Základná škola, Školská
4, 976 11 Selce
o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej
výsledkoch, a podmienkach školy za školský rok 2013/2014
Správa bola prerokovaná
v pedagogickej rade dňa
16.9.2014
Správa bola prerokovaná na zasadnutí rady školy
dňa 30.9.2014
Zriaďovateľ schválil správu dňa 31.10.2014
1. Základné údaje o škole
1.1. Názov: Základná škola
Selce
1.2. Adresa: Selce, Školská
4, PSČ 976 11
1.3. Telefónne číslo:
048/4181227
1.4. Internetová
adresa: riaditel.zsselce@gmail.com
1.5. Zriaďovateľ: Obecný
úrad, Selčianska cesta 132, Selce
starosta: Božena Zázrivcová
telefón: 048/4181223
e-mail: ouselce@selce.sk
1.6. Vedúci zamestnanci
školy: PaedDr. Ján Chladný, riaditeľ
Mgr. Soňa Lehoťanová,
zástupkyňa
riaditeľa školy
Mária
Turčinová, ekonómka
1.7. Rada školy: bola
zriadená podľa Zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve s účinnosťou od 29.10.2012
Predseda: Mgr. Zuzana Hrašková
Zvolení členovia rady školy:
za pedagog. zamestnancov: PaedDr. Erika Guštafíková
Mgr. Zuzana Hrašková
za zriaďovateľa: Mgr. Michal Rusko
Mgr. Anna Kapustová
Mgr. Peter Hajnala
za rodičov:
Soňa
Strečková
Rastislav Blaško
Maroš Mikloš
Janka
Majcherová
za iné práv.osoby Ján Pažítka
za ostat. zamestnancov: Maria
Turčinová
1.8. Pomocné
a poradné orgány školy
-
Pedagogická rada školy – všetci pedagogickí
zamestnanci
-
1. stupeň – Metodické združenie v spolupráci so ZŠ
Priechod
-
vedúca MZ – Mgr. Zuzana Hrašková
-
2. stupeň – Predmetové komisie
-
PK – SJL a spoločenskovedné predmety: vedúca Mgr.Anna Kapustová
-
PK – M a prírodovedné predmety: vedúca PaedDr. Erika
Guštafíková
-
PK – Veda a výchova : vedúca PaedDr. Jana Murčová
-
výchovný poradca: Mgr. Eva Prokajová
2
Údaje o žiakoch
2.1 Prehľad
o žiakoch, ich počte a bydlisku
Bydlisko |
Počet
žiakov – 1. polrok |
Počet
žiakov – 2. polrok |
Selce |
108 |
109 |
Banská Bystrica |
19 |
19 |
Priechod |
23 |
23 |
Baláže |
3 |
3 |
Nemce |
1 |
1 |
Dúbravica |
|
1 |
Celkom |
154 |
156 |
2.2 Počet tried, žiakov, počet žiakov na učiteľa
Počet tried
|
Celkový počet žiakov
|
Počet žiakov na
jednu triedu
|
Počet žiakov na
jedného učiteľa
|
9
|
156
|
17.4
|
11.85
|
Zapísaných
do 1.ročníka |
Počet
žiadostí o odklad |
Nastúpilo
do 1. triedy |
17 |
1 |
16 |
Ročník/trieda |
Počet
žiakov |
Prospelo |
Neprospelo |
|||
|
I.polrok |
II.polrok |
I.polrok |
II.polrok |
I.polrok |
II.polrok |
1. |
17 |
18 |
17 |
17 |
0 |
0 |
2. |
17 |
18 |
17 |
18 |
0 |
0 |
3. |
14 |
14 |
14 |
14 |
0 |
0 |
4. |
14 |
15 |
14 |
14 |
0 |
0 |
1. stupeň |
62 |
65 |
62 |
63 |
0 |
0 |
5.roč |
24 |
23 |
23 |
23 |
1 |
0 |
6.roč. |
16 |
16 |
16 |
16 |
0 |
0 |
7.roč. |
19 |
19 |
19 |
19 |
0 |
0 |
8.roč. |
17 |
17 |
17 |
16 |
0 |
1 |
9. roč. |
16 |
16 |
16 |
16 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
2.stupeň |
92 |
91 |
91 |
90 |
1 |
1 |
Celkom |
154 |
156 |
153 |
155 |
1 |
1 |
Žiaci boli hodnotení
podľa platných Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov
základných škôl. V prvom polroku neprospel 1žiak. Na konci školského roka neprospel 1 žiak. Dvaja
žiaci pov.školskú dochádzku plnia
v zahraničí. |
2.5 Priemerný prospech v 2. roč. - 4.
roč. – 1. stupeň
|
T r i e d a |
|||
1. |
2. |
3. |
4. |
|
Priemerný prospech |
- |
1,06 |
1,25 |
1,32 |
Celkový priemerný prospech 2.- 4.roč. |
1,21 |
2.6
Priemerný prospech v 5. roč. – 9.
roč. –
2. stupeň
|
T r i e d a |
|||||
5.
|
6. |
7. |
8. |
9. |
|
|
Priemerný prospech |
1,52 |
1,70 |
1,54 |
1,65 |
1,53 |
|
Celkový priemerný prospech
5.-9.roč. . |
1,59 |
|
Priemer SR |
SJL – 62%
|
M – 54,67%
|
|
|
ZŠ Selce |
SJL – 73,3% |
M – 68,1% |
|
Výsledky celoplošného testovania deviatakov zo
slovenského jazyka a matematiky
potvrdili vzťah našich žiakov k učeniu. Dosiahli sme nad
slovenský priemer v slovenskom
jazyku aj matematike, ale nemôžeme
byť spokojní. Postoj niektorých žiakov, ktorí končia povinnú školskú
dochádzku je slabý, žiaci urobia len to čo musia. Znovu sa potvrdilo, že žiaci vopred vedia, že aj keď budú mať
zlý prospechpo Monitore9, na strednú školu sa dostanú, prijímacie konania aj
v tomto roku to potvrdzujú. Vďaka boju o žiaka za každú cenu, sa
znižuje úroveň školstva na Slovensku, čo potvrdzujú výsledky škôl. Naša základná škola na základe hodnotenia Inštitútu pre ekonomické
a sociálne reformy (INEKO) v rámci Slovenska je na 122. mieste
medzi ZŠ a v rámci
Banskobystrickeho kraja jej patrí 7. miesto medzi ZŠ. |
||||
Školský
rok 2013/2014 |
ospravedlnených |
neospravedlnených |
||
celkom |
priemer
na ž. |
celkom |
priemer
na ž. |
|
I. polrok |
6321 |
41,05 |
|
|
II. polrok |
6570 |
42,12 |
98 |
0,63 |
Celkom |
12891
|
82,63 |
98 |
0,63 |
Aplikácia ustanovení § 18 zákona
č.281/2002 Z.z. o prídavku na dieťa a o príspevku na dieťa
v znení zákona č. 658/2002 Z.z. už neplní svoju úlohu. Žiak ,ktorý ukončil pov.školskú dochádzku
v 8. ročníku mal 98
neospravedlnených hodín.
|
Školský rok 2010
/2011 |
Napomenutie tr.učiteľom |
Pokarhanie riad.školy |
Zníž,známka 2.stupeň |
Zníž.známka 3.stupeň |
Zníž.známka 4.stupeň |
Pochvala |
1. polrok |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33 |
2. polrok |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
47 |
Celkom |
1 |
1 |
0
|
1 |
0 |
80 |
Druh
postihnutia |
Počet
žiakov |
Mentálne |
1 |
Sluchové |
1 |
Zrakové |
0 |
S narušenou
komunikačnou schopnosťou |
0 |
Telesné |
1 |
S vývinovými
poruchami správania |
0 |
S vývinovými
poruchami učenia |
5 |
Celkom |
8 |
V bežných triedach je
integrovaných 8 žiakov so
špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zo strany vyučujúcich je
zabezpečený individuálny prístup a účinná starostlivosť. Škola
spolupracuje s DIC a PPP v Banskej Bystrici. Žiaci so
špecifickými vývinovými poruchami učenia majú vypracovaný individ.vzdel.plán.
|
ŠKD. |
Počet
oddelení |
Počet
detí |
Vychovávateľ |
Celkom |
2 |
48 |
2 |
Riaditeľ školy, na
základe zisteného nedostatkupodľa školskej inšpekcie v minulosti o počte
detí v školskom klube bude musieť rešpektovať § 114 ods. 2. Zákonač
245/2008 Z . z. o výchove a vzdelávaní (25 žiakov v ŠKD ), čím so
súhlasom obce boli otvorené dve oddelenia
ŠKD pre školský rok 2013/2014.
2.11Učebné
plány
Pre žiakov 1. roč.-
4.roč. a 5. roč.- 9 .roč.
bol na základe školskej reformy pripravený
Školský vzdelávací program.
Školský vzdelávací program bol
pripravovaný na základe rešpektovania
Štátneho
vzdelávacieho programu so zameraním na podmienky a
tradíciu školy. Vyučujúce MZ
1. - 4.roč. a vyučujúce PK - jazykov a spoločenskovedných predmetov, PK -
matematika, informatika a prírodovedných predmetov, PK - veda a výchova sa
aktívne podieľali na tvorbe učebných plánov a učebných osnov všetkých
predmetov. Školský vzdelávací program
bol schválený školskou radou školy a zriaďovateľom, obcou
Selce (obecným zastupiteľstvom).
Školský vzdelávací program je zverejnený na webovej stránke školy. Školský učebný plán 1. –9. ročník (ISCED 1,
ISCED 2).
2.12 Učebný plán 1. stupeň
Predmet |
1.ročník |
2.ročník |
3.ročník |
4.ročník |
Slov.jazyk
a lit. |
10 |
9 |
8 |
8 |
Infor. výchova |
- |
1 |
1 |
1 |
Vlastiveda |
- |
1 |
1 |
1 |
Matematika |
5 |
5 |
5 |
5 |
Prírodoveda |
1 |
1 |
2 |
2 |
Pracovné
vyuč. |
- |
- |
- |
1 |
Výtvarná
vých. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Hudobná
vých. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Telesná
vých. |
2 |
2 |
2 |
2 |
Cudzí
jazyk |
1 |
1 |
3 |
3 |
Etická/Nábož.v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Spolu |
22 |
23 |
25 |
26 |
Nepov.predmety |
- |
- |
- |
- |
2.13 Učebný plán 2. stupeň
Predmet |
5.ročník |
6.ročník |
7.ročník |
8.ročník |
9.ročník |
Slov.jaz.a
lit. |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
Anglický jaz. |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Vých.
umením |
- |
- |
- |
0.5 |
1 |
Nemecký
jaz. |
- |
- |
- |
- |
- |
Dejepis |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Geografia
|
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Občianska
n . |
1 |
1 |
1 |
0,5 |
1 |
Matematika |
5 |
5 |
4 |
5 |
5 |
Fyzika |
- |
1 |
2 |
2 |
2 |
Chémia |
- |
1 |
1 |
1 |
2 |
Biologia |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
Technická
v. |
1 |
1 |
1 |
1 |
- |
Výtvarná
v. |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
Hudobná
v. |
1 |
1 |
1 |
- |
- |
Telesná
v. |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Etická/Nábož. |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Francúzky j. |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Informatika
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Zemepis |
- |
- |
- |
- |
- |
Prírodopis |
- |
- |
- |
- |
- |
Rozšir.hodiny |
- |
- |
- |
- |
- |
Spolu |
27 |
29 |
30 |
30 |
30 |
Nepovinné
v. |
- |
- |
- |
- |
- |
2.14
Profesionálne pokrytie predmetov
Predmet |
Odborné
pokrytie v % |
Neodborné
pokrytie v % |
Slovenský jazyk a
literatúra |
100% |
|
Anglický jazyk |
72%
|
28% |
Dejepis |
100 % |
|
Francúzky jazyk |
100% |
|
Biologia |
100% |
|
Informatika,infor.vých. |
72,2% |
27,8% |
Zemepis |
100% |
|
Občianska výchova |
0% |
100% |
Matematika |
100% |
|
Fyzika |
100% |
|
Chémia |
100% |
|
Prírodopis |
100% |
|
Technická výchova |
80% |
20% |
Hudobná výchova |
100% |
|
Telesná výchova |
100%
|
|
Výtvarná výchova |
100% |
|
Etická výchova |
50% |
50% |
Náboženská výchova |
100% |
|
Z 312 odučených hodín je:
-
odborné pokrytie vyučovania celkom: 285 hodín = 91,14%
-
neodborné pokrytie vyučovania celkom: 27
hodín = 8,86%
Por.č. |
Názov
krúžku |
1. |
Šikovné ruky |
2. |
Jazykové hry a
cvičenia |
3. |
Cvičenia z matematiky
9 |
4. |
Hravá matematika |
5. |
LEGO - DACTA |
6. |
Z každého rožka
troška |
7. |
Literárno - hudobný |
8. |
Stolnotenisový |
9. |
Športovo- relaxačný II. |
10. |
Športové hry |
11. |
Športovo –
relaxačnýI. |
12. |
Florbalový |
13. |
Chémia veselo
i vážne |
14. |
|
Krúžky
v ramci zaujmovej mimoškolskej činosti
Por.č. |
Názov
krúžku |
1. |
PC klub |
2. |
Futbal žiačky
|
3. |
Športové hry |
4. |
Čitateľský
krúžok(Čitárik) |
5. |
Jazykové hry a
cvičenia |
6. |
Regionálny krúžok |
7. |
Cvičenia z
matematiky |
8. |
Environmentálny |
9. |
Mladý hasiči |
10. |
Radosť, hravosť(Zábava, tvorivosť,pohyb) |
11. |
Šikovné ruky |
3
Údaje o zamestnancoch
3.1 Údaje o pedagogických zamestnancoch školy, ich kvalifikácii, praxi a spôsobilosti
Por.číslo |
Pracovné
zaradenie,funkcia |
Úväzok |
Kvalifikácia,
stupeň vzdelania, aprobácia |
Rokov
pedagogickej praxe |
1. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4.ročník |
21 |
2. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľ. 1.-
5.ročník |
39 |
3. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4 ročník |
19 |
4. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – učiteľstvo 1. –
4.ročník |
19 |
5. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Sjl – Nj |
3 |
6. |
výchovný poradca |
0,95 |
VŠ – Sjl - D |
38 |
7. |
učiteľ |
0,7 |
VŠ – GEG-TSV |
5 |
8. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – M – Bi |
29 |
9. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – M – Tchv |
20 |
10. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Z – F j(MD) |
15 |
11. |
učiteľ |
0,2 |
VŠ- Fj - SjL |
43 |
12. |
učiteľ |
1,0 |
VŠ – Sjl – Hv |
38 |
13. |
učiteľ |
1.0 |
VŠ – Ch-M-Bi-Etv |
13 |
14. |
riaditeľ |
1,0 |
VŠ – Tv- Ped. |
37 |
15. |
zást.riaditeľa |
1,0 |
VŠ – Rj – Tv - Aj |
35 |
16. |
učiteľ |
0.17 |
VŠ – Nv – Etv |
13 |
17. |
učiteľ |
0.17 |
VŠ – Nv - Etv |
6 |
18. |
vychovávateľka |
1,0 |
VŠ – vychovávatelstvo
|
6 |
19. |
vychovávateľka |
0,5 |
VŠ- Sjl – Ruj - Etv |
40 |
Všetci pedagogickí
zamestnanci spĺňajú odborný kvalifikačný predpoklad podľa Vyhlášky 41/1996
Z.z. v znení neskorších predpisov o odbornej spôsobilosti
pedagogických zamestnancov. Počas materskej
dovolenky bolo zastupovanie
francúzskeho jazyka odborne, geografie a zemepisu odborne.
|
3.2 Pedagogickí zamestnanci podľa vekovej
skladby
do 25 rokov |
25 – 35 rokov |
35 – 45 rokov |
45 – 55 rokov |
nad 55 rokov do dôchodkového veku |
v dôchodkovom veku |
spolu |
|||||||
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
0 |
0 |
0 |
4 |
0 |
7 |
0 |
1 |
1 |
1 |
0 |
5 |
1 |
18 |
3.3 Údaje o nepedagogických zamestnancoch
Por.číslo |
Funkcia |
Úväzok |
Vzdelanie |
1. |
upratovačka |
1,0 |
Učňovská škola |
2. |
upratovačka |
1,0 |
Základné |
3. |
školníčka |
1,0 |
Učňovská škola |
4. |
ekonómka |
1,0 |
USOŠ |
5. |
kurič |
0,16 |
SOU s matur. |
3.4 Údaje o ďalšom vzdelávaní
pedagogických zamestnancov
Ďalšie vzdelávanie pedagogických
zamestnancov bolo zamerané predovšetkým na štúdium v súvislosti
s prehlbovaním odbornosti. Pedagogickí zamestnanci sa po celý rok
vzdelávali formou ďalšieho vzdelávania, predovšetkým cyklického
a priebežného v Metodicko-pedagogickom centre BB. Kvalifikovanosť
našich pedagogických zamestnancov je na vysokej úrovni. Trinásť pedagogických zamestnancov má 1. kvalifikačnú skúšku, dvaja
pedagogickí zamestnanci sa pripravujú na jej vykonanie. Štyri zamestnaňkyne splnili kritéria
o vyplacaní kreditného príplatku. Dve vo výške 6%, dve vo výške 12%. Jedna zamestnakyňa vykonala 2. kvalifikačnú skúšku a bola
preradená do 12. platovej triedy so splnením aj 12% príplatku v tejto
platovej triede. V škole boli tri metodické odpoludnia na témy: IKT
a ich využitie vo vyučovaní
fyziky,Webová stranka školy- jej informačná a propagačná úloha,
Problematika čitateľskej gramotnosti, alebo ako naučiť čítať
s porozumením.
Typ
vzdelávania |
počet |
Školenie
BOZP pri výchove a vzdelávaní – ped. zam. |
17 |
Školenie
BOZP –ostatní zamestnanci |
4 |
Školenie
požiarnej ochrany |
22 |
Školenie
požiarnych hliadok |
3 |
Bezpečnosť
v Tv |
6 |
Semináre
výchovných poradcov |
1 |
Školenie
koordinátorov prevencie drog. závislostí |
1 |
4 Údaje
o ďalších činnostiach školy
4.1 Údaje zapojení školy do projektov
Regionálny operačný program - vzdelávanie |
Europsky socialny
fond- Moderné vzdel. pre vedomostnú
spoločnosť |
Europsky socialny
fond – Vzdelávanie v oblasti vyučovania cudz. jazykov |
Výchovno-vzdelávací
program pre dievčatá – O dospievaní |
Národný projekt Moderné vzdelávanie – digitálne vzdelávanie pre
všeobecno- vzdelávacie predmety |
Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálneho školstva |
Europsky fond regionálneho rozvoja investícia do vašej budúcnosti –ŽIŤ
ENERGIOU |
Vedecká hračka |
4.2 Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti
ŠŠI
Štátna školská
inšpekcia v školskom roku 2013/2014
nevykonala žiadnu inšpekčnú kontrolu.
4.3 Údaje o priestorových
a materiálno-technických podmienkach školy
Učebne |
11tried , 2 triedy ŠKD |
Odborné
učebne |
Chémia ,
multimediálna učebňa |
Športové
zariadenie |
telocvičňa so
špeciálnym povrchom na športové hry |
Oddychový
areál |
trávnaté plochy, sad,
dvor a detský park |
Dielne |
sú umiestnené
v náhradných priestoroch, vybavenosťou vyhovujú. Ručné pracovné nástroje
sa pravidelne dokupujú a obmieňajú. |
Školský
nábytok |
pravidelne sa
v rámci finančných možností dokupuje. Veľkosť lavíc a stoličiek zodpovedá hygienickým
predpisom. Starší nábytok sa priebežne opravuje a renovuje. |
Učebné
pomôcky, športové náradie |
učebné pomôcky
a športové náradie je doplňované podľa požiadaviek predmetových komisií,
samozrejme podľa finančných možností. Športové náradie je už dlhšiu dobu na
dobrej úrovni. Každoročne prejde povinnou kontrolou |
Učebnice |
žiaci majú učebnice
ktoré sú platné a schválené MŠ SR. |
Audiovizuálna
a výpočtová technika |
postupne vymieňame
kazetové radiomagnetofóny za CD, počítačová učebňa je zariadená na slušnej
úrovni. Chemická učebňa je vybavená
najmodernejšov didaktickou technikov . Učebňa v ramci primárneho
vzdelávania je vybavená interaktívnou tabuľou s projektorom, ďalšia
učebňa je vybavená plazmovým TV(uhlopriečkou 127cm) Notebook je
k dispozícii na prípravu a vyučovanie 80% vyučujúcim. |
Rekonštrukcie
|
Komplexná rekonštrukcia školy v rámci
projektu „Vzdelávanie“ – EU
v školskom roku 2010/2011dokončená V školskom
roku2013/2014 sme vykonali komplexnú údržbu kotolne v telocvični, šátní
v telocvični,umyvárne WC pri chlapčenskej šatni. |
Komentár |
materiálno-technické
podmienky sú na slušnej úrovni. Pre zlepšenie, ktoré je nevyhnutné, sú
potrebné vyššie finančné prostriedky, zohľadnené v normatívoch.
S týmto problémom sa ale, stretávajú určite všetky školy. |
4.4
Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno- vzdelávacej činnosti
školy
|
Prehľad o čerpaní rozpočtu v roku 2013 |
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
Základná škola , Školská 4
SELCE |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
v tom: |
Nevyčerpané
FP z roku 2012 |
Schválený
rozpočet |
Upravený rozpočet |
Pridelené
FP k 31.12.2013 |
Čerpané
FP k 31.12.2013 |
Zostatok FP z pridelenej dotácie |
Zostatok nevyčerpaných FP z UR |
|||||||||||||
Prenesené kompetencie ZŠ
CELKOM |
283,95 |
325 882,00 |
314 423,00 |
314 706,95 |
314 527,05 |
179,90 |
179,96 |
|||||||||||||
NORMATÍVNE PK |
|
|
163,21 |
301 322 |
303
390,00 |
303
553,21 |
296
353,21 |
7 200,00 |
88,06 |
|||||||||||
Dopravné-nenormatívne |
|
|
120,74 |
2 300 |
2 831,00 |
2 951,74 |
2 859,84 |
91,90 |
91,90 |
|||||||||||
Vzdelávacie poukazy-nenormatívne |
|
|
4 500 |
4 413,00 |
4 413,00 |
4 413,00 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
ODCHODNÉ - nenormatívne |
|
|
5 400 |
3 556,00 |
3 556,00 |
3 556,00 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
ODSTUPNÉ -nenormatívne |
|
|
12 000 |
0,00 |
0,00 |
7 112,00 |
-7 112,00 |
0,00 |
||||||||||||
Sociálne odkazaní |
|
|
|
360 |
233,00 |
233,00 |
233,00 |
0,00 |
0,00 |
|||||||||||
Vlastné príjmy |
|
|
|
4 200,00 |
6 857,00 |
7 491,67 |
6 857,41 |
634,26 |
0,00 |
|||||||||||
ŠKD -5 % zvýšenie -Transfér |
|
|
0,00 |
482,00 |
481,74 |
481,74 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
Dotácia z obce OK-ŠKD |
|
|
9 530,00 |
11
620,00 |
10
985,60 |
11
619,86 |
-634,26 |
0,00 |
||||||||||||
Štátna dotácia +VP+ ŠKD |
|
283,95 |
339
612,00 |
333
382,00 |
333
665,96 |
333
486,06 |
179,90 |
179,96 |
||||||||||||
Záujmová činnosť OU Baláže, Priechod |
|
|
0,00 |
1 212,00 |
1 212,00 |
1 212,00 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
Záujmová činnosť OU Sel ce |
|
|
0,00 |
3 248,00 |
3 247,86 |
3 247,86 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
SPONZOR |
|
|
|
0,00 |
148,00 |
147,60 |
147,60 |
0,00 |
0,00 |
|||||||||||
Hmotná núdzaÚPSVaR |
|
0,00 |
150,00 |
66,00 |
66,40 |
66,40 |
0,00 |
0,00 |
||||||||||||
Výdavky CELKOM ZS+ŠKD |
|
0,00 |
339
762,00 |
338
056,00 |
338 339,82 |
338
159,92 |
179,90 |
179,96 |
||||||||||||
4.5 Ďalšie informácie
Život
školy sa riadi kvalitným školským
poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré
vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi. Žiaci sú
systematicky vedení
k dodržiavaniu pravidiel spoločenského správania
a dobrých
medziľudských vzťahov. Správanie a konanie
väčšiny žiakov je kultivované.
Dokazuje to aj hodnotenie správania našich žiakov zo
strany organizátorov na
rôznych podujatiach, návštevách
múzeí, rôznych výstav. Určité
výhrady máme
k žiakom, ktorí porušujú
školský poriadok, ničia školský majetok
a obecný majetok, vo väčšine prípadov aj
vedome. Autobusová zastávka
slúžiaca pre žiakov z Priechodu je toho dôkazom.
Pedagogický zbor našej
školy vo svojej práci vychádza
z tradičných zásad výchovy, od ktorých
netreba
upustiť ani v ďalších rokoch vzhľadom nato, že
sú overené a prinášajú
úspech u väčšiny žiakov. Sú
zárukou dobre fungujúcej rodiny,
spoločnosti a medziľudských vzťahov.
Kvalita služieb rodičom a žiakom je
z pohľadu výchovného poradenstva na dobrej úrovni. Výchovné poradenstvo je
systematicky koordinované výchovnou poradkyňou, je účinné a vytvára
priestor pre vzájomnú komunikáciu so žiakmi a ich zákonnými zástupcami.
Výchovná poradkyňa sa vo svojej práci musí často vyrovnávať s nekritickým postojom rodičov a žiakov pri
výbere škôl a rozmiestňovaní do škôl.
Prevencia problémových javov funguje na všetkých
úrovniach školy, pravidelne sa vyhodnocuje, prijímajú sa opatrenia na ich
odstránenie. Prijaté opatrenia nie sú vždy účinné, čo má súvis s postojom
niektorých rodičov k výchove a ku škole. I napriek prevencii
v tejto oblasti pribúda počet žiakov v nižších ročníkoch, ktorí sú
neprispôsobivý. Zaradenie do diagnostického centra správanie žiaka nezmení,
lebo chyba pri výchove sa stala
v rodine a dieťa nepozná hranice svojho konania. Všetko sa
necháva na školu, na učiteľov a obvinenia zo strany rodičov, že za
neúspech žiaka pri vzdelávaní a za jeho nevychovanosť môže hlavne škola,
sú bežné.
Činnosti preventívneho a disciplinárneho
charakteru sú na dobrej úrovni. K prevencii a riešeniu šikanovania
žiakov na našej škole sme prijali opatrenia na jeho eliminovanie.
V súčasnosti sa so šikanovaní na našej škole stretávame výnimočne.
Kladne hodnotíme spoluprácu so zriaďovateľom
a výborom rodičovského združenia.
Hlavné ciele výchovy a vzdelávania sú vo
vzťahu ku koncepčným zámerom vedenia školy jasne vytýčené. Vychádzajú
z tradícií školy, z dosahovanej úrovne výchovy a vzdelávania,
regionálnych podmienok, požiadaviek rodičov a podpory školy starostkou
obce Selce a obecným úradom ako
zriaďovateľom.
Využívanie informačných technológií je na veľmi
dobrej úrovni.
Jednou
z kľúčových otázok súčasnej rodinnej a školskej výchovy je
disciplína, správanie žiakov, predchádzanie porušovania disciplíny
a problémov v správaní. Problém správania sa detí a mládeže,
postoj k povinnostiam je vážny problém moderných civilizácií
a výchovno-vzdelávacích systémov.
4.6 SWOT analýza silných a slabých stránok
školy
Silné
stránky |
Ciele výchovy zamerané na elimináciu nezdravých prejavov žiakov
a súčasných trendov vo výchove. |
Ustálený
a premyslený systém riadenia, so stabilizovaným (úplne kvalifikovaným)
pedagogickým zborom, ktorý sa snaží o dobré meno školy. |
Pracovná disciplína všetkých zamestnancov školy. |
Angažovanosť
pedagogických zamestnancov na aktivitách, podujatiach a reprezentácii
školy na verejnosti. |
Nakladanie s normatívnymi finančnými prostriedkami, pridelenými na
zabezpečenie chodu školy. |
Starostlivosť
o zverený majetok zriaďovateľom školy. |
Komplexná rekonštrukcia školy (strecha,
výmena okien, zateplenie, elektrika, kotolňa, výmena radiatorov, dlažba,
bezbarierový prístup, výmena umývadiel v triedach, maľovanie celej
školy. |
Spolupráca so
zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia. |
Široká ponuka a zapojenosť žiakov do krúžkovej činnosti. |
Usmerňovanie
profesijných záujmov žiakov, ich prijatie a umiestnenie na stredných
školách. |
Vybavenosť školy
IKT a vytváranie podmienok na
jej využívanie. |
Vytváranie dobrých
podmienok na vytváranie a upevňovanie vzťahu k obci a regionu. |
Aktivity školy
s významným vplyvom na výchovno-vzdelávaciu činnosť. |
Slabé
stránky |
Spolupráca a malý záujem niektorých
rodičov o výchovno-vzdelávacie výsledky svojich detí. |
Nedostatočná príprava
žiakov na vyučovanie. |
Nedostatočná
komunikácia s rodičmi žiakov z málo podnetného prostredia. |
Nedostatočné
ohodnotenie pedagogických zamestnancov. |
Nedostatok kabinetov
pre potreby učiteľov a na uskladnenie učebných pomôcok. |
PaedDr. Ján Chladný
riaditeľ školy
Príloha
1
Zhodnotenie plánu výchovnej poradkyne za školský rok
2013 – 2014
Všetky
doklady zo psychologických
vyšetrení sú dôverné, uložené
sú v riaditeľni základnej školy, kópie
tvoria súčasť agendy výchovnej poradkyne a v prípade potreby sú
triednym učiteľom a učiteľom vyučujúcich v triede, ktorú daný žiak
navštevuje, k nahliadnutiu. Vyučujúci sa vo výchovno-vzdelávacej práci
s týmito žiakmi riadili závermi psychologických správ, konzultovali ich
s vedením školy, rodičmi.
Žiakom a ich rodičom boli
poskytované odborné rady i pri usmerňovaní profesijných záujmov žiakov
9. ročníka. Na stretnutie s rodičmi sa využívali predovšetkým konzultačné
dni, so žiakmi boli vedené individuálne a skupinové pohovory, nerozhodní žiaci
boli pozývaní na skupinové a individuálne pohovory s výchovnou poradkyňou
opakovane.
Skupinové a individuálne pohovory na tému Kam
po skončení základnej školy?
prebehli i vo ôsmom ročníku. Žiakom 8. ročníka
boli študijné a učebné odbory
jednotlivých odborných škôl
priblížené aj
prostredníctvom DVD.
Talentovaní žiaci sa zapájali do rôznych pretekov, olympiád, súťaží.
Viacerí žiaci v reprezentácii dosiahli výborné výsledky a prispeli tak
k šíreniu dobrého mena školy. Umiestnenia súťažiacich majú zaevidované
vedúci príslušných predmetových komisií.
Nástenka s profesijnou tematikou – Okienko
výchovnej poradkyne – bola v priebehu roka pravidelne aktualizovaná.
Prostredníctvom nej sa žiaci oboznamovali s jednotlivými typmi stredných
škôl, s obsahom štúdia v nich, ako aj s podmienkami prijatia na
stredné školy. Mnohé informácie v tomto smere získavali žiaci i
prostredníctvom internetových stránok príslušných stredných škôl.
Na profesijnú orientáciu žiakov 9. ročníka boli využívané Dni otvorených
dverí na jednotlivých stredných školách. Na tieto akcie boli pozývaní i rodičia
žiakov deviateho ročníka, ktorí v konečnom dôsledku rozhodujú o budúcnosti
svojho dieťaťa.
V tomto školskom roku sa program Cesta k emociálnej zrelosti
na 2. stupni nerealizoval, avšak triedni učitelia a vyučujúci etickej
výchovy zaraďovali do vyučovacieho procesu v jednotlivých ročníkoch
obdobné témy. Išlo predovšetkým o témy, ktoré čo najviac prispievajú
k formovaniu osobnosti žiaka daného ročníka a ďalším rozhodujúcim kritériom pri výbere tém bola aktuálnosť a
skladba žiakov v triede.
S kladnou odozvou u žiakov siedmeho a ôsmeho ročníka sa
stretla beseda na tému Keď
stúpa dym s Mgr. Tatianou Zvalovou z Regionálneho úradu verejného
zdravotníctva so sídlom v Banskej
Bystrici. Na záver stretnutia bolo žiakom urobené aj spirometrické vyšetrenie
a stanovenie obsahu oxidu uhoľnatého vo vydychovanom vzduchu. Žiaci
deviateho ročníka absolvovali s MUDr. Urbanovou prednášku
a besedu zameranú na prevenciu
pred pohlavnými chorobami.
Eva Prokajová
vých. poradkyňa
PREHĽAD O ROZMIESTNENÍ ŽIAKOV
ZÁKLADNEJ ŠKOLY V SELCIACH V ŠKOLSKOM ROKU 2013 - 2014
V školskom roku 2013 – 2014 sa na
stredné školy rozmiestňovalo 16 žiakov 9. ročníka a jeden 16-ročný žiak 8.
ročníka.
Rozloženie záujmov žiakov o prijatie a samotné
prijatie na stredné školy vyjadruje Tabuľka 1.
Tabuľka 1 zároveň vykazuje počty žiakov
prijatých na stredné školy.
Tabuľka 2 vyjadruje
štruktúru žiakov
prijatých na ďalšie štúdium. Tabuľka 2
vyjadruje aj percentuálnu úspešnosť
prijatých žiakov na jednotlivé typy škôl.
Najvyššie zastúpenie majú stredné
odborné školy so študijnými odbormi,
nasledujú gymnáziá a na treťom mieste
sú stredné odborné školy s učebnými
odbormi.
Poznámka:
Prihlášky na stredné školy boli odovzdané aj
žiakovi 8. ročníka, no zákonní zástupcovia ich riaditeľstvu základnej školy
podpísané neodovzdali, takže prijímacie pokračovanie na strednú školu nemohlo
byť u tohto žiaka realizované.
Tabuľka 1:
Záujem a prijate na stredné školy |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gymnáziá |
OA, SOŠ, SŠ-SOŠ |
nezaradení |
|
||||||||
bilingválne |
8-ročné (piataci) |
deviataci |
študijné odbory |
učebné odbory |
|
||||||
ôsmaci/deviataci |
|
||||||||||
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
prihlásení |
prijatí |
|
|
0/2 |
0/0 |
0 |
0 |
4/2 |
4/2 |
11/9 |
11/9 |
2/0 |
1/0 |
1/0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabuľka 2: Štruktúra žiakov prijatých na ďalšie
štúdium v % |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ročník |
Počet vychádzajúcich žiakov / dievčatá |
Gymnáziá |
OA, SOŠ, SŠ-SOŠ |
|
|
|
|
|
|||
študijné |
učebné |
nezarade-ní |
|
|
|
|
|
||||
odbory |
|
|
|
|
|
|
|||||
IX. |
16/5 |
4/2 |
11/9 |
1/0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
z nižších
ročníkov |
1/0 |
0 |
0 |
1/0 |
1/0 |
|
|
|
|
|
|
celkom žiakov |
17/5 |
4/2 |
11/9 |
1/0 |
1/0 |
|
|
|
|
|
|
% z celkového
počtu |
100 |
23,52 |
64,71 |
5,88 |
5,88 |
|
|
|
|
|
Príloha 2
Vyhodnotenie činnosti PK – jazykov
a spoločenskovedných predmetov v školskom roku 2013/2014
V školskom roku 2013/2014 pracovala PK podľa plánu zo dňa 10.9.2013, riadila sa Metodicko-organizačnými pokynmi a Plánom práce ZŠ Selce na školský rok 2013/2014.
Členovia PK sa zamerali na nasledovné úlohy:
1. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti
Vyučujúce venovali zvýšenú pozornosť čítaniu s porozumením na hodinách SJL, ale i na ostatných vyučovacích hodinách, dbali na správnu techniku čítania s dôrazom na správnu intonáciu. Na zdokonaľovanie čítania s porozumením boli zaraďované vhodné cvičenia a literárne ukážky.
V tomto školskom roku sme uskutočnili testovanie čitateľskej gramotnosti v ročníkoch 5. - 9, a to jeden test na konci prvého polroku a druhý na konci druhého polroku. Výsledky testov boli nasledovné:
Texty boli vybraté z publikácií Úlohy na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti (R.Somorová ) a Úlohy na čítanie PISA 2000 (ŠPÚ Bratislava 2006).
Z uvedeného vyplýva, že žiaci napísali testy na porovnateľnej úrovni, k zhoršeniu došlo v siedmom ročníku.
2. Regionálna výchova
V rámci vyučovania hodín OBV, SJL a DEJ sme oboznámili žiakov
s významnými osobnosťami obce Selce.
Pripomenuli sme si 195. výročie narodenia a 115. výročie úmrtia Júliusa
Plošica, kňaza a národovca. Žiaci
vyhľadávali zaujímavé fakty o jeho
pôsobení v Selciach ( organizovanie
celonárodných osláv 1000. výročia
príchodu Cyrila a Metoda na Veľkú Moravu,
spoluzakladateľ MS a slovenských gymnázií). Pri
príležitostí jubileí bola
uskutočnená relácia do školského rozhlasu
kvíz o Plošicovi a v rámci vychádzky
žiakov do obce položená kytica kvetov v areáli kostola.
V rámci projektu Poznaj svoju obec boli uskutočnené nasledovné aktivity:
-
žiaci 8.
ročníka absolvovali besedu s pani Želmírou Patrášovou o histórii obce,
-
žiaci 6. a
7. ročníka sa oboznámili s predmetmi používanými v minulosti pri prehliadke
súkromnej zbierky pani Želmíry Patrášovej, ktorá ich tiež učila tkať koberce.
3. Výchova k ľudským
právam
Vychádzajúc
z Národného plánu výchovy
k ľudským právam na roky
2005-2014 vyučujúce viedli žiakov k tomu, aby odmietali
všetky formy
diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu
a iné prejavy
intolerancie. Pri svojej práci využívali edukačný
materiál Každý iný – všetci
rovní.
Veľkým
prínosom bola séria pravidelných
prednášok a besied s príslušníkmi
PZ SR, ktorú zabezpečilo vedenie školy pre žiakov 5.
ročníka.
1. Celoplošné testovanie žiakov
9.ročníka ZŠ 2014
Konalo sa v marci 2014 Do testovania bol zapojení všetci žiaci deviateho ročníka. Priemerná percentuálna úspešnosť zo SJ bola 73.34 % , pre porovnanie celoslovenský priemer bol 62,00%. Najlepšie výsledky dosiahli žiačky Mária Miklošová a Adriána Strečková, ktoré zvládli test na 92%.
2. Vyhodnotenie vstupnej previerky zo
SJL
Vstupnú previerku písalo v septembri 23 žiakov 5.
ročníka. Previerka pozostávala z didaktického testu, z doplňovacieho
pravopisného cvičenia a z textu na čítanie s porozumením. Žiak s individuálnym
plánom zvládol test na 95%, bol mu poskytnutý dlhší časový priestor na
vypracovanie testu. Z výsledkov vyplýva, že žiaci zvládli vstupný test veľmi
dobre, učivo si zapamätali. Percentuálna úspešnosť triedy aj so žiakom IP je
85,09%.
3. Súťaže
V školskom roku 2013/2014 sa žiaci zúčastnili nasledovných súťaží:
a)
Európsky deň
jazykov – vyučujúca cudzích jazykov D. Balážová a vedúca PK pripravili
informačnú nástenku k téme, reláciu do školského rozhlasu a kvíz v ktorom si
žiaci všetkých ročníkov doplnili vedomosti o európskych jazykoch. Na hodinách
ANJ a NEJ žiaci vypracovali projekty.
b)
Školské kolo
Olympiády SJL – konalo sa v novembri, zvíťazila žiačka 9. triedy Mária
Miklošová.
c)
Obvodné kolo
OSJ – konalo sa v decembri v Banskej Bystrici, víťazka školského kola Mária
Miklošová sa umiestnila na 5. mieste.
d)
Školské kolo
v prednese poézie a prózy sa konalo vo februári, zúčastnilo sa ho 26 žiakov 2.
- 9. ročníka. V prvej kategórii boli najúspešnejšie Terézia Ilčíková, 2.
trieda (poézia) a Paulína Krupárová,
4.trieda (próza). V druhej kategórii boli najlepší Lea Olšiaková, 5. trieda
(poézia) a Kevin Patráš 7. trieda ( próza ). V tretej kategórii zvíťazili
Adríana Strečková, 9. trieda (poézia) a Lenka Bohušová, 9. trieda (próza).
V obvodnom kole reprezentovali školu Terézia Ilčíková a Lea Olšiaková bez
umiestnenia.
e)
Naši žiaci
Kevin Patráš a Lenka Bohušová sa zúčastnili aj celoslovenskej umeleckej súťaže
amatérov v interpretácii textu „ Kováčova Bystrica“.
f)
Rétorika v
slovenskom jazyku – konala sa v
5. a 6.
ročníku, žiaci súťažili v reprodukcii neznámeho
textu. Najúspešnejší boli
Matúš
Patráš z 5. triedy a Dominika Vrbická zo 6. triedy.
4. Exkurzie
Žiaci 6. ročníka absolvovali v októbri exkurziu do LHM v
Banskej Bystrici, kde navštívili hudobný a bábkarský salón.
Žiaci 5. a 6. ročníka sa zúčastnili literárnej exkurzie do Tajova, kde si
prezreli rodný dom J.G.Tajovského a expozíciu o J. Murgašovi.
Žiaci 7.,8. a 9. ročníka absolvovali v máji literárno-dejepisnú exkurziu do
Martina, kde navštívili Maticu slovenskú, Národný cintorín a Múzeum slovenskej
dediny.
Exkurzia žiakov 9. ročníka do Múzea SNP sa nekonala pre uzavretie múzea pre
verejnosť (digitalizácia zbierok).
5. Vychádzky
V rámci regionálnej výchovy absolvovali žiaci 6. a 8. ročníka vychádzky do
obce Selce, kde vyhľadávali pamätné miesta významných osobností (cintorín,
pomníky, kostol).
6. Projekty
Počas školského roka žiaci vypracúvali projekty, ktorých cieľom bolo
získavanie nových poznatkov a zručností a zdokonalenie práce s informáciami.
Jednotlivé projekty žiaci prezentovali pred svojimi spolužiakmi, čím
dopĺňali ich vedomosti a zdokonaľovali
svoj jazykový prejav.
Slovenský jazyk:
Cudzie jazyky (ANJ, NEJ, FRJ)
Dejepis
Občianska náuka a regionálna výchova
7. Besedy
Žiaci 5. ročníka absolvovali v októbri
besedu s kronikárkou obce p.Annou Koctúrovou, kde sa oboznámili
s históriou obce i vedením kroniky.
Žiaci 5. ročníka v rámci občianskej náuky
absolvovali 10 prednášok a besied s príslušníkmi PZ SR.
Žiaci 8. ročníka absolvovali besedu so
zamestnancami OcÚ Selce a besedu s pani Želmírou Patrášovou o histórii obce.
8. Výstavy, nástenky a relácie
V septembri bola pripravená centrálna nástenka k
Európskemu dňu jazykov.
V októbri
bola vo vestibule školy
inštalovaná výstava kníh
k Medzinárodnému dňu školských
knižníc, ktorú
pripravila D. Balážová
s vyučujúcimi SJL.
V máji bola vo vestibule školy inštalovaná
výstava k 195. výročiu narodenia a 115.
výročiu úmrtia kňaza a národovca Júliusa Plošica.
Aktuálne informácie boli pripomínané na hlavnej
nástenke.
Nástenka Významné osobnosti našej obce pripomína
žiakom osobnosti z dejín a kultúry, ktorí žili a pôsobili
v obci Selce.
Počas školského roka sme pripravili dve relácie do školského rozhlasu, a to v októbri na tému Svetový deň výživy (žiaci 7. ročníka) a v máji na tému Kto bol Július Plošic ( žiaci 7. a 8. ročníka).
9. Kultúrne vystúpenia a
stretnutia s občanmi
V literárno-hudobnom krúžku, ktorý viedla p. uč.Kapustová, mali žiaci možnosť zdokonaľovať si svoj jazykový prejav a vystupovanie na verejnosti. V tomto roku pripravili kultúrny program na nasledovné akcie ( v spolupráci s OÚ a s MS SČK) :
- Stretnutie so staršími spoluobčanmi v rámci Mesiaca úcty k starším (október 2013),
- Uvítanie detí do života (december 2013),
- Oceňovanie darcov krvi (február 2014).
10. Vzdelávanie učiteľov
Realizované bolo štúdiom odbornej literatúry časopisov a štúdiom metodických materiálov.
Mgr. D. Balážová ukončila štúdium ANJ na jazykovej škole RK Centrum Univerza v BB.
11. Spolupráca s
Metodickým združením
PK jazykov a spoločenskovedných predmetov počas celého školského roku spolupracovala s MZ. V novembri 2013 bolo uskutočnené spoločné zasadnutie, kde hlavnými bodmi programu bol rozbor chýb zo vstupnej previerky 5. ročníku a rozvoj čitateľskej gramotnosti.
Mgr. Anna Kapustová
ved. PK
Príloha 3
Vyhodnotenie práce
predmetovej komisie matematika, informatika a prírodovedné predmety
v školskom roku 2013/2014
Práca v školskom roku 2013/2014 sa riadila Metodicko – organizačnými
pokynmi a Plánom práce školy. Konkrétne úlohy boli plnené nasledovne :
1.
Učebné
osnovy, učebné plány, tematické plány
Žiaci 5.- 9. ročníka sa vzdelávali podľa
Školského vzdelávacieho programu. Učitelia vypraco vali učebné osnovy a učebné
plány.
2.
Celoplošné
testovanie žiakov 9.ročníka – Testovanie 9 – 2013
Dňa 12.3.2014 sa uskutočnilo celoštátne monitorovanie vedomostí
z matematiky a slovenského jazyka. Do testovania boli zapojení všetci
žiaci 9.ročníka . Na našej škole sa testovania zúčastnilo 16 žiakov
s percentuálnou úspešnosťou z matematiky 68,12%, čo bolo 13,45% nad celoslovenským priemerom
(54,67%). Najúspešnejším - so ziskom 100% bol Marek Vigaš.
3.
Vstupná
previerka z matematiky v 5.ročníku
Bola vykonaná podľa plánu a je vyhodnotená v osobitnej
prílohe.Písalo 24 žiakov 5. ročníka a
dosiahli priemer 2,375.
4.
Súťaže a olympiády
a)
Pytagoriáda
3.ročník – zúčastnilo sa 12 žiakov
úspešní: Olívia Kamenská
17 bodov (13 + 4)
Daniel
Caban
16
bodov (11 + 5)
Samuel Veselovský
14 bodov (10 +4)
Adrián Blaško
14
bodov (10 + 4)
4. ročník - zúčastnilo
sa 13 žiakov
úspešní: Martin Michalisko 18 bodov
(12 + 6)
Marko
Mesík 16 bodov (10 +
6)
5. ročník - zúčastnilo sa 13 žiakov
úspešný: žiaden
6. ročník – zúčastnilo sa 8 žiakov
úspešná: Vladimíra Brožová 21 bodov (11 + 10)
7. ročník - zúčastnilo sa 8 žiakov
úspešní: Denis Strečok 18 bodov (13 + 5)
Matúš
Martinec 15 bodov (11 +
4)
8. ročník - zúčastnilo sa 16 žiakov
úspešní: Marek
Jančiar 18 bodov (13 + 5)
Martin Lamper 18
bodov (12 + 6)
Jakub
Vajs 17 bodov (12 +
5)
Do
regionálneho kola postúpili Vladimíra Brožová, Denis Strečok a Marek Jančiar . V regionálnom
kole boli úspešní Denis Strečok – 1. miesto a Marek Jančiar - 4. miesto .
Počet bodov im ale neumožnil, aby sa
zúčastnili celoslovenského kola.
a) Matematická olympiáda.
Domáceho kola sa zúčastnila jedna žiačka 5.ročníka, jedna žiačka 6. ročníka a jeden žiak 9. ročníka . Do regionálneho kola postúpila Vladimíra Brožová .
b)
Pangea
Matematicko-fyzikálna fakulta UK v Bratislave pripravila pre žiakov
7.-9.ročníka matematickú olympiádu s cieľom zapojiť čo najviac žiakov.
Úlohy ale neboli vhodné pre slabších žiakov. Úspešnými riešiteľmi boli Denis
Strečok a Karolína Urbasová (7. ročník), Martin Lamper, Ján Caban, Marek Hrabaj a Marek Jančiar (8.
ročník), Filip Varhaník, Alexandra Mesíková a Mária Miklošová (9.
ročník).
c) Fyzikálna olympiáda
Školské kolo sa neuskutočnilo.
d) Chemická olympiáda
Úspešnými riešiteľmi školského kola boli žiaci 9. ročníka Alexandra Mesíková, Mária Miklošová a Marek Vigaš.
e) Geografická olympiáda
Školského
kola sa zúčastnilo päť žiakov 8.ročníka.
Najúspešnejším bol Marek Hrabaj. Z piatich žiakov
9.ročníka bola najúspešnejšou Mária
Miklošová.
f) Matematický klokan
Naša škola sa aj v tomto školskom roku zapojila do medzinárodnej
súťaže Matematický klokan. Vyhodnotenie je v osobitnej prílohe.
Súťaže sa zúčastnilo 21 žiakov od 1. po 9.ročník. Medzi úspešných riešiteľov
patrili Jakub Strečok (1.ročník)
a Mária Miklošová (9.roč.).
g) Informatický bobor
Súťaže sa zúčastnilo 36
žiakov 2.-9. ročníka. Úspešní: Marcela Babjáková (5.ročník), Vladimíra
Brožová a Martin Bohuš (6.ročník), Marek Vigaš a Mária Miklošová
(9.ročník).
5. Spolupráca s MZ
Na spoločnom zasadnutí sme informovali MZ o výsledkoch vstupnej previerky z matematiky a dohodli
sme sa na opatreniach vyplývajúcich zo
zistených nedostatkov.
6. Deň Zeme
Pri príležitosti Dňa Zeme sme zorganizovali
aktivity na skrášlenia okolia školy pod názvom
„Enviromentálna jar“. Pani učiteľka Medveďová pripravila nástenkovú
súťaž pre žiakov II. stupňa.
7.
Týždeň zdravia
V čase od
31.3. do 4.4. 2014 prebehol na našej škole Týždeň zdravia pod heslom V zdravom tele – zdravý
duch, do ktorého zapojila
celá škola. Jednotlivé predmetové komisie pripravili nasledovné aktivity:
-
výstavka prác žiakov s tematikou zdravej výživy, kde sa využívali
aj medzipredmetové vzťahy medzi biológiou a matematikou, slovenským jazykom a
cudzími jazykmi,
-
nástenkové
informácie a súťaž zameraná na čítanie s porozumením o Správnom stravovaní
detí školského veku pre žiakov I. aj II. stupňa,
-
súťažné
aktivity na hodinách biológie,
-
informačná
kampaň na triednickych hodinách,
-
súťažné
aktivity na I.stupni,
-
florbalový turnaj pre
chlapcov a dievčatá II.stupňa.
8. Výstavky a nástenky
Pani učiteľka Medveďová priblížila slávne osobnosti
fyzikov. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku a ukážku projektov
k Svetovému dňu zvierat 4.10.
Pri príležitosti Svetového dňa výživy 16.10. sme urobili ukážku
zdravých potravín. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku k Svetovému dňu mlieka 9.5.
9. Finančná gramotnosť
Medzinárodný deň eura sme si na našej škole pripomenuli 24.9.
2013 aktivitami na podporu finančnej gramotnosti. Boli využité medzipredmetové
vzťahy medzi matematikou, slovenským jazykom, občianskou náukou avýtvarnou
výchovou..
10.
Projekty
Počas školského roku učitelia pracovali so žiakmi na nasledovných projektoch:
Biológia
Pani učiteľka Guštafíková pracovala so žiakmi 5.ročníka na projekte Lesné zvieratá Slovenska,
so žiakmi 6.ročníka na téme Zdravie školáka a so žiakmi 8.ročníka Významné minerály Slovenska a Základy ekológie . So žiakmi 7. ročníka spracovala Choroby a zdravie človeka .
Chémia
Na hodinách chémie spracovali
žiaci 6.ročníka témy Voda a Vzduch, žiaci 7.ročníka
Hasenie horiacich látok a
Faktory ovplyvňujúce rýchlosť chemických reakcií v bežnom živote a
žiaci
8. ročníka Analýza pôd a Meranie pH zrážok a vody
z rôznych vodných zdrojov. Žiaci 9.ročníka pracovali na témach Ťažké kovy v životnom prostredí, Drogy ,
Alkohol. Všetky témy boli spracované pod vedením pani učiteľky
Medveďovej.
Geografia
Pani učiteľka Dorniak so žiakmi
7.ročníka spracovala tému Ázia, Afrika a
so žiakmi 9.ročníka Oblasti Slovenska.
Informatika
Pani učiteľka Murčová mala na starosti tieto projekty: Bezpečne s PC v 5.ročníku, Prieskum o nás v 7.ročníku , Prezentácia v škole vo 8.ročníku a Môj WEB v 9. ročníku.
Pani učiteľka Medveďová v 9. ročníku robila projekt Alkohol a jeho vplyv na zdravie človeka.
Fyzika
Pani učiteľka Medveďová
spracovala Jednotky a meradlá a
Vlastnosti tekutín so žiakmi
6.ročníka, Dôkaz šírenia tepla so žiakmi 7.ročníka a Rozklad svetla a
Energia so žiakmi 8.ročníka. Žiaci 9.ročníka spracovali témy Magnet a jeho výroba a Elektroskop.
11. Besedy
14.5. 2014 sa žiaci 7. a 8. ročníka zúčastnili na besede s pracovníčkami Regionálneho úradu verejného zdravotníctva o škodlivosti fajčenia Kým stúpa dym.
MUDr. Urbanová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva pripravila besedu pre žiakov 9. ročníka 6.5.214 k problematike dospievania.
12. Zdravotná výchova
18.10. 2013 k Svetovému dňu výživy urobili
žiaci výstavu zdravých potravín spojenú s konzumáciou pripravených zdravých
potravín a besedou k danej problematike.
17.10. 2013 sme sa zapojili aj do výzvy MŠVVaŠ SR Kampaň 2013 „ Odstráň obezitu.”
Svetový deň mlieka sme si na našej škole pripomenuli 9. 5. 2014.
Informačná kampaň o mlieku a mliečnych výrobkoch bola pripravená
formou výstavy mliečnych výrobkov žiakov 5. a 7. ročníka , pokusov žiakov 8.
ročníka a súťaží žiakov 9. ročníka pre žiakov nižších ročníkov. Žiaci aktivity
pripravili pod vedním pani Medveďovej, pani Prokajovej a pani Guštafíkovej.
Žiaci 7.ročníka pod vedením pani
učiteľky Prokajovej a Guštafíkovej sa zapojili so súťaže Najlepšia protidrogová nástenka, ktorú vyhlásil Hlavný hygienik SR
v spolupráci s MŠVVaŠ a Úradom verejného zdravotníctva SR.
Ukážku práce policajných kynológov
si žiaci pozreli 5.5. 2014. Bola to ukážka poslušnosti, vyhľadávanie drog a
chytanie páchateľov trestnej činnosti.
13. Enviromentálna výchova
24.10.2013 bola na našej škole organizovaná aktivita k podpore znalostí o
energiách Žiť energiou v školách, kde si žiaci všetkých
ročníkov zábavnou formou vyskúšali rôzne úlohy, súťaže a pokusy.
V dňoch 23.-25.4. 2014 sa žiaci mohli zúčastniť výstavy Vedecká hračka. Bola zameraná hlavne na
kaleidoskopy a rôzne hlavolamy.
Z exkurzií boli realizované podľa plánu :
1. Noc výskumníkov 2013
27.9. 2013 boli pre žiakov 7.a 9. ročníka pripravené netradičné aktivity z biológie, chémie a fyziky v Európa SC v Banskej Bystrici. Zároveň sa žiaci zúčastnili prednášky o sopečnej činnosti, zemetraseniach a tsunami.
2. Zaviaty svet praveku – hodina geológie v múzeu
Žiaci 8. a 9.ročníka si pozreli 23. 10. 2013 veľmi zaujímavú výstavu o geologických dejinách Slovenska.
3. Detské dni svätého Huberta
Žiaci 7.-9. ročníka sa 19.6.2014 v Svätom Antone zúčastnili náučno-kultúrnej akcie venovanej patrónovi poľovníctva- sokoliartvo, kynológia, poznávanie zvierat podľa zvukov, jazda na koňoch. Vytvorili si vtáčiu búdku a na podporu zdravého životného prostredia dostali sadenice smrekov. Táto akcia nahradila pôvodne plánovanú návštevu Banskej Štiavnice, pretože ponúkala rôznorodejšie aktivity.
4. Jed v prírode
Žiaci 5. a 7. ročníka sa 23.5. 2014 zúčastnili na hodine biológie
v Stredoslovenskom múzeu Radvaň.
Vypočuli si zaujímavú prednášku geológa a zoológa o jede v prírode. Na tvorivých dielňach si vytvorili vlastný zápisníček o našich jedovatých
rastlinách , hubách a živočíchoch.
5.
Harmanecká jaskyňa
12.6.2014 žiaci 5. a 6. ročníka
navštívili Harmaneckú jaskyňu.
6. Zážitkové učenie
Žiaci 6. a 7. ročníka počas jarného obdobia monitorovali stupeň znečistenia
vody a pôdy v obciach Selce a Priechod. Tým si prehlbovali eniromentálny vzťah
k našej prírode.
PaedDr. Erika Guštafíková
vedúca PK
Príloha 4
Vyhodnotenie
činnosti predmetovej komisie Veda a výchova v šk.r. 2013/2014
V šk.r.2013/2014
PK pracovala podľa vopred vypracovaného plánu zo dňa 14.septembra 2013. Počas
roka sa dopĺňal podľa aktuálnosti.
Plán vychádzal z analýzy výsledkov dosiahnutých
v uplynulom šk. roku, Štátneho
vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu a Plánu práce školy na
tento školský rok. Počet zasadnutí PK: 4. Zasadnutia boli v súlade
s Plánom práce PK.
Časovo-tematické plány
boli splnené v každej triede podľa platných učebných osnov. Učitelia
sa vo vyučovacom
procese orientovali na využívanie vzdelávacích štandardov a uplatňovali progresívne
formy a metódy práce. Preferovali aktívne učenie, využívali medzipredmetové
vzťahy a projektové vyučovanie.
Pri vyučovaní technických
predmetov sme realizovali vyučovací proces na základe najnovších vedeckých
poznatkov. Na hodinách sme uprednostňovali diferencovaný prístup podľa úrovne
vedomostí a schopností žiakov. Neustále sme žiakov viedli
k sebahodnoteniu. Veľkú pozornosť sme venovali rozvoju vzťahu detí
k manuálnej práci, rozvoju technického myslenia, využívaniu IKT a ochrane životného prostredia. Venovali sme sa aj výrobe,
distribúcii a možnostiam šetrenia elektrickou energiou v domácnostiach,
ako aj separácii odpadov. Deti sa starali o vysadené stromčeky v areáli
školy, čistili a upravovali areál školy.
Úctu k tradíciám, estetické cítenie a rozvoj zručnosti sme
podporovali vianočným a veľkonočným aranžovaním, pletením korbáčov
a zdobením kraslíc. K splneniu stanovených cieľov prispeli aj
vychádzky do prírody so zameraním na spoznávanie drevín a liečivých rastlín,
starostlivosť o vysadené stromčeky ako aj návšteva miestnej píly, hrnčiarskej a stolárskej dielne, kde žiaci absolvovali
prehliadku strojov a zariadení na spracovanie dreva a hliny. Vychádzky boli spojené aj s besedou
o bezpečnosti pri práci /
Európsky deň bezpečnosti a ochrany zdravia pri
práci /. Deti veľmi zaujala aj výstava
„Vedecká hračka“, ktorá bola
nainštalovaná
priamo v našej škole.
Na hodinách telesnej
výchovy vyučujúci venovali pozornosť
upevňovaniu fyzického a duševného zdravia. Hodnotili výkonnosť žiakov v
kontrolných cvičeniach a testoch, pri hodnotení prihliadali na možnosti
jednotlivcov a neustále povzbudzovali pohybovo zaostávajúcich žiakov. Do
časovo-tematických plánov boli zaradené spoločenské tance, ktoré podporujú
správne držanie tela, súlad pohybu s hudbou. Súčasťou ich výuky sú aj
zásady spoločenského správania. Do športových súťaží organizovaných
v škole sa zapojila väčšina žiakov školy.
Členovia PK viedli krúžky so športovým zameraním: športové hry,
športovo-relaxačný,florbalový, futbal žiačky a stolnotenisový krúžok. Deti tak
aktívne využívali voľný čas, v súlade s Národnou protidrogovou stratégiou
a Národným programom prevencie obezity.
V predmetoch výtvarná výchova,
výchova umením a hudobná výchova boli žiaci oboznámení so základnými
princípmi výtvarného zobrazovania. Svet kultúry a umenia spoznávali prácou s
literatúrou, internetom, videoprojekciou. Oboznámili sa s tvorbou výtvarných umelcov rôznych období. Pestrosť
hodín pozitívne ovplyvnili výtvarné aktivity na tému Olympijské hry: Návrh
diplomu /olympijskej medaily/, Pozvánka na športové podujatie a Olympionik
v pohybe.
Vyučovanie hudobnej výchovy bolo
zamerané na pestovanie lásky k slovenskej ľudovej piesni a klasickej
hudbe. Žiaci spoznávali tvorbu autorov svetovej a slovenskej klasickej a
populárnej hudby. Vypočuli si ukážky rôznych hudobných štýlov. Oboznámili sa aj
s významnými osobnosťami obce a ľudovými tradíciami regiónu. Žiaci 5.a 6.
ročníka navštívili hudobné oddelenie Literárno-hudobného múzea
v Banskej Bystrici, kde si prezreli a aj vyskúšali mnoho netradičných
hudobných nástrojov. Talentovaní žiaci súťažili v speve ľudových piesní.
V tomto školskom roku sa uskutočnil výchovný koncert, ktorý zabezpečila
ZUŠ Slovenská Ľupča. Vystúpili v ňom žiaci našej školy, ktorí zároveň
navštevujú ZUŠ. Pri prezentovaní jednotlivých ukážok klasickej, ľudovej a
modernej hudby ukázali svoje hudobné umenie a lásku k hudbe.
Projekty
Výsledkom
práce žiakov a učiteľov boli projekty:
Názov projektu |
Cieľová skupina |
Popis a cieľ projektu |
Žiť energiou v školách |
žiaci 5.- 9.ročníka |
-projek v spolupráci s MH SR |
Elektrická energia v domácnosti |
žiaci 9.ročníka |
-Poučiť žiakov o výrobe, distribúcii a možnostiach šetrenia
elektrickou energiou v domácnostiach. |
Stromy poznania |
žiaci 5.a 6.ročníka |
-Starostlivosť o vysadené stromčeky
v areáli školy a tak sa podieľať na realizácii koncepcie
environmentálnej výchovy na škole. |
Mechanizačné
prostriedky v domácnosti |
žiaci 8.ročníka |
-Poučiť žiakov o výhodách,
usmerniť pri výbere, používaní a ekologickej likvidácii pomocníkov
v domácnostiach a tak prispieť k rozvoju technického, tvorivého a
ekologického myslenia. |
Spevník starých ľudových piesní |
žiaci 7.ročníka |
- Nahrávanie a
zápis starých ľudových piesní zo Seliec a okolia, zachovávanie ľudových tradícií. |
Najznámejšie budovy Banskej Bystrice |
žiaci 8.ročníka |
-Spoznať architektúru a históriu budov v Banskej Bystrici |
Andrej Očenáš – život a dielo |
žiaci 9.ročníka |
-Oboznámenie s významnou postavou slovenskej hudby, rodáka zo
Seliec |
Erb rodiny |
žiaci 5.ročníka |
- Navrhnúť erb
svojej rodiny, - úcta
k tradíciám, význam rodiny. |
Architekt odpadu |
žiaci 6.ročníka |
- vymýšľať inovatívne
spôsoby využitia odpadových materiálov -analyzovať svoje správanie s ohľadom na
udržateľnosť životného prostredia |
Ornamenty života |
žiaci 5.ročníka |
- Multikulturalizmus,
globálne vzdelávanie - Oboznámiť žiakov s tradíciami a kultúrou
rôznych krajín sveta prostredníctvom ornamentu |
Univerzálne symboly odlišnosti |
žiaci 6.ročníka |
-Citlivo viesť diskusiu na tému rovnakých
práv žien a mužov doma i vo svete |
Symboly v gotike a v súčasnom umení |
žiaci 6.ročníka |
- Oboznámiť sa
s tvorbou výtvarných umelcov tohoto obdobia, - vyhľadávanie in
formácií z rôznych zdrojov, využitie IKT. |
Pôsobenie farieb na ľudí |
žiaci 6.ročníka |
- Spoznať reč
farieb, tréning vo vyhľadávaní, spracovaní a overovaní informáciií. |
Odevný dizajn |
žiaci 6.ročníka |
- Rozvoj
estetického cítenia, Spoznávať globálnu prepojenosť problemati ky
odievania a s ňou súvisiacu situáciu detí z rozvojových krajín. |
Dospievanie
dievčat |
žiačky 7.ročníka |
-
Poučiť dievčatá o fyzických a duševných zmenách počas dospievania. |
Hravo
ži zdravo |
žiaci 5.ročníka |
- Cieľom kurzu a súťaže je pracovať na zmene stravovacích zvykov s
dôrazom na správnu skladbu jedálnička a správny stravovací režim. |
Týždeň
zdravia / marec / motto:
„V zdravom tele zdravý duch“ |
všetci žiaci |
- Upevňovať
fyzické zdravie, usmerňovať deti pri výbere stravy a
dodržiavaní pitného režimu, |
zorganizovať florbalový turnaj na podporu fyzickej aktivity detí, |
||
urobiť kvíz o zdravej výžive, |
||
zorganizovať súťaž o najlepšiu nástenku
/plagát/ na tému zdravie, |
Poslaním
súťaže mladých záchranárov je v nadväznosti na učivo „Ochrana života a
zdravia“:
Súťaž
sa konala v máji 2014 v Banskej Bystrici, zúčastnili sa jej družstvá
v zložení: Emma
Hlinková, Mária Miklošová, Jakub Vajs, Marek Hrabaj a Martin Bohuš, Bruno
Hrablay, Dominika Murgašová, Vladimíra Brožová. Druhé družstvo obsadilo
2.miesto a v krajskom kole 6.miesto.
Súťaž sa konala v apríli. Zúčastnili sa žiaci 1.- 9.ročníka, zúčastnilo sa 31 žiakov.
Športové súťaže /organizované CVČ/
Našu školu v obvodnom kole reprezentovali
družstvá žiakov vo florbale, stolnom tenise a atletike.
Družstvá žiačok v malom, veľkom futbale, florbale a atletike.
Zmiešané družstvá v brannom viacboji.
Žiačky, ktoré úspešne reprezentovali školu v športových súťažiach:
Miklošová
Mária, Patrášová Diana,
Očenášová Barbora, Bohušová Lenka,
Maruniaková Dominika, Mesíková Denisa,
Mesíková Alexandra, Hlinková Emma,
Brožová Vladimíra, Murgašová Dominika,
Šinkovkinová Alexandra, Apfelová
Alexandra, Blašková Romana, Peťková Zuzana,
Gallayová Michaela
Dosiahnuté výsledky:
súťaž |
kategória |
obvodné kolo |
krajské kolo |
Orionflorbalcup |
Mladšie žiačky |
3.miesto |
|
Staršie žiačky |
2.miesto |
2.miesto |
|
Malý futbal |
Mladšie žiačky |
1.miesto |
5.miesto |
Staršie žiačky |
4.miesto |
|
|
Veľký futbal |
Žiačky |
2.miesto |
|
Ďaľšie športové súťaže
Letný biatlon Staré Hory:
Marek Hrabaj
-1.miesto
Mária Miklošová
-3.miesto
Exkurzia z literatúry a
techniky
Tajov - rodný dom Jozefa Gregora Tajovského a rodný
dom Jozefa Murgaša.– 5. a 6. ročník
Literárno-hudobná exkurzia
Literárno-hudobné múzeum
Banská Bystrica – 5.a 6.
ročník
Vychádzky
Vychádzka na miestnu pílu
– ťažba, spracovanie a ochrana dreva, ochrana lesov – 6. ročník
Návšteva miestnej hrnčiarskej a stolárskej
dielne – 5. a 6.ročník
Vychádzky do prírody – zamerané na poznávanie rastlín a drevín v
okolí obce
a na
pozorovanie stupňa poškodenia lesa činnosťou človeka – 5. a 6.ročník
Vychádzky z telesnej výchovy – zamerané na vytrvalostný a cezpoľný
beh, pohyb v prírode
a hry v snehu – všetky ročníky
Aktivity:
·
florbalový turnaj chlapci,
·
florbalový turnaj dievčatá,
Medzinárodný deň starších ľudí a Európsky rok aktívneho
starnutia a solidarity medzi generáciami
Žiaci 5. a 6.ročníka pripravili kultúrny program na stretnutie so staršími spoluobčanmi.
Okrem toho, že starších spoluobčanov pobavili s umeleckým slovom a
piesňami sa s nimi porozprávali i ich mladosti. Akcia sa uskutočnila v rámci Európskeho roka aktívneho
starnutia a solidarity medzi generáciami v rámci projektu „ Generation
schools“.
Týždeň zdravia - motto: „V zdravom tele zdravý duch“
Do organizácie projektu sa
zapojili všetky PK a MZ. Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných
aktivít. Relácia v školskom rozhlase, tvorba plagátov k téme
zdravia, resp. zdravá výživa, florbalový turnaj žiakov II. stupňa, pohybové
dopoludnie pre deti I. stupňa, špeciálne aktivity na hodinách
prírodovedy, prírodopisu a biológie,...
Výstavy
Výstavy prác
z tecnických predmetov, výtvarnej výchovy, aranžovania a liečivých rastlín
sa konali priebežne.
Aj v tomto školskom roku prebehol zber papiera v septembri a v júni.
Deň Zeme
V mesiaci apríl žiaci pod vedením
triednych učiteľov vyčistili areál školy.
Vystúpenia
talentovaných žiakov
Talentovaní žiaci so
záujmom vystupovali na verejnosti, zúčastňovali sa akcií v spolupráci
s OU Selce a inými organizáciami v obci – Mesiac úcty
k starším, Ocenení občania, Oceňovanie darcov krvi, Životné jubileá,
Vítanie nových občanov atď.
Vzdelávanie
učiteľov – študijná literatúra
V šk. roku 2013/2014 všetci členovia PK
preštudovali UO predmetov, ktoré vyučujú, POP pre šk. r. 2013/2014, Metodický pokyn na hodnotenie žiakov základnej školy.
Každý člen PK mal naplánované štúdium odborno-metodickej literatúry, knižných
noviniek a rôznych materiálov týkajúcich sa jednotlivých predmetov
a všeobecného rozhľadu (literatúra je uvedená v pláne ).
Spolupráca s MZ a ostatnými PK bola na vysokej úrovni.
Množstvo akcií bolo zorganizovaných spoločne. Celoročnú prácu členov PK by som
zhodnotila kladne. Všetci členovia PK
sa aktívne podieľali na organizovaní a realizácii všetkých podujatí
a súťaží týkajúcich sa výchovných predmetov.
PaedDr. Jana Murčová
vedúca PK
Príloha 5
Správa
o výchovno-vzdelávacích výsledkoch a činnosti Metodického združenia
pri Základnej škole
v Selciach v školskom roku 2013/2014
V školskom roku 2013/2014 pracovalo MZ podľa
vopred vypracovaného a členmi schváleného plánu MZ z augustového
zasadnutia, ktorý bol zameraný na plnenie hlavných úloh vyplývajúcich zo
Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1,
Školského vzdelávacieho programu, Pedagogicko-organizačných pokynov na
školský rok 2013/2014 a Plánu práce školy.
Informačný systém
V rámci komunikácie medzi žiakmi, rodičmi
a učiteľmi sme používali portál
www. bezkriedy. sk a www. zborovna. sk
Slovenský jazyk a literatúra,
čitateľská gramotnosť
U žiakov sme formovali kladný vzťah ku knihe
a literatúre, organizovali aktivity a
súťaže v čitateľských zručnostiach.
Uskutočnili sme vstupné a výstupné testovanie
žiakov v jednotlivých ročníkoch zo slovenského jazyka a matematiky, v júni sme preverili
úroveň čitateľskej gramotnosti testom čitateľských zručností, a to v 2., 3. a
4. ročníku. Výsledky testovania čitateľskej gramotnosti uvádza príloha tejto
správy.
Pracovali sme s detskou časopiseckou
literatúrou (časopis Vrabček – 1. a 2. ročník, časopis Fifík – 3.
a 4. ročník).
Uskutočnili sme návštevu v miestnej knižnici. Na
hodinách čítania sme pracovali s PZ Mimočítankové čítanie. Pritiahnúť deti
ku knihe sme sa snažili aj zapojenosťou žiakov do čitateľského klubu Fragment.
Na hodinách literatúry sme rozvíjali čitateľské
zručnosti formou aktivity:
2. ročník: “Spoznajme Danku a Janku”
3. ročník: “Keď kniha putuje” (G. Futová- Nezblázni
sa mamička, R. Dahl-Matilta)
G. Futová – Hľadám lepšiu mamu (spracovanie knihy
formou komiksu)
4.
ročník: “Spoznajme hrdinov detskej
literatúry” –
René Goscinny, Jean-Jacgues Sempé: ”Malý
Mikuláš”, Vincent Šikula:
“Prázdniny
so strýcom Rafaelom”
|
|
Žiacke
projekty:
3. ročník: G. Futová – Hľadám lepšiu mamu
(spracovanie knihy formou komiksu)
Autori detskej knihy: T. Janovic, K. Bendová, Ľ.
Feldek, J. Blašková
Maľované čítanie
4. ročník: „Kto je divadelný režisér?“
Maľované čítanie
Súťaž
v prednese poézie a prózy
Výsledky školského kola:
Poézia
1. miesto: Tereza Ilčíková (2. tr.)
2. miesto: Šimon Vrbický (2. tr.)
3. miesto:
Tobiáš Sivčák (4. tr.)
Próza
1. miesto: Paulína Krupárová (4. tr.)
2. miesto: Adam Škorec (4. tr.)
3. miesto:
Samuel Majcher (2. tr.), Adrián Blaško (3. tr.)
Zapojili sme sa do súťaže v prednese poézie a
prózy organizovanej ZŠ Hrochoť „Sládkoviča lipa“, kde sa žiačka 2. ročníka Ema
Medveďová umiestnila vo svojej kategórii na 2. mieste.
V tomto šk. roku sme sa v Slovenskej Ľupči
zúčastnili čitateľskej súťaži „Ľupčiansky čitárik“, kde žiak 3. ročníka Adrián
Blaško získal vo svojej kategórii 3. miesto.
Žiaci 4. ročníka sa dňa 7. mája 2014 zapojili do celoslovenského testovania KOMPARO.
Testovania sa zúčastnilo 6 836 žiakov 4. ročníka z 256 škôl. Z našej
školy sa na testovaní zúčastnilo 14 žiakov. Najlepšie výsledky sme dosiahli v predmete
slovenský jazyk a literatúra.
Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov našej
školy zo SJL 57,9%
Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov
v SR 48%
Percento zúčastnených škôl, ktoré v teste zo
SJL dosiahli horší výsledok ako naša
škola 90,2%
Týmito výsledkami sme získali diplom
a zaradili sme sa medzi 25% najúspešnejších
škôl. Aj v ostatných testovaných
predmetoch (matematika, prírodoveda, vlastiveda a všeobecné
študijné predpoklady) sme ako trieda dosiahli priemernú úspešnosť vyššiu ako
bola priemerná úspešnosť testovaných žiakov
v SR.
Podrobné výsledky uvádza príloha správy.
Uskutočnili sme výstupné previerky vo štvrtom
ročníku zo slovenského jazyka a matematiky. (Výsledky uvádza príloha tejto
správy.) Opatrenia z výstupných testov budú zahrnuté do tematických výchovno-vzdelávacích plánov jednotlivých
predmetov v budúcom školskom roku.
Telesná výchova, zdravý životný štýl
Na hodinách telesnej výchovy sme podporovali u žiakov fyzickú
aktivitu a kreativitu pri pohybových aktivitách. Kampaň 2013 „Odstráň obezitu“ sme uskutočnili 17. októbra 2013 športovými aktivitami a Svetový
deň výživy sme si pripomenuli (18. 10.) aktivitou „Vitamíny zo záhradky“,
tiež diskusiou
o zdravej výžive. 31.
marca – 4. apríla 2014 sme v rámci
“Týždňa zdravia” usporiadali športové
aktivity
a súťaže, realizovali sme aktivity, hry a kvízy na
podporu zdravia.
Podporovali sme voľno časové aktivity
v záujmových krúžkoch, a to Šikovné ruky, LEGO – DACTA, Pohybové hry.
V júni žiaci 2. a 3. ročníka absolvovali plavecký výcvik na Krytej
plavárni na Štiavničkách v Banskej Bystrici.
Chlapci 2. - 4. ročníka (Šimon Vrbický, Samuel
Gallay, Jakub Chaban, Adrián Blaško, Matúš Kubina, Benjamín Tury, Andrej
Pleško, Adam Škorec) sa zúčastnili Obvodného kola minifutbalu Mc Donald´s Cup v
Banskej Bystrici. Umiestnili sa na 4. mieste.
Environmentálna výchova, regionálna výchova, prírodoveda a vlastiveda
Environmentálnu výchovu sme rozvíjali
v predmetoch prírodoveda, vlastiveda, čítanie a literárna výchova, výtvarná výchova. Venovali sme
pozornosť čistote okolia a počas celého šk. roka sme viedli
v triedach separovaný zber papiera. Aktívnym prístupom sme si pripomenuli
Deň Zeme, 28. marca 2014 – úprava areálu školy „Environmentálna jar“.
Slovenská inovačná a energetická agentúra
usporiadala pre žiakov program s rôznymi aktivitami, a to 12.
septembra 2013 pod názvom „Žiť energiou v školách“ . Pre žiakov 3.
a 4. ročníka 3. júna 2014 opätovne pripravili aktivity „Fyzika hrou“.
11. apríla 2014 sme sa zúčastnili prírodovednej
interaktívnej výstavy v ESC Banská Bystrica „ Včela“.
Projekty
žiakov:
2. ročník: „Pestujeme fazuľku – od semienka až po
plody“, „Prečo mám rád svoju obec?“
3. ročník:
„Hrady a zámky Slovenska“
4. ročník: „Môj kalendár rodinných zvykov“, „Môj samosprávny kraj“, „Som turistický
sprievodca v Košiciach“, „Časová priamka“
Matematika, finančná gramotnosť
13. septembra 2013 pri príležitosti „Medzinárodného
dňa eura“ sme usporiadali aktivity na podporu finančnej gramotnosti.
Zapojili sme
sa do matematických súťaží Matematický klokan, a Pytagoriáda.
(Viď príloha.)
Matematický
klokan:
Klokanko 1: Jakub Strečok, Lenka Maruniaková, Petra
Valentová, Dominik Lauko, Jakub Fodor, Marek Mikloš, Adrián Králik, Jakub
Kubiš, Liliana Kusalová, Ema Peťková
Klokanko 2: Tereza Ilčíková, Samuel Majcher, Lukáš
Mesík, Šimon Vrbický, Samuel Gallay
Klokanko 4: Marko Mesík, Adam Škorec, Martin
Michalisko, Elena Štadlerová
Úspešný riešiteľ:
Jakub Strečok (1. ročník) – 91, 7%, percentil 85, 8%
Pytagoriáda
Výsledky školského kola:
3.ročník – zúčastnilo sa 13 žiakov
úspešní:
Samuel Veselovský, Daniel Caban, Adrián Blaško, Olívia Kamenská
4. ročník - zúčastnilo sa 14 žiakov
úspešní
: Marko Mesík, Martin Michalisko
Úspešní žiaci školského kola postúpili do obvodného
kola, kde bol úspešným žiakom Adrián Blaško so 14 bodmi.
Žiaci s individuálnym výchovnovzdelávacím programom
Pozornosť sme venovali žiakom so špeciálnymi
výchovnými a vzdelávacími potrebami vypracovaním individuálnych programov
a plánov v jednotlivých predmetoch. Spolupracovali sme
s výchovnou poradkyňou a rodičmi týchto žiakov a postupovali sme
podľa odporúčaní psychológa a špeciálneho pedagóga zadávaním
diferencovaných úloh. Jedného žiaka tretieho ročníka sme vzdelávali
v domácom prostredí. Spolupracovali sme so Súkromným centrom
špeciálno-pedagogického poradenstva v Kremnici.
Ochrana života a zdravia
Učivo Ochrana života a zdravia sme zaradili do
výchovno-vzdelávacieho procesu a realizovali podľa ročníkových
vzdelávacích štandardov v mesiacoch október 2013 a máj 2014.
Vzdelávanie a samoštúdium vyučujúcich
Vyučujúce boli oboznámené so Štátnym vzdelávacím
programom ISCED 1, Pedagogicko-organizačnými pokynmi, učebnými osnovami, a
vzdelávacími štandardami. Vypracovali
podnety na úpravu ISCED I, ktorý bol pripomienkovaný v rámci úprav pre
ďalší školský rok.
Iné aktivity
ü Plenárne,
triedne RZ, konzultačné hodiny
ü 26. 9. 2013
návšteva výstavy LEGO v Banskej Bystrici „Postavme si svet“
ü 18. 10. 2013
- aktivita „Vitamíny zo záhradky“ –
relácia v školskom rozhlase, beseda, praktické ukážky ovocných
a zeleninových jedál, výstavka ku Svetovému dňu výživy (16. 10.), športové
aktivity
ü 6. 12. 2013 -
Mikulášska slávnosť – besiedka s Mikulášom a programom žiakov,
relácia v školskom rozhlase
ü 19. 12.
2013 - Vianočný koncert žiakov ZUŠ
Slovenská Ľupča
ü 20. 12. 2013 - Vianočná besiedka – triedna slávnosť
(regionálne vianočné zvyky a tradície)
ü 11. 2. – 12. 2.
2014 – Zápis budúcich prvákov
ü 14. 2. Detský
karneval žiakov 1. – 4. ročníka
ü 28. 3. 2014
- Úprava okolia školy ku Dňu Zeme
„Environmentálna jar“
ü 31. 3. – 4. 4.
2014 - Týždeň zdravia (aktivity, kvíz, florbalový turnaj žiakov)
ü 1. 4. 2014 – Súťaž v speve detskej a ľudovej
piesne
1.
ročník: Lenka Maruniaková, Liliana Kusalová, Michaela Kútiková, Jakub Fodor, Maroš
Medveď, Marek Mikloš
2.
ročník: Lukáš Mesík, Ema Medveďová, Terézia Ilčíková, Samuel Majcher, Richard
Pleško, Sandra Báliková
3.
ročník: Viktória Olerínyová, Daniel Caban, Dominik Jahoda, Adrián Blaško, Jakub
Chaban
4.
ročník:
Paulína Krupárová, Adela
Patrášová, Laura Hiadlovská, Natália
Repková,
Matúš Kubina
17. 4. 2014 – výstava
Vedecká hračka
ü 30. 5. 2013 –
Deň mlieka (celoškolská aktivita, aktivity žiakov II. stupňa pre žiakov I.
stupňa- kvízy, súťaže, ochutnávky, výstavka)
ü 13. 5. 2014 –
Dopravná výchova (Detské dopravné ihrisko, hry, ukážky psovodov, policajných
áut a motoriek - aktivity organizované v spolupráci s Políciou SR)
ü 5. 6 – 13. 6.
2014 – plavecký výcvik žiakov 2. a 3. ročníka na krytej plavárni
v Banskej Bystrici
ü 22. 5. 2014
prírodovedná exkurzia žiakov 2. – 4. ročníka ZOO Bojnice
ü 30. 5. 2014 MDD
– športovo-zábavné dopoludnie a ukážka Dobrovoľníckeho hasičského zboru
v Selciach
ü 16. 6. 2014
literárna exkurzia Dobšinského svet rozprávok Habakuky – Donovaly
ü 20. 6. 2014
–„Poznaj región Selce“ – pietny akt kladenia vencov pri pomníku padlých
v Selciach
Mgr.
Zuzana Hrašková
vedúca MZ