3 |
1 |
8.roč. |
27 |
27 |
27 |
27 |
0 |
0 |
9.roč. |
22 |
22 |
22 |
22 |
0 |
0 |
2.stupeň |
134 |
134 |
128 |
133 |
6 |
1 |
Celkom |
187 |
187 |
181 |
186 |
6 |
1 |
Žiaci boli hodnotení
podľa platných Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov
základných škôl. V prvom polroku neprospel 0 žiakov na prvom stupni a 6 žiakov na druhom stupni. Na konci
školského roka neprospel 1 žiak na
druhom stupni. Na prvom stupni boli žiaci tretieho ročníka v prvom
polroku v predmetoch vlastiveda a prírodoveda hodnotení slovne,
v druhom polroku známkou. Anglický jazyk bol v obidvoch
klasifikačných obdobiach hodnotený známkou. Žiaci vo všetkých ročníkoch
prvého stupňa neboli v predmetoch Hv, Vv, Tv, Ev/Nv klasifikovaní.
Hlavnou príčinou neprospievania žiakov je nezáujem žiakov o vyučovanie. |
2.5 Priemerný prospech v 2. roč. - 4.
roč. – 1. stupeň
|
|
|||
1. |
2. |
3. |
4. |
|
Priemerný prospech |
- |
1,295 |
1,29 |
1,68 |
Celkový priemerný prospech 2.- 4.roč. |
1,42 |
2.6
Priemerný prospech v 5. roč. – 9.
roč. –
2. stupeň
|
T r i e d a |
||||||
5.
|
6.a |
6.b |
7.a |
7.b |
8. |
9. |
|
Priemerný prospech |
1,57 |
1,88 |
1,75 |
2,07 |
2,09 |
1,9 |
2,06 |
Celkový priemerný prospech
5.-9.roč. . |
1,9028 |
|
Priemer SR |
SJL – 67,6 % |
M – 60,1 % |
|
|
ZŠ Selce |
SJL – 73 % |
M – 61,6 % |
|
Výsledky celoplošného testovania deviatakov zo slovenského
jazyka a matematiky potvrdili
vzťah našich žiakov k učeniu. Dosiahli sme nad slovenský priemer v slovenskom jazyku aj matematike
, ale nemôžeme byť spokojní. Postoj
niektorých žiakov, ktorí končia povinnú školskú dochádzku je slabý, žiaci
urobia len to čo musia a aj to nedôsledne. Znovu sa potvrdilo, že žiaci
vopred vedia, že aj keď budú mať zlý prospech, na strednú školu sa dostanú,
prijímacie konania v tomto roku to potvrdzujú. Vďaka boju o žiaka za
každú cenu, sa znižuje úroveň školstva na Slovensku, čo potvrdzujú výsledky
škôl. |
||||
Školský
rok 2009 /2010 |
ospravedlnených |
neospravedlnených |
||
celkom |
priemer
na ž. |
celkom |
priemer
na ž. |
|
I. polrok |
8795 |
47,03 |
17 |
0,09 |
II. polrok |
10548 |
56,4 |
227 |
1,21 |
Celkom |
19343 |
103,4 |
244 |
1,30 |
Aplikácia ustanovení § 18 zákona č.281/2002
Z.z. o prídavku na dieťa a o príspevku na dieťa v znení
zákona č. 658/2002 Z.z. už neplní svoju úlohu. V prvom polroku sa nárast
neospravedlnených hodín znížil, no v druhom polroku nastal nárast. Ak sa
v tejto veci nepristúpi k ráznejším opatreniam hlavne zo strany
štátu, situácia sa časom stane neúnosná.
|
Školský rok 2009
/2010 |
Pokarhanie tr.učiteľom |
Pokarhanie riad.školy |
Zníž,známka 2.stupeň |
Zníž.známka 3.stupeň |
Zníž.známka 4.stupeň |
Pochvala |
1. polrok |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
29 |
2. polrok |
4 |
2 |
4 |
1 |
0 |
35 |
Celkom |
9 |
7 |
4 |
1 |
0 |
64 |
Počet žiakov,
ktorým bola udelená znížená známka zo správania sa znížil, ako bol v školskom roku 2008 / 2009
|
Druh
postihnutia |
Počet
žiakov |
Mentálne |
1 |
Sluchové |
1 |
Zrakové |
0 |
S narušenou
komunikačnou schopnosťou |
0 |
Telesné |
0 |
S vývinovými
poruchami správania |
0 |
S vývinovými
poruchami učenia |
2 |
Celkom |
4 |
V bežných triedach je
integrovaných 3 žiakov so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami. Zo strany vyučujúcich je zabezpečený
individuálny prístup a účinná starostlivosť. Škola spolupracuje
s DIC a PPP v Banskej Bystrici. Žiaci so špecifickými
vývinovými poruchami učenia majú vypracovaný individ.vzdel.plán. |
ŠKD |
Počet
oddelení |
Počet
detí |
Vychovávateľ |
Celkom |
1 |
28 |
1 |
2.11Učebné
plány
Pre žiakov 1. roč. a 5. roč. bol na základe školskej reformy pripravený
Školský vzdelávací program.
Školský vzdelávací program bol
pripravovaný na základe rešpektovania
Štátneho
vzdelávacieho programu so zameraním na podmienky a
tradíciu školy. Vyučujúce MZ
1. - 4.roč. a vyučujúce PK -
jazykov a spoločenskovedných
predmetov, PK - matematika, informatika a prírodovedných predmetov, PK -
veda a výchova sa aktívne podieľali na tvorbe učebných plánov a učebných
osnov všetkých predmetov. Školský vzdelávací program bol schválený školskou radou školy a zriaďovateľom, obcou
Selce (obecným zastupiteľstvom).
Školský vzdelávací program je zverejnený na webovej stránke školy. Školský učebný plán 1. –9. ročník ( ISCED
1, ISCED 2 )
1. stupeň
– 3 .- 4.roč. |
Variant 3 (jazykový) |
2. stupeň
– 7 .- 9.roč. |
Variant 2 |
2.12 Učebný plán 1. stupeň
Predmet |
1.ročník |
2.ročník |
3.ročník |
4.ročník |
Slov.jazyk
a lit. |
10 |
9 |
9 |
9 |
Infor. výchova |
- |
1 |
- |
- |
Vlastiveda |
- |
1 |
1 |
2 |
Matematika |
5 |
5 |
5 |
5 |
Prírodoveda |
1 |
1 |
2 |
2 |
Pracovné
vyuč. |
- |
- |
1 |
1 |
Výtvarná
vých. |
1 |
1 |
2 |
2 |
Hudobná
vých. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Telesná
vých. |
2 |
2 |
2 |
2 |
Cudzí
jazyk |
1 |
1 |
2 |
2 |
Etická/Nábož.v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Spolu |
22 |
23 |
26 |
27 |
Nepov.predmety |
1 |
- |
- |
- |
2.13 Učebný plán 2. stupeň
Predmet |
5.ročník |
6.ročník |
7.ročník |
8.ročník |
9.ročník |
Slov.jaz.a
lit. |
5 |
5 |
5 |
4 |
5 |
Anglický jaz. |
3 |
3 |
- |
- |
- |
Nemecký
jaz. |
- |
- |
3 |
3 |
3 |
Dejepis |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Geografia
|
2 |
1 |
- |
- |
- |
Občianska
v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Matematika |
5 |
5 |
5 |
4 |
5 |
Fyzika |
- |
1 |
2 |
2 |
2 |
Chémia |
- |
1 |
- |
2 |
2 |
Biologia |
2 |
2 |
- |
- |
- |
Technická
v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Výtvarná
v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Hudobná
v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Telesná
v. |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Etická/Nábož. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Francúzky j. |
1 |
2 |
- |
- |
- |
Informatika
|
1 |
1 |
|
|
|
Zemepis |
- |
- |
2 |
2 |
1 |
Prírodopis |
- |
- |
2 |
2 |
1 |
Rozšir.hodiny |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
Spolu |
27 |
29 |
29 |
29 |
29 |
Nepovinné
v. |
1 |
1 |
1-2 |
1-2 |
1-2 |
2.14 Voliteľné predmety
Trieda |
Predmet |
7. ročník |
Anglický jazyk,
Technická výchova |
8 . ročník |
Anglický jazyk,
Technická výchova |
9. ročník |
Anglický jazyk,
Technická výchova |
2.15 Nepovinné predmety
Trieda |
Predmet |
1. ročník |
Pohybové hry
|
5. ročník |
Environmentálna výchova |
6. ročník |
Tvorba projektov |
8 ročník |
Cvičenia z matematiky |
2.16 Profesionálne pokrytie predmetov
Predmet |
Odborné
pokrytie v % |
Neodborné
pokrytie v % |
Slovenský jazyk a
literatúra |
100% |
|
Nemecký jazyk |
100% |
|
Anglický jazyk |
58% |
42% |
Dejepis |
100 % |
|
Francúzky jazyk |
100% |
|
Biologia |
100% |
|
Informatika,infor.vých. |
0% |
100% |
Zemepis |
100% |
|
Občianska výchova |
|
100% |
Matematika |
100% |
|
Fyzika |
100% |
|
Chémia |
100% |
|
Prírodopis |
100% |
|
Technická výchova |
100% |
|
Hudobná výchova |
100% |
|
Telesná výchova |
84% |
16% |
Výtvarná výchova |
100% |
|
Etická výchova |
100% |
|
Náboženská výchova |
100% |
|
Z 328 odučených hodín je:
-
odborné pokrytie vyučovania celkom: 295 hodín = 89,94%
-
neodborné pokrytie vyučovania celkom: 33
hodín = 10,06 %
Por.č. |
Názov
krúžku |
Počet
žiakov |
1. |
Šikovné ruky |
19 |
2. |
Redakčný |
7 |
3. |
Pohybové hry |
30 |
4. |
Nemčina hrou |
18 |
5. |
Literárno-hudobný |
12 |
6. |
Cvičenia zo
slov.jazyka a literatúry - 9 |
22 |
7. |
Práca s počítačom
I. |
17 |
8. |
Práca
s počítačom II. |
16 |
9. |
Francúzsky jazyk |
21 |
10. |
Stolnotenisový I. |
17 |
11. |
Cvičenia z matematiky 9 |
22 |
12. |
Stolnotenisový II. |
14 |
13. |
Športové hry |
14 |
14. |
Športovo - relaxačný |
14 |
15. |
Environmentálna
výchova |
20 |
16. |
Chémia veselo i vážne |
18 |
3
Údaje o zamestnancoch
3.1 Údaje o pedagogických zamestnancoch školy, ich kvalifikácii, praxi a spôsobilosti
Por.číslo |
Pracovné
zaradenie,funkcia |
Úväzok |
Kvalifikácia,
stupeň vzdelania, aprobácia |
Rokov
pedagogickej praxe |
1. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4.ročník |
16 |
2. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľ. 1.-
5.ročník |
35 |
3. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4 ročník |
15 |
4. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4.ročník |
15 |
5. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Sjl - Nj |
35 |
6. |
výchovný poradca |
1,0 |
VŠ – Sjl - D |
34 |
7. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – M - Vv |
33 |
8. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – M - Bi |
25 |
9. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – M - Tchv |
24 |
10. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Z - Fj |
11 |
11. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – F - ZPrV |
33 |
12. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Sjl - Hv |
33 |
13. |
učiteľ |
1.0 |
VŠ – Ch-M-Bi-Ev |
9 |
14. |
riaditeľ |
1,0 |
VŠ – Tv- Ped. |
33 |
15. |
zást.riaditeľa |
1,0 |
VŠ – Rj – Tv - Aj |
31 |
16. |
učiteľ |
0,26 |
VŠ – Nv - Ev |
9 |
17. |
učiteľ |
0,13 |
VŠ – Nv - Ev |
21 |
18. |
vychovávateľka |
1,0 |
VŠ – vychovávatelstvo
|
1 |
Všetci pedagogickí zamestnanci spĺňajú odborný kvalifikačný
predpoklad podľa Vyhlášky 41/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov
o odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov. |
3.2 Pedagogickí zamestnanci podľa vekovej
skladby
do 25 rokov |
25 – 35 rokov |
35 – 45 rokov |
45 – 55 rokov |
nad 55 rokov do dôchodkového veku |
v dôchodkovom veku |
spolu |
|||||||
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
0 |
0 |
0 |
5 |
0 |
4 |
0 |
3 |
1 |
5 |
0 |
0 |
1 |
17 |
Por.číslo |
Funkcia |
Úväzok |
Vzdelanie |
1. |
upratovačka |
1,0 |
Učňovská škola |
2. |
upratovačka |
1,0 |
Základné |
3. |
školníčka |
1,0 |
Učňovská škola |
4. |
ekonómka |
1,0 |
USOŠ |
5. |
kurič |
0,16 |
Učňovská škola
s matur. |
3.4 Údaje o ďalšom vzdelávaní
pedagogických zamestnancov
Ďalšie vzdelávanie pedagogických
zamestnancov bolo zamerané predovšetkým na štúdium v súvislosti
s prehlbovaním odbornosti. Pedagogickí zamestnanci sa po celý rok
vzdelávali formou ďalšieho vzdelávania, predovšetkým cyklického
a priebežného v Metodicko-pedagogickom centre BB. Kvalifikovanosť
našich pedagogických zamestnancov je na vysokej úrovni. Trinásť pedagogických zamestnancov má 1. kvalifikačnú skúšku, dvaja
pedagogickí zamestnanci sa pripravujú na jej vykonanie. Riaditeľ školy
ukončiprípravu vedúcich pedagogických pracovníkov. Riadenie kvality školy, v Metodicko-pedagogickom centre BB.
Typ
vzdelávania |
počet |
Školenie
BOZP pri výchove a vzdelávaní – ped. zam. |
17 |
Školenie
BOZP –ostatní zamestnanci |
4 |
Školenie
požiarnej ochrany |
22 |
Školenie
požiarnych hliadok |
3 |
Bezpečnosť
v Tv |
6 |
Semináre
výchovných poradcov |
1 |
Školenie
koordinátorov prevencie drog. závislostí |
1 |
4 Údaje
o ďalších činnostiach školy
4.1 Údaje zapojení školy do projektov
Regionálny operačný program - vzdelávanie |
Europsky socialny
fond- Moderné vzdel. pre vedomostnú spoločnosť |
Europsky socialny
fond – Vzdelávanie v oblasti vyučovania cudz. jazykov |
Výchovno-vzdelávací
program pre dievčatá – O dospievaní |
4.2 Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti
ŠŠI
Štátna školská
inšpekcia v školskom roku 2009/2010
vykonala kontrolu počas Testovanie–9. 2010
4.3 Údaje o priestorových
a materiálno-technických podmienkach školy
Učebne |
10 kmeňových tried, 1
trieda ŠKD |
Odborné
učebne |
chémia, počítačová
učebňa |
Športové
zariadenie |
telocvičňa so
špeciálnym povrchom na športové hry |
Oddychový
areál |
trávnaté plochy, sad,
dvor a park |
Dielne |
sú umiestnené
v náhradných priestoroch, vybavenosťou vyhovujú. Ručné pracovné nástroje
sa pravidelne dokupujú a obmieňajú. |
Školský
nábytok |
pravidelne sa
v rámci finančných možností dokupuje. Veľkosť lavíc a stoličiek zodpovedá hygienickým
predpisom. Starší nábytok sa priebežne opravuje a renovuje. |
Učebné
pomôcky, športové náradie |
učebné pomôcky
a športové náradie je doplňované podľa požiadaviek predmetových komisií,
samozrejme podľa finančných možností. Športové náradie je už dlhšiu dobu na
dobrej úrovni. |
Učebnice |
žiaci majú učebnice
ktoré sú platné a schválené MŠ SR. |
Audiovizuálna
a výpočtová technika |
postupne vymieňame
kazetové radiomagnetofóny za CD, počítačová učebňa je zariadená na slušnej
úrovni. |
Rekonštrukcie
|
Komplexná rekonštrukcia školy v rámci
projektu „ Vzdelávanie“ -EU |
Komentár: |
materiálno-technické
podmienky sú na slušnej úrovni. Pre zlepšenie, ktoré je nevyhnutné, sú
potrebné vyššie finančné prostriedky, zohľadnené v normatívoch.
S týmto problémom sa ale, stretávajú určite všetky školy. |
4.4
Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno- vzdelávacej činnosti
školy
Zdroj
financií |
Príjmy |
Výdavky |
Aktuálny
stav |
|
KŠÚ |
ÚPSVaR |
|||
Normat.príspev. |
|
271 463 € |
271 463 € |
0.- |
Dopravné |
|
1 764 € |
1 648 € |
116 € |
Vzdel.poukazy |
|
5 157 € |
5 157 € |
0.- |
Odchodné |
|
1 431€ |
1 431 € |
0.- |
|
Škol.potreby |
116 € |
116 € |
0.- |
Vlastné príjmy |
4 207 € |
4 207 € |
0.- |
|
ŠKD- Obecn. úrad |
5 827 € |
5 827€ |
0.- |
|
Spolu |
289 965 €
|
289 849 € |
116 € |
4.5 Ďalšie informácie
Život
školy sa riadi kvalitným školským
poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré
vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi. Žiaci sú
systematicky vedení
k dodržiavaniu pravidiel spoločenského správania
a dobrých
medziľudských vzťahov. Správanie a konanie
väčšiny žiakov je kultivované.
Dokazuje to aj hodnotenie správania našich žiakov zo
strany organizátorov na
rôznych podujatiach, návštevách
múzeí, rôznych výstav. Určité
výhrady máme
k žiakom, ktorí porušujú
školský poriadok, ničia školský majetok
a obecný majetok, vo väčšine prípadov aj
vedome. Autobusová zastávka slúžiaca
pre žiakov z Priechodu je toho dôkazom. Pedagogický
zbor našej školy vo
svojej práci vychádza z tradičných
zásad výchovy, od ktorých netreba
upustiť ani v ďalších rokoch vzhľadom nato, že
sú overené a prinášajú
úspech u väčšiny žiakov. Sú
zárukou dobre fungujúcej rodiny,
spoločnosti a medziľudských vzťahov.
Kvalita služieb rodičom a žiakom je
z pohľadu výchovného poradenstva na dobrej úrovni. Výchovné poradenstvo je
systematicky koordinované výchovnou poradkyňou, je účinné a vytvára
priestor pre vzájomnú komunikáciu so žiakmi a ich zákonnými zástupcami.
Výchovná poradkyňa sa vo svojej práci musí často vyrovnávať s nekritickým postojom rodičov a žiakov pri
výbere škôl a rozmiestňovaní do škôl.
Prevencia problémových javov funguje na všetkých
úrovniach školy, pravidelne sa vyhodnocuje, prijímajú sa opatrenia na ich
odstránenie. Prijaté opatrenia nie sú vždy účinné, čo má súvis s postojom
niektorých rodičov k výchove a ku škole. I napriek prevencii
v tejto oblasti pribúda počet žiakov v nižších ročníkoch, ktorí sú
neprispôsobivý. Zaradenie do diagnostického centra správanie žiaka nezmení,
lebo chyba pri výchove sa stala
v rodine a dieťa nepozná hranice svojho konania. Výchova vo
väčšine rodín nefunguje tak, ako má a výsledok sa dostavuje. Všetko sa
necháva na školu, na učiteľov a obvinenia zo strany rodičov, že za
neúspech žiaka pri vzdelávaní a za jeho nevychovanosť môže hlavne škola,
sú bežné.
Činnosti preventívneho a disciplinárneho
charakteru sú na dobrej úrovni. K prevencii a riešeniu šikanovania
žiakov na našej škole sme prijali opatrenia na jeho eliminovanie.
V súčasnosti sa so šikanovaní na našej škole nestretávame.
Kladne hodnotíme spoluprácu so zriaďovateľom
a výborom rodičovského združenia.
Hlavné ciele výchovy a vzdelávania sú vo
vzťahu ku koncepčným zámerom vedenia školy jasne vytýčené. Vychádzajú
z tradícií školy, z dosahovanej úrovne výchovy a vzdelávania,
regionálnych podmienok, požiadaviek rodičov a podpory školy obecným úradom
ako zriaďovateľom.
Využívanie informačných technológií je na veľmi
dobrej úrovni.
Jednou
z kľúčových otázok súčasnej rodinnej a školskej výchovy je
disciplína, správanie žiakov, predchádzanie porušovania disciplíny
a problémov v správaní. Problém správania sa detí a mládeže,
postoj k povinnostiam je vážny problém moderných civilizácií
a výchovno-vzdelávacích systémov.
Školský
rok 2009/2010 bol výnimočný, začala sa rekonštrukcia školy. Obec získala
finančné prostrietky z programu Vzdelávanie na rekonštrukciu školy.
Rekonštrukcia začala v mesiaci február .
4.6 SWOT analýza silných a slabých stránok
školy
Silné
stránky |
Ciele výchovy zamerané na elimináciu nezdravých prejavov žiakov
a súčasných trendov vo výchove. |
Ustálený
a premyslený systém riadenia, so stabilizovaným (úplne kvalifikovaným)
pedagogickým zborom, ktorý sa snaží o dobré meno školy. |
Pracovná disciplína všetkých zamestnancov školy. |
Angažovanosť
pedagogických zamestnancov na aktivitách, podujatiach a reprezentácii
školy na verejnosti. |
Nakladanie s normatívnymi finančnými prostriedkami, pridelenými na
zabezpečenie chodu školy. |
Starostlivosť
o zverený majetok zriaďovateľom školy. |
Komplexná
rekonštrukcia školy (strecha, výmena okien, zateplenie, elektrika, kotolňa,
výmena radiatorov, dlažba, bezbarierový prístup, výmena umývadiel
v triedach, maľovanie celej školy.
|
Spolupráca so
zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia. |
Široká ponuka a zapojenosť žiakov do krúžkovej činnosti. |
Usmerňovanie
profesijných záujmov žiakov, ich prijatie a umiestnenie na stredných
školách. |
Vybavenosť školy
výpočtovou technikou a vytváranie podmienok na jej využívanie. |
Vytváranie dobrých
podmienok na vytváranie a upevňovanie vzťahu k obci a regionu. |
Aktivity školy
s významným vplyvom na výchovno-vzdelávaciu činnosť. |
Slabé
stránky |
Spolupráca a malý záujem niektorých
rodičov o výchovno-vzdelávacie výsledky svojich detí. |
Nedostatočná príprava
žiakov na vyučovanie. |
Nedostatočná
komunikácia s rodičmi žiakov z málo podnetného prostredia. |
Nedostatočné
ohodnotenie pedagogických zamestnancov. |
Nedostatok kabinetov
pre potreby učiteľov a na uskladnenie učebných pomôcok. |
PaedDr. Ján Chladný
riaditeľ školy
Príloha č. 1
Zhodnotenie
plánu výchovnej poradkyne za školský rok 2009 – 2010
Žiakom a ich rodičom boli poskytované odborné rady i pri usmerňovaní profesijných záujmov žiakov 9. ročníka. Na stretnutie s rodičmi sa využívali triedne schôdzky a konzultačné dni, so žiakmi boli vedené rozhovory na triednických hodinách, nerozhodní žiaci boli pozývaní na skupinové a individuálne pohovory s výchovnou poradkyňou.
Skupinové a individuálne pohovory na tému Kam po skončení základnej školy? prebehli i vo ôsmom ročníku.
Talentovaní žiaci sa zapájali do rôznych pretekov, olympiád, súťaží. Viacerí žiaci v reprezentácii dosiahli výborné výsledky a prispeli tak k šíreniu dobrého mena školy. Umiestnenia súťažiacich majú zaevidované vedúci príslušných predmetových komisíí.
Nástenka s profesijnou tematikou – Okienko výchovnej poradkyne – bola v priebehu roka pravidelne aktualizovaná. Prostredníctvom nej sa žiaci oboznamovali s jednotlivými typmi stredných škôl, s obsahom štúdia v nich, ako aj s podmienkami prijatia na stredné školy. Mnohé informácie v tomto smere získavali žiaci i prostredníctvom internetových stránok príslušných stredných škôl.
Na profesijnú orientáciu žiakov 9. ročníka boli využívané Dni otvorených dverí na jednotlivých stredných školách. Na tieto akcie boli pozývaní i rodičia žiakov deviateho ročníka, ktorí v konečnom dôsledku rozhodujú o budúcnosti svojho dieťaťa.
Dievčatá 7. ročníka sa v mesiaci jún zúčastnili besedy na tému Výchova k manželstvu a rodičovstvu s MUDr. Ivanom Belanom.
Pre žiakov 9. ročníka bola v júni zabezpečená beseda s príslušníkmi Policajného zboru v Banskej Bystrici na tému Kriminalita a trestná činnosť mládeže.
Žiaci 1. ročníka sa zapojili do projektu Póla radí deťom. Projekt realizovali príslušníci Policajného zboru v Banskej Bystrici.
V tomto školskom program Cesta k emociálnej zrelosti nebol realizozovaný v plnom rozsahu, triedni učitelia z tohto projektu vyberali vhodné témy a prispôsobovali si ich obsah na triednických hodinách stavu tiredy. Išlo predovštkým o témy, ktoré by mohli čo najviac prispieť k formovaniu osobnosti žiaka daného ročníka a ďalším rozhodujúcim kritériom pri výbere tém bola aktuálnosť a skladba žiakov v triede.
Mgr. Eva Prokajová
PREHĽAD
O ROZMIESTNENÍ ŽIAKOV ZÁKLADNEJ ŠKOLY V SELCIACH V ŠKOLSKOM ROKU
2009 - 2010
Tabuľka 1: |
Počty žiakov prijatých na stredné školy |
|
||||||||||||
Gymnáziá |
OA, SOŠ, SŠ-SOŠ |
nezaradený |
||||||||||||
bilingválne |
8-ročné |
4-ročné |
študijné odbory |
učebné odbory |
experimentálne učebné odbory |
|||||||||
deviataci |
||||||||||||||
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prjatí |
|||
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
5 |
14 |
14 |
3 |
3 |
1 |
1 |
0 |
||
Tabuľka
2 Štruktúra Žiakov prijatých na
ďalšie štúdium
Ročník |
Počet vychádzajúcich žiakov /
dievčatá |
Gymnáziá |
OA, SOŠ, SŠ-SOŠ |
||
študijné |
učebné |
exp. uč. odbory |
|||
odbory |
|
||||
IX. |
22/11 |
5/4 |
14/7 |
3/0 |
0 |
z nižších ročníkov |
1/0 |
0 |
0 |
0 |
1/0 |
celkom žiakov |
23/11 |
5/4 |
14/7 |
3/0 |
1/0 |
% z celkového počtu |
100% |
21,74% |
60,87% |
13,04% |
4,35% |
V školskom roku 2009 – 2010 sa rozmiestňovalo 22 žiakov 9. ročníka, jeden 15-ročný žiak z nižšieho ročníka .
Rozloženie záujmov žiakov o prijatie na stredné školy vyjadruje Tabuľka 1.
Tabuľka 1 zároveň vykazuje počty žiakov prijatých na stredné školy.
Tabuľka 2 vyjadruje štruktúru žiakov prijatých na ďalšie štúdium. Tabuľka 2 vyjadruje aj percentuálnu úspešnosť prijatých žiakov na jednotlivé typy škôl. Najvyššie zastúpenie majú stredné odborné školy so študijnými odbormi (obchodná akadémia – 2/0, SŠ-SOŠ – 5/5, SOŠ – 3/2, SPŠ - 4/0), nasledujú gymnáziá (5/4), stredné odborné školy s učebnými odbormi (SOŠ), najnižšie zastúpenie majú experimentálne učebné odbory na stredných odborných školách.
Príloha č. 2
VYHODNOTENIE
PRÁCE PREDMETOVEJ KOMISIE MATEMATIKA,
INFORMATIKA A PRÍRODOVEDNÉ PREDMETY V ŠKOLSKOM ROKU 2009 / 2010
Práca v školskom roku 2009/2010 sa riadila Metodicko – organizačnými pokynmi a Plánom práce školy. Konkrétne úlohy boli plnené nasledovne :
1.
Učebné osnovy, učebné plány, tematické plány
Žiaci, ktorí v školskom
roku 2009/2010 absolvovali 5. a 6. ročník sa vzdelávali podľa Školských
vzdelávacích programov. Učitelia vypracovali učebné osnovy a učebné plány
všetkých predmetov. Žiaci, ktorí absolvovali 7.-9. ročník sa vzdelávali podľa
doterajších predpisov.
2.
Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka – Testovanie 9 -
2010
Dňa 10.3.2010 sa uskutočnilo celoštátne monitorovanie vedomostí z matematiky a slovenského jazyka. Tento školský rok boli do testovania zapojení všetci žiaci 9.ročníka. Na našej škole sa testovania zúčastnilo 22 žiakov s percentuálnou úspešnosťou z matematiky 61,6 %, čo bolo 1,5 % nad celoslovenským priemerom (60,1%). Najúspešnejšia bola Kristína Moravčíková (100%), Michaela Fellnerová (95%) a Eva Maruniaková ( 90%), najhoršia Martina Ivaničová (10%).
3.
Vstupné a výstupné previerky z matematiky
Boli vykonané podľa plánu a sú podrobne vyhodnotené v osobitných prílohách
4.
Súťaže a olympiády
a)
Pytagoriáda
Výsledky školského kola:
5.ročník – zúčastnilo sa 6 žiakov
úspešní : Mária Miklošová 11 bodov
Filip Varhaník 11 bodov
6. ročník – zúčastnilo sa 15 žiakov
úspešný : žiaden
7. ročník – zúčastnilo sa 12 žiakov
úspešný : žiaden
8. ročník – zúčastnilo sa 11 žiakov
úspešný : žiaden
Do
regionálneho kola postúpili Mária Miklošová,
a Filip Varhaník. V regionálnom
kole bol úspešný Filip Varhaník, ktorý sa umiestnil na 18. mieste.
b)
Matematická olympiáda.
Domáceho kola sa zúčastnila 1 žiačka 5.ročníka / Mária
Miklošová/ a 4 žiačky 7. ročníka / Klaudia Mesíková, Kristína Hlinková,
Lenka Šovčíková a Michaela Miklošová/. Do regionálneho kola postúpili Klaudia Mesíková a Lenka Šovčíková . V regionálnom
kole nebola úspešná žiadna z nich .
c)
Archimediáda
Školského kola sa zúčastnilo 30 žiaci 7.ročníka – bez postupu do okresného kola. Úspešní riešitelia sú Klaudia Mesíková, Euridika Rusková a Martin Blaško.
d) Fyzikálna olympiáda
Tohto roku sme neorganizovali školské kolo fyzikálnej olympiády.
e) Chemická olympiáda
Tohto roku sme neorganizovali školské kolo chemickej olympiády.
f)
Geografická olympiáda
Školského
kola
sa zúčastnilo 10 žiakov 7.ročníka a 8 žiakov 8.
ročníka / z nich 2
neboli úspešní/. Do obvodného kola
postúpili Lenka Šovčíková/ 7.B/, Klaudia
Mesíková / 7.A/, Peter Hrabaj / 8.roč,/
a Matúš Mesík/ 8.roč./, ktorí
neboli úspešní .
g)
Biologická olympiáda
Tohto roku sme neorganizovali školské kolo biologickej olympiády.
h) Matematický klokan
Naša škola sa aj
v tomto školskom roku zapojila do medzinárodnej súťaže Matematický
klokan. Vyhodnotenie je v osobitnej prílohe. Súťaže sa zúčastnilo 26
žiakov od 2. po 9.ročník Medzi úspešných riešiteľov patria A. Hrašková, J. Martinec, M. Sivčák, / I.stupeň/, Mária Miklošová / 5.roč./, Beáta
Hrabajová /6.A/ a Marek Hraško /6.B/.
ch) MAKS
11 žiakov 2.
stupňa sa zúčastnilo Matematického
korenšpondenčného seminára MAKS. Po piatej sérii úloh sa najlepšie
umiestnil Matej Schiffer / 6.A/,- 25.
miesto v kraji.
5. Spolupráca s MZ
Informovali sme MZ o výsledkoch vstupnej a výstupnej previerky z matematiky a dohodli sme sa na opatreniach vyplývajúcich zo zistených nedostatkov. Uskutočnilo sa spoločné zasadnutie dňa 9.11.2009.
6. Deň Zeme
Pri príležitosti Dňa Zeme sme vyčistili a skrášlili okolie školy. Pani učiteľka Kamenská pripravila nástenku a kvíz k téme Naša Zem.
7.
Týždeň zdravia
V čase od 22.3. do 26.3. 2010 prebehol na našej škole Týždeň zdravia pod heslo V zdravom tele – zdravý duch, do ktorého zapojila celá škola. Jednotlivé predmetové komisie pripravili nasledovné aktivity:
- rozhlasová relácia zameraná na zdravú výživu,
- súťaž o najlepší plagát o zdravej výžive,
- nástenkové informácie o zložkách potravy spojené so súťažou,
- nástenkové informácie o vode spojené so súťažou,
- súťažné aktivity na hodinách biológie a prírodopisu,
- informačná kampaň na triednickych hodinách,
- súťažné aktivity na I.stupni,
- florbalový turnaj pre chlapcov a dievčatá II.stupňa.
8. Výstavky a nástenky
Pani učiteľka Pecníková priblížila slávne osobnosti fyzikov. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku a ukážku projektov k Svetovému dňu zvierat 4.10. Pri príležitosti Svetového dňa výživy 16.10. sme urobili ukážku zdravých potravín. Pani učiteľka Majlingová pripravila výstavku výrobkov z recyklovaných materiálov Bumerang, pani učiteľka Kamenská informačnú nástenku k Svetovému dňu vody, ktorej súčasťou bol aj kvíz. Pani učiteľka Guštafíková pripravila aj výstavku projektov, ktoré robili žiaci 6. ročníka na Tvorbe projektov.
9. Vzdelávanie učiteľov
Bolo zamerané na individuálne štúdium odbornej literatúre a časopisov, besedy. Pani učiteľka Medveďová bola prihlásená na školenie Mulkultúrna výchova, ktoré sa uskutočnilo v decembri 2009. Ďalej sa zúčastnila školenia Modernizácia vzdelávacieho procesu pre základné školy. V roku 2009 začala aj rozširujúce štúdium fyziky.
10.
Projekty
Na hodinách zemepisu a geografie prebiehali pod vedením pani učiteľky Kamenskej celoročné projekty:
- Zaujímavosti Ameriky –6. ročník
- Štátne vlajky Ázie- 7. ročník
- Amerika- 7. ročník
Na hodinách biológie pod vedením pani učiteľky Guštafíkovej sa uskutočnili tri projekty:
- Môj strom – 5. ročník
- Môj pes /
mačka,.../ – 6. ročník
- Bezstavovce– 6. ročník
Na hodinách Tvorba
projektov sa žiaci 6. ročníka venovali ekologickej problematike
v projekte Domáci ekológ.
Pani učiteľka Medveďová so žiakmi 9. ročníka na hodinách chémie pripravila projekt Ťažké kovy v životnom prostredí. So
žiakmi 6. ročníka pripravila projekty
Voda a Vzduch.
Pani učiteľka Murčová sa na hodinách informatiky a technickej výchove venovala projektom:
- Bezpečne na
internete- 5. ročník
- Prieskum o nás /tvorba dotazníka, vyhodnotenie a spracovanie výsledkov/ – 6. ročník
Na hodinách fyziky pani učiteľka Pecníková pripravila nasledovné projekty:
- Vlastnosti pevných, kvapalných a plynných látok – 6.ročník
- Meteorológia- 7.ročník
- Spaľovacie motory – 8.ročník
- Planéty Slnečnej sústavy – 9.ročník
11.
Zdravotnícka príprava
Pre nevhodné podmienky súvisiace s rekonštrukciou ZŠ Selce sa neuskutočnila ukážka záchranárov Slovenského červeného kríža.
19.6.2009 sa žiačky 7. ročníka zúčastnili besedy o dospievaní a problematike HIV/AIDS s MUDr.Belanom.
Z exkurzií a besied boli realizované podľa plánu :
1. ZOO Bojnice
Exkurzie spojenej so školským výletom sa zúčastnili žiaci 6. a 7. ročníka s pani učiteľkou Majlingovou a Murčovou .
2. Banská Štiavnica
Geologickej exkurzie zameranej na návštevu Mineralogického múzea a Banského múzea v Banskej Štiavnici sa zúčastnili žiaci 8. a 9. ročníka pod vedením pani učiteľky Medveďovej a Oravcovej.
3. Lesná škôlka v Priechode
Žiaci 5.ročníka sa s pani učiteľkou Pecníkovou oboznámili pri odbornom výklade vedúceho pracovníka Slovenských lesov ako rastie les. Exkurzia priamo v teréne sa neuskutočnila pre mimoriadne nepriaznivé počasie.
4.
Hvezdáreň v Banskej Bystrici
Žiaci 9. ročníka dňa 20.3. 2009 besedovali s pracovníkmi hvezdárne na tému Vesmír.
5. Prírodovedné múzeum v Radvani
Výstava a tvorivé dielne na tému Vtáčie búdky pre žiakov 5.
a 6. ročníka
Išlo o netradičné hodiny biológie a enviromentálnej výchovy v múzeu s cieľom zlepšiť vzťah žiakov k životnému prostrediu a živočíchom našej prírody.
Exkurzia do planetária v Žiari nad Hronom sa neuskutočnila pre nezáujem žiakov 9. ročníka
Zasadnutia PK prebehli podľa plánu a zápisnice z nich sú súčasťou vyhodnocovacej správy.
Príloha č. 3
Vyhodnotenie činnosti PK – jazykov
a spoločenskovedných predmetov v školskom roku 2009/2010
V školskom roku 2009/2010 pracovala PK podľa plánu zo dňa 17.9.2009, ktorý bol riaditeľom školy schválený 17. 9. 2009.
Členovia PK sa zamerali na nasledovné úlohy:
1. Rozvíjanie komunikačných spôsobilostí žiakov
Na vyučovacích hodinách SJL, AJ,NJ,OV,EV vyučujúce dbali na to, aby sa rozvíjali schopnosti žiakov vyjadrovať sa štylisticky vhodne a pohotovo v ústnych i písomných prejavoch v materinskom i cudzom jazyku..
Komunikačné zručnosti si žiaci rozvíjali aj
vypracovávaním projektov na rôzne témy. K rozvíjaniu komunikačných
spôsobilostí prispela aj krúžková činnosť. V literárno-hudobnom krúžku,
ktorý viedla A.Kapustová, mali žiaci možnosť zdokonaľovať si hovorený prejav
a vystupovanie na verejnosti. V redakčnom krúžku sa žiaci pod vedením
E. Prokajovej učili správne štylizovať a vytvárať texty – výsledkom je
deväť čísel výborného školského
časopisu Život školáka.
Zvyšovaniu úrovne komunikácie v hovorenej podobe
prispeli aj súťaže v rétorike v slovenskom a nemeckom jazyku aj
súťaž v prednese poézie a prózy.
2. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti
Vyučujúce venovali zvýšenú pozornosť čítaniu s porozumením na hodinách SJL, ale i na ostatných vyučovacích hodinách, dbali na správnu techniku čítania s dôrazom na správnu intonáciu. Na zdokonaľovanie čítania s porozumením boli zaraďované vhodné cvičenia a literárne ukážky.
K rozvíjaniu čitateľskej gramotnosti prispeli aj netradičné hodiny literárnej výchovy, ktoré absolvovali žiaci v MĽK v Selciach.
Na hodinách literárnej výchovy vyučujúce viedli žiakov k aktívnemu poznávaniu a čítaniu klasickej i modernej literatúry. V rámci doplnkového čítania žiaci čítali a rozoberali texty autorov, ktoré súviseli s učivom LV ( 6.roč.: V.Šikula Prázdniny so strýcom Rafaelom, 7.roč.: E.Hemingway Starec a more, 8.roč.: V.Zamarovský Za siedmimi divmi sveta ).
3. Rozvíjanie informačnej gramotnosti
Nárast poznatkov vyžaduje naučiť žiaka vedieť vyhľadávať informácie
a orientovať sa vo výbere informácií.
V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiaci využívali služby obecnej
knižnice, v ŠVK v Banskej Bystrici, čím sa u nich pestuje záujem
i potreba učiť sa aj mimo školy.
Žiaci majú dobré vedomosti a schopnosti z informatiky, uplatňujú
ich pri vyhľadávaní faktov a poznatkov, ktoré potom následne využívajú pri
tvorbe projektov zo SJL, OBV a DEJ.
Cieľom vyučujúcich bolo, aby sa žiaci naučili vyhľadávať, hodnotiť
a využívať pri učení rôzne zdroje informácií, samostatne s nimi
pracovať a prezentovať ich.
4. Tvorivosť na
vyučovacích hodinách ako príprava pre život
Na vyučovacích hodinách viedli vyučujúce žiakov k tvorivému prístupu
k problémom a ich riešeniu. Vhodnými úlohami a cvičeniami na
hodinách materinského i cudzích jazykov podporovali tvorivosť a samostatnosť
u žiakov.
5. Podpora Národného
programu boja proti drogám
Na hodinách OBN,OBV,ETV,SJL sme sa zamerali na prevenciu v tejto
oblasti, poukazovali sme na škodlivosť fajčenia, alkoholu, drog a hracích
automatov na fyzické i psychické zdravie človeka. Zapojili sme sa do akcie
Týždeň zdravia prípravou relácie do školského rozhlasu.
6. Pestovanie zdravého
národného povedomia u žiakov
V rámci vyučovania hodín OBV, SJL a DEJ sme oboznámili žiakov
s významnými osobnosťami obce Selce, pripomenuli sme si 150. výročie
úmrtia kňaza, národovca selčianskeho rodáka Andreja Cabana.
Žiaci 7. ročníka vypracovali projekt Významné osobnosti obce Selce.
Projekt Reč a piesne našich predkov nebolo možné realizovať, pre
nedostatok financií OÚ Selce nemohol zakúpiť diktafón s USB kľúčom. Tento
projekt širšieho významu ( v spolupráci s OÚ Selce a UMB BB)
presunieme do budúceho školského roka.
7. Prehlbovanie
environmentálneho cítenia žiakov so zameraním na región
V rámci hodín OBV a OBN boli uskutočnené besedy o ochrane
pôdy, vody, vzduchu, pričom žiaci predkladali vlastné poznatky
z prostredia, v ktorom žijú.
Žiaci 7. ročníka pod vedením Ľ.Kamenskej a A.Kapustovej pripravili
infopanel Mikroregión Pod Panským dielom, na ktorom predstavili obce
mikroregiónu, náplň jeho činnosti a úloh. Žiaci školy sa mali možnosť
oboznámiť s mapou mikroregiónu, so základnými údajmi jednotlivých obcí,
s cyklotrasami ktoré existujú i možnosťami ochrany prírody. Tento
projekt bol zavŕšený kvízom, do ktorého sa zapojilo 62 žiakov.
8. Rozvíjanie osobnosti
žiaka s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou
Vychádzajúc
z Národného plánu výchovy
k ľudským právam na roky
2005-2014 vyučujúce viedli žiakov k tomu, aby odmietali
všetky formy
diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu
a iné prejavy
intolerancie. Pri svojej práci využívali edukačný
materiál Každý iný – všetci
rovní.
Na zisťovanie úrovne základných poznatkov a zvýšenie objektívnosti
hodnotenia vyučujúce využívali vzdelávacie štandardy s exemplifikačnými
úlohami zo SJL, uplatňovali progresívne metódy a formy práce (dialogické
metódy ako diskusia, dramatizácia, hranie rolí, problémový výklad, netradičné
vyučovacie hodiny napr. v knižnici, v múzeu, na OÚ a pod.).
1. Vstupná
a výstupná previerka
V septembri 2009 bola vykonaná vstupná
previerka zo SJ v 5. ročníku. Previerku písalo 17 žiakov. Bola
zostavená tak, aby mohli ju mohli písať aj žiaci so ŠPV, pri riešení
jednotlivých úloh v teste žiaci nemali väčšie problémy. Priemerná známka
z testu bola 2,06, z doplňovacieho diktátu 2,35. V júni 2010
písalo výstupnú previerku zo Sj 10 žiakov 4. ročníka. Test
i doplňovací diktát zvládli veľmi dobre,
priemerná známka z diktátu bola 2,30, z testu 1,40.
Vyhodnotenie výstupnej previerky je priložené k správe.
2.
Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka ZŠ 2010
Konalo sa v marci 2010. Do testovania bol zapojení
všetci žiaci deviateho ročníka.
Priemerná percentuálna úspešnosť zo SJ bola 73,00 %, pre porovnanie
celoslovenský priemer bol 67,6 %.
3. Súťaže
V školskom
roku 2009/2010 sa žiaci zúčastnili nasledovných súťaží:
a)
Školské
kolo Olympiády SJL - konala sa v novembri, jeho víťazka
Kristína Moravčíková z 9. triedy postúpila do obvodného kola, kde sa
umiestnila na 2. mieste.
b)
Školské
kolo v prednese poézie a prózy - prebehlo v o februári 2010, zapojilo
sa 26 žiakov 2. – 9. ročníka, do obvodného kola sme zástupcu nevyslali.
c)
Dejepisná
olympiáda – školské kolo
sa konalo vo februári, najlepší žiaci postúpili do obvodného kola, kde sa
najlepšie na 6. mieste umiestnila Lenka Šovčíková zo 7. B.
d)
Rétorika
v slovenskom jazyku
– súťaž žiakov 5. a 6. ročníka prebehla v apríli, zúčastnilo sa jej 6
žiakov, ktorí si zmerali sily v reprodukovaní textu, najzaujímavejšie boli
vystúpenia Alexandry Mesíkovej z 5. triedy, Ivany Mesíkovej zo 6.B triedy
a Moniky Šifferovej zo 6.A .
e)
Školské
kolo olympiády NJ –
školské kolo sa uskutočnilo v apríli, zúčastnili sa ho žiaci 9. ročníka,
ktorých úlohou bolo doplniť gramatické javy do pripraveného textu
a čítanie s porozumením. Na 1. mieste sa umiestnila Kristína
Moravčíková.
f)
Literárna
súťaž pri príležitosti 65. výročia oslobodenia stred.Slovenska – do súťaže sme poslali prácu V.
Chebanovej, žiačky 9. triedy, ktorá sa umiestnila na 2. mieste v 2.
kategórii a postupuje do celoslovenského kola.
g)
Kvíz – v rámci projektu Mikroregión pod
Panským dielom sme pre žiakov pripravili kvíz, do ktorého sa zapojilo 62
žiakov, desiati z nich boli odmenení vecnými cenami.
4. Exkurzie
Literárno-dejepisná exkurzia žiakov 5. ročníka bola
uskutočnená v máji, žiaci navštívili
literárny a bábkarský salón, kde
si zaujímavou formou zopakovali učivo zo SJL a DEJ.
V rámci tejto exkurzie žiaci navštívili Múzeum SNP v Banskej
Bystrici.
Žiaci 9. ročníka navštívili ŠVK – nemecké oddelenie.
Žiaci 7. ročníka absolvovali dejepisnú exkurziu na Bojnický zámok spojenú
so školským výletom.
Literáno-dejepisnú exkurziu na Oravu žiaci 7. ročníka neabsolvovali jednak
pre malý počet žiakov v triedach a tiež pre nezáujem o exkurziu
po exkurzii do Bojníc.
Podobne to bolo aj vo 8. ročníku. Vychádzajúc zo skúseností plánujeme na
budúci školský rok spoločnú exkurziu pre 8. a 9. ročník do Martina.
5. Vychádzky
Vychádzky do obce
absolvovali žiaci 8. ročníka pri návšteve OÚ (beseda OBV).
Žiaci všetkých ročníkov absolvovali vychádzku do obce v rámci návštevy
MĽK.
6. Besedy
Žiaci 5. ročníka absolvovali
v októbri besedu s kronikárkou obce p. Annou Koctúrovou, kde sa
oboznámili s históriou obce i vedením kroniky.
Žiaci 8. ročníka na OÚ
besedovali v novembri so zamestnancami OÚ v Selciach
o samospráve obce.
Beseda o Mikroregióne pod Pánskym dielom
prebehla v 5. – 9. ročníku v rámci OBN a OBV, kde
sa žiaci bližšie oboznámili s významom mikroregiónu a s obcami,
ktoré sú v ňom združené.
Žiaci 9. ročníka v júni
besedovali s príslušníkmi PZ SR v Banskej Bystrici na tému
Kriminalita mládeže.
7. Výstavy
a nástenky
V októbri bola vo
vestibule školy inštalovaná výstava kníh k Medzinárodnému dňu
školských knižníc, ktorú pripravila A.
Oravcová s vyučujúcimi SJL.
V januári
bola uskutočnená
Výstava zošitov, ktorá slúžila ako
motivácia pre žiakov, ktorí venujú úprave
zošitov malú pozornosť.
V máji bol vo
vestibule školy inštalovaný panel Mikroregión pod Panským dielom.
V júni boli vystavené projektové práce
žiakov.
Aktuálne informácie boli pripomínané na hlavnej
nástenke.
Nástenka Významné osobnosti našej obce pripomína
žiakom osobnosti z dejín a kultúry, ktorí žili a pôsobili
v obci Selce.
8. Projekty
V rámci rozvoja komunikačných zručností a informačnej gramotnosti spracovali žiaci nasledovné projekty:
- Najvýznamnejším projektom je Časopis školáka, na ktorom počas celého školského roka pracovali žiaci redakčného krúžku pod vedením E. Prokajovej.
Žiaci 5. ročníka v rám DEJ spracovali projekt Obrázky meniaceho sa času, z ANJ projekt Náš dom.
- Žiaci 6. ročníka spracovali projekt Obce mikroregiónu (OBV).
- Žiaci 7. ročníka a literárno-hudobného krúžku plagát pri príležitosti 150. výročia úmrtia kňaza a národovca A. Cabana pre OÚ Selce.
- Žiaci 7. ročníka spracovali projekty Významné osobnosti obce Selce (SJL), Galéria literárnych postáv (SJL), Mikroregión pod Panským dielom (OBV).
- Žiaci 8. ročníka vypracovali projekt Krajiny EÚ (OBV)).
- Žiaci 9. ročníka spracovali projekt Životné prostredie.
Úlohou projektov bolo, aby žiaci získali nové poznatky a sprostredkovali ich svojim spolužiakom prípadne širokej verejnosti v obci.
9.
Vzdelávanie učiteľov
Realizované bolo štúdiom odbornej literatúry
časopisov a štúdiom metodických materiálov.
10. Spolupráca s Metodickým
združením
PK jazykov a spoločenskovedných predmetov počas
celého školského roku spolupracovala s MZ. V novembri 2009 bolo
uskutočnené spoločné zasadnutie, kde hlavnými bodmi programu bol rozbor chýb
z výstupnej previerky 4. ročníka a rozvoj čitateľskej gramotnosti
a v marci 2010 spoločné zasadnutie sa týkalo prípravy Týždňa zdravia.
Mgr. Anna Kapustová
Príloha č. 4
Vyhodnotenie činnosti
predmetovej komisie Veda a výchova v šk.r. 2009/2010
V šk.r.2009/2010 PK pracovala podľa vopred vypracovaného plánu zo
dňa 14. septembra 2009. Počas roka sa
dopĺňal podľa aktuálnosti.
Plán vychádzal z analýzy výsledkov dosiahnutých
v uplynulom šk. roku, Štátneho
vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu a Plánu práce školy na
tento školský rok. Počet zasadnutí PK: 4. Zasadnutia boli v súlade
s Plánom práce PK.
Časovo-tematické
plány boli splnené v každej triede podľa platných učebných osnov. Učitelia
sa vo vyučovacom
procese orientovali na využívanie vzdelávacích štandardov a uplatňovali progresívne
formy a metódy práce. Preferovali aktívne učenie, využívali medzipredmetové
vzťahy a projektové vyučovanie. Výchovné predmety vo všetkých ročníkoch
boli hodnotené známkou a klasifikácia žiakov prebehla v súlade s Metodickým pokynom č. 7/2009-R na hodnotenie žiakov
základnej školy.
Pri vyučovaní technických predmetov sme realizovali vyučovací proces na základe najnovších vedeckých poznatkov a veľkú pozornosť sme venovali rozvoju vzťahu detí k manuálnej práci, rozvoju technického myslenia a ochrane životného prostredia. Úctu k tradíciám, estetické cítenie a rozvoj zručnosti sme podporovali aj vianočným a veľkonočným aranžovaním, pletením korbáčov a zdobením kraslíc. Na hodinách sme uprednostňovali diferencovaný prístup podľa úrovne vedomostí a schopností žiakov. Neustále sme žiakov viedli k sebahodnoteniu. K splneniu stanovených cieľov prispeli aj vychádzky do prírody so zameraním na spoznávanie drevín a liečivých rastlín, starostlivosť o vysadené stromčeky, beseda s pracovníkom Štátnych lesov ako aj návšteva autosalónu a autoservisu Mitsubishi v Banskej Bystrici, kde žiaci absolvovali prehliadku predajne, práce automechanikov, inštruktáž o údržbe vozidla a dodržiavaní platných predpisov o likvidácii odpadov.
Na hodinách telesnej výchovy vyučujúci venovali pozornosť upevňovaniu fyzického a duševného zdravia.
Hodnotili výkonnosť žiakov v kontrolných cvičeniach a testoch,
pri
hodnotení prihliadali na možnosti jednotlivcov a
neustále povzbudzovali pohybovo zaostávajúcich
žiakov. Do časovo-tematických
plánov doli zaradené aj tance, ktoré
podporujú správne držanie tela, súlad
pohybu s hudbou. Súčasťou ich výuky sú aj
zásady spoločenského správania.
Teší nás záujem žiakov o výsledky
športovcov na rôznych významných
podujatiach.
Problémom však zostáva neslušné
povzbudzovanie na športových podujatiach a
sympatizovanie niektorých naších žiakov so
skupinami hooligans. Do športových
súťaží organizovaných v škole sa
zapojila väčšina žiakov.
V predmete
výtvarná výchova boli žiaci oboznámení so základnými princípmi
výtvarného zobrazovania. Svet kultúry a umenia spoznávali prácou s literatúrou,
internetom, videoprojekciou. Architektúru, výtvarné a divadelné umenie
spoznávali počas návštevy Bojnického zámku - kultúrnej pamiatky počas festivalu
strašidiel. K splneniu cieľov prispela aj návšteva Galérie v Banskej
Bystrici, kde mali žiaci možnosť prehliadnuť si diela súčasného vizuálneho
umenia a spoznať rôzne techniky tvorby umeleckého diela - maľba, kresba,
grafika, fotografia a inštalácia. Žiaci mali možnosť formou tvorivých dielní
vytvoriť vlastné dielo. Pestrosť hodín pozitívne ovplyvnilo množstvo výtvarných
súťaží, do ktorých vyučujúca zapojila
žiakov.
Vyučovanie hudobnej
výchovy bolo zamerané na pestovanie lásky k slovenskej ľudovej
piesni a klasickej hudbe. Žiaci spoznávali tvorbu autorov svetovej ako aj
slovenskej klasickej a populárnej hudby. Vypočuli si ukážky rôznych hudobných
stýlov. Oboznámili sa aj s významnými osobnosťami obce a ľudovými tradíciami
regiónu. Talentovaní žiaci súťažili v speve ľudových piesní. Žiaci
5.ročníka navštívili hudobné oddelenie Literárno-hudobného múzea
v Banskej Bystrici, kde si prezreli a aj vyskúšali mnoho netradičných
hudobných nástrojov. V tomto školskom roku sa neuskutočnili výchovné
koncerty.
2.
Projekty
Výsledkom
práce žiakov a učiteľov boli projekty:
1. Počítač je
môj pomocník, nie pán
Cieľom
projektu bolo poučiť
žiakov o rizikách spojených s využívaním PC a internetu. Práce žiakov boli
prezentované na rodičovskom združení a tak veríme, že upozornili aj rodičov na možné riziká spojené s prácou
s PC a nástrahami internetu.
2. Elektrická energia v domácnosti
Cieľom
projektu bolo poučiť
žiakov o výrobe, distribúcii a možnostiach šetrenia elektrickou energiou
v domácnostiach.
3. Bezpečne na cestách
Naša škola sa zapojila do celoslovenského
projektu, ktorého cieľom je priblížiť
a upevniť znalosti detí v dopravnej výchove ako účastníkom cestnej
premávky a tým prispieť k zníženiu nehodovosti a ujmám na ich životoch a
zdraví. Tento projekt bol podporený aj projektom „Autoškola pre deti“, ktorý
hravou formou na internete podporuje tieto ciele.
4.
Stromy poznania
Cieľom
projektu bola starostlivosť
o vysadené stromčeky v areáli školy a tak sa podieľať na realizácii
koncepcie environmentálnej výchovy na škole.
V rámci projektu bola
uskutočnená beseda s pracovníkom Štátnych lesov SR p. Blaškom, ktorý
žiakom rozprával o starostlivosti o lesný porast a lesnú zver.
5.
Mechanizačné
prostriedky v domácnosti
Cieľom
projektu bolo poučiť
žiakov o výhodách, usmerniť pri výbere,
používaní a ekologickej likvidácii pomocníkov v domácnostiach a tak
prispieť k rozvoju technického, tvorivého a ekologického myslenia.
6.
Dospievanie dievčat
Cieľom
projektu bolo poučiť dievčatá o fyzických a duševných zmenách
počas dospievania.
7. Týždeň zdravia - motto: „V zdravom tele
zdravý duch“
Do
organizácie projektu sa zapojili všetky PK a MZ. Pre žiakov všetkých ročníkov
čakalo množstvo rozličných aktivít. Relácia v školskom rozhlase,
nástenková súťaž, tvorba plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa,
florbalový turnaj žiakov II. stupňa, pohybové dopoludnie pre
deti I. stupňa, špeciálne aktivity na hodinách prírodovedy,
prírodopisu a biológie,...
Projekt Zachovávanie duchovného dedičstva
našich predkov, ktorého cieľom bolo
nahrávanie a zápis starých ľudových piesní zo Seliec a okolia nebol
realizovaný z dôvodu nedostatočného technického zabezpečenia a bude
presunutý na nasledujúci školský rok.
3. Súťaže
·
Grafický návrh
na obal žiackej knižky,
·
Moja najmilšia
kniha - ilustrácia,
·
Formy života
na iných planétach,
·
Architektúra -
rôzne objekty - priestorové vyjadrenie,
·
Dopravné
prostriedky z papiera a odpadového materiálu,
·
Plán ostrova
pirátov,
·
Zdravá výživa
– plagát,
·
Doprava
budúcnosti,
·
Zelený
objektív.
Súťaž mladých
záchranárov CO
Poslaním
súťaže mladých záchranárov je v nadväznosti na učivo „Ochrana života a
zdravia“:
a)
pripravovať žiakov na možné riziká vyplývajúce najmä z pôsobenia následkov
živelných pohrôm, havárií, katastrof, alebo teroristických útokov,
b)
overiť a precvičiť vedomosti získané učivom „Ochrana života a zdravia“ s
dôrazom na civilnú ochranu, pohyb v prírode, poskytovanie prvej pomoci a
hasenie malých požiarov,
c)
vybudovať a upevniť návyk poskytovania pomoci iným v prípade mimoriadnych udalostí,
d) obohatiť
výchovno-vzdelávací proces o atraktívne prvky.
Súťaž sa
konala v októbri
2009 v Tajove, zúčastnili sa jej dve družstvá
z našej školy (
Mesíková K., Mesíková D., Krajčí K.,
Meško T., Šovčíková L.,
Bírešová S.,
Gajdoš J., Čunderlík S. ) a obsadili
10. a 12. miesto.
Informatický
bobor
Online test vedomostí o PC a z oblasti algoritmov. Žiaci našej školy súťažili v kategóriách benjamín a kadet. Súťažilo spolu 82 žiakov a najúspešnejšími žiakmi školy boli: Lenka Rusková a Kristína Moravčíková.
Súťaž v speve
ľudových piesní
Súťaž sa konala 29.4.2010 a zúčastnilo sa jej 25 žiakov 1.-7.ročníka. ocenenie porotou získali:
Jakub Rusko –
1.ročník, Lenka Bohušová – 5.ročník, Lenka Švantnerová – 5.ročník
Školský
florbalový turnaj – dievčatá
1.
miesto - 7.A
2.miesto - 8.ročník
3.miesto - 6.ročník
Školský
florbalový turnaj-chlapci
1. miesto - 9.ročník
2.miesto - 8.ročník-družstvo A
3.miesto - 8.ročník-družstvo B
Florbalový
turnaj Selce : Staré Hory
Vo februári 2010 sa uskutočnili priateľské zápasy mladších
a starších žiakov oboch škôl. Obidva zápasy vyhlali žiaci našej školy.
Majstrovstvá školy v skoku do výšky
Kategória starší žiaci:
1. miesto - Boris Rusko - 157 cm
2.miesto - Lukáš Riša - 152 cm
3.miesto - Lukáš Strečok - 140 cm
Kategória mladší žiaci:
1. miesto - Matej Kornhauzer - 110 cm
2.miesto - Denis Olšiak - 105 cm
3.miesto - Marek Hraško - 105 cm
Mikulášsky stolnotenisový turnaj
Kategória I:
1. miesto - Andrej Strečok
2.miesto - Vladimír Rusko
3.miesto - Michal Číž
Kategória II:
1.
miesto - Peter Hrabaj
2.miesto - Dominika Mesíková
3.miesto - Christián Faltáni
Kategória III:
1.
miesto - Adam Hlinka
2.miesto - Juraj Maruniak
3.miesto - Jozef Kuklica
Súťaž o najzdatnejšieho žiaka/žiačku školy
5.ročník - M.Miklošová,A.
Mesíková, M. Hrablay
6.ročník – A. Briššová, Ch. Faltáni
7.ročník – D. Mesíková, M. Blaško
8.ročník –K.
Fellnerová,Matúš Mesík
9.ročník –V. Speváková,
P.Ferenčík
Športové súťaže /organizované CVČ/
Našu
školu
v obvodnom kole reprezentovali družstvá
mladších žiakov v malom futbale,
starších žiakov v malom futbale, florbale
a stolnom tenise
a družstvo žiačok v malom futbale. Všetky
družstvá hoci podali
výborný kolektívny výkon obsadili 2.miesto
v skupine a tak
nepostúpili do finále. Žiaci, ktorí reprezentovali
školu: Christián Faltáni,
Mário Maruniak, Patrik Maruniak, Martin Hraško, Marek
Hlinka, Tomáš Strečok,
Jozef Kuklica, Vladimír Rusko, Patrik Ferenčík,
Lukáš Riša, Matúš Mesík,
Jakub
Klačan, Boris Rusko, Marek Patráš, Lukáš
Mesík, Jakub Mesík, Ivan Schiffer,
Lenka Rusková, Dominika Mesíková, Adriana
Briššová, Ivana Mesíková, Alica
Zorská, Dominika Strečková, Kristína
Chebanová.
Aj v tomto školskom roku prebehol zber papiera v septembri a v júni. Spolu sa odovzdalo do zberných surovín 3030 kg.
Mimoškolská
činnosť
Deti majú záujem hlavne o krúžky so športovým zameraním o čom svedčia veľké počty žiakov prihlásených do krúžku športových hier, stolnotenisového ako aj športovo-relaxačného krúžku. Ovládanie PC si zdokonaľujú na krúžku Práca s počítačom.
Žiaci 7. ročníka navštívili Štátnu operu v Banskej Bystrici.
Zúčastnili sa predstavení:
· Archa
templárov - dielo s historickou tematikou so spevom, tancom i činoherným
divadlom.
Starostlivosť o čistotu regiónu
Aktivity EKO hliadkok:
September - vyčistenie areálu strelnice - 5 vriec odpadu.
Október – vyčistenie verejného ohniska s posedením - 2 vrecia odpadu.
Jún - monitorovanie a odstránenie menších divokých skládok odpadu v časti pred Dúbravou.
Deň Zeme
V mesiaci apríl žiaci pod vedením triednych učiteľov vyčistili areál školy.
Vystúpenia talentovaných
žiakov
Talentovaní žiaci so záujmom vystupovali na verejnosti, zúčastňovali sa akcií v spolupráci s OU Selce a inými organizáciami v obci - Deň matiek, ocenení občania, životné jubileá, vítanie nových občanov atď.
Vzdelávanie učiteľov – študijná literatúra
V šk. roku 2009/2010 všetci členovia PK preštudovali UO predmetov, ktoré vyučujú, POP pre šk. r. 2009/2010, Metodický pokyn č. 7/2009-R na hodnotenie žiakov základnej školy. Každý člen PK mal naplánované štúdium odborno-metodickej literatúry, knižné novinky a rôzne materiály týkajúce sa jednotlivých predmetov a všeobecného rozhľadu (literatúra je uvedená v pláne ).
5.
Návrh do rozpočtu pre budúci školský rok:
·
Zakúpiť
diktafón potrebný na realizáciu projektu Zachovávanie duchovného dedičstva
našich predkov.
·
Zakúpiť dresy
pre žiakov reprezentujúcich školu na obvodných a krajských súťažiach.
·
V spolupráci
s RZ zabezpečiť občersvenie pre žiakov reprezentujúcich školu na obvodných
a krajských súťažiach.
·
V spolupráci
s RZ zabezpečiť odmeny pre víťazov školských súťaží.
Spolupráca s MZ a ostatnými PK bola na vysokej úrovni.
Množstvo akcií bolo zorganizovaných spoločne. Celoročnú prácu členov PK by som
ako vedúca zhodnotila kladne. Všetci
členovia PK sa aktívne podieľali na organizovaní a realizácii všetkých
podujatí a súťaží týkajúcich sa výchovných predmetov.
PaedDr.
Jana Murčová
Príloha č. 5
Správa o činnosti MZ
v školskom roku 2009/2010
V školskom
roku 2009/2010 pracovalo MZ podľa vopred vypracovaného
a členmi schváleného plánu MZ
z augustového zasadnutia, ktorý bol
zameraný na plnenie hlavných úloh
vyplývajúcich zo Školského
vzdelávacieho
programu, Pedagogicko-organizačných pokynov na
školský rok 2009/2010 a Plánu
práce školy. V školskom roku 2009/2010 sa
žiaci 1. a 2. ročníka vzdelávali
podľa Štátneho vzdelávacieho programu
a Školského vzdelávacieho programu,
žiaci 3. a 4. ročníka sa
vzdelávali podľa Učebných plánov schválených MŠ SR dňa 14. mája 2003 .
1. Slovenský jazyk a literatúra,
čitateľská gramostnosť
V rámci predmetu slovenský jazyk
a literatúra sme dali žiakom priestor
na tvorbu vlastných jazykových prejavov. Ústne jazykové prejavy
a argumentáciu, či vyhľadávanie informácií sme precvičovali najmä v
slohovej časti predmetu. Naďalej sme pracovali na zvyšovaní čitateľskej
gramotnosti žiakov, na skvalitňovaní úrovne čítania s porozumením
i techniky čítania. Žiaci pracovali počas celého roka s detskou
časopiseckou literatúrou, mimočítankovou
literatúrou. Žiaci II.
ročníka spracovávali mimočítankovú literatúru
formou
čitateľských denníkov, žiaci III. ročníka
boli zapojení
v celoročnej aktivite „Keď kniha putuje ...“, žiaci
IV. ročníka pracovali
s doplňujúcou čítankou pre 4. ročník
„Čítanka Slniečka“, a tiež
s knihami „Dúhovníci“, ktoré
predstavujú projekt enviromentálnej výchovy.
Navštívili sme miestnu knižnicu, kde žiaci mali
pripravenú netradičnú hodinu
čítania a literárnej výchovy. Na
hodinách čítania sme pracovali s PZ
Mimočítankové čítanie. V máji sa
vybraní žiaci z jednotlivých tried
zúčastnili regionálnej súťaže „Ľupčiansky
čitárik“. /Vyhodnotenie viď príloha./
V júni bola uskutočnená záverečná
previerka z čítania zameraná na
čítanie s porozumením. /Výsledky
uvádzam v prílohe./ Opatrenia budú
zahrnuté v časovotematických plánoch
v šk. roku 2010/2011. K čítaniu
s porozumením sme žiakov aktívne zapájali
a motivovali aj
v rámci celoškolských
nástenkových súťaží, a to
„Týždeň zdravia“ , či
„Mikroregión pod Pánskym dielom“.
Pritiahnúť deti ku knihe sme sa snažili aj zapojenosťou žiakov do
čitateľského klubu Fragment.
2. Vstupné a výstupné previerky
Výsledky výstupných previerok žiakov 4. ročníka
predchádzajúceho šk. roka a ich opatrenia boli zahrnuté
v časovo-tematických plánoch v predmetoch slovenský jazyk
a matematika v 4. ročníku a celoročne, intenzívne sa pracovalo
na ich odstraňovaní. V júni sme
uskutočnili opäť výstupné previerky žiakov 4. ročníka zo slovenského jazyka
a matematiky. /Výsledky uvádzam v prílohe. /
3. Individuálny prístup k žiakovi,
spolupráca s DIC
Spolupracovali sme
s Pedagogicko-psychologickou poradňou a s DIC v Banskej
Bystrici.
Žiakov, u ktorých sa prejavili ťažkosti
v učení, či na vyučovaní, sme odporučili na odborné vyšetrenie a sú
sledovaní v Pedagogicko-psychologickej poradni a v DIC
Banská Bystrica.
Osobitnú pozornosť a individuálny prístup sme
venovali žiakom so špeciálnymi potrebami, žiakom s poruchami učenia. Individuálny vzdelávací program má vypracovaný jeden žiak druhého
ročníka, jeden žiak tretieho ročníka a jeden žiak štvrtého ročníka.
4. Vzdelávanie a samoštúdium vyučujúcich
Vyučujúce boli oboznámené so Štátnym vzdelávacím
programom, Pedagogicko-organizačnými pokynmi, učebnými osnovami, a
vzdelávacími štandardami. Podielali sme
sa na tvorbe Školského vzdelávacieho programu a vytvorili sme osnovy
jednotlivých predmetov pre vzdelávacie oblasti primárneho vzdelávania, a to
pre 1. a 2. ročník.
P. Brozmanová sa zúčastnila vzdelávania: „Modernizácia vzdelávacieho
procesu: Digitálna gramotnosť učiteľa /modul 1/, Moderná didaktická technika v
práci učiteľa /modul 2/“, a tiež vzdelávania organizovaného UMB
Pedagogickou fakultou, Katedrou elementárnej a predškolskej pedagogiky,
a to: „Rozvoj výskumných kompetencií učiteľa na predprimárnom a
primárnom stupni vzdelávania“. P. Chudjáková absolvovala kurz anglického jazyka
v RK Centrum Univerza Banská Bystrica.
5. Hodnotenie a klasifikácia žiakov
V 1. ročníku sa prospech z jednotlivých
vyučovacích predmetov hodnotil slovne, a to 4 stupňami. V 2. ročníku
boli žiaci klasifikovaní známkou, z výchovných predmetov boli
hodnotení slovne, a to 4 stupňami. V 3. a 4. ročníku sme uplatňovali
hodnotenie známkou, výchovy sme hodnotili slovne.
6.
Ochrana
života a zdravia
Podľa nových schválených učebných osnov
praktickú časť Ochrana života a zdravia absolvovali žiaci v 11.
septembra a 28. mája, 31. mája 2010 sme zorganizovali jej praktickú
časť.
7.
Týždeň
zdravia
Celoškolská akcia – od 22. marca – 26.
marca 2010
Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných aktivít. Relácia v školskom rozhlase, ktorú pripravili žiaci siedmeho ročníka, bola štartom k iným aktivitám. Počas celého týždňa mali žiaci možnosť zapojiť sa do nástenkovej súťaže. Materiály, umiestnené na nej, boli pre žiakov poučné a viedli žiakov k čítaniu s porozumením. Odpovedaním na súťažné otázky sa žiaci dostali do záverečného žrebovania. Svoj výtvarný talent mohli žiaci uplatniť pri tvorbe plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa. V závere týždňa vestibulu školy zaplnili skutočne vo veľkom počte výtvarné práce, ktoré odrážali tvorivosť našich detí, ale aj ich snahu či umelecké cítenie. Pre deti I. stupňa vyučujúce zorganizovali pohybové dopoludnie, kde si zmerali sily, vytrvalosť a obratnosť v piatich súťažných družstvách. Nové vedomosti z problematiky zdravej výživy žiaci načerpali na hodinách prírodovedy, kde pre žiakov vyučujúce pripravili špeciálne aktivity. Tiež na triednickych hodinách diskutovali o upevňovaní zdravia. Žiaci sa „popasovali“ s náročnou úlohou počas celého týždňa “Dokážem to?“. Záznamom do tabuľky sa snažili dodržiavať zásady zdravého životného štýlu. Vedomosti o správnej hygiene detského chrupu pomohla rozšíriť u našich prvákov a druhákov beseda s dentálnou hygieničkou. Jednotlivé aktivity boli pre žiakov motivačné a v závere týždňa prebehlo vyhodnotenie a ocenenie.
8.
Spolupráca
a zapojenie výchov do plánov
Spolupráca rodičov a školy bola na
dostačujúcej úrovni. Rodičia boli pozývaní na triednej schôdzky, konzultačné
hodiny, ale i priamo sa zapájali do činnosti školy. Pomohli pri
organizovaní Mikulášskej besiedky. Žiaci na hodinách pracovného vyučovania
pripravili pre rodičov darčeky k MDŽ a ku Dňu matiek. Spolupracovali sme
aj s MŠ v Selciach, pri organizácii zápisu do 1. ročníka. Na veľmi
dobrej úrovni prebiehala spolupráca so ZUŠ Brusno, najmä organizovaním
koncertov, tiež spolupráca s MZ pri ZŠ v Priechode.
Výchovu k manželstvu a rodičovstvu,
environmentálnu výchovu, dopravnú výchovu, protipožiarnu ochranu sme zahrnuli
a realizovali podľa časovo-tematických plánov jednotlivých predmetov
a OžaZ. Separovaním papiera sme sa zapojili do celoškolskej akcii
v zbere papiera.
9. Matematické súťaže
·
Zastúpenie
13 žiakov bolo v medzinárodnej matematickej súťaži Klokan. Úspešní
riešitelia:
2. ročník: Martin Bohuš
3. ročník: Strečok Denis, Hrašková Alexandra
4. ročník: 0
·
Žiaci 3 a 4.
ročníka sa zapojili do matematickej
Pytagoriády. Úspešní žiaci
školského kola /Denis Strečok, Kevin
Patráš, Matúš
Martinec - 3. ročník/ postúpili do okresného kola, kde úspešnými
riešiteľom bol: Denis Strečok.
·
Korešpondenčnú
súťaž MAKS riešili žiaci 3. ročníka: Denis Strečok a Peter Sivčák, Marcel
Peniak a Richard Kliment, Alexandra Hrašková a Nina Bezúchová, Matúš
Martinec a Peter Koctúr, 4. ročník: Ján Caban, Marek Ivanič.
10. Iné súťaže:
·
triedne kolá
v prednese poézie a prózy, následne školské kolo
·
triedne kolá
v speve ľudových piesní, následne celoškolská prehiadka
11. Vyhodnotenie akcií:
·
Na hodinách
vlastivedy, prírodovedy sa žiaci podľa plánu a aktuálnosti zúčastnili
vychádzok.
·
8. októbra
20009 – Výstava hornín a minerálov
·
16. októbra
2009 sme pri príležitosti Svetového dňa
výživy pripravili obľúbenú akciu
„Vitamíny zo záhradky“.
·
10. decembra
sme navštívili divadelné predstavenie „Cesta okolo sveta za 80 dní “
v DJGT vo Zvolene.
·
Pre žiakov
sme pripravili Mikulášsku slávnosť s Mikulášom a reláciu
v školskom rozhlase.
·
Pred
Vianocami nám atmosféru spestrili koledy vo vianočnej besiedke.
·
V rámci
hodín telesnej výchovy sme pre žiakov zorganizovali sánkovačky.
·
Výstavka
prác žiakov bola pripravená z vianočného, veľkonočného aranžovania, tiež
výstavka „ Zošit moje zrkadlo“ .
·
22. marca –
26. marca 2010: „Týždeň zdravia“ – celoškolská akcia /viď predchádzajúcu
stranu/
·
Pri
príležitosti Dňa Zeme sme sa zapojili
do čistenia a úpravy okolia školy.
·
21. apríla
2010 – výchovný koncert učiteľov ZUŠ Brusno
·
Divadelné
predstavenie žiakov dramatického odboru ZUŠ Brusno, pobočka
Priechod sme si pozreli v máji
tohto roku.
·
7. mája 2010
- žiaci 2. – 4. ročníka sa zúčastnili prehliadky Ekotopfilm v Banskej Bystrici a navštívili
Múzeum SNP v Banskej Bystrici.
·
21. mája
2010- literárna exkurzia 2.- 4. ročník -
„Habakuky“ - Donovaly
·
K MDD sme
zorganizovali športovo – súťažné dopoludnie v telocvični v Selciach.
·
V júni
žiaci 2. a 3. ročníka absolvovali plavecký
výcvik na krytej plavárni na Štiavničkách
v Banskej Bystrici.
·
V júni
bola pre žiakov 1. ročníka pripravená beseda s policajtom.
·
4. júna 2010
- školský výlet žiakov 2. – 4. ročníka
do Mincovne v Kremnici bol spojený s prehliadkou mestského hradu
a mesta Kremnica.
Mgr. Zuzana Hrašková