Základná škola, Školská  4,  976 11   Selce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S P R Á V A

 

o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch, a podmienkach školy za školský rok 2013/2014 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Selciach,                                             

 

 

Správa bola prerokovaná v pedagogickej rade dňa  16.9.2014  

Správa bola prerokovaná na zasadnutí rady školy dňa 30.9.2014   

Zriaďovateľ schválil správu dňa 31.10.2014

 

 

 

 

 

 

 

1. Základné údaje o škole

 

 

1.1. Názov: Základná škola Selce

 

1.2. Adresa: Selce, Školská 4,  PSČ 976 11

 

1.3. Telefónne číslo: 048/4181227

 

1.4. Internetová adresa:  riaditel.zsselce@gmail.com

 

1.5. Zriaďovateľ: Obecný úrad, Selčianska cesta 132, Selce

                           starosta: Božena Zázrivcová

                              telefón: 048/4181223

                           e-mail: ouselce@selce.sk

 

1.6. Vedúci zamestnanci školy:     PaedDr. Ján Chladný, riaditeľ

                                                              Mgr. Soňa Lehoťanová,

zástupkyňa riaditeľa školy

                                                              Mária Turčinová, ekonómka

 

1.7. Rada školy: bola zriadená podľa Zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve s účinnosťou od  29.10.2012   

                          

                          Predseda:                             Mgr. Zuzana Hrašková

                             Zvolení členovia rady školy:

                          za pedagog. zamestnancov:             PaedDr. Erika Guštafíková

                                                                                   Mgr. Zuzana Hrašková

                           za zriaďovateľa:                              Mgr. Michal Rusko

                                                                                   Mgr. Anna Kapustová

                                                                                   Mgr. Peter Hajnala

                           za rodičov:                                      Soňa Strečková

                                                                                  Rastislav Blaško

                                                                                   Maroš Mikloš

                                                                                  Janka Majcherová

                           za iné práv.osoby                           Ján Pažítka

                           za ostat. zamestnancov:         Maria Turčinová

 

 

                               

1.8. Pomocné a poradné orgány školy

-         Pedagogická rada školy – všetci pedagogickí zamestnanci  

-         1. stupeň – Metodické združenie v spolupráci so ZŠ Priechod

-         vedúca MZ – Mgr. Zuzana Hrašková

-         2. stupeň – Predmetové komisie

-         PK – SJL a spoločenskovedné predmety: vedúca  Mgr.Anna Kapustová

-         PK – M a prírodovedné predmety: vedúca PaedDr. Erika Guštafíková

-         PK – Veda a výchova : vedúca PaedDr. Jana Murčová

-         výchovný poradca: Mgr. Eva Prokajová

                                                                                                 


2      Údaje o žiakoch

 

 

2.1             Prehľad o žiakoch, ich počte a bydlisku

 

Bydlisko

Počet žiakov – 1. polrok

Počet žiakov – 2. polrok

Selce

108

109

Banská Bystrica

19

19

Priechod

23

23

Baláže

3

3

Nemce

1

1

Dúbravica

 

1

Celkom

154

156

 

 

2.2      Počet tried, žiakov, počet žiakov na učiteľa

 

Počet tried

Celkový počet žiakov

Počet žiakov na jednu triedu

Počet žiakov na jedného učiteľa

 9

 156

 17.4   

 11.85   

 

 

2.3 Počet zapísaných žiakov pre šk. rok 2013/2014    

 

Zapísaných do 1.ročníka

Počet žiadostí o odklad

Nastúpilo do 1. triedy

 17

1

16

 

 

2.4. Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov

 

     Ročník/trieda

Počet žiakov

Prospelo

Neprospelo

 

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

1.

17

18

17

17

0

0

2.

17

18

17

18

0

0

3.

14

14

14

14

0

0

4.

14

15

14

14

0

0

1. stupeň

62

65

62

63

0

0

5.roč

24

23

23

23

1

0

6.roč.

16

16

16

16

0

0

7.roč.    

19

19

19

19

0

0

8.roč.  

17

17

17

16

0

1

9. roč.   

16

16

16

16

0

0

  

 

 

 

 

 

 

2.stupeň

92

91

91

90

1

1

Celkom

154

156

153

155

1

1

Žiaci boli hodnotení podľa platných Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl. V prvom polroku neprospel 1žiak. Na          konci školského roka  neprospel 1   žiak.    Dvaja žiaci  pov.školskú dochádzku plnia v zahraničí.    

 

 

 

2.5 Priemerný prospech v 2. roč. - 4. roč.  – 1. stupeň

 

 

 

 T r i e d a

1.

2.

3.

4.

Priemerný prospech

-

1,06   

1,25  

1,32  

 

Celkový priemerný prospech 2.- 4.roč.

 

 

1,21  

 

 

2.6 Priemerný  prospech v 5. roč. – 9. roč.    2. stupeň

 

 

T r i e d a

5. 

6.

7. 

8.

9. 

 

Priemerný prospech

1,52 

1,70 

1,54 

1,65   

1,53   

    

 

Celkový priemerný prospech 5.-9.roč. .

 

1,59

 

 

 

 

2.6.1 Celoplošné testovanie žiakov – TESTOVANIE 9- 2014

 

 

Priemer SR

SJL –  62%  

M –  54,67%    

 

 

ZŠ Selce

SJL –   73,3%

M –  68,1% 

 

Výsledky celoplošného testovania deviatakov zo slovenského jazyka a matematiky  potvrdili vzťah našich žiakov k učeniu. Dosiahli sme nad slovenský priemer   v slovenskom jazyku aj matematike,   ale nemôžeme byť spokojní. Postoj niektorých žiakov, ktorí končia povinnú školskú dochádzku je slabý, žiaci urobia len to čo musia.    Znovu sa potvrdilo, že žiaci vopred vedia, že aj keď budú mať zlý prospechpo Monitore9, na strednú školu sa dostanú, prijímacie konania aj v tomto roku to potvrdzujú. Vďaka boju o žiaka za každú cenu, sa znižuje úroveň školstva na Slovensku, čo potvrdzujú výsledky škôl.

Naša základná škola na základe hodnotenia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) v rámci Slovenska je na 122. mieste medzi  ZŠ a v rámci Banskobystrickeho kraja jej patrí 7. miesto medzi ZŠ.

 

 


2.7 Počet vymeškaných vyučovacích hodín

 

Školský rok

2013/2014   

ospravedlnených

neospravedlnených

celkom

priemer na ž.

celkom

priemer na ž.

I. polrok

6321 

41,05     

 

     

II. polrok

6570  

42,12     

98

0,63    

Celkom

 12891 

82,63     

98

0,63    

Aplikácia ustanovení § 18 zákona č.281/2002 Z.z. o prídavku na dieťa a o príspevku na dieťa v znení zákona č. 658/2002 Z.z. už neplní svoju úlohu.  Žiak ,ktorý ukončil pov.školskú dochádzku v 8.  ročníku mal 98 neospravedlnených hodín. 

 

 

 

2.8 Prehľad výchovných opatrení

 

Školský rok

2010   /2011 

 Napomenutie  tr.učiteľom

Pokarhanie riad.školy

Zníž,známka 2.stupeň

Zníž.známka 3.stupeň

Zníž.známka 4.stupeň

Pochvala

1. polrok

1

0 

0

0

0

33

2. polrok

0 

 1

0

1 

0

 47

Celkom

1

1

0                                                                                                                

1

0 

 80

 

 

2.9 Údaje o integrovaných žiakoch

 

Druh postihnutia

Počet žiakov

Mentálne

1

Sluchové

1

Zrakové

0

S narušenou komunikačnou schopnosťou

0

Telesné

1

S vývinovými poruchami správania

0

S vývinovými poruchami učenia

5

Celkom

8

V bežných triedach je integrovaných 8    žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zo strany vyučujúcich je zabezpečený individuálny prístup a účinná starostlivosť. Škola spolupracuje s DIC a PPP v Banskej Bystrici. Žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia majú vypracovaný individ.vzdel.plán.

 

 

2.10 Školský klub detí

 

ŠKD.

Počet oddelení

Počet detí

Vychovávateľ

Celkom

2

48

2

 

Riaditeľ školy, na základe zisteného nedostatkupodľa školskej inšpekcie v minulosti o počte detí v školskom klube bude musieť rešpektovať § 114 ods. 2. Zákonač 245/2008 Z . z. o výchove a vzdelávaní (25 žiakov v ŠKD ), čím so súhlasom obce boli otvorené dve oddelenia  ŠKD pre školský rok 2013/2014.

 

 

2.11Učebné plány

 

Pre žiakov  1. roč.-  4.roč. a  5. roč.- 9  .roč. bol  na základe školskej reformy  pripravený Školský vzdelávací program. Školský vzdelávací program bol pripravovaný na základe rešpektovania Štátneho vzdelávacieho programu so zameraním na podmienky a tradíciu školy. Vyučujúce MZ 1. - 4.roč. a vyučujúce  PK - jazykov   a spoločenskovedných predmetov, PK - matematika, informatika a prírodovedných predmetov, PK - veda a výchova sa aktívne podieľali na tvorbe učebných plánov a učebných osnov všetkých predmetov. Školský vzdelávací program  bol schválený školskou radou školy a zriaďovateľom, obcou Selce  (obecným zastupiteľstvom). Školský vzdelávací program je zverejnený na webovej stránke školy.   Školský učebný plán 1. –9. ročník (ISCED 1, ISCED 2).

 

2.12 Učebný plán 1. stupeň

 

Predmet

1.ročník

2.ročník

3.ročník

4.ročník

Slov.jazyk a lit.

 10

9

8

8

 Infor. výchova

-

1

1

1

Vlastiveda

-

 1

1

1

Matematika   

5

5

5

5

Prírodoveda

1

1

2

2

Pracovné vyuč.

 -

-

-

1

Výtvarná vých.

1

1

1

1

Hudobná vých.

1 

1

1

1

Telesná vých.

2

2

2

2

Cudzí jazyk

1

1

3

3

Etická/Nábož.v.

1

1

1

1

Spolu

22

23

25

26

Nepov.predmety

-

-

-

-

 

 

2.13 Učebný plán 2. stupeň

 

Predmet

5.ročník

6.ročník

7.ročník

8.ročník

9.ročník

Slov.jaz.a lit.

5

5

5

 5

5

Anglický  jaz.

3

3

3

3

3

Vých. umením

-

-

-

0.5

1

Nemecký jaz.

-

-

-

 -

-

Dejepis

1

1

2

2

2

Geografia

2

1

1

2

 2

Občianska n .

1

1

1

0,5

1

Matematika

5

5

4

5

5

Fyzika

-

1

2

2

2

Chémia

-

1

1

1

2

Biologia

2

2

2 

2

1

Technická v.

1

 1

1

1

 -

Výtvarná v.

1

1

1

 -

 -

Hudobná v.

1

1

1

-

 -

Telesná v.

2

2

2

2

2

Etická/Nábož.

1

1

1

1

1

Francúzky  j.

1

2

2

 2

2

Informatika

1

1

1

1

1

Zemepis

-

-

-

-

 -

Prírodopis

-

-

-

-

 -

Rozšir.hodiny

-

-

-

 -

 -

Spolu

27

29

30

 30

30

Nepovinné v.

-

- 

-

  -

 -

 

  

 

2.14  Profesionálne pokrytie predmetov

 

Predmet

Odborné pokrytie v %

Neodborné pokrytie v %

Slovenský jazyk a literatúra

100%

 

Anglický jazyk

 72% 

28%

Dejepis

 100 %

 

 Francúzky jazyk

100%

 

Biologia

100%

 

Informatika,infor.vých. 

72,2% 

27,8% 

Zemepis

 100%

  

Občianska výchova

0%

100%

Matematika

100%

 

Fyzika

100%

 

Chémia

100%

 

Prírodopis

100%

  

Technická výchova

 80%

 20%

Hudobná výchova

100%

 

Telesná výchova

 100% 

  

Výtvarná výchova

100%

 

Etická výchova

50%

 50%

Náboženská výchova

100%

 

 

Z 312    odučených hodín je:

 

-         odborné pokrytie vyučovania celkom:                  285   hodín = 91,14%         

-         neodborné pokrytie vyučovania celkom:         27   hodín = 8,86%      

 

 

2.15  Prehľad krúžkov v školskom roku 2013/2014  

 

Por.č.

Názov krúžku

1.

Šikovné ruky

2.

Jazykové hry a cvičenia

3.

Cvičenia z matematiky 9 

4.

Hravá   matematika 

5.

LEGO - DACTA

6.

Z každého rožka troška   

7.

  Literárno - hudobný

8.

 Stolnotenisový 

9.

 Športovo- relaxačný II. 

10.

Športové hry

11.

Športovo – relaxačnýI.

12.

Florbalový

13.

Chémia veselo i vážne

 14.

   

 

 

Krúžky v ramci zaujmovej mimoškolskej činosti

 

   

Por.č.

Názov krúžku

1.

PC klub          

2.

Futbal žiačky                      

3.

Športové hry

4.

Čitateľský krúžok(Čitárik)

5.

Jazykové hry a cvičenia

6.

Regionálny krúžok

7.

Cvičenia z matematiky   

8.

Environmentálny                     

9.

Mladý hasiči

10.

 Radosť, hravosť(Zábava, tvorivosť,pohyb)

11.

 Šikovné ruky

 

 


3          Údaje o zamestnancoch

 

 

3.1 Údaje o pedagogických zamestnancoch školy, ich kvalifikácii, praxi a spôsobilosti

 

Por.číslo

Pracovné zaradenie,funkcia

Úväzok

Kvalifikácia, stupeň vzdelania, aprobácia

Rokov pedagogickej praxe

1.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

21

2.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľ. 1.- 5.ročník

39

3.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4 ročník

19

4.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

19

5.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl – Nj

3

6.

výchovný poradca

0,95

VŠ – Sjl - D

38

7.

učiteľ

0,7

VŠ – GEG-TSV

5

8.

učiteľ

1,0

VŠ – M – Bi

29

9.

učiteľ

1,0

VŠ – M – Tchv

20

10.

učiteľ

1,0

VŠ – Z – F j(MD)

15

11.

učiteľ

0,2

VŠ- Fj - SjL

43

12.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl – Hv

38

13.

učiteľ

1.0

VŠ – Ch-M-Bi-Etv 

13

14.

riaditeľ

1,0

VŠ – Tv- Ped.

37

15.

zást.riaditeľa

1,0

VŠ – Rj – Tv - Aj

35

16.

učiteľ

0.17   

VŠ –   Nv – Etv

13

17.

učiteľ

0.17 

VŠ – Nv - Etv

6

18.         

vychovávateľka

1,0

VŠ – vychovávatelstvo

6

19.

vychovávateľka

0,5

VŠ- Sjl – Ruj - Etv

40

Všetci pedagogickí zamestnanci spĺňajú odborný kvalifikačný predpoklad podľa Vyhlášky 41/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov o odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov.

Počas materskej dovolenky bolo zastupovanie  francúzskeho jazyka odborne, geografie a zemepisu  odborne. 

 

 

3.2 Pedagogickí zamestnanci podľa vekovej skladby

 

 

 

do 25 rokov

 

25 – 35 rokov

 

35 – 45 rokov

 

45 – 55 rokov

nad 55 rokov do dôchodkového veku

 

v dôchodkovom veku

 

 

 

spolu

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

0

 0

0

4  

0

7  

0

1 

1

 1

0

5 

1

 18 

 


3.3 Údaje o nepedagogických zamestnancoch

 

Por.číslo

Funkcia

Úväzok

Vzdelanie

1.

upratovačka

1,0

Učňovská škola

2.

upratovačka

1,0

Základné

3.

školníčka

1,0

Učňovská škola

4.

ekonómka

1,0

 USOŠ

5.

kurič

0,16

 SOU s matur.

 

 

3.4 Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov

 

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov bolo zamerané predovšetkým na štúdium v súvislosti s prehlbovaním odbornosti. Pedagogickí zamestnanci sa po celý rok vzdelávali formou ďalšieho vzdelávania, predovšetkým cyklického a priebežného v Metodicko-pedagogickom centre BB. Kvalifikovanosť našich pedagogických zamestnancov je na vysokej úrovni.  Trinásť pedagogických zamestnancov  má 1. kvalifikačnú skúšku, dvaja pedagogickí zamestnanci sa pripravujú na jej vykonanie.  Štyri zamestnaňkyne splnili kritéria o vyplacaní kreditného príplatku. Dve vo výške    6%, dve  vo výške  12%. Jedna zamestnakyňa vykonala   2. kvalifikačnú skúšku a bola preradená do 12. platovej triedy so splnením aj 12% príplatku v tejto platovej triede. V škole boli tri metodické odpoludnia na témy: IKT a ich  využitie vo vyučovaní fyziky,Webová stranka školy- jej informačná a propagačná úloha, Problematika čitateľskej gramotnosti, alebo ako naučiť čítať s porozumením.

 

Typ vzdelávania

počet

Školenie BOZP pri výchove a vzdelávaní – ped. zam.

17

Školenie BOZP –ostatní zamestnanci

 4

Školenie požiarnej ochrany

22

Školenie požiarnych hliadok

3

Bezpečnosť v Tv

6

Semináre výchovných poradcov

1

Školenie koordinátorov prevencie drog. závislostí

1

 

 

 

 

 

 




4 Údaje o ďalších činnostiach školy

 

 

4.1 Údaje zapojení školy do projektov

 

Regionálny  operačný program - vzdelávanie

Europsky socialny fond- Moderné vzdel.  pre vedomostnú spoločnosť

Europsky socialny fond – Vzdelávanie v oblasti vyučovania cudz. jazykov

Výchovno-vzdelávací program pre dievčatá – O dospievaní

Národný projekt Moderné vzdelávanie – digitálne vzdelávanie pre všeobecno- vzdelávacie predmety

Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálneho školstva

Europsky fond regionálneho rozvoja investícia do vašej budúcnosti –ŽIŤ ENERGIOU

Vedecká hračka

 

 

4.2 Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti ŠŠI

 

Štátna školská inšpekcia v školskom roku 2013/2014     nevykonala  žiadnu inšpekčnú  kontrolu.    

 

 

4.3 Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy

 

Učebne

11tried     ,  2 triedy  ŠKD

Odborné učebne

Chémia , multimediálna  učebňa

Športové zariadenie

telocvičňa so špeciálnym povrchom na športové hry

Oddychový areál

trávnaté plochy, sad, dvor a detský park

Dielne

sú umiestnené v náhradných priestoroch, vybavenosťou vyhovujú. Ručné pracovné nástroje sa pravidelne dokupujú a obmieňajú.

Školský nábytok

pravidelne sa v rámci finančných možností dokupuje.      Veľkosť lavíc a stoličiek zodpovedá hygienickým predpisom. Starší nábytok sa priebežne opravuje a renovuje.

Učebné pomôcky, športové náradie

učebné pomôcky a športové náradie je doplňované podľa požiadaviek predmetových komisií, samozrejme podľa finančných možností. Športové náradie je už dlhšiu dobu na dobrej úrovni. Každoročne prejde povinnou kontrolou

Učebnice

žiaci majú učebnice ktoré sú platné a schválené MŠ SR.

Audiovizuálna a výpočtová technika

postupne vymieňame kazetové radiomagnetofóny za CD, počítačová učebňa je zariadená na slušnej úrovni. Chemická učebňa je vybavená  najmodernejšov didaktickou technikov . Učebňa v ramci primárneho vzdelávania je vybavená interaktívnou tabuľou s projektorom, ďalšia učebňa je vybavená plazmovým TV(uhlopriečkou 127cm)   Notebook  je k dispozícii na prípravu a vyučovanie 80% vyučujúcim.

Rekonštrukcie

     Komplexná rekonštrukcia školy v rámci projektu      „Vzdelávanie“ – EU v školskom roku 2010/2011dokončená

V školskom roku2013/2014 sme vykonali komplexnú údržbu kotolne v telocvični, šátní v telocvični,umyvárne WC pri chlapčenskej šatni.

Komentár

materiálno-technické podmienky sú na slušnej úrovni. Pre zlepšenie, ktoré je nevyhnutné, sú potrebné vyššie finančné prostriedky, zohľadnené v normatívoch. S týmto problémom sa ale, stretávajú určite všetky školy.

 

 

4.4 Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno- vzdelávacej činnosti školy

 

 

 

Prehľad o  čerpaní rozpočtu  v roku 2013

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základná škola , Školská 4 SELCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v tom:

Nevyčerpané FP z roku 2012

Schválený rozpočet

Upravený  rozpočet

Pridelené FP k 31.12.2013

Čerpané FP k 31.12.2013

Zostatok  FP  z pridelenej dotácie

Zostatok nevyčerpaných FP  z UR

  Prenesené kompetencie   ZŠ CELKOM

283,95

325 882,00

314 423,00

314 706,95

314 527,05

179,90

179,96

NORMATÍVNE PK

 

 

163,21

301 322

303 390,00

303 553,21

296 353,21

7 200,00

88,06

Dopravné-nenormatívne

 

 

120,74

2 300

2 831,00

2 951,74

2 859,84

91,90

91,90

Vzdelávacie poukazy-nenormatívne

 

 

4 500

4 413,00

4 413,00

4 413,00

0,00

0,00

ODCHODNÉ - nenormatívne

 

 

5 400

3 556,00

3 556,00

3 556,00

0,00

0,00

ODSTUPNÉ -nenormatívne

 

 

12 000

0,00

0,00

7 112,00

-7 112,00

0,00

Sociálne odkazaní

 

 

 

360

233,00

233,00

233,00

0,00

0,00

Vlastné príjmy

 

 

 

4 200,00

6 857,00

7 491,67

6 857,41

634,26

0,00

ŠKD -5 % zvýšenie -Transfér

 

 

0,00

482,00

481,74

481,74

0,00

0,00

Dotácia z obce OK-ŠKD

 

 

9 530,00

11 620,00

10 985,60

11 619,86

-634,26

0,00

Štátna dotácia +VP+ ŠKD

 

283,95

339 612,00

333 382,00

333 665,96

333 486,06

179,90

179,96

Záujmová činnosť OU Baláže, Priechod

 

 

0,00

1 212,00

1 212,00

1 212,00

0,00

0,00

Záujmová činnosť OU Sel ce

 

 

0,00

3 248,00

3 247,86

3 247,86

0,00

0,00

SPONZOR

 

 

 

0,00

148,00

147,60

147,60

0,00

0,00

Hmotná núdzaÚPSVaR

 

0,00

150,00

66,00

66,40

66,40

0,00

0,00

Výdavky CELKOM ZS+ŠKD

 

0,00

339 762,00

338 056,00

338 339,82

338 159,92

179,90

179,96

 

 

 

 

4.5 Ďalšie informácie

 

Život školy sa riadi kvalitným školským poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi. Žiaci sú systematicky vedení k dodržiavaniu pravidiel spoločenského správania a dobrých medziľudských vzťahov. Správanie a konanie väčšiny žiakov je kultivované. Dokazuje to aj hodnotenie správania našich žiakov zo strany organizátorov na rôznych podujatiach, návštevách múzeí, rôznych výstav. Určité výhrady máme k žiakom, ktorí porušujú školský poriadok, ničia školský majetok a obecný majetok, vo väčšine prípadov aj vedome. Autobusová zastávka slúžiaca pre žiakov z Priechodu je toho dôkazom. Pedagogický zbor našej školy vo svojej práci vychádza z tradičných zásad výchovy, od ktorých netreba upustiť ani v ďalších rokoch vzhľadom nato, že sú overené a prinášajú úspech u väčšiny žiakov.  Sú zárukou dobre fungujúcej rodiny, spoločnosti a medziľudských vzťahov.

Kvalita služieb rodičom a žiakom je z pohľadu výchovného poradenstva na dobrej úrovni. Výchovné poradenstvo je systematicky koordinované výchovnou poradkyňou, je účinné a vytvára priestor pre vzájomnú komunikáciu so žiakmi a ich zákonnými zástupcami. Výchovná poradkyňa sa vo svojej práci musí často  vyrovnávať s nekritickým postojom rodičov a  žiakov pri výbere škôl a rozmiestňovaní do škôl.

Prevencia problémových javov funguje na všetkých úrovniach školy, pravidelne sa vyhodnocuje, prijímajú sa opatrenia na ich odstránenie. Prijaté opatrenia nie sú vždy účinné, čo má súvis s postojom niektorých rodičov k výchove a ku škole. I napriek prevencii v tejto oblasti pribúda počet žiakov v nižších ročníkoch, ktorí sú neprispôsobivý. Zaradenie do diagnostického centra správanie žiaka nezmení, lebo chyba pri výchove sa stala  v rodine a dieťa nepozná hranice svojho konania. Všetko sa necháva na školu, na učiteľov a  obvinenia zo strany rodičov, že za neúspech žiaka pri vzdelávaní a za jeho nevychovanosť môže hlavne škola, sú bežné.

Činnosti preventívneho a disciplinárneho charakteru sú na dobrej úrovni. K prevencii a riešeniu šikanovania žiakov na našej škole sme prijali opatrenia na jeho eliminovanie. V súčasnosti sa so šikanovaní na našej škole  stretávame výnimočne.

Kladne hodnotíme spoluprácu so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Hlavné ciele výchovy a vzdelávania sú vo vzťahu ku koncepčným zámerom vedenia školy jasne vytýčené. Vychádzajú z tradícií školy, z dosahovanej úrovne výchovy a vzdelávania, regionálnych podmienok, požiadaviek rodičov a podpory školy starostkou obce Selce  a obecným úradom ako zriaďovateľom.

Využívanie informačných technológií je na veľmi dobrej úrovni.

Jednou z kľúčových otázok súčasnej rodinnej a školskej výchovy je disciplína, správanie žiakov, predchádzanie porušovania disciplíny a problémov v správaní. Problém správania sa detí a mládeže, postoj k povinnostiam je vážny problém moderných civilizácií a výchovno-vzdelávacích systémov.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.6 SWOT analýza silných a slabých stránok školy

 

Silné stránky

Ciele výchovy zamerané na elimináciu nezdravých prejavov žiakov a súčasných trendov vo výchove.

Ustálený a premyslený systém riadenia, so stabilizovaným (úplne kvalifikovaným) pedagogickým zborom, ktorý sa snaží o dobré meno školy.

Pracovná disciplína všetkých zamestnancov školy.

Angažovanosť pedagogických zamestnancov na aktivitách, podujatiach a reprezentácii školy na verejnosti.

Nakladanie s normatívnymi finančnými prostriedkami, pridelenými na zabezpečenie chodu školy.

Starostlivosť o zverený majetok zriaďovateľom školy.

  Komplexná rekonštrukcia školy (strecha, výmena okien, zateplenie, elektrika, kotolňa, výmena radiatorov, dlažba, bezbarierový prístup, výmena umývadiel v triedach, maľovanie celej školy. 

Spolupráca so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Široká ponuka a zapojenosť žiakov do krúžkovej činnosti.

Usmerňovanie profesijných záujmov žiakov, ich prijatie a umiestnenie na stredných školách.

Vybavenosť školy IKT  a vytváranie podmienok na jej využívanie.

Vytváranie dobrých podmienok na vytváranie a upevňovanie vzťahu k obci a regionu.

Aktivity školy s významným vplyvom na výchovno-vzdelávaciu činnosť.

Slabé stránky

   Spolupráca a malý záujem niektorých rodičov o výchovno-vzdelávacie výsledky svojich detí.

Nedostatočná príprava žiakov na vyučovanie.

Nedostatočná komunikácia s rodičmi žiakov z málo podnetného prostredia.

Nedostatočné ohodnotenie pedagogických zamestnancov.

Nedostatok kabinetov pre potreby učiteľov a na uskladnenie učebných pomôcok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 PaedDr. Ján Chladný

        riaditeľ školy


Príloha 1

 

Zhodnotenie plánu výchovnej poradkyne za školský rok 2013 – 2014

 

 

Na úseku výchovného poradenstva bola v školskom roku 2013 - 2014 rozvíjaná dobrá spolupráca s vedením školy, rodičmi žiakov, triednymi učiteľmi, koordinátormi drogovej prevencie a výchovy k manželstvu a rodičovstvu, ostatnými učiteľmi 1. a 2. stupňa základnej školy, s Centrom  pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Banskej  Bystrici, ako aj s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Banskej  Bystrici. S nimi boli konzultované podľa potreby všetky odchýlky v psychickom stave konkrétneho dieťaťa, hľadali sa možné cesty nápravy alebo aspoň zlepšenia stavu dieťaťa.

Problémoví žiaci v učení boli na odporúčanie triednych učiteľov a so súhlasom zákonných zástupcov odporučení a vyšetrení v uvedených zariadeniach. V niektorých prípadoch vyhľadávali pomoc samotní rodičia.

Všetky doklady zo psychologických vyšetrení sú dôverné, uložené sú v riaditeľni základnej školy,  kópie  tvoria súčasť agendy výchovnej poradkyne a v prípade potreby sú triednym učiteľom a učiteľom vyučujúcich v triede, ktorú daný žiak navštevuje, k nahliadnutiu. Vyučujúci sa vo výchovno-vzdelávacej práci s týmito žiakmi riadili závermi psychologických správ, konzultovali ich s vedením školy, rodičmi.

Žiakom a ich rodičom boli  poskytované odborné rady i pri usmerňovaní profesijných záujmov žiakov 9. ročníka. Na stretnutie s rodičmi sa využívali predovšetkým konzultačné dni, so žiakmi boli vedené individuálne a skupinové pohovory, nerozhodní žiaci boli pozývaní na skupinové a individuálne pohovory s výchovnou poradkyňou opakovane.

Skupinové a individuálne pohovory na  tému Kam po skončení základnej školy? prebehli i vo ôsmom ročníku. Žiakom 8. ročníka boli študijné a učebné odbory jednotlivých odborných škôl priblížené aj prostredníctvom DVD.

Talentovaní žiaci sa zapájali do rôznych pretekov, olympiád, súťaží. Viacerí žiaci v reprezentácii dosiahli výborné výsledky a prispeli tak k šíreniu dobrého mena školy. Umiestnenia súťažiacich majú zaevidované vedúci príslušných predmetových komisií.

Nástenka s profesijnou tematikou – Okienko výchovnej poradkyne – bola v priebehu roka pravidelne aktualizovaná. Prostredníctvom nej sa žiaci oboznamovali s jednotlivými typmi stredných škôl, s obsahom štúdia v nich, ako aj s podmienkami prijatia na stredné školy. Mnohé informácie v tomto smere získavali žiaci i prostredníctvom internetových stránok príslušných stredných škôl.

Na profesijnú orientáciu žiakov 9. ročníka boli využívané Dni otvorených dverí na jednotlivých stredných školách. Na tieto akcie boli pozývaní i rodičia žiakov deviateho ročníka, ktorí v konečnom dôsledku rozhodujú o budúcnosti svojho dieťaťa.

V tomto školskom roku sa program Cesta k emociálnej zrelosti na 2. stupni nerealizoval, avšak triedni učitelia a vyučujúci etickej výchovy zaraďovali do vyučovacieho procesu v jednotlivých ročníkoch obdobné témy. Išlo predovšetkým o témy, ktoré čo najviac prispievajú k formovaniu osobnosti žiaka daného ročníka a  ďalším rozhodujúcim kritériom pri výbere tém bola aktuálnosť a skladba žiakov v triede.

S kladnou odozvou u žiakov siedmeho a ôsmeho ročníka sa stretla  beseda na tému  Keď stúpa dym s Mgr. Tatianou Zvalovou z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva so sídlom  v Banskej Bystrici. Na záver stretnutia bolo žiakom urobené aj spirometrické vyšetrenie a stanovenie obsahu oxidu uhoľnatého vo vydychovanom vzduchu. Žiaci deviateho ročníka absolvovali s MUDr. Urbanovou prednášku a besedu  zameranú na prevenciu pred pohlavnými chorobami.

 

 

 

 

Eva Prokajová
vých. poradkyňa

 

PREHĽAD O ROZMIESTNENÍ ŽIAKOV ZÁKLADNEJ ŠKOLY V SELCIACH V ŠKOLSKOM ROKU 2013 - 2014

 

V školskom roku 2013 – 2014 sa na stredné školy rozmiestňovalo 16 žiakov 9. ročníka a jeden 16-ročný žiak 8. ročníka.

Rozloženie záujmov žiakov o prijatie a samotné prijatie na stredné školy vyjadruje Tabuľka 1.

Tabuľka 1 zároveň vykazuje počty žiakov prijatých na stredné školy.

Tabuľka 2 vyjadruje štruktúru žiakov prijatých na ďalšie štúdium. Tabuľka 2 vyjadruje aj percentuálnu úspešnosť prijatých žiakov na jednotlivé typy škôl. Najvyššie zastúpenie majú stredné odborné školy so študijnými odbormi, nasledujú gymnáziá a na treťom mieste sú stredné odborné školy s učebnými odbormi.

Poznámka:

Prihlášky na stredné školy boli odovzdané aj žiakovi 8. ročníka, no zákonní zástupcovia ich riaditeľstvu základnej školy podpísané neodovzdali, takže prijímacie pokračovanie na strednú školu nemohlo byť u tohto žiaka realizované.

 

 

 


Tabuľka 1:  Záujem a prijate na stredné školy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

nezaradení

 

bilingválne

8-ročné (piataci)

deviataci

študijné odbory

učebné odbory

 

ôsmaci/deviataci

 

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

 

0/2

0/0

0

0

4/2

4/2

11/9

11/9

2/0

1/0

1/0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka 2: Štruktúra žiakov prijatých na ďalšie štúdium v %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ročník

Počet vychádzajúcich žiakov / dievčatá

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

 

 

 

 

 

študijné

učebné

nezarade-ní

 

 

 

 

 

odbory

 

 

 

 

 

 

IX.

16/5

4/2

11/9

1/0

0

 

 

 

 

 

z nižších ročníkov

1/0

0

0

1/0

1/0

 

 

 

 

 

celkom žiakov

17/5

4/2

11/9

1/0

1/0

 

 

 

 

 

% z celkového počtu

100

23,52

64,71

5,88

5,88

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Príloha 2

 

Vyhodnotenie činnosti PK – jazykov a spoločenskovedných predmetov v školskom roku 2013/2014

 

 

V školskom roku 2013/2014 pracovala PK podľa plánu zo dňa 10.9.2013, riadila sa Metodicko-organizačnými pokynmi a Plánom práce ZŠ Selce na školský rok 2013/2014.

Členovia PK sa zamerali na nasledovné úlohy:

 

 

1. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti

 

Vyučujúce venovali zvýšenú pozornosť  čítaniu s porozumením na hodinách SJL, ale i na ostatných vyučovacích hodinách, dbali na správnu techniku čítania s dôrazom na správnu intonáciu. Na zdokonaľovanie čítania s porozumením boli zaraďované vhodné cvičenia a literárne ukážky.

V tomto školskom roku sme uskutočnili testovanie čitateľskej gramotnosti v ročníkoch 5. - 9, a to jeden test na konci prvého polroku a druhý na konci druhého polroku. Výsledky testov boli nasledovné:

  1. ročník: 82,24%, 81,90%
  2. ročník: 89,60%, 86,00%
  3. ročník: 90,47%, 80,62%
  4. ročník: 78,56%, 80,34%
  5. ročník: 86,30%.

Texty boli vybraté z publikácií Úlohy na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti (R.Somorová ) a Úlohy na čítanie PISA 2000 (ŠPÚ Bratislava 2006).

Z uvedeného vyplýva, že žiaci napísali testy na porovnateľnej úrovni, k zhoršeniu došlo v siedmom ročníku.

 

2. Regionálna výchova

 

V rámci vyučovania hodín OBV, SJL a DEJ sme oboznámili žiakov s významnými osobnosťami obce Selce.

Pripomenuli sme si 195. výročie narodenia a 115. výročie úmrtia  Júliusa Plošica, kňaza a národovca. Žiaci vyhľadávali zaujímavé fakty o jeho pôsobení v Selciach ( organizovanie celonárodných osláv 1000. výročia príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu, spoluzakladateľ MS a slovenských gymnázií). Pri príležitostí jubileí bola uskutočnená relácia do školského rozhlasu kvíz o Plošicovi a v rámci vychádzky žiakov do obce položená kytica kvetov v areáli kostola.

V rámci projektu Poznaj svoju obec boli uskutočnené nasledovné aktivity:

-        žiaci 8. ročníka absolvovali besedu s pani Želmírou Patrášovou o histórii obce,

-        žiaci 6. a 7. ročníka sa oboznámili s predmetmi používanými v minulosti pri prehliadke súkromnej zbierky pani Želmíry Patrášovej, ktorá ich tiež učila tkať koberce.

 

 

 

3. Výchova k ľudským právam

 

Vychádzajúc z Národného plánu výchovy k ľudským právam na roky 2005-2014 vyučujúce viedli žiakov k tomu, aby odmietali všetky formy diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a iné prejavy intolerancie. Pri svojej práci využívali edukačný materiál Každý iný – všetci rovní.

Veľkým prínosom bola séria pravidelných prednášok a besied s príslušníkmi PZ SR, ktorú zabezpečilo vedenie školy pre žiakov 5. ročníka.

 

 

Vyhodnotenie časového plánu akcií a úloh

 

1. Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka ZŠ 2014

 

Konalo sa v marci 2014 Do testovania bol zapojení všetci žiaci deviateho ročníka.   Priemerná percentuálna úspešnosť zo SJ bola 73.34 % , pre porovnanie celoslovenský priemer bol 62,00%. Najlepšie výsledky dosiahli žiačky Mária Miklošová a Adriána Strečková, ktoré zvládli test na 92%.

 

2. Vyhodnotenie vstupnej previerky zo SJL

 

Vstupnú previerku písalo v septembri 23 žiakov 5. ročníka. Previerka pozostávala z didaktického testu, z doplňovacieho pravopisného cvičenia a z textu na čítanie s porozumením. Žiak s individuálnym plánom zvládol test na 95%, bol mu poskytnutý dlhší časový priestor na vypracovanie testu. Z výsledkov vyplýva, že žiaci zvládli vstupný test veľmi dobre, učivo si zapamätali. Percentuálna úspešnosť triedy aj so žiakom IP je 85,09%.

 

3. Súťaže

 

V školskom roku 2013/2014 sa žiaci zúčastnili nasledovných súťaží:

 

a)     Európsky deň jazykov – vyučujúca cudzích jazykov D. Balážová a vedúca PK pripravili informačnú nástenku k téme, reláciu do školského rozhlasu a kvíz v ktorom si žiaci všetkých ročníkov doplnili vedomosti o európskych jazykoch. Na hodinách ANJ a NEJ žiaci vypracovali projekty.

b)     Školské kolo Olympiády SJL – konalo sa v novembri, zvíťazila žiačka 9. triedy Mária Miklošová.

c)      Obvodné kolo OSJ – konalo sa v decembri v Banskej Bystrici, víťazka školského kola Mária Miklošová sa umiestnila na 5. mieste.

d)     Školské kolo v prednese poézie a prózy sa konalo vo februári, zúčastnilo sa ho 26 žiakov 2. - 9. ročníka. V prvej kategórii boli najúspešnejšie Terézia Ilčíková, 2. trieda  (poézia) a Paulína Krupárová, 4.trieda (próza). V druhej kategórii boli najlepší Lea Olšiaková, 5. trieda (poézia) a Kevin Patráš 7. trieda ( próza ). V tretej kategórii zvíťazili Adríana Strečková, 9. trieda (poézia) a Lenka Bohušová, 9. trieda (próza).

V obvodnom kole reprezentovali školu Terézia Ilčíková a Lea Olšiaková bez umiestnenia.

e)     Naši žiaci Kevin Patráš a Lenka Bohušová sa zúčastnili aj celoslovenskej umeleckej súťaže amatérov v interpretácii textu „ Kováčova Bystrica“.

f)        Rétorika v slovenskom jazyku – konala sa  v 5. a 6. ročníku, žiaci súťažili v reprodukcii neznámeho textu. Najúspešnejší boli Matúš Patráš z 5. triedy a Dominika Vrbická zo 6. triedy.

 

4. Exkurzie

 

Žiaci 6. ročníka absolvovali v októbri exkurziu do LHM v Banskej Bystrici, kde navštívili hudobný a bábkarský salón.

Žiaci 5. a 6. ročníka sa zúčastnili literárnej exkurzie do Tajova, kde si prezreli rodný dom J.G.Tajovského a expozíciu o J. Murgašovi.

Žiaci 7.,8. a 9. ročníka absolvovali v máji literárno-dejepisnú exkurziu do Martina, kde navštívili Maticu slovenskú, Národný cintorín a Múzeum slovenskej dediny.

Exkurzia žiakov 9. ročníka do Múzea SNP sa nekonala pre uzavretie múzea pre verejnosť (digitalizácia zbierok).

 

5. Vychádzky

 

V rámci regionálnej výchovy absolvovali žiaci 6. a 8. ročníka vychádzky do obce Selce, kde vyhľadávali pamätné miesta významných osobností (cintorín, pomníky, kostol).

 

6. Projekty

 

Počas školského roka žiaci vypracúvali projekty, ktorých cieľom bolo získavanie nových poznatkov a zručností a zdokonalenie práce s informáciami.

Jednotlivé projekty žiaci prezentovali pred svojimi spolužiakmi, čím dopĺňali ich vedomosti  a zdokonaľovali svoj jazykový prejav.

 

Slovenský jazyk:

 

Cudzie jazyky (ANJ, NEJ, FRJ)

 

Dejepis

 

Občianska náuka a regionálna výchova

 

7. Besedy

 

Žiaci 5. ročníka absolvovali v októbri besedu s kronikárkou obce p.Annou Koctúrovou, kde sa oboznámili s históriou obce i vedením kroniky.

Žiaci 5. ročníka v rámci občianskej náuky absolvovali 10 prednášok a besied s príslušníkmi PZ SR.

Žiaci 8. ročníka absolvovali besedu so zamestnancami OcÚ Selce a besedu s pani Želmírou Patrášovou o histórii obce.

 

8. Výstavy, nástenky a relácie

 

V septembri bola pripravená centrálna nástenka k Európskemu dňu jazykov.

V októbri bola vo vestibule školy inštalovaná výstava kníh k Medzinárodnému dňu školských knižníc, ktorú pripravila  D. Balážová s vyučujúcimi SJL.

V máji bola vo vestibule školy inštalovaná výstava k 195. výročiu narodenia  a 115. výročiu úmrtia kňaza a národovca Júliusa Plošica.

Aktuálne informácie boli pripomínané na hlavnej nástenke.

Nástenka Významné osobnosti našej obce pripomína žiakom osobnosti z dejín a kultúry, ktorí žili a pôsobili v obci Selce.

Počas školského roka sme pripravili dve relácie do školského rozhlasu, a to v októbri na tému Svetový deň výživy (žiaci 7. ročníka) a v máji na tému Kto bol Július Plošic ( žiaci 7. a 8. ročníka).

 

9. Kultúrne vystúpenia a stretnutia s občanmi

 

V literárno-hudobnom krúžku, ktorý viedla p. uč.Kapustová, mali žiaci možnosť zdokonaľovať si svoj jazykový prejav a vystupovanie na verejnosti. V tomto roku pripravili kultúrny program na nasledovné akcie ( v spolupráci s OÚ a  s MS SČK) :

-        Stretnutie so staršími spoluobčanmi v rámci Mesiaca úcty k starším (október 2013),

-        Uvítanie detí do života (december 2013),

-        Oceňovanie darcov krvi (február 2014).

 

10. Vzdelávanie učiteľov

 

Realizované bolo štúdiom odbornej literatúry  časopisov a štúdiom metodických materiálov.

Mgr. D. Balážová ukončila štúdium  ANJ na jazykovej škole RK Centrum Univerza v BB.

 

11. Spolupráca s Metodickým združením

 

PK jazykov a spoločenskovedných predmetov počas celého školského roku spolupracovala s MZ. V novembri 2013 bolo uskutočnené spoločné zasadnutie, kde hlavnými bodmi programu bol rozbor chýb zo vstupnej previerky 5. ročníku a rozvoj čitateľskej gramotnosti.

 

 

 

 

Mgr. Anna Kapustová

           ved. PK

 

 

 

 

 


Príloha 3

 

Vyhodnotenie práce predmetovej komisie matematika, informatika a prírodovedné predmety v školskom roku 2013/2014

 

Práca v školskom roku 2013/2014 sa riadila Metodicko – organizačnými pokynmi a Plánom práce školy. Konkrétne úlohy boli plnené nasledovne :

 

1.                             Učebné osnovy, učebné plány, tematické plány

 

Žiaci 5.- 9. ročníka sa vzdelávali podľa Školského vzdelávacieho programu. Učitelia vypraco vali učebné osnovy a učebné plány.

 

2.                             Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka – Testovanie 9 – 2013

 

Dňa 12.3.2014 sa uskutočnilo celoštátne monitorovanie vedomostí z matematiky a slovenského jazyka. Do testovania boli zapojení všetci žiaci 9.ročníka . Na našej škole sa testovania zúčastnilo 16 žiakov s percentuálnou úspešnosťou z matematiky 68,12%, čo bolo  13,45% nad celoslovenským priemerom (54,67%). Najúspešnejším - so ziskom 100% bol Marek Vigaš.

 

3.                             Vstupná previerka z matematiky v 5.ročníku

 

Bola vykonaná podľa plánu a je vyhodnotená v osobitnej prílohe.Písalo 24 žiakov 5. ročníka  a dosiahli priemer 2,375.

 

4.                             Súťaže a olympiády

 

a)                 Pytagoriáda

 

            3.ročník – zúčastnilo sa  12 žiakov

                                     úspešní: Olívia Kamenská                                17 bodov (13 + 4)

                                                                            Daniel Caban                                        16 bodov (11 + 5)

                                                                            Samuel Veselovský                        14 bodov (10 +4)          

                                                                            Adrián Blaško                                            14 bodov (10 + 4)

                                               

            4. ročník - zúčastnilo sa  13 žiakov

                                     úspešní:   Martin Michalisko                     18 bodov (12 + 6)       

                                                       Marko Mesík                   16 bodov (10 + 6)       

 

5. ročník - zúčastnilo sa  13 žiakov

                        úspešný:    žiaden         

                       

6. ročník – zúčastnilo  sa 8 žiakov

              úspešná:   Vladimíra Brožová         21 bodov (11 + 10)   

                                                              

7. ročník - zúčastnilo sa 8 žiakov

                                      úspešní:    Denis Strečok                 18 bodov (13 + 5)   

                                                      Matúš Martinec               15 bodov (11 + 4)   

                                                               

     

            8. ročník -  zúčastnilo sa 16 žiakov                                                  

                                       úspešní: Marek Jančiar                            18 bodov (13 + 5)

                                                       Martin Lamper                          18 bodov (12 + 6)                                  

                                                       Jakub Vajs                      17 bodov (12 + 5)                                                                                                  

 

Do regionálneho kola postúpili Vladimíra Brožová, Denis Strečok a Marek Jančiar . V regionálnom kole boli úspešní Denis Strečok – 1. miesto a Marek Jančiar - 4. miesto .

Počet bodov im ale neumožnil, aby sa zúčastnili celoslovenského kola.

 

a)  Matematická olympiáda.

Domáceho kola sa zúčastnila jedna žiačka 5.ročníka, jedna žiačka 6. ročníka  a jeden žiak 9. ročníka . Do regionálneho kola postúpila Vladimíra Brožová .

                    

b)  Pangea

 

Matematicko-fyzikálna fakulta UK v Bratislave pripravila pre žiakov 7.-9.ročníka matematickú olympiádu s cieľom zapojiť čo najviac žiakov. Úlohy ale neboli vhodné pre slabších žiakov. Úspešnými riešiteľmi boli Denis Strečok a Karolína Urbasová (7. ročník), Martin Lamper, Ján Caban, Marek Hrabaj a Marek Jančiar (8. ročník), Filip Varhaník, Alexandra Mesíková a Mária Miklošová (9. ročník).

                       

            c) Fyzikálna olympiáda

 

Školské kolo sa neuskutočnilo.    

 

d)  Chemická olympiáda

 

Úspešnými riešiteľmi školského kola boli žiaci 9. ročníka Alexandra Mesíková, Mária Miklošová a Marek Vigaš.

 

e) Geografická olympiáda

 

Školského kola sa zúčastnilo päť žiakov 8.ročníka. Najúspešnejším bol Marek Hrabaj. Z piatich žiakov 9.ročníka bola najúspešnejšou Mária Miklošová.

 

           f)   Matematický klokan

 

Naša škola sa aj v tomto školskom roku zapojila do medzinárodnej súťaže Matematický klokan. Vyhodnotenie je v osobitnej prílohe. Súťaže sa zúčastnilo 21 žiakov od 1. po 9.ročník. Medzi úspešných riešiteľov patrili Jakub Strečok (1.ročník) a Mária Miklošová (9.roč.).

 

 

 

 

             g)  Informatický bobor

 

Súťaže sa zúčastnilo 36 žiakov 2.-9. ročníka. Úspešní: Marcela Babjáková (5.ročník), Vladimíra Brožová a Martin Bohuš (6.ročník), Marek Vigaš a Mária Miklošová (9.ročník).

 

 

5.         Spolupráca s MZ

 

Na spoločnom zasadnutí sme informovali  MZ o výsledkoch vstupnej  previerky z matematiky a dohodli sme sa na opatreniach  vyplývajúcich zo zistených nedostatkov.

 

 

6.         Deň Zeme

 

Pri príležitosti Dňa Zeme sme zorganizovali aktivity na skrášlenia okolia školy pod názvom  „Enviromentálna jar“. Pani učiteľka Medveďová pripravila nástenkovú súťaž pre žiakov II. stupňa.

 

 

7.            Týždeň zdravia

 

V čase od 31.3. do 4.4. 2014 prebehol na našej škole Týždeň zdravia pod heslom V zdravom tele – zdravý duch, do ktorého zapojila celá škola. Jednotlivé predmetové komisie pripravili nasledovné aktivity:

 

-    výstavka prác žiakov s tematikou zdravej výživy, kde sa využívali aj medzipredmetové vzťahy medzi biológiou a matematikou, slovenským jazykom a cudzími jazykmi,

-         nástenkové informácie a súťaž zameraná na čítanie s porozumením o Správnom stravovaní detí školského veku pre žiakov I. aj II. stupňa,

-         súťažné aktivity na hodinách biológie,

-         informačná kampaň na triednickych hodinách,

-         súťažné aktivity na I.stupni,

-         florbalový turnaj pre chlapcov a dievčatá II.stupňa.

 

 

8.         Výstavky a nástenky

 

Pani učiteľka Medveďová priblížila slávne osobnosti fyzikov. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku a ukážku projektov k Svetovému dňu zvierat 4.10. Pri príležitosti Svetového dňa výživy 16.10. sme urobili ukážku zdravých potravín. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku k Svetovému dňu mlieka 9.5.

 

 

 

 

 

 

9.         Finančná gramotnosť

 

Medzinárodný deň eura sme si na našej škole pripomenuli 24.9. 2013 aktivitami na podporu finančnej gramotnosti. Boli využité medzipredmetové vzťahy medzi matematikou, slovenským jazykom, občianskou náukou avýtvarnou výchovou..

 

 

10.        Projekty

Počas školského roku učitelia pracovali so žiakmi na nasledovných projektoch:

 

   Biológia

Pani  učiteľka Guštafíková pracovala so žiakmi 5.ročníka na projekte Lesné zvieratá  Slovenska,                                                                   

so žiakmi 6.ročníka na téme Zdravie školáka a so žiakmi 8.ročníka Významné minerály Slovenska a Základy ekológie . So žiakmi 7. ročníka spracovala  Choroby a zdravie človeka .                                                            

                        

  Chémia

Na hodinách chémie spracovali žiaci 6.ročníka témy Voda a Vzduch, žiaci 7.ročníka  Hasenie horiacich látok a Faktory ovplyvňujúce rýchlosť chemických reakcií v bežnom živote a žiaci

8. ročníka Analýza pôd a Meranie pH zrážok a vody z rôznych vodných zdrojov. Žiaci 9.ročníka pracovali na témach Ťažké kovy v životnom prostredí, Drogy , Alkohol. Všetky témy boli spracované pod vedením pani učiteľky Medveďovej. 

                                   

   Geografia

Pani učiteľka Dorniak so žiakmi 7.ročníka spracovala tému Ázia, Afrika a so žiakmi 9.ročníka Oblasti Slovenska.

 

  Informatika

Pani učiteľka Murčová mala na starosti tieto projekty: Bezpečne s PC v 5.ročníku,  Prieskum o nás v 7.ročníku , Prezentácia v škole vo 8.ročníku a Môj WEB v 9. ročníku.                                                                                                                                                                                                                                                            

Pani učiteľka Medveďová v 9. ročníku robila projekt Alkohol a jeho vplyv na zdravie človeka.

 

  Fyzika

Pani učiteľka Medveďová spracovala  Jednotky a meradlá a Vlastnosti tekutín  so žiakmi 6.ročníka,  Dôkaz šírenia tepla so žiakmi 7.ročníka a Rozklad svetla a Energia  so žiakmi 8.ročníka. Žiaci 9.ročníka spracovali témy Magnet a jeho výroba a Elektroskop.                                                                                                                                                                                    

 

 

11.  Besedy

 

14.5. 2014 sa žiaci 7. a 8. ročníka zúčastnili na besede s pracovníčkami  Regionálneho úradu verejného zdravotníctva o škodlivosti fajčenia Kým stúpa dym.

MUDr. Urbanová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva pripravila  besedu  pre žiakov 9. ročníka 6.5.214 k problematike dospievania.

 

 

                                                                                            

12.   Zdravotná výchova

 

18.10. 2013 k Svetovému dňu výživy urobili žiaci výstavu zdravých potravín spojenú s konzumáciou pripravených zdravých potravín a besedou k danej problematike.

17.10. 2013 sme sa zapojili aj do výzvy MŠVVaŠ SR Kampaň 2013 „ Odstráň obezitu.”

Svetový deň mlieka sme si na našej škole pripomenuli 9. 5. 2014.

Informačná kampaň o mlieku a mliečnych výrobkoch bola pripravená formou výstavy mliečnych výrobkov žiakov 5. a 7. ročníka , pokusov žiakov 8. ročníka a súťaží žiakov 9. ročníka pre žiakov nižších ročníkov. Žiaci aktivity pripravili pod vedním pani Medveďovej, pani Prokajovej a pani Guštafíkovej.

 

Žiaci 7.ročníka  pod vedením pani učiteľky Prokajovej a Guštafíkovej sa zapojili so súťaže Najlepšia protidrogová nástenka, ktorú vyhlásil Hlavný hygienik SR v spolupráci s MŠVVaŠ a Úradom verejného zdravotníctva SR.

 

Ukážku práce policajných kynológov si žiaci pozreli 5.5. 2014. Bola to ukážka poslušnosti, vyhľadávanie drog a chytanie páchateľov trestnej činnosti.

                                                 

 

 13. Enviromentálna výchova 

 

24.10.2013 bola na našej škole organizovaná aktivita k podpore znalostí o energiách Žiť energiou v školách, kde si žiaci všetkých ročníkov zábavnou formou vyskúšali rôzne úlohy, súťaže a pokusy.

 

V dňoch 23.-25.4. 2014 sa žiaci mohli zúčastniť výstavy Vedecká hračka. Bola zameraná hlavne na kaleidoskopy a rôzne hlavolamy.

 

               

Z exkurzií  boli realizované podľa plánu :

 

1. Noc výskumníkov 2013

 

27.9. 2013 boli pre žiakov 7.a 9. ročníka pripravené netradičné aktivity z biológie, chémie a fyziky  v Európa SC v Banskej Bystrici. Zároveň sa žiaci zúčastnili prednášky o sopečnej  činnosti, zemetraseniach a tsunami.

 

2.  Zaviaty svet praveku – hodina geológie v múzeu

 

Žiaci 8. a 9.ročníka si pozreli 23. 10. 2013 veľmi zaujímavú výstavu o geologických dejinách Slovenska.

 

3.  Detské dni svätého Huberta

 

Žiaci 7.-9. ročníka sa 19.6.2014 v Svätom Antone zúčastnili náučno-kultúrnej akcie venovanej patrónovi poľovníctva- sokoliartvo, kynológia, poznávanie zvierat podľa zvukov, jazda na koňoch. Vytvorili si vtáčiu búdku a na podporu zdravého životného prostredia dostali sadenice smrekov. Táto akcia nahradila pôvodne plánovanú návštevu Banskej Štiavnice, pretože ponúkala rôznorodejšie aktivity.

 

4.  Jed v prírode

 

Žiaci 5. a 7. ročníka  sa 23.5. 2014 zúčastnili na hodine biológie v Stredoslovenskom múzeu Radvaň. Vypočuli si zaujímavú prednášku geológa a zoológa  o jede v prírode. Na tvorivých dielňach si vytvorili vlastný zápisníček o našich jedovatých rastlinách , hubách a živočíchoch.

    

 

5.  Harmanecká jaskyňa

 

12.6.2014 žiaci 5. a 6. ročníka  navštívili Harmaneckú jaskyňu.

 

6. Zážitkové učenie

 

Žiaci 6. a 7. ročníka počas jarného obdobia monitorovali stupeň znečistenia vody a pôdy v obciach Selce a Priechod. Tým si prehlbovali eniromentálny vzťah k našej prírode.

    

 

 

    

 

PaedDr. Erika Guštafíková

           vedúca PK

 


Príloha 4

Vyhodnotenie činnosti predmetovej komisie Veda a výchova v šk.r. 2013/2014

 

V šk.r.2013/2014 PK pracovala podľa vopred vypracovaného plánu zo dňa 14.septembra 2013. Počas roka sa dopĺňal podľa aktuálnosti.

Plán vychádzal z analýzy výsledkov dosiahnutých v uplynulom šk. roku, Štátneho vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu a Plánu práce školy na tento školský rok. Počet zasadnutí PK: 4. Zasadnutia boli v súlade s Plánom práce PK.

 

 

  1. Vyhodnotenie plnenia cieľov PK za uplynulý školský rok

Časovo-tematické plány boli splnené v každej triede podľa platných učebných osnov. Učitelia sa vo vyučovacom procese orientovali na využívanie vzdelávacích štandardov a uplatňovali progresívne formy a metódy práce. Preferovali aktívne učenie, využívali medzipredmetové vzťahy a projektové vyučovanie.

Pri vyučovaní technických predmetov sme realizovali vyučovací proces na základe najnovších vedeckých poznatkov. Na hodinách sme uprednostňovali diferencovaný prístup podľa úrovne vedomostí a schopností žiakov. Neustále sme žiakov viedli k sebahodnoteniu. Veľkú pozornosť sme venovali rozvoju vzťahu detí k manuálnej práci, rozvoju technického myslenia, využívaniu IKT a ochrane životného prostredia. Venovali sme sa aj výrobe, distribúcii a možnostiam šetrenia elektrickou energiou v domácnostiach, ako aj separácii odpadov. Deti sa starali o vysadené stromčeky v areáli školy, čistili a upravovali areál školy.  Úctu k tradíciám, estetické cítenie a rozvoj zručnosti sme podporovali vianočným a veľkonočným aranžovaním, pletením korbáčov a zdobením kraslíc. K splneniu stanovených cieľov prispeli aj vychádzky do prírody so zameraním na spoznávanie drevín a liečivých rastlín, starostlivosť o vysadené stromčeky ako aj návšteva miestnej píly, hrnčiarskej a stolárskej dielne, kde žiaci absolvovali prehliadku strojov a zariadení na spracovanie dreva a hliny. Vychádzky boli spojené aj s besedou o bezpečnosti pri práci / Európsky deň bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci /. Deti veľmi zaujala aj výstava „Vedecká hračka“, ktorá bola nainštalovaná priamo v našej škole.

Na hodinách telesnej výchovy vyučujúci venovali pozornosť upevňovaniu fyzického a duševného zdravia. Hodnotili výkonnosť žiakov v kontrolných cvičeniach a testoch, pri hodnotení prihliadali na možnosti jednotlivcov a neustále povzbudzovali pohybovo zaostávajúcich žiakov. Do časovo-tematických plánov boli zaradené spoločenské tance, ktoré podporujú správne držanie tela, súlad pohybu s hudbou. Súčasťou ich výuky sú aj zásady spoločenského správania. Do športových súťaží organizovaných v škole sa zapojila väčšina žiakov školy.  Členovia PK viedli krúžky so športovým zameraním: športové hry, športovo-relaxačný,florbalový, futbal žiačky a stolnotenisový krúžok. Deti tak aktívne využívali voľný čas, v súlade s Národnou protidrogovou stratégiou a Národným programom prevencie obezity.

V predmetoch výtvarná výchova, výchova umením a hudobná výchova boli žiaci oboznámení so základnými princípmi výtvarného zobrazovania. Svet kultúry a umenia spoznávali prácou s literatúrou, internetom, videoprojekciou. Oboznámili sa s tvorbou výtvarných umelcov rôznych období. Pestrosť hodín pozitívne ovplyvnili výtvarné aktivity na tému Olympijské hry: Návrh diplomu /olympijskej medaily/, Pozvánka na športové podujatie a Olympionik v pohybe.

Vyučovanie hudobnej výchovy bolo zamerané na pestovanie lásky k slovenskej ľudovej piesni a klasickej hudbe. Žiaci spoznávali tvorbu autorov svetovej a slovenskej klasickej a populárnej hudby. Vypočuli si ukážky rôznych hudobných štýlov. Oboznámili sa aj s významnými osobnosťami obce a ľudovými tradíciami regiónu. Žiaci 5.a 6. ročníka navštívili hudobné oddelenie Literárno-hudobného múzea v Banskej Bystrici, kde si prezreli a aj vyskúšali mnoho netradičných hudobných nástrojov. Talentovaní žiaci súťažili v speve ľudových piesní. V tomto školskom roku sa uskutočnil výchovný koncert, ktorý zabezpečila ZUŠ Slovenská Ľupča. Vystúpili v ňom žiaci našej školy, ktorí zároveň navštevujú ZUŠ. Pri prezentovaní jednotlivých ukážok klasickej, ľudovej a modernej hudby ukázali svoje hudobné umenie a lásku k hudbe.

Projekty

Výsledkom práce žiakov a učiteľov boli projekty:

Názov projektu

Cieľová skupina

Popis a cieľ projektu

Žiť energiou v školách

žiaci 5.- 9.ročníka

-projek v spolupráci s MH SR

Elektrická energia v domácnosti

žiaci 9.ročníka

-Poučiť žiakov o výrobe, distribúcii a možnostiach šetrenia elektrickou energiou v domácnostiach. 

Stromy poznania

žiaci 5.a 6.ročníka

-Starostlivosť o vysadené stromčeky v areáli školy a tak sa podieľať na realizácii koncepcie environmentálnej výchovy na škole.

Mechanizačné prostriedky v domácnosti

žiaci 8.ročníka

-Poučiť žiakov o výhodách,  usmerniť pri výbere, používaní a ekologickej likvidácii pomocníkov v domácnostiach a tak prispieť k   rozvoju technického, tvorivého a ekologického myslenia.

Spevník starých ľudových piesní

žiaci 7.ročníka

-       Nahrávanie a zápis starých ľudových piesní zo Seliec a okolia, zachovávanie ľudových tradícií.

Najznámejšie budovy Banskej Bystrice

žiaci 8.ročníka

-Spoznať architektúru a históriu budov v Banskej Bystrici

Andrej Očenáš – život a dielo

žiaci 9.ročníka

-Oboznámenie s významnou postavou slovenskej hudby, rodáka zo Seliec

Erb rodiny

 

žiaci 5.ročníka

-       Navrhnúť erb svojej rodiny,

-       úcta k tradíciám,

význam rodiny.

Architekt odpadu

 

žiaci 6.ročníka

 

-    vymýšľať inovatívne spôsoby využitia odpadových materiálov

-analyzovať svoje správanie s ohľadom na udržateľnosť životného prostredia

Ornamenty života

 

žiaci 5.ročníka

-    Multikulturalizmus, globálne vzdelávanie

- Oboznámiť žiakov s tradíciami a kultúrou rôznych krajín sveta prostredníctvom ornamentu

Univerzálne symboly odlišnosti

žiaci 6.ročníka

-Citlivo viesť diskusiu na tému rovnakých práv žien a mužov doma i vo svete

Symboly v gotike a v súčasnom umení

žiaci 6.ročníka

-       Oboznámiť sa s tvorbou výtvarných umelcov tohoto obdobia,

-       vyhľadávanie in formácií z rôznych zdrojov, využitie IKT.

Pôsobenie farieb na ľudí

žiaci 6.ročníka

-       Spoznať reč farieb, tréning vo vyhľadávaní, spracovaní a overovaní informáciií.

Odevný dizajn

žiaci 6.ročníka

-       Rozvoj estetického cítenia,

Spoznávať globálnu prepojenosť problemati ky odievania a s ňou súvisiacu situáciu detí z rozvojových krajín.

Dospievanie dievčat

žiačky 7.ročníka

-   Poučiť dievčatá o fyzických a duševných zmenách počas dospievania.

Hravo ži zdravo

žiaci 5.ročníka

- Cieľom kurzu a súťaže je pracovať na zmene stravovacích zvykov s dôrazom na správnu skladbu jedálnička a správny stravovací režim.

Týždeň zdravia

/ marec /

motto: „V zdravom tele zdravý duch“

 

 

všetci

žiaci

-       Upevňovať fyzické zdravie,

usmerňovať deti pri výbere stravy a dodržiavaní pitného režimu,

zorganizovať florbalový turnaj na podporu fyzickej aktivity detí,

urobiť kvíz o zdravej výžive,

zorganizovať súťaž o najlepšiu nástenku /plagát/ na tému zdravie,

 

  1. Súťaže

 

Súťaž mladých záchranárov CO

Poslaním súťaže mladých záchranárov je v nadväznosti na učivo „Ochrana života a zdravia“:

Súťaž sa konala v máji 2014 v Banskej Bystrici, zúčastnili sa jej družstvá v zložení: Emma Hlinková, Mária Miklošová, Jakub Vajs, Marek Hrabaj a Martin Bohuš, Bruno Hrablay, Dominika Murgašová, Vladimíra Brožová. Druhé družstvo obsadilo 2.miesto a v  krajskom kole 6.miesto.

 

Súťaž v speve ľudových piesní

Súťaž sa konala v apríli. Zúčastnili sa žiaci 1.- 9.ročníka, zúčastnilo sa 31 žiakov.

 

Športové súťaže /organizované CVČ/

Našu školu v obvodnom kole reprezentovali družstvá žiakov vo  florbale, stolnom tenise a atletike. Družstvá žiačok v malom, veľkom futbale, florbale a atletike. Zmiešané družstvá v brannom viacboji.

 

Žiačky, ktoré úspešne reprezentovali školu v športových súťažiach:

Miklošová Mária, Patrášová Diana, Očenášová Barbora, Bohušová Lenka, Maruniaková Dominika, Mesíková Denisa, Mesíková Alexandra, Hlinková Emma, Brožová Vladimíra, Murgašová Dominika, Šinkovkinová Alexandra, Apfelová Alexandra, Blašková Romana, Peťková Zuzana, Gallayová Michaela

 

Dosiahnuté výsledky:

 

súťaž

kategória

obvodné kolo

krajské kolo

Orionflorbalcup

Mladšie žiačky

3.miesto

 

Staršie žiačky

2.miesto

2.miesto

Malý futbal

Mladšie žiačky

1.miesto

5.miesto

Staršie žiačky

4.miesto

 

Veľký futbal

Žiačky

2.miesto

 

 

Ďaľšie športové súťaže

 

Letný biatlon Staré Hory:

Marek Hrabaj -1.miesto

Mária Miklošová -3.miesto

 

  1. Exkurzie

Exkurzia z literatúry a techniky

Tajov - rodný dom Jozefa Gregora Tajovského a rodný dom Jozefa Murgaša.– 5. a 6. ročník

Literárno-hudobná exkurzia

Literárno-hudobné múzeum Banská Bystrica – 5.a 6. ročník

 

Vychádzky

Vychádzka na miestnu pílu

ťažba, spracovanie a ochrana dreva, ochrana lesov – 6. ročník

Návšteva miestnej hrnčiarskej a stolárskej dielne – 5. a 6.ročník

Vychádzky do prírody – zamerané na poznávanie rastlín a drevín v okolí obce

a na pozorovanie stupňa poškodenia lesa činnosťou človeka – 5. a 6.ročník

Vychádzky z telesnej výchovy – zamerané na vytrvalostný a cezpoľný beh, pohyb v prírode

 a hry v snehu – všetky ročníky

 

 

  1. Ostatné aktivity

 

Celoštátny program na podporu športu a olympionizmu

Aktivity:

·        florbalový turnaj chlapci,

·        florbalový turnaj dievčatá,

·        Majstrovstvá školy v skoku do výšky v kategóriách: starší žiaci, mladší žiaci, staršie žiačky, mladšie žiačky,

Medzinárodný deň starších ľudí a Európsky rok aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami

Žiaci 5. a 6.ročníka pripravili kultúrny program na stretnutie so staršími spoluobčanmi. Okrem toho, že starších spoluobčanov pobavili s umeleckým slovom a piesňami sa s nimi porozprávali i ich mladosti. Akcia sa uskutočnila  v rámci Európskeho roka aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami v rámci projektu „ Generation schools“.

Týždeň zdravia - motto: „V zdravom tele zdravý duch“

Do organizácie projektu sa zapojili všetky PK a MZ. Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných aktivít.  Relácia v školskom rozhlase, tvorba plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa, florbalový turnaj žiakov II. stupňa, pohybové dopoludnie pre deti   I. stupňa, špeciálne aktivity na hodinách prírodovedy, prírodopisu a biológie,...

Výstavy

Výstavy prác z tecnických predmetov, výtvarnej výchovy, aranžovania a liečivých rastlín sa konali priebežne.

 

Zber papiera

Aj v tomto školskom roku prebehol zber papiera v septembri a v júni.

 

Deň Zeme

V mesiaci apríl žiaci pod vedením triednych učiteľov vyčistili areál školy.

 

Vystúpenia talentovaných žiakov

Talentovaní žiaci so záujmom vystupovali na verejnosti, zúčastňovali sa akcií v spolupráci s OU Selce a inými organizáciami v obci – Mesiac úcty k starším, Ocenení občania, Oceňovanie darcov krvi, Životné jubileá, Vítanie nových občanov atď.

 

Vzdelávanie učiteľov – študijná literatúra

V šk. roku 2013/2014 všetci členovia PK preštudovali UO predmetov, ktoré vyučujú, POP pre šk. r. 2013/2014, Metodický pokyn na hodnotenie žiakov základnej školy. Každý člen PK mal naplánované štúdium odborno-metodickej literatúry, knižných noviniek a rôznych materiálov týkajúcich sa jednotlivých predmetov a všeobecného rozhľadu (literatúra je uvedená v pláne ).

 

Spolupráca s MZ a ostatnými PK bola na vysokej úrovni. Množstvo akcií bolo zorganizovaných spoločne. Celoročnú prácu členov PK by som zhodnotila kladne. Všetci členovia PK sa aktívne podieľali na organizovaní a realizácii všetkých podujatí a súťaží týkajúcich sa výchovných predmetov.

 

 

 

 

                                            PaedDr. Jana Murčová

vedúca PK                                                                                                               

 

 

 

 

 


Príloha 5

 

Správa o výchovno-vzdelávacích výsledkoch a činnosti Metodického združenia

pri Základnej škole v Selciach v školskom roku 2013/2014

 

V školskom roku 2013/2014 pracovalo MZ podľa vopred vypracovaného a členmi schváleného plánu MZ z augustového zasadnutia, ktorý bol zameraný na plnenie hlavných úloh vyplývajúcich zo Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1,  Školského vzdelávacieho programu, Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2013/2014 a Plánu práce školy.

 

Informačný systém

V rámci komunikácie medzi žiakmi, rodičmi a učiteľmi  sme používali portál www. bezkriedy. sk a www. zborovna. sk

 

Slovenský jazyk a literatúra, čitateľská gramotnosť

U žiakov sme formovali kladný vzťah ku knihe a literatúre, organizovali aktivity a  súťaže v čitateľských zručnostiach.

Uskutočnili sme vstupné a výstupné testovanie žiakov v jednotlivých ročníkoch zo slovenského jazyka   a matematiky, v júni sme preverili úroveň čitateľskej gramotnosti testom čitateľských zručností, a to v 2., 3. a 4. ročníku. Výsledky testovania čitateľskej gramotnosti uvádza príloha tejto správy.

Pracovali sme s detskou časopiseckou literatúrou (časopis Vrabček – 1. a 2. ročník, časopis Fifík – 3. a 4. ročník).

Uskutočnili sme návštevu v miestnej knižnici. Na hodinách čítania sme pracovali s PZ Mimočítankové čítanie. Pritiahnúť deti ku knihe sme sa snažili aj zapojenosťou žiakov do čitateľského klubu Fragment.

Na hodinách literatúry sme rozvíjali čitateľské zručnosti formou aktivity:

2. ročník: “Spoznajme Danku a Janku”

3. ročník: “Keď kniha putuje” (G. Futová- Nezblázni sa mamička, R. Dahl-Matilta)

G. Futová – Hľadám lepšiu mamu (spracovanie knihy formou komiksu)

4. ročník: “Spoznajme hrdinov detskej literatúry” – René Goscinny, Jean-Jacgues Sempé: ”Malý Mikuláš”, Vincent Šikula: “Prázdniny so strýcom Rafaelom”

 

 

Žiacke projekty:

3. ročník: G. Futová – Hľadám lepšiu mamu (spracovanie knihy formou komiksu)

Autori detskej knihy: T. Janovic, K. Bendová, Ľ. Feldek, J. Blašková

Maľované čítanie

4. ročník: „Kto je divadelný režisér?“

Maľované čítanie

 

Súťaž v prednese poézie a prózy

Výsledky školského kola:

Poézia

1. miesto: Tereza Ilčíková (2. tr.)

2. miesto: Šimon Vrbický (2. tr.)

3. miesto:  Tobiáš Sivčák (4. tr.)

 

Próza

1. miesto: Paulína Krupárová (4. tr.)

2. miesto: Adam Škorec (4. tr.)

3. miesto:  Samuel Majcher (2. tr.), Adrián Blaško (3. tr.)

 

Zapojili sme sa do súťaže v prednese poézie a prózy organizovanej ZŠ Hrochoť „Sládkoviča lipa“, kde sa žiačka 2. ročníka Ema Medveďová umiestnila vo svojej kategórii na 2. mieste.

V tomto šk. roku sme sa v Slovenskej Ľupči zúčastnili čitateľskej súťaži „Ľupčiansky čitárik“, kde žiak 3. ročníka Adrián Blaško získal vo svojej kategórii 3. miesto.

 

Žiaci 4. ročníka sa dňa 7. mája 2014  zapojili do celoslovenského testovania KOMPARO.

Testovania sa zúčastnilo 6 836 žiakov  4. ročníka z 256 škôl. Z našej školy sa na testovaní zúčastnilo 14 žiakov. Najlepšie výsledky sme dosiahli v predmete slovenský jazyk a literatúra.

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov našej školy zo SJL              57,9%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           48%

Percento zúčastnených škôl, ktoré v teste zo SJL dosiahli horší výsledok ako naša škola  90,2%

 

Týmito výsledkami sme získali diplom a zaradili sme sa medzi 25% najúspešnejších škôl. Aj v ostatných testovaných  predmetoch (matematika, prírodoveda, vlastiveda a všeobecné študijné predpoklady) sme ako trieda dosiahli priemernú úspešnosť vyššiu ako bola priemerná úspešnosť testovaných žiakov  v SR.

Podrobné výsledky uvádza príloha správy.

 

Uskutočnili sme výstupné previerky vo štvrtom ročníku zo slovenského jazyka a matematiky. (Výsledky uvádza príloha tejto správy.) Opatrenia z výstupných testov budú zahrnuté  do tematických výchovno-vzdelávacích plánov jednotlivých predmetov v budúcom školskom roku.

 

 

Telesná výchova, zdravý životný štýl

 

Na hodinách telesnej výchovy  sme podporovali u žiakov fyzickú aktivitu a kreativitu pri pohybových aktivitách.  Kampaň 2013 „Odstráň obezitu“ sme uskutočnili 17. októbra  2013 športovými aktivitami a Svetový deň výživy sme si pripomenuli (18. 10.) aktivitou „Vitamíny zo záhradky“, tiež   diskusiou o zdravej výžive. 31. marca – 4. apríla 2014 sme v rámci “Týždňa zdravia” usporiadali športové aktivity a súťaže, realizovali sme aktivity, hry a kvízy na podporu zdravia.

Podporovali sme voľno časové aktivity v záujmových krúžkoch, a to Šikovné ruky, LEGO – DACTA, Pohybové hry. V júni žiaci 2. a  3. ročníka absolvovali plavecký výcvik na Krytej plavárni na Štiavničkách v Banskej Bystrici.

Chlapci 2. - 4. ročníka (Šimon Vrbický, Samuel Gallay, Jakub Chaban, Adrián Blaško, Matúš Kubina, Benjamín Tury, Andrej Pleško, Adam Škorec) sa zúčastnili Obvodného kola minifutbalu Mc Donald´s Cup v  Banskej Bystrici. Umiestnili sa na 4. mieste.

 

 

Environmentálna výchova, regionálna výchova,  prírodoveda a vlastiveda

 

Environmentálnu výchovu sme rozvíjali v predmetoch prírodoveda, vlastiveda, čítanie           a literárna výchova, výtvarná výchova. Venovali sme pozornosť čistote okolia a počas celého šk. roka sme viedli v triedach separovaný zber papiera. Aktívnym prístupom sme si pripomenuli Deň Zeme, 28. marca 2014 – úprava areálu školy „Environmentálna jar“. 

Slovenská inovačná a energetická agentúra usporiadala pre žiakov program s rôznymi aktivitami, a to 12. septembra 2013 pod názvom „Žiť energiou v školách“ . Pre žiakov 3. a 4. ročníka 3. júna 2014 opätovne pripravili aktivity „Fyzika hrou“.

11. apríla 2014 sme sa zúčastnili prírodovednej interaktívnej výstavy v ESC Banská Bystrica „ Včela“.

Projekty žiakov:

2. ročník: „Pestujeme fazuľku – od semienka až po plody“, „Prečo mám rád svoju obec?“

3. ročník:  „Hrady a zámky Slovenska“

4. ročník: „Môj kalendár rodinných zvykov“,  „Môj samosprávny kraj“, „Som turistický sprievodca v Košiciach“, „Časová priamka“

 

 

 

Matematika, finančná gramotnosť

 

13. septembra 2013 pri príležitosti „Medzinárodného dňa eura“ sme usporiadali aktivity na podporu finančnej gramotnosti. 

Zapojili sme  sa do matematických súťaží Matematický klokan, a Pytagoriáda. (Viď príloha.)

Matematický klokan:

Klokanko 1: Jakub Strečok, Lenka Maruniaková, Petra Valentová, Dominik Lauko, Jakub Fodor, Marek Mikloš, Adrián Králik, Jakub Kubiš, Liliana Kusalová, Ema Peťková

Klokanko 2: Tereza Ilčíková, Samuel Majcher, Lukáš Mesík, Šimon Vrbický, Samuel Gallay

Klokanko 4: Marko Mesík, Adam Škorec, Martin Michalisko, Elena Štadlerová

 

Úspešný riešiteľ:  Jakub Strečok (1. ročník) – 91, 7%, percentil 85, 8%

 

Pytagoriáda

Výsledky školského kola:

3.ročník – zúčastnilo sa  13 žiakov

 úspešní: Samuel Veselovský, Daniel Caban, Adrián Blaško, Olívia Kamenská

4. ročník - zúčastnilo sa  14 žiakov

 úspešní :  Marko Mesík, Martin Michalisko

 

Úspešní žiaci školského kola postúpili do obvodného kola, kde bol úspešným žiakom Adrián Blaško so 14 bodmi.         

 

Žiaci s individuálnym výchovnovzdelávacím programom

 

Pozornosť sme venovali žiakom so špeciálnymi výchovnými a vzdelávacími potrebami vypracovaním individuálnych programov a plánov v jednotlivých predmetoch. Spolupracovali sme s výchovnou poradkyňou a rodičmi týchto žiakov a postupovali sme podľa odporúčaní psychológa a špeciálneho pedagóga zadávaním diferencovaných úloh. Jedného žiaka tretieho ročníka sme vzdelávali v domácom prostredí. Spolupracovali sme so Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Kremnici. 

 

Ochrana života a zdravia

 

Učivo Ochrana života a zdravia sme zaradili do výchovno-vzdelávacieho procesu a realizovali podľa ročníkových vzdelávacích štandardov v mesiacoch október 2013 a máj 2014.

 

Vzdelávanie a samoštúdium vyučujúcich

 

Vyučujúce boli oboznámené so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 1, Pedagogicko-organizačnými pokynmi, učebnými osnovami, a vzdelávacími štandardami.  Vypracovali podnety na úpravu ISCED I, ktorý bol pripomienkovaný v rámci úprav pre ďalší školský rok.

 

Iné aktivity

ü     Plenárne, triedne RZ, konzultačné hodiny

ü     26. 9. 2013 návšteva výstavy LEGO v Banskej Bystrici „Postavme si svet“

ü     18. 10. 2013 -  aktivita „Vitamíny zo záhradky“ – relácia v školskom rozhlase, beseda, praktické ukážky ovocných a zeleninových jedál, výstavka ku Svetovému dňu výživy (16. 10.), športové aktivity

ü     6. 12. 2013 - Mikulášska slávnosť – besiedka s Mikulášom a programom žiakov, relácia v školskom rozhlase

ü     19. 12. 2013  - Vianočný koncert žiakov ZUŠ Slovenská Ľupča

ü     20. 12.  2013 - Vianočná besiedka – triedna slávnosť (regionálne vianočné zvyky a tradície)

ü     11. 2. – 12. 2. 2014 – Zápis budúcich prvákov

ü     14. 2. Detský karneval žiakov 1. – 4. ročníka

ü     28. 3. 2014 -  Úprava okolia školy ku Dňu Zeme „Environmentálna jar“

ü     31. 3. – 4. 4. 2014 - Týždeň zdravia (aktivity, kvíz, florbalový turnaj žiakov)

ü     1. 4. 2014 – Súťaž v speve detskej a ľudovej piesne

1. ročník: Lenka Maruniaková, Liliana Kusalová, Michaela Kútiková, Jakub Fodor, Maroš Medveď, Marek Mikloš

2. ročník: Lukáš Mesík, Ema Medveďová, Terézia Ilčíková, Samuel Majcher, Richard Pleško, Sandra Báliková

3. ročník: Viktória Olerínyová, Daniel Caban, Dominik Jahoda, Adrián Blaško, Jakub Chaban

4. ročník: Paulína Krupárová, Adela Patrášová, Laura Hiadlovská, Natália Repková, Matúš Kubina

17. 4. 2014 – výstava Vedecká hračka

ü     30. 5. 2013 – Deň mlieka (celoškolská aktivita, aktivity žiakov II. stupňa pre žiakov I. stupňa- kvízy, súťaže, ochutnávky, výstavka)  

ü     13. 5. 2014 – Dopravná výchova (Detské dopravné ihrisko, hry, ukážky psovodov, policajných áut a motoriek - aktivity organizované v spolupráci s  Políciou SR)

ü     5. 6 – 13. 6. 2014 – plavecký výcvik žiakov 2. a 3. ročníka na krytej plavárni v Banskej Bystrici

ü     22. 5. 2014 prírodovedná exkurzia žiakov 2. – 4. ročníka ZOO Bojnice

ü     30. 5. 2014 MDD – športovo-zábavné dopoludnie a ukážka Dobrovoľníckeho hasičského zboru v Selciach

ü     16. 6. 2014 literárna exkurzia Dobšinského svet rozprávok Habakuky – Donovaly

ü     20. 6. 2014 –„Poznaj región Selce“ – pietny akt kladenia vencov pri pomníku padlých v Selciach

 

 

 

 

Mgr. Zuzana Hrašková

        vedúca MZ