Základná škola, Školská  4,  976 11   Selce

 

 

S P R Á V A

 

o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch, a podmienkach školy za školský rok 2014/2015   

 

 

 

V Selciach,                                              

 

 

Správa bola prerokovaná v pedagogickej rade dňa 21.9.2015      

Správa bola prerokovaná na zasadnutí rady školy dňa 14. 10. 2015     

Zriaďovateľ schválil správu dňa  9.11.2015

 

1. Základné údaje o škole

1.1. Názov: Základná škola Selce

1.2. Adresa: Selce, Školská 4,  PSČ 976 11

1.3. Telefónne číslo: 048/4181227

1.4. Internetová adresa:  riaditel.zsselce@gmail.com

1.5. Zriaďovateľ: Obecný úrad, Selčianska cesta 132, Selce

                           starosta: Božena Zázrivcová, Ján Kupec

                              telefón: 048/4181223

                           e-mail: ouselce@selce.sk

1.6. Vedúci zamestnanci školy:     PaedDr. Ján Chladný, riaditeľ

                                                              Mgr. Soňa Lehoťanová,

zástupkyňa riaditeľa školy

                                                              Mária Turčinová, ekonómka

1.7. Rada školy: bola zriadená podľa Zákona č.596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve s účinnosťou od  1.1.2015     
     

Predseda:  Mgr. Zuzana Hrašková

 Zvolení členovia rady školy:

 za pedagog. zamestnancov:             PaedDr. Erika Guštafíková

                                                        Mgr.Jana Brozmanová   

 za zriaďovateľa:                              Mgr. Zuzana Hrašková

                                                        ing. Daniel Hlinka

                                                       Mgr. Peter Hajnala

za rodičov:                                      Soňa Strečková

                                                       Rastislav Blaško

                                                      Maroš Mikloš

                                                        Janka Majcherová
 za iné práv.osoby                           Ján Pažítka

 za ostat. zamestnancov:         Maria Turčinová

                           

1.8. Pomocné a poradné orgány školy

-         Pedagogická rada školy – všetci pedagogickí zamestnanci   

-         1. stupeň – Metodické združenie v spolupráci so ZŠ Priechod

-         vedúca MZ – Mgr. Zuzana Hrašková

-         2. stupeň – Predmetové komisie

-         PK – SJL a spoločenskovedné predmety: vedúca  Mgr.Anna Kapustová

-         PK – M a prírodovedné predmety: vedúca PaedDr. Erika Guštafíková

-         PK – Veda a výchova : vedúca PaedDr. Jana Murčová

-         výchovný poradca: Mgr. Eva Prokajová

                                                                                                 


2      Údaje o žiakoch

2.1             Prehľad o žiakoch, ich počte a bydlisku

 

Bydlisko

Počet žiakov – 1. polrok

Počet žiakov – 2. polrok

Selce

110

111 

Banská Bystrica

 20

20

Priechod

 24

24

Baláže

 4

4

Nemce,Malachov,Kynceľová

 3

3

Podkonice

 4

2

Celkom

 165

164

 

2.2      Počet tried, žiakov, počet žiakov na učiteľa
 

Počet tried

Celkový počet žiakov

Počet žiakov na jednu triedu

Počet žiakov na jedného učiteľa

 9

  164

 18,22      

 12,16     

 

2.3 Počet zapísaných žiakov pre šk. rok 2015/2016      

 

Zapísaných do 1.ročníka

Počet žiadostí o odklad

Nastúpilo do 1. triedy

 22

1

21(1.žiak je v zahr.)   

 

2.4. Údaje o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie žiakov

 

     Ročník/trieda

Počet žiakov

Prospelo

Neprospelo

 

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

I.polrok

II.polrok

1.

 15

 15

 15

 15

0

0

2.

 18

 18

 18

18

0

0

3.

 18

 19

 18

 19

0

0

4.

 14

 14

 14

14

0

0

1. stupeň

 65

 66

 65

 66

0

0

5.roč

 19

 18

 19

 18

0

0

6.roč.

 24

 24

 24

 24

0

0

7.roč.    

 16

 16

 16

 16

0

0

8.roč.  

 24

 22

 24

 22

0

 0

9. roč.    

 17

 17

 17

 17

0

0

2.stupeň

 100

 97

 100

 97

 0

 0

Celkom

 165

 163

 165

 163

 0

 0

Žiaci boli hodnotení podľa platných Metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl.  .        Dvaja žiaci  pov.školskú dochádzku plnia v zahraničí.    

 

 

2.5 Priemerný prospech v 2. roč. - 4. roč.  – 1. stupeň

 

 

 

 T r i e d a

1.

2.

3.

4.

Priemerný prospech

-

1,12     

1,32    

1,29    

 

Celkový priemerný prospech 2.- 4.roč.

 

 

1,24    

 

2.6 Priemerný  prospech v 5. roč. – 9. roč.    2. stupeň

 

 

T r i e d a

5. 

6.

7. 

8.

9.  

  

Priemerný prospech

1,41   

 1,61  

 1,69 

 1,71    

1,52     

    

 

Celkový priemerný prospech 5.-9.roč. .

 

1,59

 

2.6.1 Celoplošné testovanie žiakov – TESTOVANIE 9- 2015

 

 

Priemer SR

SJL –  62,58%   

M –   52,68%     

 

 

ZŠ Selce

SJL –   75,74%  

M –  67,94%   

 

Výsledky celoplošného testovania deviatakov zo slovenského jazyka a matematiky  potvrdili vzťah našich žiakov k učeniu. Dosiahli sme nad slovenský priemer   v slovenskom jazyku aj matematike,   ale nemôžeme byť spokojní. Postoj niektorých žiakov, ktorí končia povinnú školskú dochádzku je slabý, žiaci urobia len to čo musia.    Znovu sa potvrdilo, že žiaci vopred vedia, že aj keď budú mať zlý prospech v Monitore 9, na strednú školu sa dostanú, prijímacie konania aj v tomto roku to potvrdzujú. Vďaka boju o žiaka za každú cenu, sa znižuje úroveň školstva na Slovensku, čo potvrdzujú výsledky škôl.Percentil školy je nad naše očakávanie. SJL je 96,36% z 1448 škôl  v rámci SR, MAT je 92,54% vrámci škôl SR.

Naša základná škola na základe hodnotenia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) v rámci Slovenska je na 88.-99.  mieste medzi  ZŠ a v rámci Banskobystrickeho kraja jej patrí 5.-  6. miesto medzi ZŠ.

Veľmi dobré výsledky žiakov našej školy sme dosiahli aj vrámci testovania Komparo 2014/2015, keď vo všetkých testovacích predmetoch sme dosiahli vyššiu úspešnosť ako bol prieme v rámci testovania škôl SR.

 


2.7 Počet vymeškaných vyučovacích hodín

 

Školský rok

 02014/2015    

ospravedlnených

neospravedlnených

celkom

priemer na ž.

celkom

priemer na ž.

I. polrok

5140

31,53

1

0,006

II. polrok

7406

45,43

6

0,037

Celkom

12 546

76,5

7

0,043

Vškolskom roku 2014/2015 sme mali najmenej nespravdlnených hodín v posledných škoských rokoch. Je to spôsobené zníženim počtu žiakov z nevýhodného prostredia a dobrou prácou triednych učiteliek.Na 7 hodinách sa podliali dve žiačky.

 

 

 

2.8 Prehľad výchovných opatrení

 

Školský rok

2010   /2011 

 Napomenutie  tr.učiteľom

Pokarhanie riad.školy

Zníž,známka 2.stupeň

Zníž.známka 3.stupeň

Zníž.známka 4.stupeň

Pochvala

1. polrok

3

 1

0

0

0

 34

2. polrok

2

 0

 1

 0

0

  52

Celkom

5

1

 1                                                                                                               

 0

0  

  86

 

2.9 Údaje o integrovaných žiakoch

 

Druh postihnutia

Počet žiakov

Mentálne

0

Sluchové

1

Zrakové

0

S narušenou komunikačnou schopnosťou

0

Telesné

1

S vývinovými poruchami správania

0

S vývinovými poruchami učenia

5

Celkom

7

V bežných triedach je integrovaných  7   žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zo strany vyučujúcich je zabezpečený individuálny prístup a účinná starostlivosť. Škola spolupracuje s DIC a PPP v Banskej Bystrici. Žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia majú vypracovaný individ.vzdel.plán.

 

2.10 Školský klub detí

 

ŠKD.

Počet oddelení

Počet detí

Vychovávateľ

Celkom

2

48

2

 

Riaditeľ školy, na základe zisteného nedostatku podľa školskej inšpekcie v minulosti o počte detí v školskom klube, musel rešpektovať §114 ods. 2. Zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (25 žiakov v ŠKD), čím so súhlasom obce boli otvorené dve oddelenia  ŠKD pre školský rok 2014/2015.

 2.11Učebné plány 

Pre žiakov  1. roč.-  4.roč. a  5. roč.- 9  .roč. bol  na základe školskej reformy  pripravený Školský vzdelávací program. Školský vzdelávací program bol pripravovaný na základe rešpektovania Štátneho vzdelávacieho programu so zameraním na podmienky a tradíciu školy. Vyučujúce MZ 1. - 4. roč. a vyučujúce  PK - jazykov   a spoločenskovedných predmetov, PK - matematika, informatika a prírodovedných predmetov, PK - veda a výchova sa aktívne podieľali na tvorbe učebných plánov a učebných osnov všetkých predmetov. Školský vzdelávací program  bol schválený školskou radou školy a zriaďovateľom, obcou Selce  (obecným zastupiteľstvom). Školský vzdelávací program je zverejnený na webovej stránke školy.   Školský učebný plán 1. –9. ročník (ISCED 1, ISCED 2).

 

2.12 Učebný plán 1. stupeň

 

Predmet

1.ročník

2.ročník

3.ročník

4.ročník

Slov.jazyk a lit.

 10

9

8

8

 Infor. výchova

-

1

1

1

Vlastiveda

-

 1

1

1

Matematika   

5

5

5

5

Prírodoveda

1

1

2

2

Pracovné vyuč.

 -

-

-

1

Výtvarná vých.

1

1

1

1

Hudobná vých.

1 

1

1

1

Telesná vých.

2

2

2

2

Cudzí jazyk

1

1

3

3

Etická/Nábož.v.

1

1

1

1

Spolu

22

23

25

26

Nepov.predmety

-

-

-

-

 

2.13 Učebný plán 2. stupeň

 

Predmet

5.ročník

6.ročník

7.ročník

8.ročník

9.ročník

Slov.jaz.a lit.

5

5

5

 5

5

Anglický  jaz.

3

3

3

3

3

Vých. umením

-

-

-

0.5

1

Nemecký jaz.

-

-

-

 -

-

Dejepis

1

1

2

2

2

Geografia

2

1

1

2

 2

Občianska n .

1

1

1

0,5

1

Matematika

5

5

4

5

5

Fyzika

-

1

2

2

2

Chémia

-

1

1

1

2

Biologia

2

2

2 

2

1

Technická v.

1

 1

1

1

 -

Výtvarná v.

1

1

1

 -

 -

Hudobná v.

1

1

1

-

 -

Telesná v.

2

2

2

2

2

Etická/Nábož.

1

1

1

1

1

Francúzky  j.

1

2

2

 2

2

Informatika

1

1

1

1

1

Zemepis

-

-

-

-

 -

Prírodopis

-

-

-

-

 -

Rozšir.hodiny

-

-

-

 -

 -

Spolu

27

29

30

 30

30

Nepovinné v.

-

- 

-

  -

 -

 

2.14  Profesionálne pokrytie predmetov

 

Predmet

Odborné pokrytie v %

Neodborné pokrytie v %

Slovenský jazyk a literatúra

100%

 

Anglický jazyk

  78,9%  

 21,1%

Dejepis

 100 %

 

 Francúzky jazyk

100%

 

Biologia

100%

 

Nemecký jazyk

0%

100%

Informatika,infor.vých. 

 57,14% 

42,86%   

Zemepis

 100%

   

Občianska výchova

0%

100%

Matematika

100%

 

Fyzika

100%

 

Chémia

100%

 

Prírodopis

100%

  

Technická výchova

 50 %

  50%

Hudobná výchova

100%

 

Telesná výchova

88,8%     

11,2%   

Výtvarná výchova

57,2%

42,8%

Etická výchova

50%

 50%

Náboženská výchova

100%

 

 

     odučených hodín je: 279 hodín

 

-         odborné pokrytie vyučovania celkom:                   244   hodín = 87,5 %         

-         neodborné pokrytie vyučovania celkom:          35 hodín =  12,5%      

 

2.15  Prehľad krúžkov v školskom roku 2014/2015

 

Por.č.

Názov krúžku

1.

Šikovné ruky

2.

Jazykové hry a cvičenia

3.

Cvičenia z matematiky 9 

4.

 Pohybové hry 

5.

LEGO - DACTA

6.

Z každého rožka troška   

7.

  Literárno - hudobný

8.

 Stolnotenisový 

9.

 Športovo- relaxačný II. 

10.

Športové hry

11.

Športovo – relaxačnýI.

12.

Florbalový

13.

Chémia veselo i vážne

 14.

Cvičenia zo slovenského jazyka   

 

 

Krúžky v ramci zaujmovej mimoškolskej činosti

 

Por.č.

Názov krúžku

1.

PC klub          

2.

Futbal a florbal žiačky                      

3.

Športové hry

4.

Čitateľský krúžok(Čitárik)

5.

Jazykové hry a cvičenia

6.

Regionálny krúžok

7.

Futbal     

8.

Environmentálny                     

9.

Mladý hasiči

10.

 Radosť, hravosť(Zábava, tvorivosť,pohyb)

11.

 Zdravie a životný štýl

 

3           Údaje o zamestnancoch

3.1 Údaje o pedagogických zamestnancoch školy, ich kvalifikácii, praxi a spôsobilosti

 

Por.číslo

Pracovné zaradenie,funkcia

Úväzok

Kvalifikácia, stupeň vzdelania, aprobácia

Rokov pedagogickej praxe

1.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

23

2.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľ. 1.- 5.ročník

40

3.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4 ročník

21

4.

učiteľ

1,0

VŠ – učiteľstvo 1. – 4.ročník

21

5.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl – Nj-Aj ( MD )

4

6.

výchovný poradca

0,95

VŠ – Sjl - D

38

7.

učiteľ

1,0  

VŠ –Sjl-Aj  

0

8.

učiteľ

1,0

VŠ – M – Bi

31

9.

učiteľ

1,0

VŠ – M – Tchv

22

10.

učiteľ

1,0

VŠ – Z – F j

17

 11.

učiteľ

1,0

VŠ – Sjl – Hv

40

 12.

učiteľ

1.0

VŠ – Ch-M-Bi-Etv 

15

 13.

riaditeľ

1,0

VŠ – Tv- Ped.

39

 14.

zást.riaditeľa

1,0

VŠ – Rj – Tv - Aj

37

 15.

učiteľ

0,17

VŠ –   Nv  

15

 16.

učiteľ

0.17  

VŠ – Nv   

7

 17.          

vychovávateľka

1,0

VŠ – vychovávatelstvo

7

 18.

vychovávateľka

0,5

VŠ- vychovávatelstvo

2

Všetci pedagogickí zamestnanci spĺňajú odborný kvalifikačný predpoklad podľa Vyhlášky 41/1996 Z.z. v znení neskorších predpisov o odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov.

Počas materskej dovolenky bolo zastupovanie  Anglický jazyk  odborne, Slovenský jazyk odborne, Nemecký jazyk neodborne   

 

 

3.2 Pedagogickí zamestnanci podľa vekovej skladby

 

 

 

do 25 rokov

 

25 – 35 rokov

 

35 – 45 rokov

 

45 – 55 rokov

nad 55 rokov do dôchodkového veku

 

v dôchodkovom veku

 

 

 

spolu

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

muži

ženy

0

 0

0

5   

0

7   

0

1 

 

 1

 1

 3

1

  17

 


3.3 Údaje o nepedagogických zamestnancoch

 

Por.číslo

Funkcia

Úväzok

Vzdelanie

1.

upratovačka

1,0

Učňovská škola

2.

upratovačka

1,0

Základné

3.

školníčka

1,0

Učňovská škola

4.

ekonómka

1,0

 USOŠ

5.

kurič

0,16

 SOU s matur.

 

 

3.4 Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov

 

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov bolo zamerané predovšetkým na štúdium v súvislosti s prehlbovaním odbornosti. Pedagogickí zamestnanci sa po celý rok vzdelávali formou ďalšieho vzdelávania, predovšetkým cyklického a priebežného v Metodicko-pedagogickom centre BB. Kvalifikovanosť našich pedagogických zamestnancov je na vysokej úrovni.  Trinásť pedagogických zamestnancov  má 1. kvalifikačnú skúšku, dvaja pedagogickí zamestnanci sa pripravujú na jej vykonanie.  Päť  zamestnaňkyne splnili kritéria o vyplacaní kreditného príplatku.  Tri vo výške    6%, dve  vo výške  12%. Jedna zamestnakyňa vykonala   2. kvalifikačnú skúšku a bola preradená do 12. platovej triedy so splnením aj 12% príplatku v tejto platovej triede. V školskom roku 2014/2015 jedna zamesnaňkyňa absolvovala adaptačné vzdelávanie pre začínajúcich pedagogických zamestnancov.

 

Typ vzdelávania

počet

Školenie BOZP pri výchove a vzdelávaní – ped. zam.

17

Školenie BOZP –ostatní zamestnanci

 4

Školenie požiarnej ochrany

22

Školenie požiarnych hliadok

3

Bezpečnosť v Tv

6

Semináre výchovných poradcov

1

Školenie koordinátorov prevencie drog. závislostí

1

 

4 Údaje o ďalších činnostiach školy 

4.1 Údaje zapojení školy do projektov

 

Regionálny  operačný program - vzdelávanie

Europsky socialny fond- Moderné vzdel.  pre vedomostnú spoločnosť

Europsky socialny fond – Vzdelávanie v oblasti vyučovania cudz. jazykov

Výchovno-vzdelávací program pre dievčatá – O dospievaní

Národný projekt Moderné vzdelávanie – digitálne vzdelávanie pre všeobecno- vzdelávacie predmety

Elektronizácia vzdelávacieho systému regionálneho školstva

Europsky fond regionálneho rozvoja investícia do vašej budúcnosti –ŽIŤ ENERGIOU

 
 

4.2 Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti ŠŠI

 

Štátna školská inšpekcia v školskom roku 2014/2015 nevykonala žiadnu inšpekčnú  kontrolu.    

  

4.3 Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy

 

Učebne

11tried     ,  2 triedy  ŠKD

Odborné učebne

Chémia , multimediálna  učebňa

Športové zariadenie

telocvičňa so špeciálnym povrchom na športové hry

Oddychový areál

trávnaté plochy, sad, dvor a detský park

Dielne

sú umiestnené v náhradných priestoroch, vybavenosťou vyhovujú. Ručné pracovné nástroje sa pravidelne dokupujú a obmieňajú.

Školský nábytok

pravidelne sa v rámci finančných možností dokupuje.      Veľkosť lavíc a stoličiek zodpovedá hygienickým predpisom. Starší nábytok sa priebežne opravuje a renovuje.

Učebné pomôcky, športové náradie

učebné pomôcky a športové náradie je doplňované podľa požiadaviek predmetových komisií, samozrejme podľa finančných možností. Športové náradie je už dlhšiu dobu na dobrej úrovni. Každoročne prejde povinnou kontrolou

Učebnice

žiaci majú učebnice ktoré sú platné a schválené MŠ SR.

Audiovizuálna a výpočtová technika

postupne vymieňame kazetové radiomagnetofóny za CD, počítačová učebňa je zariadená na slušnej úrovni. Chemická učebňa je vybavená  najmodernejšov didaktickou technikov .V školskom roku 2014/2015 sme získali v rámci projektov dve interaktívne tabule sprojektormi a počítačom. Učebňa v ramci primárneho vzdelávania je vybavená interaktívnou tabuľou s projektorom, ďalšia učebňa je vybavená plazmovým TV(uhlopriečkou 127cm)   Notebook  je k dispozícii na prípravu a vyučovanie     100% vyučujúcim. Vsúčasnej dobe je na škole vybavených 5 tried s 11 tried najmodernejšou didaktickou technikou

Rekonštrukcie

     Komplexná rekonštrukcia školy v rámci projektu      „Vzdelávanie“ – EU v školskom roku 2010/2011dokončená

V školskom roku2013/2014 sme vykonali komplexnú údržbu kotolne v telocvični, šátní v telocvični,umyvárne WC pri chlapčenskej šatni.  V škol.roku 2014/2015 sme vymenili  50% svietidieľ v telocvični za LED.

Komentár

materiálno-technické podmienky sú na slušnej úrovni. Pre zlepšenie, ktoré je nevyhnutné, sú potrebné vyššie finančné prostriedky, zohľadnené v normatívoch. S týmto problémom sa ale, stretávajú určite všetky školy.

 

 

4.4 Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno- vzdelávacej činnosti školy

 

 

 

Prehľad o  čerpaní rozpočtu  v roku  2014

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Základná škola , Školská 4 SELCE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZPIS PODĽA ZDROJA A URČENIA

Nevyčerpané FP z roku 2013

Pridelené FP -  UR 2014

Pridelené FP k 31.12.2014 + z roku 2013

Čerpané FP k 31.12.2014

Zostatok  FP  z pridelenej dotácie

Zostatok nevyčerpaných FP  z UR

 

Prenesené kompetencie ZS CELKOM

179,90

320 408,00

320 587,90

319 892,21

695,69

695,69

 

NORMATÍVNE PK

88,00

313 027,00

313 115,00

312 527,09

587,91

587,91

 

Dopravné nenormatívne

91,90

2 932,00

3 023,90

2 916,12

107,78

107,78

 

Vzdelávacie poukazy

0,00

4 278,00

4 278,00

4 278,00

0,00

0,00

 

Sociálne odkazaní

0,00

171,00

171,00

171,00

0,00

0,00

 

Vlastné príjmy

0,00

5 112,04

5 112,04

5 112,04

0,00

0,00

 

Dotácia z obce OK-ŠKD

0,00

15 546,99

15 546,99

15 546,99

0,00

0,00

 

Štátna dotácia +VP+ ŠKD (bez hm.núdze)

179,90

341 067,03

341 246,93

340 551,24

695,69

695,69

 

Záujmová činnosť  CELKOM

0,00

7 722,66

7 722,66

7 722,66

0,00

0,00

 

Hmotná núdzaÚPSVaR

0,00

83,00

83,00

83,00

0,00

0,00

 

Výdavky CELKOM ZS+ŠKD

0,00

348 872,69

349 052,59

348 356,90

695,69

695,69

 

4.5 Ďalšie informácie

 

Život školy sa riadi kvalitným školským poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi. Žiaci sú systematicky vedení k dodržiavaniu pravidiel spoločenského správania a dobrých medziľudských vzťahov. Správanie a konanie väčšiny žiakov je kultivované. Dokazuje to aj hodnotenie správania našich žiakov zo strany organizátorov na rôznych podujatiach, návštevách múzeí, rôznych výstav. Určité výhrady máme k žiakom, ktorí porušujú školský poriadok, ničia školský majetok a obecný majetok, vo väčšine prípadov aj vedome. Autobusová zastávka slúžiaca pre žiakov z Priechodu je toho dôkazom. Pedagogický zbor našej školy vo svojej práci vychádza z tradičných zásad výchovy, od ktorých netreba upustiť ani v ďalších rokoch vzhľadom nato, že sú overené a prinášajú úspech u väčšiny žiakov.  Sú zárukou dobre fungujúcej rodiny, spoločnosti a medziľudských vzťahov.

Kvalita služieb rodičom a žiakom je z pohľadu výchovného poradenstva na dobrej úrovni. Výchovné poradenstvo je systematicky koordinované výchovnou poradkyňou, je účinné a vytvára priestor pre vzájomnú komunikáciu so žiakmi a ich zákonnými zástupcami. Výchovná poradkyňa sa vo svojej práci musí často  vyrovnávať s nekritickým postojom rodičov a  žiakov pri výbere škôl a rozmiestňovaní do škôl.

Prevencia problémových javov funguje na všetkých úrovniach školy, pravidelne sa vyhodnocuje, prijímajú sa opatrenia na ich odstránenie. Prijaté opatrenia nie sú vždy účinné, čo má súvis s postojom niektorých rodičov k výchove a ku škole. I napriek prevencii v tejto oblasti pribúda počet žiakov v nižších ročníkoch, ktorí sú neprispôsobivý. Zaradenie do diagnostického centra správanie žiaka nezmení, lebo chyba pri výchove sa stala  v rodine a dieťa nepozná hranice svojho konania. Všetko sa necháva na školu, na učiteľov a  obvinenia zo strany rodičov, že za neúspech žiaka pri vzdelávaní a za jeho nevychovanosť môže hlavne škola, sú bežné.

Činnosti preventívneho a disciplinárneho charakteru sú na dobrej úrovni. K prevencii a riešeniu šikanovania žiakov na našej škole sme prijali opatrenia na jeho eliminovanie. V súčasnosti sa so šikanovaní na našej škole  stretávame výnimočne.

Kladne hodnotíme spoluprácu so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Hlavné ciele výchovy a vzdelávania sú vo vzťahu ku koncepčným zámerom vedenia školy jasne vytýčené. Vychádzajú z tradícií školy, z dosahovanej úrovne výchovy a vzdelávania, regionálnych podmienok, požiadaviek rodičov a podpory školy od  obce Selce  a obecným úradom ako zriaďovateľom.

Využívanie informačných technológií je na veľmi dobrej úrovni.

Jednou z kľúčových otázok súčasnej rodinnej a školskej výchovy je disciplína, správanie žiakov, predchádzanie porušovania disciplíny a problémov v správaní. Problém správania sa detí a mládeže, postoj k povinnostiam je vážny problém moderných civilizácií a výchovno-vzdelávacích systémov.

    

4.6 SWOT analýza silných a slabých stránok školy

 

Silné stránky

Ciele výchovy zamerané na elimináciu nezdravých prejavov žiakov a súčasných trendov vo výchove.

Ustálený a premyslený systém riadenia, so stabilizovaným (úplne kvalifikovaným) pedagogickým zborom, ktorý sa snaží o dobré meno školy.

Pracovná disciplína všetkých zamestnancov školy.

Angažovanosť pedagogických zamestnancov na aktivitách, podujatiach a reprezentácii školy na verejnosti.

Nakladanie s normatívnymi finančnými prostriedkami, pridelenými na zabezpečenie chodu školy.

Starostlivosť o zverený majetok zriaďovateľom školy.

  Komplexná rekonštrukcia školy (strecha, výmena okien, zateplenie, elektrika, kotolňa, výmena radiatorov, dlažba, bezbarierový prístup, výmena umývadiel v triedach, maľovanie celej školy. 

Spolupráca so zriaďovateľom a výborom rodičovského združenia.

Široká ponuka a zapojenosť žiakov do krúžkovej činnosti.

Usmerňovanie profesijných záujmov žiakov, ich prijatie a umiestnenie na stredných školách.

Vybavenosť školy IKT  a vytváranie podmienok na jej využívanie.

Vytváranie dobrých podmienok na vytváranie a upevňovanie vzťahu k obci a regionu.

Aktivity školy s významným vplyvom na výchovno-vzdelávaciu činnosť.

Slabé stránky

   Spolupráca a malý záujem niektorých rodičov o výchovno-vzdelávacie výsledky svojich detí.

Nedostatočná príprava žiakov na vyučovanie.

Nedostatočná komunikácia s rodičmi žiakov z málo podnetného prostredia.

Nedostatočné ohodnotenie pedagogických zamestnancov.

Nedostatok kabinetov pre potreby učiteľov a na uskladnenie učebných pomôcok.

 

 PaedDr. Ján Chladný

        riaditeľ školy


Príloha 1

Správa o výchovno-vzdelávacích výsledkoch a činnosti

Metodického združenia

pri Základnej škole v Selciach v školskom roku 2014/2015

 

V školskom roku 2014/2015 pracovalo MZ podľa vopred vypracovaného a členmi schváleného plánu MZ z augustového zasadnutia, ktorý bol zameraný na plnenie hlavných úloh vyplývajúcich zo Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1,  Školského vzdelávacieho programu, Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2014/2015 a Plánu práce školy.

 

Kontrola, efektivita

 

Činnosť MZ sme zamerali na skvalitňovanie činnosti učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese a úroveň vzdelávacie výsledky sme monitorovali (vstupné testy, výstupné testy, testy čitateľskej zručnosti, Komparo).

 

Žiaci 4. ročníka sa dňa 7. mája 2015  zapojili do celoslovenského testovania KOMPARO.

Testovania sa zúčastnilo 6 944 žiakov  4. ročníka z 243 škôl. Z našej školy sa na testovaní zúčastnilo 12 žiakov.

Celkové výsledky žiakov triedy v teste z matematiky

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov tejto triedy                          76,0%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           58,6%

Percento zúčastnených škôl,

 ktoré v teste z MAT dosiahli horší výsledok ako táto trieda                          94,3%

 

Celkové výsledky žiakov triedy v teste z prírodovedy

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov tejto triedy                          58,4%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           51,6%

Percento zúčastnených škôl,

 ktoré v teste z PDA dosiahli horší výsledok ako táto trieda                          72,0%

 

Celkové výsledky žiakov triedy v teste zo všeob. štud. predpokladov

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov tejto triedy                          59,2%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           57,3%

Percento zúčastnených škôl,

 ktoré v teste z VŠP dosiahli horší výsledok ako táto trieda                          53,2%

 

Celkové výsledky žiakov triedy v teste zo slovenského jazyka

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov tejto triedy                          67,0%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           49,4%

Percento zúčastnených škôl,

 ktoré v teste z SJL dosiahli horší výsledok ako táto trieda                          96,3%

 

Celkové výsledky žiakov triedy v teste z vlastivedy

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov tejto triedy              82,1%

Priemerná úspešnosť všetkých testovaných žiakov v SR                           64,3%

Percento zúčastnených škôl,ktoré v teste z VLA dosiahli

horší výsledok ako táto trieda                                                                          92,7%

 

 

Týmito výsledkami sme získali diplom a zaradili sme sa medzi 25% najúspešnejších škôl.

Uskutočnili sme výstupné previerky vo štvrtom ročníku zo slovenského jazyka a matematiky. (Výsledky uvádza príloha tejto správy.) Opatrenia z výstupných testov budú zahrnuté  do tematických výchovno-vzdelávacích plánov jednotlivých predmetov v budúcom školskom roku.

 

 

Informačný system

 

V práci učiteľa sme využívali centrálny informačný portál rezortu školstva www. iedu. sk. V rámci komunikácie medzi žiakmi, rodičmi a učiteľmi  sme používali portál www. bezkriedy. sk a www. zborovna. sk

 

Slovenský jazyk a literatúra, čitateľská gramotnosť

 

U žiakov sme formovali kladný vzťah ku knihe a literatúre, organizovali aktivity a  súťaže v čitateľských zručnostiach.

Uskutočnili sme vstupné a výstupné testovanie žiakov v jednotlivých ročníkoch zo slovenského jazyka   a matematiky, zamerali sme san a zisťovanie úrovne čitateľskej gramotnosti testom čitateľských zručností, a to v 2., 3. a 4. ročníku. Výsledky testovania čitateľskej gramotnosti uvádza príloha tejto správy.

Pracovali sme s detskou časopiseckou literatúrou (časopis Vrabček – 1. a 2. ročník, časopis Fifík – 3. a 4. ročník).

Uskutočnili sme návštevu v miestnej knižnici. Na hodinách čítania sme pracovali s PZ Mimočítankové čítanie, Hravé čítanie s porozumením. Pritiahnúť deti ku knihe sme sa snažili aj zapojenosťou žiakov do čitateľského klubu Fragment a Albatros.

Na hodinách literatúry sme rozvíjali čitateľské zručnosti formou aktivity:

2. ročník: “Dobroružstvá s Pufom a Mufom”

3. ročník: “Keď kniha putuje” (G. Futová – Hľadám lepšiu mamu )

4. ročník: “Spoznajme hrdinov detskej literatúry” – René Goscinny: “Továreň na čokoládu”, Jean-Jacgues Sempé: ”Malý Mikuláš”

 

 

Žiacke projekty:

3. ročník: G. Futová – Hľadám lepšiu mamu (spracovanie knihy formou komiksu)

Autori detskej knihy: T. Janovic, K. Bendová, Ľ. Feldek, J. Blašková

Maľované čítanie

4. ročník: „Kto je divadelný režisér?“

Maľované čítanie

 

Súťaž v prednese poézie a prózy

Výsledky školského kola:

Poézia

1. miesto: Samir Kosova (4. tr.)

2. miesto: Olívia Kamenská  (4. tr.)

3. miesto:  Liliana Kusalová (2. roč.), Petra Homolová (3. tr.)

 

Próza

1. miesto: Ema Medveďová (3. tr.)

2. miesto: Ivana Žilová (4. tr.)

3. miesto:  Maroš Medveď (2. tr.), Daniel Caban (4. tr.)

 

Zo školského kola postúpila do okresného kola (26. 2. 2015) Ema Medveďová, kde bola vybraná medzi úspešných recitátorov a postúpila do regionálneho kola, ktoré sa konalo 25. marca 2015.   Zapojili sme sa aj do súťaže v prednese poézie a prózy organizovanej ZŠ Hrochoť „Sládkoviča lipa“, kde sa žiačka 3. ročníka Ema Medveďová umiestnila vo svojej kategórii na 3. mieste.

V tomto šk. roku sme sa v Slovenskej Ľupči zúčastnili čitateľskej súťaži „Ľupčiansky čitárik“, kde žiak  2. ročník a Jakub Strečok získal 3. miesto a žiak 4. ročníka Adrián Blaško získal vo svojej kategórii 3. miesto.

  

 Telesná výchova, zdravý životný štýl

 

Na hodinách telesnej výchovy  sme podporovali u žiakov fyzickú aktivitu a kreativitu pri pohybových aktivitách.  Kampaň 2014 „Odstráň obezitu“ sme uskutočnili v októbri  2014 športovými aktivitami v telocvični (15. 10. 2014), „Hovorme o jedle“ – vytvorili sme potravinovú pyramídu (13. 10. 2014) a Svetový deň výživy sme si pripomenuli (17. 10.) aktivitou „Vitamíny zo záhradky“, tiež   diskusiou o zdravej výžive.  V týždni od 27. marca 2015 sme v rámci “Týždňa zdravia” usporiadali športové aktivity a súťaže, realizovali sme aktivity, hry, a kvízy na podporu zdravia. Týždeň zdravia sa niesol pod tematickým názvom “Vieme, čo jeme?” a začal sa rozhlasovou reláciou. 3. júna 2015 žiaci II. stupňa pripravili pre mladších  spolužiakov Deň mlieka. Aktivity boli venované k Svetovému dňu mlieka a žiaci spoznali “Cestu mlieka”.

Podporovali sme voľno časové aktivity v záujmových krúžkoch, a to Šikovné ruky, LEGO – DACTA, Pohybové hry, Florbalový krúžok. V júni žiaci 2. a  3. ročníka absolvovali plavecký výcvik na Krytej plavárni na Štiavničkách v Banskej Bystrici.

6. mája 2015 chlapci 2. - 4. ročníka (Dominik Lauko, Andrej Králik, Šimon Vrbický, Samuel Gallay, Jakub Chaban, Adrián Blaško, Dominik Jahoda) sa zúčastnili Obvodného kola minifutbalu Mc Donald´s Cup v  Banskej Bystrici. Umiestnili sa na 3. mieste.

24. júna 2015 sa chlapci 2. a 3. ročníka (Dominik Lauko, Jakub Fodor, Maroš Medveď, Andrej Králik, Šimon Vrbický a Samuel Gallay) zúčastnili florbalového turnaja „ O pohár riaditeľky ZŠ  Sitniaska), kde získali 1. miesto.

 
 

Environmentálna výchova, regionálna výchova,  prírodoveda a vlastiveda

 

Environmentálnu výchovu sme rozvíjali v predmetoch prírodoveda, vlastiveda, čítanie           a literárna výchova, výtvarná výchova. Venovali sme pozornosť čistote okolia a počas celého šk. roka sme viedli v triedach separovaný zber papiera. Aktívnym prístupom sme si pripomenuli Deň Zeme, 20. marca 2015 – úprava areálu školy „Environmentálna jar“. 

Projekty žiakov:

2. ročník: „Pestujeme fazuľku – od semienka až po plody“, „Prečo mám rád svoju obec?“

3. ročník:  „Časová priamka môjho života“ , Pamiatky  UNESCO

4. ročník: „Môj kalendár rodinných zvykov“,  „Voda a jej ochrana“

U žiakov sme rozvíjali mravné, kultúrne a národné hodnoty, podporovali sme vlasteneckú výchovu poznávaním blízkeho okolia obce – Mikroregiónu Pod Panským dielom.  12. septembra 2014  - aktivita „Jarmočné tradície v regióne Pod Panským dielom“. 24. marca 2015 pri príležitosti 7O. výročia oslobodenia obce sme sa zúčastnili pietneho aktu pri pomníku padlých a programom žiakov v kultúrnom dome sme prispeli k dôstojnému pripomenutiu si tohto výročia. Tiež školský výlet 22. júna 2015 žiakov 2., 3. a 4. ročníka prispel k poznaniu vlastnej histórie. Výlet sa uskutočnil na Kalište, ktoré sú Národnou kultúrnou pamiatkou.   

 

Dopravná výchova

 

V rámci dopravnej výchovy sme viedli žiakov k bezpečnosti na cestách. 26. septembra 2014 sme sa zúčastnili Dňa polície v Banskej Bystrici. Vo štvrtok 7. mája 2015  príslušníci Policajného zboru z Banskej Bystrice  v spolupráci s pedagógmi zorganizovali pre našich žiakov skutočne pôsobivú a účinnú formu zážitkového vyučovania – výučbu na dopravnom ihrisku. Zaujímavé dopoludnie venované dopravnej výchove obohatili pracovníci Policajnej kynológie.

 

Matematika, informatická výchova, finančná gramotnosť

 

25. septembra 2014 pri príležitosti „Medzinárodného dňa eura“ sme usporiadali aktivity na podporu finančnej gramotnosti. 

V novembri sme sa zapojili do informačnej súťaže iBobor. Úspešnou riešiteľkou bola Tereza Ilčíková.

Zapojili sme  sa do matematických súťaží Matematický klokan, a Pytagoriáda. (Viď príloha.)

Matematický klokan:

Klokanko 1: Lea Mašiková, Samuel Petro, Dominik Sanitra, Daniel Plavec, Benjamín Šepák

Klokanko 2: Jakub Strečok, Jakub Kubiš

Klokanko 3: Rebeka Foťková, Tereza Ilčíková

Klokanko 4: Andrián Blaško, Jakub Chaban, Dominik Jahoda, Olívia Kamenská, Viktória Olerínyová, Samuel Veselovský, Ivana Žilová

Úspešní riešitelia:  Tereza Ilčíková, Adrián Blaško, Olívia Kamenská

 

Pytagoriáda

Výsledky školského kola (10. 12. 2014):

3.ročník – zúčastnilo sa  17 žiakov

 Úspešní: Ema Medveďová, Samuel Majcher, Tereza Ilčíková

4. ročník - zúčastnilo sa  11 žiakov

 Úspešní :  Jakub Chaban, Olívia Kamenská, Ivana Žilová, Adrián Blaško

 

Úspešní žiaci školského kola postúpili do okresného kola (16. 3. 2015), kde boli úspešnými žiakmi Ema Medveďová (17 bodov) a Olívia Kamenská (13 bodov).      

 

Spolupráca s rodičmi   

 

Plenárne, triedne RZ (september 2014),  konzultačné dni (december, máj 2015).

Pre rodičov a starých rodičov sme pripravili v spolupráci so ZUŠ Slovenská Ľupča slávnostnú akadémiu „Deti rodičom“. Žiaci potešili rodičov  takmer  dvojhodinovým programom - tancami, spevmi, recitáciou, scénkami, hrou na hud. nástroje. Akadémia sa uskutočnila podvečer 15. mája 2015 v Kultúrnom dome v Selciach.

 

Žiaci s individuálnym výchovnovzdelávacím programom

 

Pozornosť sme venovali žiakom so špeciálnymi výchovnými a vzdelávacími potrebami vypracovaním individuálnych programov a plánov v jednotlivých predmetoch. Spolupracovali sme s výchovnou poradkyňou a rodičmi týchto žiakov a postupovali sme podľa odporúčaní psychológa a špeciálneho pedagóga zadávaním diferencovaných úloh. Jedného žiaka štvrtého ročníka sme vzdelávali v domácom prostredí. Spolupracovali sme so Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Kremnici. 

 

Ochrana života a zdravia

 

Učivo Ochrana života a zdravia sme zaradili do výchovno-vzdelávacieho procesu a realizovali podľa ročníkových vzdelávacích štandardov v mesiacoch október 2014 a apríl, máj 2015.

 

Vzdelávanie a samoštúdium vyučujúcich

 

Vyučujúce boli oboznámené so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 1, Pedagogicko-organizačnými pokynmi, učebnými osnovami, a vzdelávacími štandardami.  Vypracovali podnety na úpravu ISCED I, ktorý bol pripomienkovaný v rámci úprav pre ďalší školský rok.

 

Iné aktivity

 

ü     5. 12. 2014 - Mikulášska slávnosť – besiedka s Mikulášom a programom žiakov, relácia v školskom rozhlase

ü     18. 12. 2014  - Vianočný koncert žiakov ZUŠ Slovenská Ľupča

ü     19. 12.  2014 - Vianočná besiedka – triedna slávnosť (regionálne vianočné zvyky a tradície)

ü     29. 1. 2015 – divadelné predstavenie v Divadle JGT vo Zvolene „Tri prasiatka“

ü     február 2015 – Zápis budúcich prvákov

ü     1. júna 2015 MDD – športovo-zábavné dopoludnie

ü     15. júna 2015 – Súťaž v speve detskej a ľudovej piesne

1. ročník: Benjamín Šepák, Natália Šramková, Adrián Veselovský, Daniel Plavec

2. ročník: Michaela Kútiková, Jakub Fodor, Marek Mikloš, Petronela Valentová

3. ročník: Lukáš Mesík, Ema Medveďová, Richard Pleško, Rebeka Rudnická, Vaneska Pinková, Patrícia Chebanová

4. ročník: Viktória Olerínyová, Daniel Caban, Dominik Jahoda, Olívia Kamenská, Simona Králiková                                                                                                                                                                  Mgr. Zuzana Hrašková, ved. MZ

Príloha 2

Vyhodnotenie činnosti PK – jazykov a spoločenskovedných

predmetov v školskom roku 2014/2015

 

V školskom roku 2014/2015 pracovala PK podľa plánu zo dňa 10.9.2014, riadila sa Metodicko-organizačnými pokynmi a Plánom práce ZŠ Selce na školský rok 2014/2015.

 

Členovia PK sa zamerali na nasledovné úlohy:

 

1. Rozvíjanie čitateľskej gramotnosti

 

Vyučujúce na hodinách LV viedli žiakov k aktívnemu poznávaniu a čítaniu pôvodnej slovenskej klasickej a modernej literatúry. Zadávaním projektov na témy Ako sa mi prihovoril autor, Postava ožíva, ale aj aktivitami v rámci Dňa školských knižníc sme formovali kladný vzťah žiakov ku knihe a literatúre. Na overenie čitateľských zručností sme v každom ročníku zaradili dva testy čitateľskej gramotnosti.

 

2. Ľudské a detské práva

 

Vychádzajúc z Národného plánu výchovy k ľudským právam na roky 2005-2014 vyučujúce viedli žiakov k tomu, aby odmietali všetky formy diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a iné prejavy intolerancie. Pri svojej práci využívali edukačný materiál Každý iný – všetci rovní. Veľkým prínosom bola séria pravidelných prednášok a besied s príslušníkmi PZ SR, ktorú zabezpečilo vedenie školy pre žiakov 5. ročníka.

 

3. Regionálna výchova

 

V rámci projektu Poznaj svoju obec boli uskutočnené nasledovné aktivity:

 

·        žiaci 5. ročníka absolvovali besedu s kronikárkou obce o histórii obce a vedení kroniky,

·         žiaci 8. ročníka navštívili OÚ Selce, kde sa dozvedeli o zaujímavostiach z minulosti a súčasnosti obce,

·        žiaci 9. ročníka zozbierali regionálne piesne a zostavili Spevník regionálnych piesní.

Na hodinách OBN a SJL sme oboznámili žiakov s významnými osobnosťami obce Selce. V máji 2015 sme si pripomenuli 155. výročie úmrtia A. Cabana, kňaza a národovca, selčianskeho rodáka. Pri tejto príležitosti bol uskutočnený kvíz pre žiakov 5. - 9. ročníka o živote a diele tejto významnej osobnosti. Ceny do kvízu venoval OÚ Selce.

 

4. Vyhodnotenie časového plánu akcií a úloh

1. Testovanie žiakov

KOMPARO

V novembri 2014 sa konalo testovanie žiakov 8. a 9. ročníka. Zo SJL sa žiaci našej školy umiestnili medzi 25% najúspešnejších škôl na Slovensku.

 

TESTOVANIE 9 - 2015

Konalo sa v apríli 2015. Do testovania bol zapojení všetci žiaci deviateho ročníka. Priemerná percentuálna úspešnosť zo SJL bola 75.74 % , pre porovnanie celoslovenský priemer bol 67,94%. Najlepšie výsledky dosiahli žiaci Martin Lamper, Adam Murgaš, Jakub Vajs a Jana Briššová, ktorí všetci dosiahli 95,80%.

 

2. Vyhodnotenie vstupnej previerky zo SJL

Vstupnú previerku písalo v septembri 24. 9. 2014 16 žiakov 5. ročníka. Previerka pozostávala z didaktického testu, z doplňovacieho pravopisného cvičenia a z textu na čítanie s porozumením. Žiak s individuálnym plánom bol hodnotený osobitne, na vypracovanie testu mu bol poskytnutý dlhší časový priestor, test zvládol  na 42,5%. Žiaci vypracovali vstupný test veľmi dobre, percentuálna úspešnosť triedy je 86,5 %.

 

3. Súťaže

V školskom roku 2014/2015 sa žiaci zúčastnili nasledovných súťaží:

a) V októbri sa konalo školské kolo Olympiády SJL, víťaz Marek Ivanič

reprezentoval našu školu v obvodnom kole, kde sa umiestnil na 7. mieste.

b) V októbri bolo uskutočnené aj školské kolo Dejepisnej olympiády, víťaz Marek Ivanič postúpil do obvodného kola, kde sa v kategórii C umiestnil na 2. mieste.

c) Školské kolo v prednese poézie a prózy sa konalo vo februári, zúčastnilo sa ho 32 žiakov 2. - 9. ročníka, z toho 13 žiakov II. stupňa. V druhej kategórii boli najúspešnejší: Lea Olšiaková, 6. tr. - poézia a Paulína Krupárová, 5. tr. - próza. V tretej kategórii Martin Lamper, 9. tr. - poézia a Jakub Tury, 9. tr. - próza. V obvodnom kole nás reprezentovala Paulína Krupárová. 

4. Exkurzie

Žiaci 5. a 6. ročníka navštívili v máji LHM v Banskej Bystrici, kde si prezreli hudobný a bábkarský salón a oboznámili sa s literárnymi osobnosťami regiónu. Po skončení exkurzie navštívili evanjelický cintorín v BB, kde sú pochované významné osobnosti slovenskej kultúry ako Ján Botto, Martin Rázus a i. Žiaci 7. 8. a 9. ročníka absolvovali v máji literárno-dejepisnú exkurziu na Oravu, kde navštívili rodný dom Martina Kukučína v Jasenovej, Múzeum P.O.Hviezdoslava v Dolnom  Kubíne a Oravský hrad.

 

5. Vychádzky

V rámci regionálnej výchovy absolvovali žiaci 7. a 8. ročníka vychádzky do obce Selce, kde vyhľadávali pamätné miesta významných osobností (cintorín, pomníky, kostol).

 

6. Besedy

Žiaci 5. ročníka absolvovali v októbri 2014 besedu s kronikárkou obce p. Annou Koctúrovou, ktorá ich oboznámila s históriou obce a vedením kroniky.

Žiaci 5. ročníka v rámci OBN absolvovali besedy s príslušníkmi PZ SR v BB.

Žiaci 8. ročníka absolvovali besedu so zamestnancami OÚ v Selciach.

 

7. Výstavy, nástenky a relácie

 

V septembri bola pripravená centrálna nástenka k Európskemu dňu jazykov.

V októbri bola vo vestibule školy inštalovaná výstava kníh k Medzinárodnému dňu školských knižníc, ktorú pripravila  M. Bránecká s vyučujúcimi SJL.

Výstava Zošit – moje zrkadlo bola inšpiráciou pre žiakov, ako je možné pekne a úhľadne robiť zápisy z učiva. Pripravili ju p. uč. Ľ. Kamenská a M. Bránecká.

V máji bola pri príležitosti 155. výročia úmrtia A. Cabana vo vestibule školy

inštalovaná výstava o živote a diele tohto národovca.

Aktuálne informácie boli pripomínané na hlavnej nástenke.

Nástenka Významné osobnosti našej obce pripomína žiakom osobnosti z dejín a kultúry, ktorí žili a pôsobili v obci Selce.

Počas školského roka sme pripravili relácie k Svetovému dňu výživy a pri príležitosti Týždňa zdravia.

 

8. Projekty

Počas školského žiaci vypracovali projekty, ktorých cieľom bolo získavanie nových poznatkov, zručností a zdokonalenie práce s informáciami.

Jednotlivé projekty žiaci prezentovali pred svojimi spolužiakmi, čím dopĺňali ich

vedomosti a zdokonaľovali svoj jazykový prejav.

 

Slovenský jazyk:

·        Pozvánka – písomná a grafická úprava – 5. ročník

·        Plagát – vlastný návrh, písomná a grafická úprava – 5. ročník

·        Postava ožíva – 6. ročník

·        Galéria literárnych postáv – 7. ročník

·        Ako sa mi prihovoril autor – 8. ročník

·        Štúrovci – 9. ročník

 

Cudzie jazyky (ANJ, NEJ, FRJ)

·        Európsky deň jazykov – 5. - 9. ročník

·        Byt na prenájom (návrh) – 5. ročník

·        Moje obľúbené zviera – 6. ročník

·        Môj obľúbený outfit – 8. ročník

·        Zdravý životný štýl – 9. ročník

·        Mestá USA – 7. ročník

·        Vesmír – 7. ročník

 

Dejepis

·        Ríše raného veku – 5. ročník

·        Zväz siedmich stredovekých bavorských miest – 7. ročník

·        Reformy Márie Terézie – 7. ročník

·        Gotická cesta – 7. ročník

·        Prvá svetová vojna – 8. ročník

·        Slovenské národné povstanie – 9. ročník

 

Občianska náuka a regionálna výchova

·        Poznávame históriu obce . 6.,7. a 8. ročník

·        Významné osobnosti obce Selce – 8. ročník

·        Predstavujeme svoju obec – 8. ročník

·        Kto je Andrej Caban

 

9. Kultúrne vystúpenia a stretnutia s občanmi

 

V literárno hudobnom krúžku, ktorý viedla p. uč.Kapustová, mali žiaci možnosť

zdokonaľovať si svoj jazykový prejav a vystupovanie na verejnosti. V tomto roku pripravili kultúrny program na nasledovné akcie ( v spolupráci s OÚ a  s MS SČK) :

·        Stretnutie so staršími spoluobčanmi v rámci Mesiaca úcty k starším (október 2014),

·        Uvítanie detí do života (december 2014),

·         Oceňovanie darcov krvi (marec 2015),

·         galaprogram Deti rodičom ( máj 2015 ) -príspevok do kultúrneho programu.

 

V októbri žiaci 7. a 8. ročníka navštívili DGTJ v BB, kde si pozreli predstavenie

muzikálu My Fair Lady.

 

10. Vzdelávanie učiteľov

Realizované bolo štúdiom odbornej literatúry  časopisov a štúdiom metodických materiálov.

 

11. Spolupráca s Metodickým združením

PK jazykov a spoločenskovedných predmetov počas celého školského roku

spolupracovala s MZ. V novembri 2014 bolo uskutočnené spoločné zasadnutie, kde hlavnými bodmi programu bol rozbor chýb zo vstupnej previerky 5. ročníku a rozvoj čitateľskej gramotnosti.

 

 

V Selciach 26.6. 2015                             Mgr. Anna Kapustová, ved. PK

 

          

Príloha 3

Vyhodnotenie práce predmetovej komisie matematika, informatika a prírodovedné predmety v školskom roku 2014/2015

 

Práca v školskom roku 2014/2015 sa riadila Metodicko – organizačnými pokynmi a Plánom práce školy. Konkrétne úlohy boli plnené nasledovne :

 

1.                             Učebné osnovy, učebné plány, tematické plány

 

      Žiaci 5.- 9. ročníka sa vzdelávali podľa Školského vzdelávacieho programu.

 

2.                             Celoplošné testovanie žiakov 9.ročníka – Testovanie 9 – 2015

 

Dňa 15.4.2015 sa uskutočnilo celoštátne monitorovanie vedomostí z matematiky a slovenského jazyka. Do testovania boli zapojení všetci žiaci 9.ročníka . Na našej škole sa testovania zúčastnilo 17 žiakov s percentuálnou úspešnosťou z matematiky 67,94 %, čo bolo  15,26 % nad celoslovenským priemerom ( 52,68 % ). Najúspešnejšími - so ziskom 100% boli Marek Jančiar, Martin Lamper, Adam Murgaš a Šimon Štibraný.

 

3.                             Vstupná previerka z matematiky v 5.ročníku

 

      Bola vykonaná podľa plánu a je vyhodnotená v osobitnej prílohe. Písalo 18 žiakov 5. ročníka    

a dosiahli priemer 2,22.

 

4.                             Súťaže a olympiády

a)                 Pytagoriáda

 

       10. -12. 12. 2014 sa konalo školské kolo s nasledovnými výsledkami:

            3.ročník – zúčastnilo sa  17 žiakov

            Úspešní riešitelia:     Ema Medveďová   20 bodov ( 14 + 6 )

                                               Samuel Majcher           18 bodov ( 10 + 8 )

                                               Tereza Ilčíková           16 bodov ( 10 + 6 )          

            4.ročník – zúčastnilo sa  11 žiakov

            Úspešní riešitelia:     Jakub Chaban              21 bodov ( 12 + 9 )

                                               Adrián Blaško             16 bodov ( 12 + 4 )

                                               Olívia Kamenská      16 bodov ( 11 + 5 )

                                                Ivana Žilová               16 bodov ( 11 + 5 )

            5. ročník - zúčastnilo sa  10 žiakov  ( žiaden úspešný riešiteľ)

           6. ročník - zúčastnilo sa  9 žiakov    ( žiaden úspešný riešiteľ)

           7. ročník – zúčastnilo sa  9 žiakov   ( žiaden úspešný riešiteľ)

                                   

8. ročník - zúčastnilo sa 10 žiakov

           Úspešný riešiteľ :     Denis Strečok                  21 bodov ( 12 + 1 )                                                                                                   

     Do regionálneho kola postúpil Denis Strečok , ktorý bol úspešný - 13. miesto .

 

b)  Matematická olympiáda.

      Tento školský rok sme sa do súťaže nezapojili.

                c)  Pangea

 

       Slovenská technická univerzita v Bratislave pripravila pre žiakov 7.-9.ročníka matematickú olympiádu s cieľom zapojiť čo najviac žiakov. Úlohy ale neboli vhodné pre slabších žiakov. Úspešným riešiteľom bol Denis Strečok ( 8. ročník), ktorý postúpil aj do celoslovenského kola. Stal sa úspešným riešiteľom ( 33. miesto).

                       

            d)  Fyzikálna olympiáda

      Školské kolo sa neuskutočnilo.    

 

e)  Chemická olympiáda

    Do školského kola sa zapojilo 16 žiakov  9.ročníka. Úspešnými riešiteľmi boli Ján Caban, Marek Ivanič , Marek Jančiar, Jakub Vajs, Adam Murgaš a Martin Lamper.

 

f)  Geografická olympiáda

     Školského kola sa zúčastnilo 17 žiakov 5.ročníka. Úspešnými riešiteľmi boli bol Lucia Kapustová, Marko Mesík, Martin Michalisko, Adela Patrášová, Andrej Pleško, Natália Repková, Tobiáš Sivčák a Adam Škorec. Zo 14 žiakov 8.ročníka boli úspešní Denis Strečok, Richard Kliment, Kevin Patráš, Peter Koctúr, Alexandra Hrašková, Martin Barbeník a Peter Ďurica.

Do okresného kola postúpili Martin Michalisko a Tobiáš Sivčák, ktorý bol úspešný

 ( 21. miesto). Zo žiakov 8. ročníka postúpili Richard Kliment a Denis Strečok, ktorý bol úspešný

( 14.miesto).

 

             g)   Matematický klokan

    Naša škola sa aj v tomto školskom roku zapojila do medzinárodnej súťaže Matematický klokan. Vyhodnotenie je v osobitnej prílohe. Súťaže sa zúčastnilo 19 žiakov od 1. po 5.ročník. Medzi úspešných riešiteľov patrili Tereza Ilčíková ( 3.ročník) a Olívia Kamenská ( 4.ročník), Adrián Blaško ( 4. ročník), Martin Michalisko ( 5.ročník) a Adam Škorec ( 5.ročník). Adrián Blaško sa stal aj školským šampiónom a svojím výsledkom sa zaradil medzi  5% najlepších  riešiteľov na Slovensku.

 

             h)  Informatický bobor

Súťaže sa zúčastnilo 54 žiakov 3.- 9. ročníka. Najúspešnejšími žiakmi boli Tereza Ilčíková, Adrián Blaško, Martin Bohuš, Marcela Babjáková, Adam Murgaš a Denis Strečok.

 

5.         Spolupráca s MZ

    Na spoločnom zasadnutí sme informovali  MZ o výsledkoch vstupnej  previerky z matematiky a dohodli sme sa na opatreniach  vyplývajúcich zo zistených nedostatkov.

 

6.         Deň Zeme

      Pri príležitosti Dňa Zeme sme zorganizovali aktivity na skrášlenia okolia školy

 Enviromentálna jar „. Pani učiteľka Medveďová pripravila nástenku z ekoplagátov.

 

 

7.            Týždeň zdravia

      V čase od 27.3. do 1.4. 2015 prebehol na našej škole Týždeň zdravia pod heslom V zdravom tele – zdravý duch, do ktorého zapojila celá škola. Jednotlivé predmetové komisie pripravili nasledovné aktivity:

      -   rozhlasová relácia o Éčkach,

-    výstavka prác žiakov s tematikou zdravej výživy, kde sa využívali aj medzipredmetové vzťahy medzi biológiou a matematikou, slovenským jazykom a cudzími jazykmi,

-         nástenkové informácie a súťaž zameraná na čítanie s porozumením o Éčkach v potravinách,

-         informačná kampaň na triednickych hodinách “ Vieme, čo jeme?”,

-         súťažné stánky pripravené žiakmi II.stupňa pre žiakov I. stupňa,

-         florbalový turnaj pre chlapcov a dievčatá II.stupňa.

      -     súťažné aktivity žiakov I. stupňa.

 

8.         Výstavky a nástenky

 

     Pani učiteľka Medveďová priblížila slávne osobnosti prírodných vied  ( Alexander Fleming, Ján Bahýľ, Albert Einstein, George Boole).. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku a ukážku projektov k Svetovému dňu zvierat 4.10. Pri príležitosti Svetového dňa výživy 16.10. sme urobili ukážku zdravých potravín. Pani učiteľka Guštafíková pripravila nástenku 3.6. k Svetovému dňu mlieka.

 

 

9.         Finančná gramotnosť

     Medzinárodný deň eura sme si na našej škole pripomenuli 25.9. 2014 aktivitami na podporu finančnej gramotnosti. Boli využité medzipredmetové vzťahy medzi matematikou, slovenským jazykom, občianskou náukou avýtvarnou výchovou..

 

 

10.        Projekty

      Počas školského roku učitelia pracovali so žiakmi na nasledovných projektoch:

 

   Biológia

Pani  učiteľka Guštafíková pracovala so žiakmi 5.ročníka na projekte Lesné zvieratá  Slovenska,                                               

so žiakmi 6.ročníka na téme Škodcovia v domácnosti a so žiakmi 8.ročníka Historická geológia Slovenska a Základy ekológie . So žiakmi 7. ročníka spracovala  Choroby a zdravie človeka                                            

a Môj jedálny lístok .

                     

  Chémia

Na hodinách chémie spracovali žiaci 6.ročníka témy Voda, vzduch- globálne ekologické problémy, žiaci 7.ročníka  Hasiace prístroje a Katalyzátory a žiaci 8. ročníka Biogénne prvky a Meranie pH zrážok a vody z rôznych vodných zdrojov. Žiaci 9.ročníka pracovali na témach Ťažké kovy v životnom prostredí, Organické látky v bežnom živote, Vieme, čo jeme- éčka. Všetky témy boli spracované pod vedením pani učiteľky Medveďovej. 

                                    

   Geografia

Pani učiteľka Kamenská so žiakmi 8.ročníka spracovala Štáty Európy a so žiakmi 9.ročníka Prírodné a historické pamiatky regiónov Slovenska.

 

  Informatika

Pani učiteľka Murčová mala na starosti tieto projekty: Bezpečne s PC v 5.ročníku,  Prieskum o nás v 7.ročníku , Prezentácia v škole vo 8.ročníku a Môj WEB v 9. ročníku.                                                                                                                                                                                                                                                            

 

  Fyzika

Pani učiteľka Medveďová spracovala  Jednotky a meradlá, Ponorka, potápač a Využitie vlastností tekutín  so žiakmi 6.ročníka,  Kalorimeter, Energetické hodnoty potravín so žiakmi 7.ročníka a Rozklad svetla a Energia v prírode  so žiakmi 8.ročníka. Žiaci 9.ročníka spracovali témy Elektrické vlastnosti látok, Elektromagnet a Elektroskop.                                                                                                                                                                                    

 

          11.  Besedy

MUDr. Urbanová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva pripravila 24.6.2015 besedu  pre žiakov 7. a 8. ročníka  na tému Dospievanie a zdravý životný štýl..

                                                                                            

          12.  Zdravotná výchova

13. 10. 2014 sme sa zapojili do výzvy  MH SR Hovorme o jedle na tému „Vytvorme si potravinovú pyramídu.” 17.10. 2014 k Svetovému dňu výživy urobili žiaci výstavu zdravých potravín spojenú s konzumáciou pripravených zdravých potravín a besedou k danej problematike.

17.10. 2014 sme sa zapojili aj do výzvy MŠaŠ SR Kampaň 2014 „ Odstráň obezitu.”

Svetový deň mlieka sme si na našej škole pripomenuli 3. 6. 2015.

Informačná kampaň o mlieku a mliečnych výrobkoch “ Cesta mlieka” bola pripravená formou výstavy mliečnych výrobkov žiakov 6. a 8. ročníka , pokusov žiakov 9. ročníka a súťaží žiakov

6. ročníka pre žiakov I. stupňa. Žiaci aktivity pripravili pod vedním pani Medveďovej, pani Prokajovej a pani Guštafíkovej.

Ukážku práce policajných kynológov si žiaci pozreli 7.5. 2015. Bola to ukážka poslušnosti, vyhľadávanie drog a chytanie páchateľov trestnej činnosti.

                                               

             

Z exkurzií  boli realizované podľa plánu :

1. Noc výskumníkov 2014

26.9. 2014 boli pre žiakov 8.a 9. ročníka pripravené netradičné hodiny biológie, chémie a  fyziky  v Európa SC v Banskej Bystrici.

2.  Fascinujúci svet hmyzu – hodina zoológie v múzeu

Žiaci 5. a 6.ročníka si pozreli 19.9. 2014 veľmi zaujímavú výstavu o hmyze Slovenska.

3. Praktická odborná exkurzia Potraviny - základ života

Žiaci 8. a 9. ročníka  sa 14.10. 2014 zúčastnili prehliadky výroby chleba a pečiva v Strednej odbornej školy pod Bánošom. Súčsťou bol aj náučný chodník o včele medonosnej.

4.  Medvede a my

 Žiaci 6. a 7. ročníka  sa 24.10. 2014 zúčastnili na hodine biológie v Stredoslovenskom múzeu Radvaň. Vypočuli si zaujímavú prednášku  zoológa  o medveďovi hnedom. Na tvorivých dielňach si vytvorili pracovný list o potrave a stopách medveďa hnedého.

 

5.  Dinosaurium, Tutanchamón

Žiaci 6., 8. a 9. ročníka sa 11.12.2014 v areáli Incheba Bratislava zúčastnili  dvoch výstav. Výstava Dinosaurium bola zameraná na exponáty menej známych druhov dinosaurov. Žiaci si pozreli aj videofilom Výprava do druhohôr. Výstava Tutanchamón ukázala život tohto  panovníka ako aj život v tejto historickej dobe v Egypte.  Táto akcia nahradila pôvodne plánovanú návštevu Banskej Štiavnice, pretože ponúkala rôznorodejšie aktivity.

 

6.  Planetárium Žiar nad Hronom

5.6.2015 žiaci 5.,6. a 8. ročníka  navštívili Planetárium M. Hella v Žiari nad Hronom. Vypočuli si prednášku Slnečná sústava, pozorovali Slnko v kupole planetária. V sále Hviezna obloha sa dozvedeli o vzniku Slnečnej sústavy, oboznámili sa so známymi súhvezdiami. V závere si pozreli aj meteorologickú stanicu.

 

7. Zážitkové učenie

Žiaci 6. a 7. ročníka počas jarného obdobia monitorovali stupeň znečistenia vody a pôdy v obciach Selce a Priechod. Tým si prehlbovali eniromentálny vzťah k našej prírody.

                                                                                               

                                                                                    PaedDr. Erika Guštafíková, ved. PK                                 

 

   

Príloha 4

Vyhodnotenie činnosti predmetovej komisie Veda a výchova

v šk.r. 2014/2015

 

V šk.r.2014/2015 PK pracovala podľa vopred vypracovaného plánu zo dňa 14.septembra 2014. Počas roka sa dopĺňal podľa aktuálnosti.

Plán vychádzal z analýzy výsledkov dosiahnutých v uplynulom šk. roku, Štátneho vzdelávacieho programu, Školského vzdelávacieho programu a Plánu práce školy na tento školský rok. Počet zasadnutí PK: 4. Zasadnutia boli v súlade s Plánom práce PK.

 

1.    Vyhodnotenie plnenia cieľov PK za uplynulý školský rok

Časovo-tematické plány boli splnené v každej triede podľa platných učebných osnov. Učitelia sa vo vyučovacom procese orientovali na využívanie vzdelávacích štandardov a uplatňovali progresívne formy a metódy práce. Preferovali aktívne učenie, využívali medzipredmetové vzťahy a projektové vyučovanie.

Pri vyučovaní technických predmetov sme realizovali vyučovací proces na základe najnovších vedeckých poznatkov. Na hodinách sme uprednostňovali diferencovaný prístup podľa úrovne vedomostí a schopností žiakov. Neustále sme žiakov viedli k sebahodnoteniu. Veľkú pozornosť sme venovali rozvoju vzťahu detí k manuálnej práci, rozvoju technického myslenia, využívaniu IKT a ochrane životného prostredia. Venovali sme sa aj výrobe, distribúcii a možnostiam šetrenia elektrickou energiou v domácnostiach, ako aj separácii odpadov. Deti sa starali o vysadené stromčeky v areáli školy, čistili a upravovali areál školy.  Úctu k tradíciám, estetické cítenie a rozvoj zručnosti sme podporovali jesenným, vianočným a veľkonočným aranžovaním, pletením korbáčov a zdobením kraslíc. K splneniu stanovených cieľov prispeli aj vychádzky do prírody so zameraním na spoznávanie drevín a liečivých rastlín, starostlivosť o vysadené stromčeky ako aj návšteva miestnej píly a stolárskej dielne, kde žiaci absolvovali prehliadku strojov a zariadení na spracovanie dreva. Vychádzky boli spojené aj s besedou o bezpečnosti pri práci / Európsky deň bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci /.

Na hodinách telesnej výchovy vyučujúci venovali pozornosť upevňovaniu fyzického a duševného zdravia. Hodnotili výkonnosť žiakov v kontrolných cvičeniach a testoch, pri hodnotení prihliadali na možnosti jednotlivcov a neustále povzbudzovali pohybovo zaostávajúcich žiakov. Do časovo-tematických plánov boli zaradené spoločenské tance, ktoré podporujú správne držanie tela, súlad pohybu s hudbou. Súčasťou ich výuky sú aj zásady spoločenského správania. Do športových súťaží organizovaných v škole sa zapojila väčšina žiakov školy.  Členovia PK viedli krúžky so športovým zameraním: športové hry, športovo-relaxačný, florbalový, futbal žiačky a stolnotenisový krúžok. Deti tak aktívne využívali voľný čas, v súlade s Národnou protidrogovou stratégiou a Národným programom prevencie obezity.

V predmetoch výtvarná výchova, výchova umením a hudobná výchova boli žiaci oboznámení so základnými princípmi výtvarného zobrazovania. Svet kultúry a umenia spoznávali prácou s literatúrou, internetom, videoprojekciou. Oboznámili sa s tvorbou výtvarných umelcov rôznych období. Pestrosť hodín pozitívne ovplyvnili výtvarné aktivity na tému Olympijské hry.

Vyučovanie hudobnej výchovy bolo zamerané na pestovanie lásky k slovenskej ľudovej piesni a klasickej hudbe. Žiaci spoznávali tvorbu autorov svetovej a slovenskej klasickej a populárnej hudby. Vypočuli si ukážky rôznych hudobných štýlov. Oboznámili sa aj s významnými osobnosťami obce a ľudovými tradíciami regiónu. Žiaci 5.a 6. ročníka navštívili hudobné oddelenie Literárno-hudobného múzea v Banskej Bystrici, kde si prezreli a aj vyskúšali mnoho netradičných hudobných nástrojov. Talentovaní žiaci súťažili v speve ľudových piesní. V tomto školskom roku sa uskutočnil výchovný koncert, ktorý zabezpečila ZUŠ Slovenská Ľupča. Vystúpili v ňom žiaci našej školy, ktorí zároveň navštevujú ZUŠ. Pri prezentovaní jednotlivých ukážok klasickej, ľudovej a modernej hudby ukázali svoje hudobné umenie a lásku k hudbe. Zaujímavé bolo aj vystúpenie 6iaka Kevina Patráša, ktorý sa nám predstavil ako kúzelník.

Projekty

Výsledkom práce žiakov a učiteľov boli projekty:

Elektrická energia v domácnosti, Stromy poznania, Mechanizačné prostriedky v domácnosti, Piesne našich predkov, Najznámejšie budovy Banskej Bystrice, Andrej Očenáš – život a dielo, Erb rodiny, Architekt odpadu, Tkáme koberce, Dospievanie dievčat, Hravo ži zdravo, Týždeň zdravia

 

  1. Súťaže

 

Súťaž mladých záchranárov CO

Poslaním súťaže mladých záchranárov je v nadväznosti na učivo „Ochrana života a zdravia“:

Súťaž sa konala v máji 2015. Zúčastnili sa jej družstvo v zložení: Martin Bohuš, Bruno Hrablay, Nikoleta Mesíková a Miriam Ősziová. Družstvo obsadilo 2.miesto a postúpilo na M SR do Košíc.

 

Súťaž v speve ľudových piesní

Súťaž sa konala v apríli. Zúčastnili sa žiaci 1.- 7.ročníka, zúčastnilo sa 39 žiakov.

 

Športové súťaže /organizované CVČ/

Našu školu v obvodnom kole reprezentovali družstvá žiakov vo  florbale, stolnom tenise, a cezpoľnom behu. Družstvá žiačok v malom futbale / 3.miesto v obvodnom kole, 5.miesto v krajskom kole /, veľkom futbale / 3.miesto v krajskom kole/, florbale /4.miesto v obvodnom kole/ a cezpoľnom behu /účasť/.

 

Ďaľšie športové súťaže

 

Florbalový turnaj o pohár predsedu BBSK

Letný biatlon Staré Hory:

Martin Bohuš -3.miesto

 

 

  1. Exkurzie

Exkurzia z literatúry a techniky

Tajov - rodný dom Jozefa Gregora Tajovského a rodný dom Jozefa Murgaša.– 5. a 6.ročník –preložená na budúci školský rok

Literárno-hudobná exkurzia

Literárno-hudobné múzeum Banská Bystrica – 5.a 6. ročník

Vychádzky

Vychádzka na miestnu pílu

ťažba, spracovanie a ochrana dreva, ochrana lesov – 7. ročník

Vychádzky do prírody – zamerané na poznávanie rastlín a drevín v okolí obce

a na pozorovanie stupňa poškodenia lesa činnosťou človeka – 5. a 6.ročník

Vychádzky z telesnej výchovy – zamerané na vytrvalostný a cezpoľný beh, pohyb v prírode

 a hry v snehu – všetky ročníky

 

  1. Ostatné aktivity

Celoštátny program na podporu športu a olympionizmu

Aktivity:

·        florbalový turnaj chlapci,

·        florbalový turnaj dievčatá,

·        florbalové turnaje medzi ZŠ, Selce, Staré Hrory, Sitnianska Banská Bystrica,

·        Majstrovstvá školy v skoku do výšky,

Medzinárodný deň starších ľudí

Žiaci 5. a 6.ročníka pripravili kultúrny program na stretnutie so staršími spoluobčanmi. Okrem toho, že starších spoluobčanov pobavili umeleckým slovom a piesňami sa s nimi porozprávali i ich mladosti.

Týždeň zdravia - motto: „V zdravom tele zdravý duch“

Do organizácie projektu sa zapojili všetky PK a MZ. Pre žiakov všetkých ročníkov čakalo množstvo rozličných aktivít.  Relácia v školskom rozhlase, tvorba plagátov k téme zdravia, resp. zdravá výživa, florbalový turnaj žiakov II. stupňa, pohybové dopoludnie pre deti   I. stupňa, špeciálne aktivity na hodinách prírodovedy, prírodopisu a biológie,...

Výstavy

Výstavy prác z tecnických predmetov, výtvarnej výchovy, aranžovania a liečivých rastlín sa konali priebežne.

ZZber papiera

Aj v tomto školskom roku prebehol zber papiera v septembri a v júni.

 

Deň Zeme

V mesiaci apríl žiaci pod vedením triednych učiteľov vyčistili areál školy.

Vystúpenia talentovaných žiakov

Talentovaní žiaci so záujmom vystupovali na verejnosti, zúčastňovali sa akcií v spolupráci s OU Selce a inými organizáciami v obci – Mesiac úcty k starším, Ocenení občania, Oceňovanie darcov krvi, Životné jubileá, Vítanie nových občanov atď.

Vzdelávanie učiteľov – študijná literatúra

V šk. roku 2014/2015 všetci členovia PK preštudovali UO predmetov, ktoré vyučujú, POP pre šk. r. 2014/2015, Metodický pokyn na hodnotenie žiakov základnej školy. Každý člen PK mal naplánované štúdium odborno-metodickej literatúry, knižných noviniek a rôznych materiálov týkajúcich sa jednotlivých predmetov a všeobecného rozhľadu (literatúra je uvedená v pláne ).

 

Spolupráca s MZ a ostatnými PK bola na vysokej úrovni. Množstvo akcií bolo zorganizovaných spoločne. Celoročnú prácu členov PK by som zhodnotila kladne. Všetci členovia PK sa aktívne podieľali na organizovaní a realizácii všetkých podujatí a súťaží týkajúcich sa výchovných predmetov.

 

 

V Selciach  26.6.2015            PaedDr. Jana Murčová, vedúca PK                                                                                                              

 

 

 

 

Príloha 5

Zhodnotenie plánu výchovnej poradkyne

za školský rok 2014 – 2015

 

Na úseku výchovného poradenstva bola v školskom roku 2014 - 2015 rozvíjaná dobrá spolupráca s vedením školy, rodičmi žiakov, triednymi učiteľmi, koordinátormi drogovej prevencie a výchovy k manželstvu a rodičovstvu, ostatnými učiteľmi 1. a 2. stupňa základnej školy, s Centrom  pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Banskej  Bystrici, ako aj s Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva v Banskej  Bystrici. S nimi boli konzultované podľa potreby všetky odchýlky v psychickom stave konkrétneho dieťaťa, hľadali sa možné cesty nápravy alebo aspoň zlepšenia stavu dieťaťa.

V tomto školskom roku na psychologické vyšetrenie zo strany školy noví žiaci neboli posielaní.

Všetky doklady zo psychologických vyšetrení sú dôverné, uložené sú v riaditeľni základnej školy,  kópie  tvoria súčasť agendy výchovnej poradkyne a v prípade potreby sú triednym učiteľom a učiteľom vyučujúcich v triede, ktorú daný žiak navštevuje, k nahliadnutiu. Vyučujúci sa vo výchovno-vzdelávacej práci s týmito žiakmi riadili závermi psychologických správ, konzultovali ich s vedením školy, rodičmi. Žiakom a ich rodičom boli  poskytované odborné rady i pri usmerňovaní profesijných záujmov žiakov 9. ročníka. Na stretnutie s rodičmi sa využívali predovšetkým konzultačné dni, so žiakmi boli vedené individuálne a skupinové pohovory, nerozhodní žiaci boli pozývaní na skupinové a individuálne pohovory s výchovnou poradkyňou opakovane.

 Skupinové a individuálne pohovory na  tému „Kam po skončení základnej školy?“ prebehli i vo ôsmom ročníku. Žiakom 8. ročníka boli študijné a učebné odbory jednotlivých odborných škôl priblížené aj prostredníctvom DVD.

Talentovaní žiaci sa zapájali do rôznych pretekov, olympiád, súťaží. Viacerí žiaci v reprezentácii školy dosiahli výborné výsledky a prispeli tak k šíreniu dobrého mena školy. Umiestnenia súťažiacich majú zaevidované vedúci príslušných predmetových komisií. Nástenka s profesijnou tematikou – Okienko výchovnej poradkyne – bola v priebehu roka pravidelne aktualizovaná. Prostredníctvom nej sa žiaci oboznamovali s jednotlivými typmi stredných škôl, s obsahom štúdia v nich, ako aj s podmienkami prijatia na stredné školy. Mnohé informácie v tomto smere získavali žiaci i prostredníctvom internetových stránok príslušných stredných škôl.

Na profesijnú orientáciu žiakov 9. ročníka boli využívané Dni otvorených dverí na jednotlivých stredných školách. Na tieto akcie boli pozývaní i rodičia žiakov deviateho ročníka, ktorí v konečnom dôsledku rozhodujú o budúcnosti svojho dieťaťa. Z programu Cesta k emocionálnej zrelosti triedni učitelia a vyučujúca etickej výchovy  zaraďovali do vyučovacieho procesu v jednotlivých ročníkoch témy, ktoré čo najviac prispievajú k formovaniu osobnosti žiaka daného ročníka a  ďalším rozhodujúcim kritériom pri výbere tém bola aktuálnosť a skladba žiakov v triede či skupine. S kladnou odozvou u žiakov siedmeho a ôsmeho ročníka sa stretla beseda s prezentáciou MUDr. Urbanovej z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva so sídlom  v Banskej Bystrici na tému  Dospievanie a zdravý životný štýl.

 

 

 

 Eva Prokajová, vých.  poradkyňa

PREHĽAD O ROZMIESTNENÍ ŽIAKOV ZÁKLADNEJ ŠKOLY V SELCIACH V ŠKOLSKOM ROKU 2014 - 2015

 

V školskom roku 2014 – 2015 sa na stredné školy rozmiestňovalo 17 žiakov 9. ročníka a jedna žiačka z 5. ročníka.

Rozloženie záujmov žiakov o prijatie a samotné prijatie na stredné školy vyjadruje Tabuľka 1.

Tabuľka 1 zároveň vykazuje počty žiakov prijatých na stredné školy.

Tabuľka 2 vyjadruje štruktúru žiakov prijatých na ďalšie štúdium. Tabuľka 2 vyjadruje aj percentuálnu úspešnosť prijatých žiakov na jednotlivé typy škôl. Najvyššie zastúpenie majú stredné odborné školy so študijnými odbormi, nasledujú gymnáziá a na treťom mieste sú stredné odborné školy s učebnými odbormi.

 

E. Prokajová


Tabuľka 1:  Záujem a prijate na stredné školy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

nezaradení

 

bilingválne

8-ročné (piataci)

deviataci

študijné odbory

učebné odbory

 

ôsmaci/deviataci

 

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

prihlásení

prijatí

 

0/0

0/0

1

1

6/0

6/0

10/3

10/3

1/0

1/0

0/0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľka 2: Štruktúra žiakov prijatých na ďalšie štúdium v %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ročník

Počet vychádzajúcich žiakov / dievčatá

Gymnáziá

OA, SOŠ, SŠ-SOŠ

 

 

 

 

 

študijné

učebné

nezarade-ní

 

 

 

 

 

odbory

 

 

 

 

 

 

IX.

17/3

6/0

10/3

1/0

0

 

 

 

 

 

z nižších ročníkov

1/1

1

0

0/0

0/0

 

 

 

 

 

celkom žiakov

18/4

7/1

10/3

1/0

0/0

 

 

 

 

 

% z celkového počtu

100

38,89

55,56

5,56

0