Základná škola, Školská  4,  976 11   Selce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S P R Á V A

 

o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch, a podmienkach školy za školský rok 2009 /2010 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Selciach,                                           

 

 

Správa bola prerokovaná v pedagogickej rade dňa 20.9.2010

Správa bola prerokovaná na zasadnutí rady školy dňa 20.9.2010

Zriaďovateľ schválil správu dňa

 

 

 

 

 

 

 

1. Základné údaje o škole

 

 

1.1. Názov: Základná škola Selce

 

1.2. Adresa: Selce, Školská 4,  PSČ 976 11

 

1.3. Telefónne číslo: 048/4181227

 

1.4. Internetová adresa:  riaditel.zsselce@gmail.sk

 

1.5. Zriaďovateľ: Obecný úrad, Selčianska cesta 132, Selce

                           starosta Božena Zázrivcová

                              telefón: 048/4181223

                           e-mail: ouselce@selce.sk

 

1.6. Vedúci zamestnanci školy:      PaedDr Ján Chladný, riaditeľ

                                                            Mgr. Soňa Lehoťanová, zástupkyňa riaditeľa školy

                                                            Anna Skalošová, Mária Turčinová, ekonómka

 

1.7. Rada školy: bola zriadená podľa Zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve s účinnosťou od 18.3.2008.   

                          

                          Predseda: Mgr. Zuzana Hrašková

                             Zvolení členovia rady školy:

                          za pedagog.zamestnancov:         PaedDr. Erika Guštafíková

                                                                                  Mgr. Zuzana Hrašková

                           za zriaďovateľa:                            Ing.Katarína Belicová

                                                                                  Mgr. Anna Kapustová

                                                                                  Rastislav Blaško

                           za rodičov:                                     Soňa Strečková

                                                                                 Jana Mesíková

                                                                                  Maroš Mikloš

                                                                                  Marta Mesíková

                           za iné práv.osoby                         Ján Pažítka

                           za ostat.zamestnancov:              Anna Skalošová,1.10.2009 M.Turčinová     

1.8. Pomocné a poradné orgány školy

-         Pedagogická rada školy – všetci pedagogickí zamestnanci, pracuje podľa plánu.

-         1. stupeň – Metodické združenie v spolupráci so ZŠ Priechod

-         vedúca MZ – Mgr. Zuzana Hrašková

-         2. stupeň – Predmetové komisie

-         PK – SJL a spoločenskovedné predmety: vedúca  Mgr.Anna Kapustová

-         PK – M a prírodovedné predmety: vedúca PaedDr. Erika Guštafíková

-         PK – výchovné predmety: vedúca PaedDr.Jana Murčová

-         výchovný poradca: Mgr. Eva Prokajová

 

 

                                                                                              

2      Údaje o žiakoch

 

 

2.1      Prehľad o žiakoch, ich počte a bydlisku

 

Bydlisko

Počet žiakov – 1. polrok

Počet žiakov – 2. polrok

Selce

149

149

Banská Bystrica

 11

 11

Priechod

 24

 24

Baláže

 2

 2

Kynceľová

 1

1

Celkom

187

187

 

 

2.2      Počet tried, žiakov, počet žiakov na učiteľa

 

Počet tried

Celkový počet žiakov

Počet žiakov na jednu triedu

Počet žiakov na jedného učiteľa

11

187 

17 

12,35

 

 

2.3 Počet zapísaných žiakov pre šk. rok 2009/2010

 

Zapísaných do 1.ročníka

Počet žiadostí o odklad

Nastúpilo do 1. triedy

19

1 

16

 

 

2.4. Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov

 

     Ročník/trieda

Počet žiakov

Prospelo

Neprospelo

 

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

1.

 14

 14

       14

 14

0

0

2.

 13

 13

 13

 13

0

0

3.

 15

 15

 15

 15

0

0

4.

 11

 11

 11

 11

 0

 0

1. stupeň

53 

53 

 53 

53 

 0

 0

5.roč

 20

 20

 19

 20

 1

0

6.A

 18

 18

 18

 18

0

0

6.B 

 16

 16

 15

 16

 1

 0

 7.A

 16

 16

 15

 16

 1

 0

7.B

 15

 15

 12

 14

 3

 1

8.roč. 

 27

 27

 27

 27

0

0

9.roč.

 22

 22

 22

 22

0

0

2.stupeň

 134

 134

 128

 133

 6

 1

Celkom

 187

  187

 181

 186

 6

 1

Žiaci boli hodnotení podľa platných Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl. V prvom polroku neprospel 0 žiakov  na prvom stupni a 6   žiakov na druhom stupni. Na konci školského roka neprospel 1 žiak   na druhom stupni. Na prvom stupni boli žiaci  tretieho ročníka v prvom polroku v predmetoch vlastiveda a prírodoveda hodnotení slovne, v druhom polroku známkou. Anglický jazyk bol v obidvoch klasifikačných obdobiach hodnotený známkou. Žiaci vo všetkých ročníkoch prvého stupňa neboli v predmetoch Hv, Vv, Tv, Ev/Nv klasifikovaní. Hlavnou príčinou neprospievania žiakov je nezáujem žiakov o vyučovanie.

 

 

 

2.5 Priemerný prospech v 2. roč. - 4. roč.  – 1. stupeň

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

Priemerný prospech

-

1,295

1,29

1,68 

 

Celkový priemerný prospech 2.- 4.roč.

 

 

1,42

 

 

2.6 Priemerný  prospech v 5. roč. – 9. roč.    2. stupeň

 

 

T r i e d a

5. 

6.a

6.b

7.a 

7.b

8.

9.

Priemerný prospech

1,57

1,88

1,75 

2,07

2,09 

1,9

2,06 

 

Celkový priemerný prospech 5.-9.roč. .

 

1,9028

 

 

 

2.6.1 Celoplošné testovanie žiakov – TESTOVANIE 9-2010

 

 

Priemer SR

SJL – 67,6 %

M – 60,1 %

 

 

ZŠ Selce

SJL – 73 %

M – 61,6 %

 

Výsledky celoplošného testovania deviatakov zo slovenského jazyka a matematiky  potvrdili vzťah našich žiakov k učeniu. Dosiahli sme nad slovenský priemer   v slovenskom jazyku aj matematike ,   ale nemôžeme byť spokojní. Postoj niektorých žiakov, ktorí končia povinnú školskú dochádzku je slabý, žiaci urobia len to čo musia a aj to nedôsledne. Znovu sa potvrdilo, že žiaci vopred vedia, že aj keď budú mať zlý prospech, na strednú školu sa dostanú, prijímacie konania v tomto roku to potvrdzujú. Vďaka boju o žiaka za každú cenu, sa znižuje úroveň školstva na Slovensku, čo potvrdzujú výsledky škôl.

 

 

2.7 Počet vymeškaných vyučovacích hodín

 

Školský rok

2009  /2010

ospravedlnených

neospravedlnených

celkom

priemer na ž.

celkom

priemer na ž.

I. polrok

8795

47,03

17

 0,09

II. polrok

10548

56,4 

227

1,21 

Celkom

19343

103,4 

244

1,30

 Aplikácia ustanovení § 18 zákona č.281/2002 Z.z. o prídavku na dieťa a o príspevku na dieťa v znení zákona č. 658/2002 Z.z. už neplní svoju úlohu. V prvom polroku sa nárast neospravedlnených hodín znížil, no v druhom polroku nastal nárast. Ak sa v tejto veci nepristúpi k ráznejším opatreniam hlavne zo strany štátu, situácia sa časom stane neúnosná.

 

 

 

2.8 Prehľad výchovných opatrení

 

Školský rok

2009  /2010

Pokarhanie tr.učiteľom

Pokarhanie riad.školy

Zníž,známka 2.stupeň

Zníž.známka 3.stupeň

Zníž.známka 4.stupeň

Pochvala

1. polrok

5

5

0

0

0

29

2. polrok

4

2

4

1

0

 35

Celkom

9

7

4

1 

0

 64

Počet žiakov, ktorým bola udelená znížená známka zo správania sa znížil, ako bol   v školskom roku 2008  / 2009   

 

 

2.9 Údaje o integrovaných žiakoch

 

Druh postihnutia

Počet žiakov

Mentálne

1

Sluchové

1

Zrakové

0

S narušenou komunikačnou schopnosťou

0

Telesné

0

S vývinovými poruchami správania

0

S vývinovými poruchami učenia

2

Celkom

4

V bežných triedach je integrovaných 3  žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zo strany vyučujúcich je zabezpečený individuálny prístup a účinná starostlivosť. Škola spolupracuje s DIC a PPP v Banskej Bystrici. Žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia majú vypracovaný individ.vzdel.plán.

 

 

2.10 Školský klub detí

 

ŠKD

Počet oddelení

Počet detí

Vychovávateľ

Celkom

1

28

1

 

 

2.11Učebné plány

 

Pre žiakov  1. roč. a 5. roč. bol  na základe školskej reformy  pripravený Školský vzdelávací program. Školský vzdelávací program bol pripravovaný na základe rešpektovania Štátneho vzdelávacieho programu so zameraním na podmienky a tradíciu školy. Vyučujúce MZ 1. - 4.roč. a vyučujúce  PK - jazykov   a spoločenskovedných predmetov, PK - matematika, informatika a prírodovedných predmetov, PK - veda a výchova sa aktívne podieľali na tvorbe učebných plánov a učebných osnov všetkých predmetov. Školský vzdelávací program  bol schválený školskou radou školy a zriaďovateľom, obcou Selce  (obecným zastupiteľstvom). Školský vzdelávací program je zverejnený na webovej stránke školy.   Školský učebný plán 1. –9. ročník ( ISCED 1, ISCED 2 )

 

1. stupeň – 3 .- 4.roč.

Variant 3 (jazykový)

2. stupeň – 7 .- 9.roč.

Variant 2

 

 

2.12 Učebný plán 1. stupeň

 

Predmet

1.ročník

2.ročník

3.ročník

4.ročník

Slov.jazyk a lit.

 10

9

9

9

 Infor. výchova

-

1

-

-

Vlastiveda

-

 1

1

2

Matematika   

5

5

5

5

Prírodoveda

1

1

2

2

Pracovné vyuč.

 -

-

1

1

Výtvarná vých.

1

1

2

2

Hudobná vých.

1 

1

1

1

Telesná vých.

2

2

2

2

Cudzí jazyk

1

1

2

2

Etická/Nábož.v.

1

1

1

1

Spolu

22

23

26

27

Nepov.predmety

1

-

-

-

 

 

2.13 Učebný plán 2. stupeň

 

Predmet

5.ročník

6.ročník

7.ročník

8.ročník

9.ročník

Slov.jaz.a lit.

5

5

5

4

5

Anglický  jaz.

3

3

-

-

-

Nemecký jaz.

-

-

3

3

3

Dejepis

1

1

2

2

2

Geografia

2

1

 -

 -

 -

Občianska v.

1

1

1

1

1

Matematika

5

5

5

4

5

Fyzika

-

1

2

2

2

Chémia

-

1

-

2

2

Biologia

2

2

-

-

-

Technická v.

1

 1

1

1

1

Výtvarná v.

1

1

1

1

1

Hudobná v.

1

1

1

1

1

Telesná v.

2

2

2

2

2

Etická/Nábož.

1

1

1

1

1

Francúzky  j.

1

2

-

-

-

Informatika

1

1

 

 

 

Zemepis

-

-

2

2

1

Prírodopis

-

-

2

2

1

Rozšir.hodiny

-

-

1

1

1

Spolu

27

29

29

29

29

Nepovinné v.

1

1

1-2

1-2

1-2

 

 

2.14 Voliteľné predmety

 

Trieda

Predmet

7. ročník

Anglický jazyk, Technická výchova

8 . ročník

Anglický jazyk, Technická výchova

9. ročník

Anglický jazyk, Technická výchova

 

 

2.15 Nepovinné predmety

 

Trieda

Predmet

1. ročník    

Pohybové  hry 

5. ročník    

Environmentálna výchova

6. ročník    

 Tvorba projektov

8  ročník

 Cvičenia z matematiky 

 

 

2.16 Profesionálne pokrytie predmetov

 

Predmet

Odborné pokrytie v %

Neodborné pokrytie v %

Slovenský jazyk a literatúra

100%

 

Nemecký jazyk

100%

 

Anglický jazyk

58%

42%

Dejepis

 100 %

 

 Francúzky jazyk

100%

 

Biologia

100%

 

Informatika,infor.vých. 

0%

100%

Zemepis

100%

 

Občianska výchova

 

100%

Matematika

100%

 

Fyzika

100%

 

Chémia

100%

 

Prírodopis

100%

 

Technická výchova

100%

 

Hudobná výchova

100%

 

Telesná výchova

84%

16%

Výtvarná výchova

100%

 

Etická výchova

100%

 

Náboženská výchova

100%

 

 

Z 328    odučených hodín je:

 

-         odborné pokrytie vyučovania celkom:                 295   hodín = 89,94% 

-         neodborné pokrytie vyučovania celkom:             33 hodín =     10,06 %

 

 

2.17 Prehľad krúžkov v školskom roku 2009 /2010

 

Por.č.

Názov krúžku

Počet žiakov

1.

Šikovné ruky

 19

2.

Redakčný

 7

3.

Pohybové hry 

 30

4.

Nemčina hrou

 18

5.

Literárno-hudobný

 12

6.

Cvičenia zo slov.jazyka a literatúry - 9

 22

7.

Práca s počítačom I.

 17

8.

Práca s počítačom II.

16

9.

  Francúzsky jazyk

 21

10.

 Stolnotenisový I.

 17

11.

 Cvičenia z matematiky  9

 22

12.

Stolnotenisový II.

14

13.

Športové hry

14

14.

Športovo - relaxačný

14

15.

Environmentálna výchova

20

16.

Chémia veselo i vážne

18

 

 

   

 


3          Údaje o zamestnancoch

 

 

3.1 Údaje o pedagogických zamestnancoch školy, ich kvalifikácii, praxi a spôsobilosti

 

Por.číslo

Pracovné zaradenie,funkcia

Úväzok

Kvalifikácia, stupeň vzdelania, aprobácia

Rokov pedagogickej praxe

1.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

16 

2.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľ. 1.- 5.ročník

 35

3.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4 ročník

15

4.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

15

5.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl - Nj

35

6.

výchovný poradca

1,0

VŠ – Sjl - D

34

7.

učiteľ

1,0

VŠ – M - Vv

33

8.

učiteľ

1,0

VŠ – M - Bi

25

9.

učiteľ

1,0

VŠ – M - Tchv

24

10.

učiteľ

1,0

VŠ – Z - Fj

11

11.

učiteľ

1,0

VŠ – F - ZPrV

33

12.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl - Hv

33

13.

učiteľ

1.0

VŠ – Ch-M-Bi-Ev 

9

14.

riaditeľ

1,0

VŠ – Tv- Ped.

33

15.

zást.riaditeľa

1,0

VŠ – Rj – Tv - Aj

31

16.

učiteľ

0,26

VŠ –   Nv - Ev

9

17.

učiteľ

0,13

VŠ – Nv - Ev

 21

18.

vychovávateľka

1,0

VŠ – vychovávatelstvo

1

Všetci pedagogickí zamestnanci spĺňajú odborný kvalifikačný predpoklad podľa Vyhlášky 41/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov o odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov.

 

 

3.2 Pedagogickí zamestnanci podľa vekovej skladby

 

 

 

do 25 rokov

 

25 – 35 rokov

 

35 – 45 rokov

 

45 – 55 rokov

nad 55 rokov do dôchodkového veku

 

v dôchodkovom veku

 

 

 

spolu

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

0

0

0

5

0

4

0

3

1

5

0

0

1

17

 

 

3.3 Údaje o nepedagogických zamestnancoch

 

Por.číslo

Funkcia

Úväzok

Vzdelanie

1.

upratovačka

1,0

Učňovská škola

2.

upratovačka

1,0

Základné

3.

školníčka

1,0

Učňovská škola

4.

ekonómka

1,0

 USOŠ

5.

kurič

0,16

Učňovská škola s matur.

 

 

3.4 Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov

 

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov bolo zamerané predovšetkým na štúdium v súvislosti s prehlbovaním odbornosti. Pedagogickí zamestnanci sa po celý rok vzdelávali formou ďalšieho vzdelávania, predovšetkým cyklického a priebežného v Metodicko-pedagogickom centre BB. Kvalifikovanosť našich pedagogických zamestnancov je na vysokej úrovni.  Trinásť pedagogických zamestnancov  má 1. kvalifikačnú skúšku, dvaja pedagogickí zamestnanci sa pripravujú na jej vykonanie. Riaditeľ školy ukončiprípravu vedúcich pedagogických pracovníkov. Riadenie kvality školy,   v Metodicko-pedagogickom centre BB.

 

Typ vzdelávania

počet

Školenie BOZP pri výchove a vzdelávaní – ped. zam.

17

Školenie BOZP –ostatní zamestnanci

 4

Školenie požiarnej ochrany

22

Školenie požiarnych hliadok

3

Bezpečnosť v Tv

6

Semináre výchovných poradcov

1

Školenie koordinátorov prevencie drog. závislostí

1

 

 

 

 

 

 




4 Údaje o ďalších činnostiach školy

 

 

4.1 Údaje zapojení školy do projektov

 

Regionálny  operačný program - vzdelávanie

Europsky socialny fond- Moderné vzdel.  pre vedomostnú spoločnosť 

Europsky socialny fond – Vzdelávanie v oblasti vyučovania cudz. jazykov

Výchovno-vzdelávací program pre dievčatá – O dospievaní

 

 

4.2 Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti ŠŠI

 

Štátna školská inšpekcia v školskom roku 2009/2010   vykonala  kontrolu   počas   Testovanie–9. 2010  

 

 

4.3 Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy

 

Učebne

10 kmeňových tried, 1 trieda ŠKD

Odborné učebne

chémia, počítačová učebňa

Športové zariadenie

telocvičňa so špeciálnym povrchom na športové hry

Oddychový areál

trávnaté plochy, sad, dvor a park

Dielne

sú umiestnené v náhradných priestoroch, vybavenosťou vyhovujú. Ručné pracovné nástroje sa pravidelne dokupujú a obmieňajú.

Školský nábytok

pravidelne sa v rámci finančných možností dokupuje.      Veľkosť lavíc a stoličiek zodpovedá hygienickým predpisom. Starší nábytok sa priebežne opravuje a renovuje.

Učebné pomôcky, športové náradie

učebné pomôcky a športové náradie je doplňované podľa požiadaviek predmetových komisií, samozrejme podľa finančných možností. Športové náradie je už dlhšiu dobu na dobrej úrovni.

Učebnice

žiaci majú učebnice ktoré sú platné a schválené MŠ SR.

Audiovizuálna a výpočtová technika

postupne vymieňame kazetové radiomagnetofóny za CD, počítačová učebňa je zariadená na slušnej úrovni.

Rekonštrukcie

     Komplexná rekonštrukcia školy v rámci projektu      „ Vzdelávanie“ -EU

Komentár:

materiálno-technické podmienky sú na slušnej úrovni. Pre zlepšenie, ktoré je nevyhnutné, sú potrebné vyššie finančné prostriedky, zohľadnené v normatívoch. S týmto problémom sa ale, stretávajú určite všetky školy.

 

 

 

4.4 Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno- vzdelávacej činnosti školy

 

Zdroj financií

 

Príjmy

 

Výdavky

 

Aktuálny stav

KŠÚ

ÚPSVaR

Normat.príspev.

 

271 463 €

271 463 €

0.-

Dopravné

 

          1 764 €

           1 648 €     

116 € 

Vzdel.poukazy

 

          5 157 €

          5 157 €

0.-

Odchodné

 

          1 431€

          1 431 €

0.-

 

Škol.potreby

             116 

              116 €

0.-

Vlastné príjmy

       4 207 €

          4 207 € 

0.-

    ŠKD- Obecn. úrad

         5 827 €

          5 827€

0.-

Spolu

  289 965 € 

      289 849 € 

116 €

 

 

4.5 Ďalšie informácie

 

Život školy sa riadi kvalitným školským poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi. Žiaci sú systematicky vedení k dodržiavaniu pravidiel spoločenského správania a dobrých medziľudských vzťahov. Správanie a konanie väčšiny žiakov je kultivované. Dokazuje to aj hodnotenie správania našich žiakov zo strany organizátorov na rôznych podujatiach, návštevách múzeí, rôznych výstav. Určité výhrady máme k žiakom, ktorí porušujú školský poriadok, ničia školský majetok a obecný majetok, vo väčšine prípadov aj vedome. Autobusová zastávka slúžiaca pre žiakov z Priechodu je toho dôkazom. Pedagogický zbor našej školy vo svojej práci vychádza z tradičných zásad výchovy, od ktorých netreba upustiť ani v ďalších rokoch vzhľadom nato, že sú overené a prinášajú úspech u väčšiny žiakov.  Sú zárukou dobre fungujúcej rodiny, spoločnosti a medziľudských vzťahov.

Kvalita služieb rodičom a žiakom je z pohľadu výchovného poradenstva na dobrej úrovni. Výchovné poradenstvo je systematicky koordinované výchovnou poradkyňou, je účinné a vytvára priestor pre vzájomnú komunikáciu so žiakmi a ich zákonnými zástupcami. Výchovná poradkyňa sa vo svojej práci musí často  vyrovnávať s nekritickým postojom rodičov a  žiakov pri výbere škôl a rozmiestňovaní do škôl.

Prevencia problémových javov funguje na všetkých úrovniach školy, pravidelne sa vyhodnocuje, prijímajú sa opatrenia na ich odstránenie. Prijaté opatrenia nie sú vždy účinné, čo má súvis s postojom niektorých rodičov k výchove a ku škole. I napriek prevencii v tejto oblasti pribúda počet žiakov v nižších ročníkoch, ktorí sú neprispôsobivý. Zaradenie do diagnostického centra správanie žiaka nezmení, lebo chyba pri výchove sa stala  v rodine a dieťa nepozná hranice svojho konania. Výchova vo väčšine rodín nefunguje tak, ako má a výsledok sa dostavuje. Všetko sa necháva na školu, na učiteľov a  obvinenia zo strany rodičov, že za neúspech žiaka pri vzdelávaní a za jeho nevychovanosť môže hlavne škola, sú bežné.

Činnosti preventívneho a disciplinárneho charakteru sú na dobrej úrovni. K prevencii a riešeniu šikanovania žiakov na našej škole sme prijali opatrenia na jeho eliminovanie. V súčasnosti sa so šikanovaní na našej škole nestretávame.

Kladne hodnotíme spoluprácu so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Hlavné ciele výchovy a vzdelávania sú vo vzťahu ku koncepčným zámerom vedenia školy jasne vytýčené. Vychádzajú z tradícií školy, z dosahovanej úrovne výchovy a vzdelávania, regionálnych podmienok, požiadaviek rodičov a podpory školy obecným úradom ako zriaďovateľom.

Využívanie informačných technológií je na veľmi dobrej úrovni.

Jednou z kľúčových otázok súčasnej rodinnej a školskej výchovy je disciplína, správanie žiakov, predchádzanie porušovania disciplíny a problémov v správaní. Problém správania sa detí a mládeže, postoj k povinnostiam je vážny problém moderných civilizácií a výchovno-vzdelávacích systémov.

  Školský rok 2009/2010 bol výnimočný, začala sa rekonštrukcia školy. Obec získala finančné prostrietky z programu Vzdelávanie na rekonštrukciu školy. Rekonštrukcia začala v mesiaci február . 

 

4.6 SWOT analýza silných a slabých stránok školy

 

Silné stránky

Ciele výchovy zamerané na elimináciu nezdravých prejavov žiakov a súčasných trendov vo výchove.

Ustálený a premyslený systém riadenia, so stabilizovaným (úplne kvalifikovaným) pedagogickým zborom, ktorý sa snaží o dobré meno školy.

Pracovná disciplína všetkých zamestnancov školy.

Angažovanosť pedagogických zamestnancov na aktivitách, podujatiach a reprezentácii školy na verejnosti.

Nakladanie s normatívnymi finančnými prostriedkami, pridelenými na zabezpečenie chodu školy.

Starostlivosť o zverený majetok zriaďovateľom školy.

  Komplexná rekonštrukcia školy (strecha, výmena okien, zateplenie, elektrika, kotolňa, výmena radiatorov, dlažba, bezbarierový prístup, výmena umývadiel v triedach, maľovanie celej školy. 

Spolupráca so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Široká ponuka a zapojenosť žiakov do krúžkovej činnosti.

Usmerňovanie profesijných záujmov žiakov, ich prijatie a umiestnenie na stredných školách.

Vybavenosť školy výpočtovou technikou a vytváranie podmienok na jej využívanie.

 

Vytváranie dobrých podmienok na vytváranie a upevňovanie vzťahu k obci a regionu.

 

Aktivity školy s významným vplyvom na výchovno-vzdelávaciu činnosť.

Slabé stránky

   Spolupráca a malý záujem niektorých rodičov o výchovno-vzdelávacie výsledky svojich detí.

Nedostatočná príprava žiakov na vyučovanie.

Nedostatočná komunikácia s rodičmi žiakov z málo podnetného prostredia.

Nedostatočné ohodnotenie pedagogických zamestnancov.

Nedostatok kabinetov pre potreby učiteľov a na uskladnenie učebných pomôcok.

 

 

 

 PaedDr. Ján Chladný

        riaditeľ školy


   Príloha č. 1

 

Zhodnotenie plánu výchovnej poradkyne za školský rok 2009 – 2010

 

 

 

Na úseku výchovného poradenstva bola v školskom roku 2009 - 2010 rozvíjaná dobrá spolupráca s vedením školy, rodičmi žiakov, triednymi učiteľmi, koordinátormi drogovej prevencie a výchovy k manželstvu a rodičovstvu, ostatnými učiteľmi 1. a 2. stupňa základnej školy, s Centrom  pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Banskej  Bystrici, ako aj s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Banskej  Bystrici. Boli s nimi konzultované všetky odchýlky v psychickom stave konkrétneho dieťaťa, hľadali sa možné cesty nápravy alebo aspoň zlepšenia stavu dieťaťa.

Problémoví žiaci v učení i v správaní boli na odporúčanie triednych učiteľov a so súhlasom zákonných zástupcov odporučení a vyšetrení v uvedených zariadeniach.

Všetky doklady zo psychologických vyšetrení sú dôverné, uložené sú v riaditeľni

základnej školy,  kópie  tvoria súčasť agendy výchovnej poradkyne a v prípade potreby sú triednym učiteľom a učiteľom vyučujúcich v triede, ktorú daný žiak navštevuje, k  nahliadnutiu. Vyučujúci sa vo výchovno-vzdelávacej práci s týmito žiakmi riadili závermi psychologických správ, konzultovali ich s vedením školy, rodičmi.

Žiakom a ich rodičom boli  poskytované odborné rady i pri usmerňovaní profesijných záujmov žiakov 9. ročníka. Na stretnutie s rodičmi sa využívali triedne schôdzky a konzultačné dni, so žiakmi boli vedené rozhovory na triednických hodinách, nerozhodní žiaci boli pozývaní na skupinové a individuálne pohovory s výchovnou poradkyňou.

 Skupinové a individuálne pohovory na  tému Kam po skončení základnej školy? prebehli i vo ôsmom ročníku.

Talentovaní žiaci sa zapájali do rôznych pretekov, olympiád, súťaží. Viacerí žiaci v reprezentácii dosiahli výborné výsledky a prispeli tak k šíreniu dobrého mena školy. Umiestnenia súťažiacich majú zaevidované vedúci príslušných predmetových komisíí.

Nástenka s profesijnou tematikou – Okienko výchovnej poradkyne – bola v priebehu roka pravidelne aktualizovaná. Prostredníctvom nej sa žiaci oboznamovali s jednotlivými typmi stredných škôl, s obsahom štúdia v nich, ako aj s podmienkami prijatia na stredné školy. Mnohé informácie v tomto smere získavali žiaci i prostredníctvom internetových stránok príslušných stredných škôl.

Na profesijnú orientáciu žiakov 9. ročníka boli využívané Dni otvorených dverí na jednotlivých stredných školách. Na tieto akcie boli pozývaní i rodičia žiakov deviateho ročníka, ktorí v konečnom dôsledku rozhodujú o budúcnosti svojho dieťaťa.

Dievčatá 7. ročníka sa v mesiaci jún zúčastnili besedy na tému Výchova k manželstvu a rodičovstvu s MUDr. Ivanom Belanom.

Pre žiakov 9. ročníka bola v júni zabezpečená beseda s príslušníkmi Policajného zboru v Banskej Bystrici na tému Kriminalita a trestná činnosť mládeže.

Žiaci 1. ročníka sa zapojili do projektu Póla radí deťom. Projekt realizovali príslušníci Policajného zboru v Banskej Bystrici.

V tomto školskom program Cesta k emociálnej zrelosti nebol realizozovaný v plnom rozsahu, triedni učitelia z tohto projektu vyberali vhodné témy a prispôsobovali si ich obsah na triednických hodinách stavu tiredy. Išlo predovštkým o témy, ktoré by mohli čo najviac prispieť k formovaniu osobnosti žiaka daného ročníka a  ďalším rozhodujúcim kritériom pri výbere tém bola aktuálnosť a skladba žiakov v triede.

 

                                                                                                                Mgr. Eva Prokajová         

                              

 

 

PREHĽAD O ROZMIESTNENÍ ŽIAKOV ZÁKLADNEJ ŠKOLY V SELCIACH V ŠKOLSKOM ROKU 2009 - 2010

 

Tabuľka 1: 

 Počty žiakov prijatých na stredné školy

 

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

nezaradený

bilingválne

8-ročné

4-ročné

študijné odbory

učebné odbory

experimentálne učebné odbory

deviataci

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prjatí

0

0

0

0

5

5

14

14

3

3

1

1

0

 

 

Tabuľka 2     Štruktúra Žiakov prijatých na ďalšie štúdium

Ročník

Počet vychádzajúcich žiakov / dievčatá

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

študijné

učebné

exp. uč. odbory

odbory

 

IX.

22/11

5/4

14/7

3/0

0

z nižších ročníkov

1/0

0

0

0

1/0

celkom žiakov

23/11

5/4

14/7

3/0

1/0

% z celkového počtu

100%

21,74%

60,87%

13,04%

4,35%

 

V školskom roku 2009 – 2010 sa rozmiestňovalo 22 žiakov 9. ročníka, jeden 15-ročný žiak z nižšieho ročníka . 

Rozloženie záujmov  žiakov o prijatie na stredné školy vyjadruje Tabuľka 1.

Tabuľka 1 zároveň vykazuje počty žiakov prijatých na stredné školy.

Tabuľka 2 vyjadruje štruktúru žiakov prijatých na ďalšie štúdium. Tabuľka 2 vyjadruje aj percentuálnu úspešnosť prijatých žiakov na jednotlivé typy škôl. Najvyššie zastúpenie majú stredné odborné školy so študijnými odbormi (obchodná akadémia – 2/0, SŠ-SOŠ – 5/5, SOŠ – 3/2, SPŠ - 4/0), nasledujú gymnáziá (5/4), stredné odborné školy s učebnými odbormi (SOŠ), najnižšie zastúpenie majú experimentálne učebné odbory na stredných odborných školách.

 

Príloha č. 2

 

VYHODNOTENIE PRÁCE  PREDMETOVEJ KOMISIE MATEMATIKA, INFORMATIKA A PRÍRODOVEDNÉ PREDMETY V ŠKOLSKOM ROKU  2009 / 2010

 

 

  Práca v školskom roku 2009/2010 sa riadila Metodicko – organizačnými pokynmi a Plánom práce školy. Konkrétne úlohy boli plnené nasledovne :

 

1.                              Učebné osnovy, učebné plány, tematické plány

      Žiaci, ktorí v školskom roku 2009/2010 absolvovali 5. a 6. ročník sa vzdelávali podľa Školských vzdelávacích programov. Učitelia vypracovali učebné osnovy a učebné plány všetkých predmetov. Žiaci, ktorí absolvovali 7.-9. ročník sa vzdelávali podľa doterajších predpisov. 

 

2.                              Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka – Testovanie 9 - 2010

Dňa 10.3.2010 sa uskutočnilo celoštátne monitorovanie vedomostí z matematiky a slovenského jazyka. Tento školský rok boli do testovania zapojení všetci žiaci 9.ročníka. Na našej škole sa testovania zúčastnilo 22 žiakov s percentuálnou úspešnosťou z matematiky 61,6 %, čo bolo  1,5 % nad celoslovenským priemerom (60,1%). Najúspešnejšia bola Kristína Moravčíková (100%), Michaela Fellnerová  (95%) a Eva Maruniaková ( 90%),  najhoršia  Martina Ivaničová (10%).

 

3.                              Vstupné a výstupné previerky z matematiky

       Boli vykonané podľa plánu a sú podrobne vyhodnotené v osobitných prílohách

 

4.                              Súťaže a olympiády

 

a)                 Pytagoriáda

      Výsledky školského kola:

      5.ročník – zúčastnilo sa 6 žiakov

                 úspešní :  Mária Miklošová 11 bodov

                                 Filip Varhaník     11 bodov

                                

 

      6. ročník – zúčastnilo sa 15 žiakov

                  úspešný : žiaden

 

      7. ročník – zúčastnilo sa 12 žiakov

                  úspešný : žiaden

 

      8. ročník – zúčastnilo sa 11 žiakov

                   úspešný : žiaden

       Do regionálneho kola postúpili Mária Miklošová,  a Filip Varhaník.  V regionálnom kole bol úspešný Filip Varhaník, ktorý sa umiestnil na 18. mieste.

 

b)                 Matematická olympiáda.

      Domáceho kola sa zúčastnila 1 žiačka 5.ročníka / Mária Miklošová/ a 4 žiačky 7. ročníka / Klaudia Mesíková, Kristína Hlinková, Lenka Šovčíková a Michaela Miklošová/. Do regionálneho kola postúpili  Klaudia Mesíková a Lenka Šovčíková . V regionálnom kole nebola úspešná žiadna z nich .

                    

c)                 Archimediáda

       Školského kola sa zúčastnilo 30 žiaci 7.ročníka – bez postupu do okresného kola. Úspešní riešitelia sú Klaudia  Mesíková, Euridika Rusková a Martin Blaško.

                       

           d)      Fyzikálna olympiáda

      Tohto roku sme neorganizovali školské kolo fyzikálnej olympiády.    

 

e)        Chemická olympiáda

    Tohto roku sme neorganizovali školské kolo chemickej olympiády. 

f)                   Geografická olympiáda

     Školského kola sa zúčastnilo 10 žiakov 7.ročníka a 8 žiakov 8. ročníka / z nich 2 neboli úspešní/. Do obvodného kola postúpili Lenka Šovčíková/ 7.B/, Klaudia Mesíková / 7.A/, Peter Hrabaj / 8.roč,/ a Matúš Mesík/ 8.roč./, ktorí neboli úspešní .

 

g)                 Biologická olympiáda

       Tohto roku sme neorganizovali školské kolo biologickej olympiády. 

         

             h)       Matematický klokan

 

    Naša škola sa aj v tomto školskom roku zapojila do medzinárodnej súťaže Matematický klokan. Vyhodnotenie je v osobitnej prílohe. Súťaže sa zúčastnilo 26 žiakov od 2. po 9.ročník Medzi úspešných riešiteľov patria  A. Hrašková, J. Martinec, M. Sivčák,  / I.stupeň/, Mária Miklošová / 5.roč./, Beáta Hrabajová /6.A/  a Marek Hraško /6.B/.

 

            ch)       MAKS

 

11 žiakov 2. stupňa  sa zúčastnilo Matematického korenšpondenčného seminára MAKS. Po piatej sérii úloh sa najlepšie umiestnil Matej Schiffer / 6.A/,- 25. miesto v kraji.

 

 

5.         Spolupráca s MZ

     Informovali sme MZ o výsledkoch vstupnej a výstupnej previerky z matematiky a dohodli sme sa na opatreniach  vyplývajúcich zo zistených nedostatkov. Uskutočnilo sa spoločné zasadnutie dňa  9.11.2009.

 

6.         Deň Zeme

      Pri príležitosti Dňa Zeme sme vyčistili a skrášlili okolie školy. Pani učiteľka Kamenská pripravila nástenku a kvíz k téme Naša Zem.

 

 

 

 

7.            Týždeň zdravia

      V čase od 22.3. do 26.3. 2010 prebehol na našej škole Týždeň zdravia pod heslo V zdravom tele – zdravý duch, do ktorého zapojila celá škola. Jednotlivé predmetové komisie pripravili nasledovné aktivity:

-         rozhlasová relácia zameraná na zdravú výživu,

-         súťaž o najlepší plagát o zdravej výžive,

-         nástenkové informácie o zložkách potravy spojené so súťažou,

-         nástenkové informácie o vode spojené so súťažou,

-         súťažné aktivity na hodinách biológie a prírodopisu,

-         informačná kampaň na triednickych hodinách,

-         súťažné aktivity na I.stupni,

-         florbalový turnaj pre chlapcov a dievčatá II.stupňa.

 

 

8.         Výstavky a nástenky

     Pani učiteľka Pecníková priblížila slávne osobnosti fyzikov. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku a ukážku projektov k Svetovému dňu zvierat 4.10. Pri príležitosti Svetového dňa výživy 16.10. sme urobili ukážku zdravých potravín. Pani učiteľka Majlingová pripravila výstavku výrobkov z recyklovaných materiálov Bumerang, pani učiteľka Kamenská informačnú nástenku k Svetovému dňu vody, ktorej súčasťou bol aj kvíz. Pani učiteľka Guštafíková pripravila aj výstavku projektov, ktoré robili žiaci 6. ročníka na Tvorbe projektov.

 

 

9.         Vzdelávanie učiteľov

     Bolo zamerané na individuálne štúdium odbornej literatúre a časopisov, besedy. Pani učiteľka Medveďová bola prihlásená  na školenie Mulkultúrna výchova, ktoré sa uskutočnilo v decembri 2009. Ďalej sa zúčastnila školenia Modernizácia vzdelávacieho procesu pre základné školy. V roku 2009 začala aj rozširujúce štúdium fyziky.

 

 

10.        Projekty

Na hodinách zemepisu a geografie prebiehali pod vedením pani učiteľky Kamenskej celoročné projekty:

- Zaujímavosti Ameriky –6. ročník

- Štátne vlajky Ázie- 7. ročník

- Amerika- 7. ročník

 

Na hodinách  biológie pod vedením pani učiteľky Guštafíkovej sa  uskutočnili tri projekty:

- Môj strom – 5. ročník

- Môj pes / mačka,.../ – 6. ročník

- Bezstavovce– 6. ročník

 

Na hodinách Tvorba projektov sa žiaci 6. ročníka venovali ekologickej problematike v projekte Domáci ekológ.

 

Pani učiteľka Medveďová so žiakmi 9. ročníka na hodinách chémie pripravila projekt Ťažké kovy v životnom prostredí. So žiakmi 6. ročníka pripravila projekty Voda a Vzduch.

 

Pani učiteľka Murčová sa na hodinách informatiky a technickej výchove venovala projektom:

- Bezpečne na internete- 5. ročník

- Prieskum o nás /tvorba dotazníka, vyhodnotenie a spracovanie výsledkov/ – 6. ročník

 

Na hodinách fyziky pani učiteľka Pecníková pripravila nasledovné projekty:

-         Vlastnosti pevných, kvapalných a plynných látok – 6.ročník

-         Meteorológia- 7.ročník

-         Spaľovacie motory – 8.ročník

-         Planéty Slnečnej sústavy – 9.ročník

 

 

11.       Zdravotnícka príprava

 

Pre nevhodné podmienky súvisiace s rekonštrukciou ZŠ Selce sa neuskutočnila ukážka záchranárov Slovenského červeného kríža. 

19.6.2009 sa žiačky 7. ročníka zúčastnili besedy o dospievaní a problematike HIV/AIDS s MUDr.Belanom.

 

 

Z exkurzií a besied boli realizované podľa plánu :

 

      1. ZOO Bojnice

Exkurzie spojenej so školským výletom sa zúčastnili žiaci 6. a 7. ročníka s pani učiteľkou Majlingovou a Murčovou .

 

      2. Banská Štiavnica

Geologickej exkurzie zameranej na návštevu Mineralogického múzea a Banského múzea v Banskej Štiavnici sa zúčastnili žiaci 8. a 9. ročníka pod vedením pani učiteľky Medveďovej a Oravcovej.

 

       3. Lesná škôlka v Priechode

Žiaci 5.ročníka sa s pani učiteľkou Pecníkovou oboznámili pri odbornom výklade vedúceho pracovníka Slovenských lesov ako rastie les. Exkurzia priamo v teréne sa neuskutočnila pre mimoriadne nepriaznivé počasie.

 

       4. Hvezdáreň v Banskej Bystrici

Žiaci 9. ročníka dňa 20.3. 2009 besedovali s pracovníkmi hvezdárne na tému Vesmír.

 

       5. Prírodovedné múzeum v Radvani

 Výstava a tvorivé dielne na tému Vtáčie búdky pre žiakov 5. a 6. ročníka

Išlo o netradičné hodiny biológie a enviromentálnej výchovy  v múzeu s cieľom zlepšiť vzťah žiakov k životnému prostrediu a živočíchom našej prírody.

     

Exkurzia do planetária v Žiari nad Hronom sa neuskutočnila pre nezáujem žiakov 9. ročníka

 

Zasadnutia PK prebehli podľa plánu a zápisnice z nich sú súčasťou vyhodnocovacej správy.

 

                                                                              PaedDr.Erika Guštafíková

                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Príloha č. 3

 

Vyhodnotenie činnosti PK – jazykov a spoločenskovedných predmetov v školskom roku 2009/2010

 

 

 

V školskom roku 2009/2010 pracovala PK podľa plánu zo dňa 17.9.2009, ktorý bol riaditeľom školy schválený 17. 9. 2009.

 

Členovia PK sa zamerali na nasledovné úlohy:

 

1. Rozvíjanie komunikačných spôsobilostí žiakov

 

Na vyučovacích hodinách SJL, AJ,NJ,OV,EV vyučujúce dbali na to, aby sa rozvíjali schopnosti žiakov vyjadrovať sa štylisticky vhodne a pohotovo v ústnych i písomných prejavoch v materinskom i cudzom jazyku..

Komunikačné zručnosti si žiaci rozvíjali aj vypracovávaním projektov na rôzne témy. K rozvíjaniu komunikačných spôsobilostí prispela aj krúžková činnosť. V literárno-hudobnom krúžku, ktorý viedla A.Kapustová, mali žiaci možnosť zdokonaľovať si hovorený prejav a vystupovanie na verejnosti. V redakčnom krúžku sa žiaci pod vedením E. Prokajovej učili správne štylizovať a vytvárať texty – výsledkom je deväť čísel výborného školského  časopisu Život školáka.

Zvyšovaniu úrovne komunikácie v hovorenej podobe prispeli aj súťaže v rétorike v slovenskom a nemeckom jazyku aj súťaž v prednese poézie a prózy.

 

2. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti

 

Vyučujúce venovali zvýšenú pozornosť  čítaniu s porozumením na hodinách SJL, ale i na ostatných vyučovacích hodinách, dbali na správnu techniku čítania s dôrazom na správnu intonáciu. Na zdokonaľovanie čítania s porozumením boli zaraďované vhodné cvičenia a literárne ukážky.

K rozvíjaniu čitateľskej gramotnosti prispeli aj netradičné hodiny literárnej výchovy, ktoré absolvovali žiaci v MĽK v Selciach.

Na hodinách literárnej výchovy vyučujúce viedli žiakov k aktívnemu poznávaniu a čítaniu klasickej i modernej literatúry. V rámci doplnkového čítania žiaci čítali a rozoberali texty autorov, ktoré súviseli s učivom LV (   6.roč.: V.Šikula Prázdniny so strýcom Rafaelom, 7.roč.: E.Hemingway Starec a more, 8.roč.: V.Zamarovský Za siedmimi divmi sveta  ).  

 

3. Rozvíjanie informačnej gramotnosti

 

 Nárast poznatkov vyžaduje naučiť žiaka vedieť vyhľadávať informácie a orientovať sa vo výbere informácií.

V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiaci využívali služby obecnej knižnice, v ŠVK v Banskej Bystrici, čím sa u nich pestuje záujem i potreba učiť sa aj mimo školy.

Žiaci majú dobré vedomosti a schopnosti z informatiky, uplatňujú ich pri vyhľadávaní faktov a poznatkov, ktoré potom následne využívajú pri tvorbe projektov zo SJL, OBV a DEJ.

Cieľom vyučujúcich bolo, aby sa žiaci naučili vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií, samostatne s nimi pracovať a prezentovať ich. 

 

4. Tvorivosť na vyučovacích hodinách ako príprava pre život

 

Na vyučovacích hodinách viedli vyučujúce žiakov k tvorivému prístupu k problémom a ich riešeniu. Vhodnými úlohami a cvičeniami na hodinách materinského i cudzích jazykov podporovali tvorivosť a samostatnosť u žiakov.

 

5. Podpora Národného programu boja proti drogám

 

Na hodinách OBN,OBV,ETV,SJL sme sa zamerali na prevenciu v tejto oblasti, poukazovali sme na škodlivosť fajčenia, alkoholu, drog a hracích automatov na fyzické i psychické zdravie človeka. Zapojili sme sa do akcie Týždeň zdravia prípravou relácie do školského rozhlasu.

 

6. Pestovanie zdravého národného povedomia u žiakov

 

V rámci vyučovania hodín OBV, SJL a DEJ sme oboznámili žiakov s významnými osobnosťami obce Selce, pripomenuli sme si 150. výročie úmrtia kňaza, národovca selčianskeho rodáka Andreja Cabana.

Žiaci 7. ročníka vypracovali projekt Významné osobnosti obce Selce.

Projekt Reč a piesne našich predkov nebolo možné realizovať, pre nedostatok financií OÚ Selce nemohol zakúpiť diktafón s USB kľúčom. Tento projekt širšieho významu ( v spolupráci s OÚ Selce a UMB BB) presunieme do budúceho školského roka.

 

7. Prehlbovanie environmentálneho cítenia žiakov so zameraním na región

 

V rámci hodín OBV a OBN boli uskutočnené besedy o ochrane pôdy, vody, vzduchu, pričom žiaci predkladali vlastné poznatky z prostredia, v ktorom žijú.

Žiaci 7. ročníka pod vedením Ľ.Kamenskej a A.Kapustovej pripravili infopanel Mikroregión Pod Panským dielom, na ktorom predstavili obce mikroregiónu, náplň jeho činnosti a úloh. Žiaci školy sa mali možnosť oboznámiť s mapou mikroregiónu, so základnými údajmi jednotlivých obcí, s cyklotrasami ktoré existujú i možnosťami ochrany prírody. Tento projekt bol zavŕšený kvízom, do ktorého sa zapojilo 62 žiakov.

 

8. Rozvíjanie osobnosti žiaka s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou

 

Vychádzajúc z Národného plánu výchovy k ľudským právam na roky 2005-2014 vyučujúce viedli žiakov k tomu, aby odmietali všetky formy diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a iné prejavy intolerancie. Pri svojej práci využívali edukačný materiál Každý iný – všetci rovní.

 

Na zisťovanie úrovne základných poznatkov a zvýšenie objektívnosti hodnotenia vyučujúce využívali vzdelávacie štandardy s exemplifikačnými úlohami zo SJL, uplatňovali progresívne metódy a formy práce (dialogické metódy ako diskusia, dramatizácia, hranie rolí, problémový výklad, netradičné vyučovacie hodiny napr. v knižnici, v múzeu, na OÚ a pod.).

 

 

Vyhodnotenie časového plánu akcií a úloh

 

1. Vstupná a výstupná previerka

 

V septembri 2009 bola vykonaná vstupná previerka zo SJ v 5. ročníku. Previerku písalo 17 žiakov. Bola zostavená tak, aby mohli ju mohli písať aj žiaci so ŠPV, pri riešení jednotlivých úloh v teste žiaci nemali väčšie problémy. Priemerná známka z testu bola 2,06, z doplňovacieho diktátu 2,35. V júni 2010 písalo výstupnú previerku zo Sj 10 žiakov 4. ročníka. Test i doplňovací diktát zvládli veľmi dobre,  priemerná známka z  diktátu bola 2,30, z testu 1,40. Vyhodnotenie výstupnej previerky je priložené k správe. 

 

2. Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka ZŠ 2010

 

Konalo sa v marci 2010. Do testovania bol zapojení všetci žiaci deviateho ročníka.   Priemerná percentuálna úspešnosť zo SJ bola 73,00 %, pre porovnanie celoslovenský priemer bol 67,6 %.  

 

3. Súťaže

 

V školskom roku 2009/2010 sa žiaci zúčastnili nasledovných súťaží:

 

a)     Školské kolo Olympiády SJL  - konala sa v novembri, jeho víťazka Kristína Moravčíková z 9. triedy postúpila do obvodného kola, kde sa umiestnila na 2. mieste.

b)     Školské kolo v prednese poézie a prózy - prebehlo v o februári 2010, zapojilo sa 26 žiakov 2. – 9. ročníka, do obvodného kola sme zástupcu nevyslali.

c)      Dejepisná olympiáda – školské kolo sa konalo vo februári, najlepší žiaci postúpili do obvodného kola, kde sa najlepšie na 6. mieste umiestnila Lenka Šovčíková zo 7. B.

d)     Rétorika v slovenskom jazyku – súťaž žiakov 5. a 6. ročníka prebehla v apríli, zúčastnilo sa jej 6 žiakov, ktorí si zmerali sily v reprodukovaní textu, najzaujímavejšie boli vystúpenia Alexandry Mesíkovej z 5. triedy, Ivany Mesíkovej zo 6.B triedy a Moniky Šifferovej zo 6.A .

e)     Školské kolo olympiády NJ – školské kolo sa uskutočnilo v apríli, zúčastnili sa ho žiaci 9. ročníka, ktorých úlohou bolo doplniť gramatické javy do pripraveného textu a čítanie s porozumením. Na 1. mieste sa umiestnila Kristína Moravčíková.

f)        Literárna súťaž pri príležitosti 65. výročia oslobodenia stred.Slovenska – do súťaže sme poslali prácu V. Chebanovej, žiačky 9. triedy, ktorá sa umiestnila na 2. mieste v 2. kategórii a postupuje do celoslovenského kola.

g)     Kvíz – v rámci projektu Mikroregión pod Panským dielom sme pre žiakov pripravili kvíz, do ktorého sa zapojilo 62 žiakov, desiati z nich boli odmenení vecnými cenami.

 

 

4. Exkurzie

 

Literárno-dejepisná exkurzia žiakov 5.  ročníka  bola uskutočnená v máji, žiaci navštívili literárny a bábkarský salón, kde si zaujímavou formou zopakovali učivo zo SJL a DEJ.

V rámci tejto exkurzie žiaci navštívili Múzeum SNP v Banskej Bystrici.

Žiaci 9. ročníka navštívili ŠVK – nemecké oddelenie.

Žiaci 7. ročníka absolvovali dejepisnú exkurziu na Bojnický zámok spojenú so školským výletom.

Literáno-dejepisnú exkurziu na Oravu žiaci 7. ročníka neabsolvovali jednak pre malý počet žiakov v triedach a tiež pre nezáujem o exkurziu po exkurzii do Bojníc.

Podobne to bolo aj vo 8. ročníku. Vychádzajúc zo skúseností plánujeme na budúci školský rok spoločnú exkurziu pre 8. a 9. ročník do Martina.

 

 

5. Vychádzky

 

Vychádzky do obce absolvovali žiaci 8. ročníka pri návšteve OÚ (beseda OBV).

Žiaci všetkých ročníkov absolvovali vychádzku do obce v rámci návštevy MĽK.

 

 

6. Besedy

 

Žiaci 5. ročníka absolvovali v októbri besedu s kronikárkou obce p. Annou Koctúrovou, kde sa oboznámili s históriou obce i vedením kroniky.

Žiaci 8. ročníka na OÚ besedovali v novembri so zamestnancami OÚ v Selciach o samospráve obce.

Beseda o Mikroregióne pod Pánskym dielom prebehla v 5. – 9. ročníku v rámci OBN a OBV, kde sa žiaci bližšie oboznámili s významom mikroregiónu a s obcami, ktoré sú v ňom združené.

Žiaci 9. ročníka v júni besedovali s príslušníkmi PZ SR v Banskej Bystrici na tému Kriminalita mládeže.

 

 

7. Výstavy a nástenky

 

V októbri bola vo vestibule školy inštalovaná výstava kníh k Medzinárodnému dňu školských knižníc, ktorú pripravila  A. Oravcová s vyučujúcimi SJL.

V januári bola uskutočnená Výstava zošitov, ktorá slúžila ako motivácia pre žiakov, ktorí venujú úprave zošitov malú pozornosť.

V máji bol vo vestibule školy inštalovaný panel Mikroregión pod Panským dielom.

V júni boli vystavené projektové práce žiakov.

Aktuálne informácie boli pripomínané na hlavnej nástenke.

Nástenka Významné osobnosti našej obce pripomína žiakom osobnosti z dejín a kultúry, ktorí žili a pôsobili v obci Selce.

 

 

 

 

 

8. Projekty

 

V rámci rozvoja komunikačných zručností a informačnej gramotnosti spracovali žiaci nasledovné projekty:

 

- Najvýznamnejším projektom je Časopis školáka, na ktorom počas celého školského roka pracovali žiaci redakčného krúžku pod vedením E. Prokajovej.

Žiaci 5. ročníka v rám DEJ spracovali projekt Obrázky meniaceho sa času, z ANJ projekt Náš dom.

- Žiaci 6. ročníka  spracovali projekt Obce mikroregiónu (OBV).

- Žiaci 7. ročníka a literárno-hudobného krúžku  plagát pri príležitosti 150. výročia úmrtia kňaza a národovca A. Cabana pre OÚ Selce.

- Žiaci 7. ročníka spracovali projekty Významné osobnosti obce Selce (SJL), Galéria literárnych postáv (SJL), Mikroregión pod Panským dielom (OBV).

- Žiaci 8. ročníka vypracovali projekt Krajiny EÚ (OBV)).

- Žiaci 9. ročníka spracovali projekt Životné prostredie.

 

Úlohou projektov bolo, aby žiaci získali nové poznatky a sprostredkovali ich svojim spolužiakom prípadne širokej verejnosti v obci.

 

 

9. Vzdelávanie učiteľov

 

Realizované bolo štúdiom odbornej literatúry  časopisov a štúdiom metodických materiálov.

 

 

10. Spolupráca s Metodickým združením

 

PK jazykov a spoločenskovedných predmetov počas celého školského roku spolupracovala s MZ. V novembri 2009 bolo uskutočnené spoločné zasadnutie, kde hlavnými bodmi programu bol rozbor chýb z výstupnej previerky 4. ročníka a rozvoj čitateľskej gramotnosti a v marci 2010 spoločné zasadnutie sa týkalo prípravy Týždňa zdravia.

 

 

 

 

Mgr. Anna Kapustová

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Príloha č. 4

 

Vyhodnotenie činnosti predmetovej komisie Veda a výchova v šk.r. 2009/2010

 

V šk.r.2009/2010 PK pracovala podľa vopred vypracovaného plánu zo dňa 14. septembra 2009. Počas roka sa dopĺňal podľa aktuálnosti.

Plán vychádzal z analýzy výsledkov dosiahnutých v uplynulom šk. roku, Štátneho vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu a Plánu práce školy na tento školský rok. Počet zasadnutí PK: 4. Zasadnutia boli v súlade s Plánom práce PK.

 

 

  1. Vyhodnotenie plnenia cieľov PK za uplynulý školský rok

Časovo-tematické plány boli splnené v každej triede podľa platných učebných osnov. Učitelia sa vo vyučovacom procese orientovali na využívanie vzdelávacích štandardov a uplatňovali progresívne formy a metódy práce. Preferovali aktívne učenie, využívali medzipredmetové vzťahy a projektové vyučovanie. Výchovné predmety vo všetkých ročníkoch boli hodnotené známkou a klasifikácia žiakov prebehla v súlade s Metodickým pokynom č. 7/2009-R na hodnotenie žiakov základnej školy.

Pri vyučovaní technických predmetov sme realizovali vyučovací proces na základe najnovších vedeckých poznatkov a veľkú pozornosť sme venovali rozvoju vzťahu detí k manuálnej práci, rozvoju technického myslenia a ochrane životného prostredia. Úctu k tradíciám, estetické cítenie a rozvoj zručnosti sme podporovali aj vianočným a veľkonočným aranžovaním, pletením korbáčov a zdobením kraslíc. Na hodinách sme uprednostňovali diferencovaný prístup podľa úrovne vedomostí a schopností žiakov. Neustále sme žiakov viedli k sebahodnoteniu. K splneniu stanovených cieľov prispeli aj vychádzky do prírody so zameraním na spoznávanie drevín a liečivých rastlín, starostlivosť o vysadené stromčeky, beseda s pracovníkom Štátnych lesov ako aj návšteva autosalónu a autoservisu Mitsubishi v Banskej Bystrici, kde žiaci absolvovali prehliadku predajne, práce automechanikov, inštruktáž o údržbe vozidla a dodržiavaní platných predpisov o likvidácii odpadov.

Na hodinách telesnej výchovy vyučujúci venovali pozornosť upevňovaniu fyzického a duševného zdravia. Hodnotili výkonnosť žiakov v kontrolných cvičeniach a testoch,

pri hodnotení prihliadali na možnosti jednotlivcov a neustále povzbudzovali pohybovo zaostávajúcich žiakov. Do časovo-tematických plánov doli zaradené aj tance, ktoré podporujú správne držanie tela, súlad pohybu s hudbou. Súčasťou ich výuky sú aj zásady spoločenského správania. Teší nás záujem žiakov o výsledky športovcov na rôznych významných podujatiach. Problémom však zostáva neslušné povzbudzovanie na športových podujatiach a sympatizovanie niektorých naších žiakov so skupinami hooligans. Do športových súťaží organizovaných v škole sa zapojila väčšina žiakov.

V predmete výtvarná výchova boli žiaci oboznámení so základnými princípmi výtvarného zobrazovania. Svet kultúry a umenia spoznávali prácou s literatúrou, internetom, videoprojekciou. Architektúru, výtvarné a divadelné umenie spoznávali počas návštevy Bojnického zámku - kultúrnej pamiatky počas festivalu strašidiel. K splneniu cieľov prispela aj návšteva Galérie v Banskej Bystrici, kde mali žiaci možnosť prehliadnuť si diela súčasného vizuálneho umenia a spoznať rôzne techniky tvorby umeleckého diela - maľba, kresba, grafika, fotografia a inštalácia. Žiaci mali možnosť formou tvorivých dielní vytvoriť vlastné dielo. Pestrosť hodín pozitívne ovplyvnilo množstvo výtvarných súťaží, do ktorých vyučujúca  zapojila žiakov.

Vyučovanie hudobnej výchovy bolo zamerané na pestovanie lásky k slovenskej ľudovej piesni a klasickej hudbe. Žiaci spoznávali tvorbu autorov svetovej ako aj slovenskej klasickej a populárnej hudby. Vypočuli si ukážky rôznych hudobných stýlov. Oboznámili sa aj s významnými osobnosťami obce a ľudovými tradíciami regiónu. Talentovaní žiaci súťažili v speve ľudových piesní. Žiaci 5.ročníka navštívili hudobné oddelenie Literárno-hudobného múzea v Banskej Bystrici, kde si prezreli a aj vyskúšali mnoho netradičných hudobných nástrojov. V tomto školskom roku sa neuskutočnili výchovné koncerty.

2.    Projekty

Výsledkom práce žiakov a učiteľov boli projekty:

1.      Počítač je môj pomocník, nie pán

Cieľom projektu bolo poučiť žiakov o rizikách spojených s využívaním PC a internetu. Práce žiakov boli prezentované na rodičovskom združení a tak veríme, že upozornili aj rodičov na možné riziká spojené s prácou s PC a nástrahami internetu.

2.      Elektrická energia v domácnosti

Cieľom projektu bolo poučiť žiakov o výrobe, distribúcii a možnostiach šetrenia elektrickou energiou v domácnostiach. 

3.      Bezpečne na cestách

Naša škola sa zapojila do celoslovenského projektu, ktorého cieľom je priblížiť a upevniť znalosti detí v dopravnej výchove  ako účastníkom cestnej premávky a tým prispieť k zníženiu  nehodovosti a ujmám na ich životoch a zdraví. Tento projekt bol podporený aj projektom „Autoškola pre deti“, ktorý hravou formou na internete podporuje tieto ciele.

4.      Stromy poznania

Cieľom projektu bola starostlivosť o vysadené stromčeky v areáli školy a tak sa podieľať na realizácii koncepcie environmentálnej výchovy na škole.

V rámci projektu bola uskutočnená beseda s pracovníkom Štátnych lesov SR p. Blaškom, ktorý žiakom rozprával o starostlivosti o lesný porast a lesnú zver.

5.      Mechanizačné prostriedky v domácnosti

Cieľom projektu bolo poučiť žiakov o výhodách,  usmerniť pri výbere, používaní a ekologickej likvidácii pomocníkov v domácnostiach a tak prispieť k   rozvoju technického, tvorivého a ekologického myslenia.

6.      Dospievanie dievčat

Cieľom projektu bolo poučiť dievčatá o fyzických a duševných zmenách počas dospievania.

7.      Týždeň zdravia - motto: „V zdravom tele zdravý duch“

Do organizácie projektu sa zapojili všetky PK a MZ. Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných aktivít.  Relácia v školskom rozhlase, nástenková súťaž, tvorba plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa, florbalový turnaj žiakov II. stupňa, pohybové dopoludnie pre deti   I. stupňa, špeciálne aktivity na hodinách prírodovedy, prírodopisu a biológie,...

Projekt Zachovávanie duchovného dedičstva našich predkov,  ktorého cieľom bolo nahrávanie a zápis starých ľudových piesní zo Seliec a okolia nebol realizovaný z dôvodu nedostatočného technického zabezpečenia a bude presunutý na nasledujúci školský rok.

 

3.          Súťaže

Výtvarné súťaže:


·        Grafický návrh na obal žiackej knižky,

·        Moja najmilšia kniha - ilustrácia,

·        Formy života na iných planétach,

·        Architektúra - rôzne objekty - priestorové vyjadrenie,

·        Dopravné prostriedky z papiera a odpadového materiálu,

·        Plán ostrova pirátov,

·        Zdravá výživa – plagát,

·        Doprava budúcnosti,

·        Zelený objektív.


 

 

Súťaž mladých záchranárov CO

Poslaním súťaže mladých záchranárov je v nadväznosti na učivo „Ochrana života a zdravia“:

a) pripravovať žiakov na možné riziká vyplývajúce najmä z pôsobenia následkov živelných pohrôm, havárií, katastrof, alebo teroristických útokov,

b) overiť a precvičiť vedomosti získané učivom „Ochrana života a zdravia“ s dôrazom na civilnú ochranu, pohyb v prírode, poskytovanie prvej pomoci a hasenie malých požiarov,

c) vybudovať a upevniť návyk poskytovania pomoci iným v prípade mimoriadnych udalostí,

d) obohatiť výchovno-vzdelávací proces o atraktívne prvky.

Súťaž sa konala v októbri 2009 v Tajove, zúčastnili sa jej dve družstvá z našej školy ( Mesíková K., Mesíková D., Krajčí K., Meško T., Šovčíková L., Bírešová S., Gajdoš J., Čunderlík S. )  a obsadili 10. a 12. miesto.

 

Informatický bobor

Online test vedomostí o PC a z oblasti algoritmov. Žiaci našej školy súťažili v kategóriách benjamín a kadet. Súťažilo spolu 82 žiakov a najúspešnejšími žiakmi školy boli: Lenka Rusková a  Kristína Moravčíková.

 

Súťaž v speve ľudových piesní

Súťaž sa konala 29.4.2010 a zúčastnilo sa jej 25 žiakov 1.-7.ročníka. ocenenie porotou získali:

Jakub Rusko – 1.ročník, Lenka Bohušová – 5.ročník, Lenka Švantnerová – 5.ročník

 

Športové súťaže /organizované v škole/


Školský florbalový turnaj – dievčatá
1. miesto - 7.A
2.miesto - 8.ročník
3.miesto - 6.ročník


Školský florbalový turnaj-chlapci
1. miesto - 9.ročník
2.miesto - 8.ročník-družstvo A
3.miesto - 8.ročník-družstvo B


Florbalový turnaj Selce : Staré Hory

Vo februári 2010 sa uskutočnili priateľské zápasy mladších a starších žiakov oboch škôl. Obidva zápasy vyhlali žiaci našej školy.

 

Majstrovstvá školy v skoku do výšky


Kategória starší žiaci:
1. miesto - Boris Rusko - 157 cm
2.miesto - Lukáš Riša - 152 cm
3.miesto - Lukáš Strečok - 140 cm
Kategória mladší žiaci:
1. miesto - Matej Kornhauzer - 110 cm
2.miesto - Denis Olšiak - 105 cm
3.miesto - Marek Hraško - 105 cm




Mikulášsky stolnotenisový turnaj


Kategória I:
1. miesto - Andrej Strečok 
2.miesto - Vladimír Rusko
3.miesto - Michal Číž

 

Kategória II:
1. miesto - Peter Hrabaj
2.miesto - Dominika Mesíková
3.miesto - Christián Faltáni

Kategória III:
1. miesto - Adam Hlinka
2.miesto - Juraj Maruniak
3.miesto - Jozef Kuklica



Súťaž o najzdatnejšieho žiaka/žiačku školy

5.ročník - M.Miklošová,A. Mesíková, M. Hrablay
6.ročník – A. Briššová, Ch. Faltáni
7.ročník – D. Mesíková, M. Blaško

8.ročník –K. Fellnerová,Matúš  Mesík

9.ročník –V. Speváková, P.Ferenčík

 

Športové súťaže /organizované CVČ/

Našu školu v obvodnom kole reprezentovali družstvá mladších žiakov v malom futbale, starších žiakov v malom futbale, florbale a stolnom tenise a družstvo žiačok v malom futbale. Všetky družstvá hoci podali výborný kolektívny výkon obsadili 2.miesto v skupine a tak nepostúpili do finále. Žiaci, ktorí reprezentovali školu: Christián Faltáni, Mário Maruniak, Patrik Maruniak, Martin Hraško, Marek Hlinka, Tomáš Strečok, Jozef Kuklica, Vladimír Rusko, Patrik Ferenčík, Lukáš Riša, Matúš Mesík, Jakub Klačan, Boris Rusko, Marek Patráš, Lukáš Mesík, Jakub Mesík, Ivan Schiffer, Lenka Rusková, Dominika Mesíková, Adriana Briššová, Ivana Mesíková, Alica Zorská, Dominika Strečková, Kristína Chebanová.

 

  1. Ostatné aktivity

 

Zber papiera

Aj v tomto školskom roku prebehol zber papiera v septembri a v júni. Spolu sa odovzdalo do zberných surovín 3030 kg.

 

Mimoškolská činnosť

Deti majú záujem hlavne o krúžky so športovým zameraním o čom svedčia veľké počty žiakov prihlásených do krúžku športových hier, stolnotenisového ako aj športovo-relaxačného krúžku. Ovládanie PC si zdokonaľujú na krúžku Práca s počítačom.

Žiaci 7. ročníka navštívili Štátnu operu v Banskej Bystrici. Zúčastnili sa predstavení:

·       Archa templárov - dielo s historickou tematikou  so spevom, tancom i činoherným divadlom.

Starostlivosť o čistotu regiónu

V tomto školskom roku sme vytvorili zo žiakov 7.ročníka EKO hliadky.  Ich úlohou je zvýšenie záujmu o životné prostredie v regióne, monitorovanie a odstraňovanie menších divokých skládok odpadu.

Aktivity EKO hliadkok:

September - vyčistenie areálu strelnice - 5 vriec odpadu.

Október – vyčistenie verejného ohniska s posedením - 2 vrecia odpadu.

Jún - monitorovanie a odstránenie menších divokých skládok odpadu v časti pred Dúbravou.

Deň Zeme

V mesiaci apríl žiaci pod vedením triednych učiteľov vyčistili areál školy.

 

Vystúpenia talentovaných žiakov

Talentovaní žiaci so záujmom vystupovali na verejnosti, zúčastňovali sa akcií v spolupráci s OU Selce a inými organizáciami v obci - Deň matiek, ocenení občania, životné jubileá, vítanie nových občanov atď.

 

Vzdelávanie učiteľov – študijná literatúra

V šk. roku 2009/2010 všetci členovia PK preštudovali UO predmetov, ktoré vyučujú, POP pre šk. r. 2009/2010, Metodický pokyn č. 7/2009-R na hodnotenie žiakov základnej školy. Každý člen PK mal naplánované štúdium odborno-metodickej literatúry, knižné novinky a rôzne materiály týkajúce sa jednotlivých predmetov a všeobecného rozhľadu (literatúra je uvedená v pláne ).

 

5.    Návrh do rozpočtu pre budúci školský rok:

·      Zakúpiť diktafón potrebný na realizáciu projektu Zachovávanie duchovného dedičstva našich predkov.

·        Zakúpiť dresy pre žiakov reprezentujúcich školu na obvodných a krajských súťažiach.

·        V spolupráci s RZ zabezpečiť občersvenie pre žiakov reprezentujúcich školu na obvodných a krajských súťažiach.

·        V spolupráci s RZ zabezpečiť odmeny pre víťazov školských súťaží.

 

Spolupráca s MZ a ostatnými PK bola na vysokej úrovni. Množstvo akcií bolo zorganizovaných spoločne. Celoročnú prácu členov PK by som ako vedúca zhodnotila kladne. Všetci členovia PK sa aktívne podieľali na organizovaní a realizácii všetkých podujatí a súťaží týkajúcich sa výchovných predmetov.

 

 

 

 

                                                        PaedDr. Jana Murčová 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Príloha č. 5

 

Správa   o   činnosti  MZ

v školskom  roku 2009/2010

 

 

V školskom roku 2009/2010 pracovalo MZ podľa vopred vypracovaného a členmi schváleného plánu MZ z augustového zasadnutia, ktorý bol zameraný na plnenie hlavných úloh vyplývajúcich zo Školského vzdelávacieho programu, Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2009/2010 a Plánu práce školy. V školskom roku 2009/2010 sa žiaci 1. a 2. ročníka vzdelávali podľa Štátneho vzdelávacieho programu a Školského vzdelávacieho programu, žiaci 3. a 4. ročníka sa  vzdelávali podľa Učebných plánov schválených MŠ SR dňa 14. mája 2003 .

 

1.     Slovenský jazyk a literatúra, čitateľská gramostnosť

V rámci predmetu slovenský jazyk a literatúra sme dali žiakom priestor  na tvorbu vlastných jazykových prejavov. Ústne jazykové prejavy a argumentáciu, či vyhľadávanie informácií sme precvičovali najmä v slohovej časti predmetu. Naďalej sme pracovali na zvyšovaní čitateľskej gramotnosti žiakov, na skvalitňovaní úrovne čítania s porozumením i techniky čítania. Žiaci pracovali počas celého roka s detskou časopiseckou literatúrou, mimočítankovou   literatúrou.  Žiaci  II.  ročníka  spracovávali   mimočítankovú   literatúru

formou  čitateľských denníkov, žiaci III. ročníka boli zapojení v celoročnej aktivite „Keď kniha putuje ...“, žiaci IV. ročníka pracovali s doplňujúcou čítankou pre 4. ročník „Čítanka Slniečka“, a tiež s knihami „Dúhovníci“, ktoré predstavujú projekt enviromentálnej výchovy. Navštívili sme miestnu knižnicu, kde žiaci mali pripravenú netradičnú hodinu čítania a literárnej výchovy. Na hodinách čítania sme pracovali s PZ Mimočítankové čítanie. V máji sa vybraní žiaci z jednotlivých tried zúčastnili regionálnej súťaže „Ľupčiansky čitárik“. /Vyhodnotenie viď príloha./ V júni bola uskutočnená záverečná previerka z čítania zameraná na čítanie s porozumením. /Výsledky uvádzam v prílohe./ Opatrenia budú zahrnuté v časovotematických plánoch v šk. roku 2010/2011. K čítaniu s porozumením sme žiakov aktívne zapájali a motivovali aj v rámci celoškolských nástenkových súťaží, a to „Týždeň zdravia“ , či „Mikroregión pod Pánskym dielom“.   Pritiahnúť deti ku knihe sme sa snažili aj zapojenosťou žiakov do čitateľského klubu Fragment.

 

2.     Vstupné a výstupné previerky

Výsledky výstupných previerok žiakov 4. ročníka predchádzajúceho šk. roka a ich opatrenia boli zahrnuté v časovo-tematických plánoch v predmetoch slovenský jazyk a matematika v 4. ročníku a celoročne, intenzívne sa pracovalo na ich odstraňovaní.  V júni sme uskutočnili opäť výstupné previerky žiakov 4. ročníka zo slovenského jazyka a matematiky. /Výsledky uvádzam v prílohe. /

 

3.     Individuálny prístup k žiakovi, spolupráca  s DIC

Spolupracovali sme s Pedagogicko-psychologickou poradňou a s DIC v Banskej Bystrici.

Žiakov, u ktorých sa prejavili ťažkosti v učení, či na vyučovaní, sme odporučili na  odborné vyšetrenie a sú  sledovaní v Pedagogicko-psychologickej poradni a v DIC Banská Bystrica.

Osobitnú pozornosť a individuálny prístup sme venovali žiakom so špeciálnymi potrebami, žiakom s poruchami učenia.  Individuálny vzdelávací  program má vypracovaný jeden žiak druhého ročníka, jeden žiak tretieho ročníka a jeden žiak štvrtého ročníka.

 

4.     Vzdelávanie a samoštúdium vyučujúcich

Vyučujúce boli oboznámené so Štátnym vzdelávacím programom, Pedagogicko-organizačnými pokynmi, učebnými osnovami, a vzdelávacími štandardami.  Podielali sme sa na tvorbe Školského vzdelávacieho programu a vytvorili sme osnovy jednotlivých predmetov pre vzdelávacie oblasti primárneho vzdelávania, a to pre 1. a 2. ročník.           P. Brozmanová sa zúčastnila vzdelávania: „Modernizácia vzdelávacieho procesu: Digitálna gramotnosť učiteľa /modul 1/, Moderná didaktická technika v práci učiteľa /modul 2/“, a tiež vzdelávania organizovaného UMB Pedagogickou fakultou, Katedrou elementárnej a predškolskej pedagogiky, a to: „Rozvoj výskumných kompetencií  učiteľa na predprimárnom a primárnom stupni vzdelávania“. P. Chudjáková absolvovala kurz anglického jazyka v RK Centrum Univerza Banská Bystrica.

 

5.     Hodnotenie a klasifikácia žiakov

V  1. ročníku sa prospech z jednotlivých vyučovacích predmetov hodnotil slovne, a to 4 stupňami. V 2. ročníku boli žiaci klasifikovaní známkou, z výchovných predmetov boli hodnotení slovne, a to 4 stupňami. V 3. a 4. ročníku sme uplatňovali hodnotenie známkou, výchovy sme hodnotili slovne.  

 

6.     Ochrana života a zdravia

Podľa nových schválených učebných osnov praktickú časť Ochrana života a zdravia absolvovali žiaci v 11. septembra a 28. mája, 31. mája 2010 sme zorganizovali jej praktickú časť.

 

7.     Týždeň zdravia

Celoškolská akcia – od 22. marca – 26. marca 2010

Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných aktivít.  Relácia v školskom rozhlase, ktorú pripravili žiaci siedmeho ročníka, bola štartom k iným aktivitám. Počas celého týždňa mali žiaci možnosť zapojiť sa do nástenkovej súťaže. Materiály,  umiestnené na nej, boli pre žiakov poučné a viedli žiakov k čítaniu s porozumením. Odpovedaním na súťažné otázky sa žiaci dostali do záverečného žrebovania. Svoj výtvarný talent mohli žiaci uplatniť pri tvorbe plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa. V závere týždňa vestibulu školy zaplnili skutočne vo veľkom počte výtvarné práce, ktoré odrážali tvorivosť našich detí, ale aj ich snahu či  umelecké cítenie. Pre deti I. stupňa vyučujúce zorganizovali pohybové dopoludnie, kde si zmerali sily, vytrvalosť a obratnosť v piatich súťažných družstvách.    Nové vedomosti z problematiky zdravej výživy žiaci načerpali na hodinách prírodovedy, kde pre žiakov vyučujúce pripravili špeciálne aktivity. Tiež na triednickych hodinách diskutovali o upevňovaní zdravia. Žiaci sa „popasovali“ s náročnou úlohou počas celého týždňa “Dokážem to?“. Záznamom do tabuľky sa snažili dodržiavať zásady zdravého životného štýlu.    Vedomosti o správnej hygiene detského chrupu pomohla rozšíriť u našich prvákov a druhákov beseda s dentálnou hygieničkou.    Jednotlivé aktivity boli pre žiakov motivačné a v závere týždňa prebehlo vyhodnotenie a ocenenie. 

 

8.     Spolupráca a zapojenie výchov do plánov

Spolupráca rodičov a školy bola na dostačujúcej úrovni. Rodičia boli pozývaní na triednej schôdzky, konzultačné hodiny, ale i priamo sa zapájali do činnosti školy. Pomohli pri organizovaní Mikulášskej besiedky. Žiaci na hodinách pracovného vyučovania pripravili pre rodičov darčeky k MDŽ a ku Dňu matiek. Spolupracovali sme aj s MŠ v Selciach, pri organizácii zápisu do 1. ročníka. Na veľmi dobrej úrovni prebiehala spolupráca so  ZUŠ Brusno, najmä organizovaním koncertov, tiež spolupráca s MZ pri ZŠ v Priechode.

Výchovu k manželstvu a rodičovstvu, environmentálnu výchovu, dopravnú výchovu, protipožiarnu ochranu sme zahrnuli a realizovali podľa časovo-tematických plánov jednotlivých predmetov a OžaZ. Separovaním papiera sme sa zapojili do celoškolskej akcii v zbere papiera.

9.     Matematické súťaže

·        Zastúpenie 13 žiakov bolo v medzinárodnej  matematickej súťaži Klokan. Úspešní riešitelia:

2. ročník: Martin Bohuš

3. ročník: Strečok Denis, Hrašková Alexandra

4. ročník: 0

·        Žiaci 3 a 4. ročníka sa zapojili do  matematickej Pytagoriády. Úspešní žiaci školského kola /Denis Strečok, Kevin Patráš, Matúš Martinec  - 3. ročník/  postúpili do okresného kola, kde úspešnými riešiteľom  bol: Denis Strečok.

·        Korešpondenčnú súťaž MAKS riešili žiaci 3. ročníka: Denis Strečok a Peter Sivčák, Marcel Peniak a Richard Kliment, Alexandra Hrašková a Nina Bezúchová, Matúš Martinec a Peter Koctúr, 4. ročník: Ján Caban, Marek Ivanič.  

10.  Iné súťaže:

·        triedne kolá v prednese poézie a prózy, následne školské kolo

·        triedne kolá v speve ľudových piesní, následne celoškolská prehiadka

11.  Vyhodnotenie akcií:

·        Na hodinách vlastivedy, prírodovedy sa žiaci podľa plánu a aktuálnosti zúčastnili vychádzok.

·        8. októbra 20009 – Výstava hornín a minerálov

·        16. októbra 2009  sme pri príležitosti Svetového dňa výživy pripravili  obľúbenú akciu „Vitamíny zo záhradky“.

·        10. decembra sme navštívili divadelné predstavenie „Cesta okolo sveta za 80 dní “ v DJGT vo Zvolene.

·        Pre žiakov sme pripravili Mikulášsku slávnosť s Mikulášom a reláciu v školskom rozhlase.

·        Pred Vianocami nám atmosféru spestrili koledy vo vianočnej besiedke.

·        V rámci hodín telesnej výchovy sme pre žiakov zorganizovali sánkovačky.

·        Výstavka prác žiakov bola pripravená z vianočného, veľkonočného aranžovania, tiež výstavka    „ Zošit moje zrkadlo“ .

·        22. marca – 26. marca 2010: „Týždeň zdravia“ – celoškolská akcia /viď predchádzajúcu stranu/

·        Pri príležitosti Dňa Zeme sme sa zapojili  do čistenia a úpravy okolia školy. 

·        21. apríla 2010 – výchovný koncert učiteľov ZUŠ Brusno

·        Divadelné predstavenie žiakov dramatického odboru  ZUŠ  Brusno, pobočka Priechod sme si pozreli  v máji tohto roku.

·        7. mája 2010 - žiaci 2. – 4. ročníka sa zúčastnili prehliadky Ekotopfilm  v Banskej Bystrici a navštívili Múzeum SNP v Banskej Bystrici.

·        21. mája 2010- literárna exkurzia 2.- 4. ročník -  „Habakuky“ - Donovaly

·        K MDD sme zorganizovali športovo – súťažné dopoludnie v telocvični v Selciach.

·        V júni žiaci 2. a 3. ročníka absolvovali plavecký výcvik na krytej plavárni na Štiavničkách v Banskej Bystrici.

·        V júni bola pre žiakov 1. ročníka pripravená beseda s policajtom.

·        4. júna 2010 - školský výlet žiakov 2. – 4. ročníka  do Mincovne v Kremnici bol spojený s prehliadkou mestského hradu a mesta Kremnica.

 

                                                                                               Mgr. Zuzana Hrašková